Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 10:15:12 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: [Pr]Mają pociąg... do pociągów  (Przeczytany 15563 razy)
Marek Sz
SGKW
*
Długość toru:: 321 m

W terenie W terenie


« : 06 Lipca 2010, 22:41:41 »
0

http://magazynstyle.pl/ms/index.php?option=com_content&view=article&id=263&Itemid=117

Fascynuje ich widok uciekających torów, moc spalinowych lokomotyw i stukot maszyny po szynach. To studenci i kolejarze, którzy poświęcają wolny czas dbając o najstarszą nieprzerwanie funkcjonująca kolej wąskotorową na świecie.


--------------------------------------------------------------------------------

Przejazd wąskotorówką kosztuje jedynie 5 zł (ulgowy 2,50 zł). Bezpłatnie przewieziemy dzieci do lat 4 oraz bezproblemowo rower, a nawet psa.


--------------------------------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych powstało w 2002 roku po tym, jak po okresie przemian ustrojowych Polskie Koleje Państwowe stopniowo rezygnowały z wąskotorówek i przystąpiły do ich likwidacji. Grupa wolontariuszy postanowiła wtedy ocalić od zapomnienia i degradacji zabytkowe lokomotywy i wagony, tak bardzo związane z historią regionu. Na mocy ustawy o restrukturyzacji PKP przejął je samorząd Bytomia, a stowarzyszenie zostało ich oficjalnym operatorem. Od 2003 roku opiekują się także Kolejką Parkową w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie.

Kolej wąskotorowa na Śląsku (nazywana lokalnie także „rosbanką”) powstała już w połowie XIX wieku. Dla przemysłu była kluczowym elementem lokalnego sytemu transportowego. Łączyła liczne kopalnie, huty, elektro-ciepłownie, koksownie czy cegielnie. W szczytowym okresie przewozów, czyli w latach 1950-1970, tory miały łącznie 230 km długości a masa ładunków przewożonych rocznie wynosiła od 5 do 6 milionów ton. Dziś liczy sobie już 157 lat i służy przede wszystkim jako atrakcja turystyczna i oryginalny środek transportu.

Bartosza Urygę, obecnego prezesa stowarzyszenia, pasją do transportu szynowego „zaraził” ojciec. Na młodym chłopaku zabytkowe pociągi robiły ogromne wrażenie. Zaczęło się od przejażdżki kolejką, w której można swobodnie wyjrzeć przez okno i poczuć wiatr we włosach. Dziś stowarzyszenie, którym zarządza, liczy ok. 30 osób, głównie studentów i kolejarzy. Dbają o specyficzny dla Górnego Śląska tabor, największą w Polsce stację wąskotorową w Bytomiu-Karbiu czy elementy infrastruktury parowozowni, pochodzącej z lat dwudziestych. Zachęcają także mieszkańców Śląska oraz turystów do odkrywania ich zapomnianego uroku.

Początkowa stacja bytomskiej wąskotorówki znajduje się przy dworcu PKP w Bytomiu - jest to tzw. „Peron V” od strony ul. Zabrzańskiej. Trasa prowadzi przez Szombierki, Karb, tereny leśne Miechowic, Dolomity Sportową Dolinę aż do Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach, znajdującej się na Szlaku Zabytków Techniki. Latem kursują tzw. „letniaki”, czyli wagoniki odkryte, które przy prędkości 40 km/h są przyjemniejsze niż niejeden samochód z klimatyzacją. Co ważne, wąskotorówka kursuje z dala od miejskiego gwaru i korków.

\Frajda z takiej przejażdżki jest ogromna. Lokomotywy spalinowe kolejki mają moc 450 koni mechanicznych i mogą pociągnąć składy ważące nawet 400 ton. Do tego stukot kół, ptaków śpiew... i to wszystko dzięki determinacji pasjonatów, bo utrzymanie kolejki jest bardzo kosztowne. Taka „ciuchcia” spala aż 100 litrów paliwa na 100 kilometrów. Do tego ta nieustająca walka z czasem i „złomiarzami”, koszty corocznych obowiązkowych przeglądów, naprawa wagonów, dozór stacji i obchody torów, a przecież stowarzyszenie dochód czerpie głównie z biletów i niewielkich dotacji samorządowych.

Trasa bytomskiej wąskotorówki zwykle biegnie aż do Miasteczka Śląskiego przez Zalew Nakło-Chechło, do którego przy słonecznej pogodzie ściągają rzesze spragnionych odpoczynku mieszkańców Śląska. Jednak po majowej powodzi uszkodzony został most na rzece Stole w Tarnowskich Górach. Teraz członkowie stowarzyszenia oraz sympatycy kolejki liczą, że naprawa umożliwi przywrócenie kursów jeszcze w tym sezonie letnim.

