Świat kolejek wąskotorowych SMF
04 Lipiec 2020, 17:13:29 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Stacja ROZALIN  (Przeczytany 7076 razy)
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 393 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« : 26 Listopad 2016, 21:19:31 »
0

Zainspirowany wspaniałymi zdjęciami z mojego ulubionego okresu kolei - modelarska epoka IVb (tu akurat 1977 r.) dostępnych pod tym adresem http://www.tog-billeder.dk/polen_smalspor_plan%20550a_Opole-Rosalin.htm
...mam w planach wykonanie modelu fragmentu stacji Rozalin z czasów Nałęczowskiej Kolei Dojazdowej końcówka Lat 70 i początek 80-tych, a raczej chodzi mi to na razie po głowie.
Od dawna przymierzam się do "ruchomej" dioramy czegoś z NKD ale wybór jest trudny bo wiąże się z wykonaniem modelu, który ma być bez skrótów (dlatego fragment stacji na zasadzie dioramy), a jednocześnie spełniać wymagania długości modelu z uwagi na warunki lokalowe.
Ten fragment, o którym piszę, obejmuje w założeniach jeden bok trójkąta, na planie którego zbudowana była stacja Rozalin i mam na myśli fragment od strony zachodniej - tor 1 i 2 wraz z budynkiem szarego małego dworca /z którego sterowano trzema semaforami wjazdowymi/ oraz małym magazynkiem przy jednym z rozjazdów. Część materiałów już mam, ale z wymiarami budynków - w tym elewacje - trochę kiepsko. Na pewno część operacji zmusi by pojawić się tam w terenie przynajmniej raz - z nadzieją, że jakieś ślady o które mi chodzi jeszcze się znajdzie.

Ponieważ obecnie budynek to ruina (o ile jeszcze istnieje) mam pytanie - czy ktoś z kolegów jest w posiadaniu jakichkolwiek planów budynku stacyjnego z tej stacji (rzuty elewacji z jakimikolwiek wymiarami) ? Jeśli tak byłbym wdzięczny, zaoszczędziło by mi to z pewnością trochę zachodu. Może ktoś zna namiary na jakieś stare zdjęcia z lat 70-tych czy 80-tych, to by też pięknie było.

Szkoda, że nie ma więcej zdjęć z Rozalina - w linku podanym na wstępie budynek stacyjny, o którym piszę widać tylko w małym fragmencie na tym zdjęciu: http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/rundrejser/Polen%20april%201977/7%20april_Opole-Rozalin-Karczmiska/3261-5-26_Lxd2%20med%20tog%202334%20ankommet%20til%20Rozalin_070477.jpg )...

A jak nie... to trzeba będzie się wybrać jakiegoś ładnego dnia i pomierzyć zanim zielsko znowu na wiosnę wyskoczy - jeśli jeszcze jest co mierzyć ....ale spróbować można.

Za wszelkie materiały z góry dziękuję.
Pozdrawiam.
« Ostatnia zmiana: 26 Listopad 2016, 21:54:12 wysłane przez Jarek Franczyk » Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
statek
Młotkowy
**
Długość toru:: 122 m

W terenie W terenie



waskotorowka
WWW
« Odpowiedz #1 : 27 Listopad 2016, 11:08:31 »
0

Może nie koniecznie dokładnie ten rok, ale ponieważ prawdopodobnie niewiele się się od 1966 roku zmieniło, plan sytuacyjny stacji Rozalin https://drive.google.com/open?id=0B03aJvsdCcZQaFA3S1hoa3E5UE0 Dokument z Kolejowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Buduj Jarku bo już nie mogę się doczekać efektu końcowego:) Co do budynku zajadę może jutro zobaczę czy jeszcze stoi i cyknę kilka zdjęć

Pzdr
Michał
Zapisane
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 393 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #2 : 28 Listopad 2016, 08:41:35 »
0

