Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 01:28:18 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Włochy - Neapol - Circumvesuviana  (Przeczytany 8799 razy)
Gryzon
Młotkowy
**
Długość toru:: 51 m

W terenie W terenie


« : 25 Czerwca 2010, 16:06:35 »
0

Najpierw kilka faktów za Wikipedią – Circumvesuviana to sieć kolei wąskotorowych (950 mm) wokół Neapolu, składa się na nią prawie 140 kilometrów linii i 96 stacji.
Pierwsza linia została otwarta w 1891 roku i połączyła  Neapol z Ottaviano (23 km), do I wojny światowej została rozbudowana do 64 km i przewoziła ok. 3 mln. osób rocznie. Linię zaczęto elektryfikować w 1905 roku. W 1948 roku na linii do Sorrento zbudowano 10 kilometrowy tunel między Castellammare i Vico Equense.
Obecnie wiele linii jest dwutorowych, wszystkie zelektryfikowane. Tabor (znowu za Wikipedią):
-   FE220 dwu- lub trzywagonowe jednostki elektryczne, silniki 500 kW
-   Metrostar – wykonane przez konsorpcjum firm Firema i AnsaldoBreda w latach 2008-9 (łącznie 26 sztuk) jednostki trzywagonowe, mieszczące 450 pasażerów, posiadające m.in. sterowanie komputerowe i WC dla pasażerów  

Moje wrażenia: kolejka służy przede wszystkim do codziennego dowożenia ludzi do pracy i w mniejszym stopniu przewożeniu turystów (Pompeje, Wezuwiusz, Sorrento itd.)  a stacje robią wrażenie dobrze pełniących obie role.  Główny dworzec kolejki w Neapolu znajduje się pod dworcem kolejowym (1435mm), w samym centrum.  Na perony wchodzi się podobnie jak do metra (bramki i schody ruchome).   Na samym dworcu można w oddzielnej kasie turystycznej kupić bilety np. do Pompejów lub przejazd pod Wezuwiusza, niestety z angielskim u pań kasjerek słabo Ceny biletów bardzo przyzwoite - np. z Neapolu do Sorrento – ok. 50km – 3,5 EUR.
Inne stacje – główne zadbane, aczkolwiek znacznie zredukowane, a „nadmiarowa” część powynajmowana na sklepy / knajpki; pomniejsze – zwykle zburzone i zastąpione automatem do biletów. Na peronach mnóstwo kamer.
Wagony nie odstają komfortem od normalnych kolejek podmiejskich, 4 miejsca w rzędzie, tylko węższe przejście niż zwykle. Nawet przy szybkości 90 km/h (parę pociągów jest „przyśpieszonych” i nie zatrzymuje się na małych stacyjkach) pociąg trzęsie w normie i jedzie bardzo stabilnie.
Trochę zdjęć jest tutaj: http://www.alfonsomartone.itb.it/joihgj.html
A to jest oficjalna strona kolejki: http://www.vesuviana.it/web/en



* circumvesuviana.JPG (40.69 KB, 640x571 - wyświetlony 767 razy.)
« Ostatnia zmiana: 05 Września 2010, 02:36:08 wysłane przez emibe » Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 2006 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #1 : 03 Lipca 2010, 22:48:18 »
0

Masz jakieś własne fotki z tej kolei? Pokażesz?
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!