Informacje o rozkładzie jazdy pod nr tel: 0/660 509 110 oraz na stronie www.sgkw.eu
Zapisane
MBxc1
Młotkowy
**
Długość toru:: 53 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 01 Sierpnia 2010, 20:09:05 »
0

Co do Lxd2 to rzeczywiście nie jest to lokomotywa przeznaczona do osobowych składów. Najlepsza lokomotywa do osobowych to Lyd1. 
Ale nic się nie zrobi jak się ma tylko Lxd2  Z politowaniem
Pozdro dla wszystkich kolegów z GKW  Spoko
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #2 : 01 Sierpnia 2010, 23:35:27 »
0

Sorry ale Lydka do osobowych tak samo się nadaje jak Lxd2... po prostu nie ma lokomotywy która by miała podwozie z Lxd2, nadwozie z Lydki a silnik z czegoś świeższego... po prostu jeździ się tym co jest, bo wyboru nie ma.
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 02 Sierpnia 2010, 07:31:03 »
0

Do osobowych jest Mbxd2.

PS:
Ilu pasażerów było w jednym pociągu gdy kąpielisko było otwarte?
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Bartosz Uryga
Moderator
*****
Długość toru:: 343 m

W terenie W terenie


WRS Bytom Karb


« Odpowiedz #4 : 02 Sierpnia 2010, 11:22:19 »
0

Ilu pasażerów było w jednym pociągu gdy kąpielisko było otwarte?
Przy dobrej pogodzie średnio 200-250 osób na jednym kursie w szczycie, ale bywało, że jechało i po 400 osób w 1 pociągu przy niesamowitych upałach. Natomiast jeśli było pochmurno lub deszczowo, to rewelacji nie było - w wagonach było dużo wolnych miejsc lub pociąg był odwoływany, bo nie zebrała się minimalna liczba podróżnych.
Zapisane

'Każdy dzień jest podróżą...'

www.sgkw.eu
MBxc1
Młotkowy
**
Długość toru:: 53 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 08 Sierpnia 2010, 10:00:30 »
0

Przy niskiej frekwencji można jeździć w MBd1   ale teraz chyba ten wagon jest niesprawny. Z politowaniem
A tak w ogóle to co się tam zepsuło ?
« Ostatnia zmiana: 08 Sierpnia 2010, 10:02:39 wysłane przez MBxc1 » Zapisane
badziol
SGKW
*
Długość toru:: 112 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 08 Sierpnia 2010, 11:09:00 »
0

Przy niskiej frekwencji można jeździć w MBd1   ale teraz chyba ten wagon jest niesprawny. Z politowaniem
A tak w ogóle to co się tam zepsuło ?

hmmm... co do "embedeka" to pasowałoby tam wszędzie zajrzeć. Przekładnia, silnik (najlepiej do wymiany na coś nowszego), elektryka, powietrze i można by jeszcze wymieniać.
Od strony technicznej prościej byłoby sprowadzić i przekuć na 785mm wspomniany wyżej wagon Mbxd2. Ten z kolei nie przejdzie pod mostem w Tarnowskich Górach, a to raczej przekreśla jego kursowanie na całej trasie  Smutny– a to właśnie chodzi. Remont Mbxd2 a Rozbarku to... też remont wymagający kasy niestety. I tak w kółko. Także jeśli chodzi o sprawny wagon motorowy na GKW to niestety nie taka prosta sprawa.

pozdrawiam
badziol
Zapisane

Wąskie jest piękne:)
MBxc1
Młotkowy
**
Długość toru:: 53 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 08 Sierpnia 2010, 13:30:47 »
0


Od strony technicznej prościej byłoby sprowadzić i przekuć na 785mm wspomniany wyżej wagon Mbxd2. Ten z kolei nie przejdzie pod mostem w Tarnowskich Górach, a to raczej przekreśla jego kursowanie na całej trasie  Smutny– a to właśnie chodzi.
pozdrawiam
badziol

Jak Faurowskie Bxhpi przejadą to i MBxd2 przejedzie, czyż nie ?  
Pozdro!
Zapisane
Janusz
SGKW
*
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 08 Sierpnia 2010, 14:53:18 »
0

Bxhpi nie przejdą pod wiaduktem, są za długie.
Skład złożony z MBd1 i bytomki z pewnością rozwiązałby problem małego napełnienia w mniej pogodne dni, miałby swój klimat, ale...
Diabeł jak zawsze tkwi w szczegółach. MBd1 ma uszkodzone obie przekładnie osiowe, silnik wyeksploatowany już w momencie przejęcia wagonu z pewnością wymagałby solidnego remontu. O instalacjach wcześniej napisał  Badziol. Bytomka również wymaga remontu. To są problemy natury technicznej.
Natomiast nie wiadomo ile osób korzystałoby z takiego składu, bo o ile Tarnowski Góry oferują jeszcze jakieś atrakcje, to w Miasteczku Śląskim w pochmurną niedzielę dosłownie nie ma co robić. Obejrzenie zabytkowego kościółka zajmie kilka minut, ale potem, prócz kilku ławek przy głównej ulicy, nie ma nawet gdzie posiedzieć oczekując na powrotny pociąg. Nie ma otwartych kawiarni, nie ma jakiegokolwiek zaplecza turystycznego. Miasteczko nie jest też specjalnie atrakcyjne pod względem architektury, więc i spacer wydaje się słabą propozycją spędzenia wolnego czasu.
Pytanie, czy uruchamianie pociągu w niepogodę na pełnej trasie ma w ogóle sens, może warto ograniczyć bieg tylko do Tarnowskich Gór?
Ale takie pytania będą istotne dopiero gdy będzie do dyspozycji tabor inny niż Lxd2 i otwarte letniaki, na co na razie się nie zanosi.
« Ostatnia zmiana: 08 Sierpnia 2010, 15:01:26 wysłane przez Janusz » Zapisane