Dzięki Michał za pomoc. Ten plan akurat mam Ale mimo wszystko - deceniam zaangażowanie/szkoda, że nie mam na nim zaznaczonych latarni/.
Jako, że chcę być raczej skrupulatny w tym temacie i zależy mi na wielu szczegółach - w tym na ustawieniu latarni, słupów telegraficznych czy słupków pędni semaforów, to wiem, że obecnie może być problem z ustaleniem co gdzie stało dokładnie bo nie wiadomo, czy to jeszcze jest w terenie, zegarek tyka dla tamtej infrastruktury.
Zdjęcia SAT też są "zamazane" zarówno zielenią jak i kiepską rozdzielczością tego odcinka.
Mimo że byłem już tam kilka razy w przeszłości /ale nie wiedziałem wówczas, że wpadnie mi do głowy taki pomysł/, to będę musiał skoczyć tam jeszcze chociaż raz. Planuję wypad w grudniu tego roku jeszcze /któregoś ładnego dnia - prognozy mówią że się ma wówczas ocieplić/.
 
Pozdrawiam.
« Ostatnia zmiana: 28 Listopad 2016, 09:05:43 wysłane przez Jarek Franczyk » Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 393 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #3 : 28 Listopad 2016, 09:19:03 »
+2

Na filmach Darka Podsiadłego /szczególnie tym o wycieczce do Wilkowa/ widać kilka ujęć tego budynku w początkach lat 90-tych i kilka szczegółów, których dzisiaj być może znaleźć się nie da albo będzie trudno. Mam ochotę to odtworzyć, choć zdaję sobie sprawę, że jeśli w terenie nie da się ustalić dokładnie co gdzie i jaki wymiar tego co widać na tamtym filmie, trzeba będzie trochę improwizować.

Pozwoliłem sobie dla zajawki wrzucić kilka ujęć ze wspomnianego filmu:

Tajemnicza tabliczka. Ktoś wie co tam mogło być napisane?



Widać naprężacz dźwigni semafora wjazdowego od strony Nałęczowa i to, że przed budynkiem był chodnik z dużych płyt chodnikowych:



...a w tym chodniku kanały pędni. Jeden równolegle do toru /do wykolejnicy ?/:



...i drugi zbiorczy "idący" bezpośrednio z 'przyłącza' z nastawni prostopadle do toru /do wspomnianej- chyba - wykolejnicy i pędni semaforów od strony Opola L. i Nałęczowa/:



Na ostatnim zrzucie widać też maszt semaforowy, który robi chyba za maszt anteny. Podobne coś stoi w Karczmiskach przy rogatkach i stało przy nieistniejącej nastawni wąskotorówki w Nałęczowie.

Szkoda, że zająłem się tym tak późno...

Ze zdjęciami "lewej" elewacji budynku dworca w Rozalinie też krucho , a sam budynek dworca skomplikowany nie jest - na bryle prostokąta. Architektura rodem z PRL.
« Ostatnia zmiana: 28 Listopad 2016, 09:36:35 wysłane przez Jarek Franczyk » Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2631 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4 : 28 Listopad 2016, 09:53:58 »
0

A czy pędnie i semafory były używane do samego końca pod zarządem PKP ??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 393 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #5 : 28 Listopad 2016, 10:39:50 »
0

A czy pędnie i semafory były używane do samego końca pod zarządem PKP ??

Wiem, że w Nałęczowie semafor działał jeszcze w początkach lat 90-tych (nawet na jednym z filmów Dariusza Podsiadłego widać z oddalającego się pociągu jak ramię się opuszcza)... a jak było w Rozalinie, to nie wiem.

Poniżej zaznaczyłem swoje przypuszczenia co do przebiegu pędni:



Ta do semafora na Poniatową dobrze widoczna jest na tym zdjęciu archiwalnym z 1977 roku:

http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/rundrejser/Polen%20april%201977/7%20april_Opole-Rozalin-Karczmiska/77-3-14_Lxd2%20med%20tog%202334%20fra%20Opole%20holder%20i%20Rozalin_070477.jpg

i tu /widać jak wchodzi do kanału dla przepuszczenia jej pod torami/:

http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/rundrejser/Polen%20april%201977/7%20april_Opole-Rozalin-Karczmiska/3261-6-33_Lxd2%20med%20tog%202334%20ankommet%20til%20Rozalin_070477.jpg



Zaznaczona prze ze mnie na tym planie pędnia do widocznej na górze planu wykolejnicy przy torze nr 5 była prawdopodobnie jedną pędnią do dwóch wykolejnic (bo przy torze nr 5 na planie widać naszkicowany przebieg pędni od jednej wykolejnicy do drugiej przy tym torze). Gdzie mógł stać naprężacz do tej pędni dokładnie nie wiem, ale pewnie gdzieś w pobliżu budynku dworca.

Kontynuacja szkicu z planu stacji... zaznaczyłem ciąg dalszy (z przejściem pod torami dla pędni semafora na Poniatową - widać to na powyższym zdjęciu z 1977) oraz przypuszczenie co do pędni do drugiej wykolejnicy przy torze nr 5 - wykolejnice te były chyba sprzężone):



Co do przebiegu pędni to musiałby się jakiś znawca wypowiedzieć aby rozjaśnić sytuację (fajnie by było).
Niestety, ale teraz to chyba już tylko pozostała zabawa w archeologa kolejowego
« Ostatnia zmiana: 28 Listopad 2016, 11:05:47 wysłane przez Jarek Franczyk » Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 393 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #6 : 28 Listopad 2016, 11:13:50 »
+1

Po ponownym przejrzeniu zdjęć z 1977 r. - co do tej hipotetycznej pędni do wykolejnic to jeśli była - raczej nie przebiegała tak jak ją naszkicowałem /wzdłuż toru 5/ - bo na tym zdjęciu jej nie widać /tam był jakiś plac ładunkowy drewna/:

http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/rundrejser/Polen%20april%201977/7%20april_Opole-Rozalin-Karczmiska/3261-6-32_Lxd2%20med%20tog%202334%20ankommet%20til%20Rozalin_070477.jpg

Zmyliły mnie na planie te "cusie", które wziąłem za szkic przebiegu pędni. Być może wykolejki były zamykane ręcznie, a ten kanał pędni przy dworcu (w chodniku) który biegnie równolegle do toru to pędnia do semafora od strony Nałęczowa....



Jak pisałem wcześniej - teraz to trochę archeologia....

Gdyby tak było kilka zdjęć strony placu od budynku dworca /z dawnych lat/ to by się to i owo wyjaśniło. Na tym coś mogłoby być widać, ale akurat jak na złość pociąg zasłania /widać za to pędnię semafora dla kierunku z Nałęczowa/... http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/rundrejser/Polen%20april%201977/7%20april_Opole-Rozalin-Karczmiska/3261-5-26_Lxd2%20med%20tog%202334%20ankommet%20til%20Rozalin_070477.jpg

Temat zostawiam do ewentualnej dyskusji, jeśli ktoś będzie miał ochotę

Generalnie chodzi mi tylko o ten fragment terenu:



« Ostatnia zmiana: 28 Listopad 2016, 11:38:04 wysłane przez Jarek Franczyk » Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
statek
Młotkowy
**
Długość toru:: 122 m

W terenie W terenie



waskotorowka
WWW
« Odpowiedz #7 : 28 Listopad 2016, 21:56:23 »
+1

Wykolejniki wg mnie to na pewno były zamykane ręcznie a pędnia do semafora Poniatowskiego przebiegała dokładnie tak jak narysowałeś tu Sprawdziłem to na zdjęciach z 2002 roku
« Ostatnia zmiana: 28 Listopad 2016, 22:10:34 wysłane przez statek » Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2631 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #8 : 28 Listopad 2016, 22:46:38 »
0

Pędnia dla wykolejnicy nie miała by sensu skoro zwrotnice są ręczne. Ja bym obstawiał że jeśli była tam 4 pędnia to była ona do zwrotnicy od strony Nałęczowa dla wyboru kierunku Opole lub Poniatowa.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 393 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #9 : 29 Listopad 2016, 08:41:04 »
0

Ja bym obstawiał że jeśli była tam 4 pędnia to była ona do zwrotnicy od strony Nałęczowa dla wyboru kierunku Opole lub Poniatowa.