785mm
MBxc1
Młotkowy
**
Długość toru:: 53 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 08 Sierpnia 2010, 20:22:43 »
0

A czemu miałby MBd1 nie jeździć jako pociąg osobowy (a nie turystyczny) ? 
P.S Wiem, że to raczej w czasach współczesnych mało możliwe.
Zapisane
Łukasz
SGKW
*
Długość toru:: 209 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 08 Sierpnia 2010, 20:52:37 »
0

Dział Rail Fiction już istnieje. Tam można urzeczywistniać wszystkie swoje wąskotorowe pomysły powstałe w głowie po pijaku i nie tylko 
Zapisane
Janusz
SGKW
*
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 08 Sierpnia 2010, 22:32:51 »
0

Chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz. MBd1 jest konstrukcją dość toporną, źle wygłuszoną. Komfort jazdy w wagonie silnikowym jest pomijalny. Pod cienką podłogą są zabudowane w sumie cztery przekładnie, do tego doliczmy leciwy silnik i brak jakichkolwiek elementów wytłumiających nawet na jego otulinie. Weźmy pod uwagę, że oferta ma być skierowana do przeciętnego pasażera a nie tylko do MK. O ile miłośnicy dla ciekawej imprezy skłonni są znosić niewygody, to zwykli użytkownicy kolejki raczej będą oczekiwali pojazdów w miarę wygodnych, takich w których nie trzeba będzie zażywać tabletek od bólu głowy z powodu hałasu oscylującego w granicach 100dB. Jazda do Miasteczka potrwa natomiast półtorej godziny.
Oczywiście wszystkie problemy są do rozwiązania, jednak jak zawsze potrzeba na to pieniędzy i czasu.
Zapisane

785mm
Phinek
Gość
« Odpowiedz #12 : 09 Sierpnia 2010, 00:34:35 »
0

Niestety, ale kolega Janusz ma 100% racji... MBd1 jest konstrukcją mocno partyzancką, której wierne odrestaurowanie będzie skutkowało zgodnym z historią postojem na kanale.
Zapisane
MBxc1
Młotkowy
**
Długość toru:: 53 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 09 Sierpnia 2010, 10:28:42 »
0

Ale można by załatwić MBxd2. Jeździłby z Bytomia do Tarnowskich Gór jako odpowiednik tramwaju 
Zapisane
Janusz
SGKW
*
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #14 : 09 Sierpnia 2010, 10:48:48 »
0

Wystarczy jedno krótkie "można by" i cała dyskusja momentalnie traci sens...
Otóż na razie nie można by, chyba że kolega MBxc1 sfinansuje całą operację w ramach czynnego miłowania kolejek.
Uprzedzając następne pytanie - nie, nie jesteśmy w stanie pozyskać dofinansowania z Unii Europejskiej na "załatwienie" MBxd2.
Zapisane

785mm
MBxc1
Młotkowy
**
Długość toru:: 53 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 12 Sierpnia 2010, 13:05:16 »
0

A dlaczego długie wagony nie przejadą pod wiaduktem w Tarnowskich górach ? Zahaczą bokiem o przyczółek ? Takich rzeczy nie powinno być na szlaku  Z politowaniem
Zapisane
feyg
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #16 : 12 Sierpnia 2010, 14:14:31 »
0

Takich rzeczy nie powinno być na szlaku  Z politowaniem
Napisz w tej sprawie do "Faktu"  
Przy okazji zrobią Ci zdjęcie tylko musisz im pokazać o który wiadukt chodzi  Chichot
Zapisane
MBxc1
Młotkowy
**
Długość toru:: 53 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 12 Sierpnia 2010, 14:23:39 »
0

Bo co to za kolej gdzie nie można długim wagonem przejechać ?
Zapisane
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1106 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #18 : 12 Sierpnia 2010, 14:24:47 »
0

I koniecznie ile masz lat jeszcze musisz im powiedzieć bo bez tego nie będzie artykułu Z politowaniem
Zapisane

To jest przekaz.
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #19 : 12 Sierpnia 2010, 14:38:52 »
0

Bo co to za kolej gdzie nie można długim wagonem przejechać ?
No właśnie - zaorać!  Z politowaniem
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!