Nie bardzo to widzę patrząc na zdjęcie głowicy rozjazdowej od strony Nałęczowa (zdjęcia z pierwszego linku w pierwszym wpisie - z 1977 .).
Na razie mam plan by po latach ponownie tam pojechać w grudniu 2016 jak może śnieg trochę stopnieje (zapowiadają, że ma się jeszcze ocieplić) i zobaczę co za informacje jeszcze da się z terenu wyłuskać i wtedy tu napiszę.

Generalnie na razie - z oglądu zdjęć, które kiedyś robiłem /i innych materiałów dostępnych w necie/ - mam taką wiedzę co do przebiegu pędni, istniejących kanałów pędniowych przy budynku dworca oraz naprężaczy, a przynajmniej wydaje mi się, że tak było:



« Ostatnia zmiana: 29 Listopad 2016, 10:21:38 wysłane przez Jarek Franczyk » Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
statek
Młotkowy
**
Długość toru:: 122 m

W terenie W terenie



waskotorowka
WWW
« Odpowiedz #10 : 29 Listopad 2016, 10:45:05 »
0

Wg mnie słupki pędniowe na tych mapach w ogóle nie są zaznaczone, te znaczki to poprostu słupy zwykłe (latarnie, łączność) A rzecz druga to aktualność map w stosunku do realiów panujących na wąskim pozostawia wiele do życzenia...
Zapisane
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 393 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #11 : 29 Listopad 2016, 11:54:36 »
0

Wg mnie słupki pędniowe na tych mapach w ogóle nie są zaznaczone, te znaczki to poprostu słupy zwykłe (latarnie, łączność) A rzecz druga to aktualność map w stosunku do realiów panujących na wąskim pozostawia wiele do życzenia...
Co do tych znaczników to pewnie masz rację Michał. Ja błędnie to odczytałem za oznaczenie pędni. Niestety nie jestem branżowo związany z mapami i nie bardzo znam się na oznaczeniach na tych starych mapach.
« Ostatnia zmiana: 29 Listopad 2016, 11:57:58 wysłane przez Jarek Franczyk » Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2631 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #12 : 29 Listopad 2016, 12:13:53 »
0

A dlaczego przyjąłeś że były akurat 4 pędnie??
Czemu kanał przed budynkiem musi być od pędni?? Przyjrzałem się na film i mi to wygląda na ślad po torze choć na planie nie ma tam toru.
Semafor od strony Opola jest dwuramienny więc do niego powinny iść 4 druty.
Odnośnie sterowania zwrotnicą od strony Nałęczowa to przyjrzałem się dokładniej fotkom i widać że każda jest sterowana ręcznie.


* rozalin.JPG (41.32 KB, 1028x638 - wyświetlony 382 razy.)
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 597 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 29 Listopad 2016, 15:25:51 »
0

Cytuj
Semafor od strony Opola jest dwuramienny więc do niego powinny iść 4 druty.
Do duwramiennych obojętnie czy jedno czy dwustawnych  idą dwa "druty". Tak przynajmniej jest w takich standardowych używanych w Polsce urządzeniach bo może gdzieś mają inaczej.
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2631 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #14 : 29 Listopad 2016, 16:30:44 »
0

Więc jak to jest sterowane aby raz podać jazdę a raz jazdę z ograniczona prędkością??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 597 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 29 Listopad 2016, 17:18:21 »
+2

Tu jest chyba najlepiej wyjaśnione
http://www.transportszynowy.pl/kolsrknastscentralizowane.php
Dla jednego sygnału pędnia przesuwa się w jedną stronę, a dla drugiego w drugą.
Zapisane
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 393 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #16 : 30 Listopad 2016, 09:18:41 »
0

A dlaczego przyjąłeś że były akurat 4 pędnie??
Czemu kanał przed budynkiem musi być od pędni?? Przyjrzałem się na film i mi to wygląda na ślad po torze choć na planie nie ma tam toru.
Semafor od strony Opola jest dwuramienny więc do niego powinny iść 4 druty.
Odnośnie sterowania zwrotnicą od strony Nałęczowa to przyjrzałem się dokładniej fotkom i widać że każda jest sterowana ręcznie.
Wydawało mi się że to "deskowanie" to zakryty kanał pędniowy. Z tym torem to raczej bym nie powiedział. Na żadnych mapach nie ma tam zaznaczonego toru, choć zapewne zastanawiające jest to, co kolega napisał. Z drugiej strony nawet gdyby tam kiedyś był tor, to kto by go deskami zasłaniał?
Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 393 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #17 : 30 Listopad 2016, 09:30:24 »
0

Tu jest chyba najlepiej wyjaśnione
http://www.transportszynowy.pl/kolsrknastscentralizowane.php
Dla jednego sygnału pędnia przesuwa się w jedną stronę, a dla drugiego w drugą.

I zapewne w pomieszczeniu nastawni stacji Rozalin - jeśli chodzi o semafor dwuramienny - wyglądało to podobnie jak kiedyś w budynku nastawni Nałęczów: http://pkp.lubartow.pl/nkd_dzwignie1.jpg choć dźwgni było więcej z uwagi na więcej semaforów w Rozalinie (3 semafory).
Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2631 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #18 : 30 Listopad 2016, 11:38:36 »
0

Tu jest chyba najlepiej wyjaśnione
http://www.transportszynowy.pl/kolsrknastscentralizowane.php
Dla jednego sygnału pędnia przesuwa się w jedną stronę, a dla drugiego w drugą.

Dzięki.

Co do tajemniczego kanału to przychodzi mi na myśl przebudowa torowiska. Może kiedyś był tam tor i drugi tam gdzie jest obecnie a nie było tego przy napinaczu. X lat temu przebudowano układ ale ilość torów się nie zmieniła stąd na mapach nie ma różnicy. Choć dziwne jest że są deski a nie płyty betonowe. Szerokość tego wygląda na szerokość torowiska. Z drugiej strony jeśli by miały iść tam pędnie to powinno być widać jak wychodzą z kanału a tego nie mogę dostrzec.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 393 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #19 : 30 Listopad 2016, 13:22:59 »
0

Ja myślę, że tam nie było żadnego toru bo inaczej na zdjęciach z 1977 r. byłoby coś widać:

1) Na tym: http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/rundrejser/Polen%20april%201977/7%20april_Opole-Rozalin-Karczmiska/3261-5-26_Lxd2%20med%20tog%202334%20ankommet%20til%20Rozalin_070477.jpg (widać kawałek budynku dworca);

2) i na tym: http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/rundrejser/Polen%20april%201977/7%20april_Opole-Rozalin-Karczmiska/3261-5-25_Lxd2%20med%20tog%202334%20ankommet%20til%20Rozalin_070477.jpg (widok z stronę budynku dworca - samego budynku nie widać - jest po lewej stronie).

Jeśli chodzi o drugą fotkę - to w tle magazynek przy rozjeździe na tor 1 i 2. Jak dobrze widzę, to widzę też na tle wspomnianego magazynku, stojącą w poprzek toru skrzynkę taką jak ta co stała przy peronie w Nałęczowie: https://www.bazakolejowa.pl/foto/1032/1277276332-2.jpg
Oceniając z tej perspektywy jej wielkość na tle magazynku, stawiam, że stała na wysokości budynku dworca.
« Ostatnia zmiana: 30 Listopad 2016, 13:30:55 wysłane przez Jarek Franczyk » Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!