Świat kolejek wąskotorowych SMF
03 Kwiecień 2020, 02:10:20 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Ostrowite - Brodnica (film dokumentalny)  (Przeczytany 23920 razy)
ADom78
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


« : 13 Lipiec 2012, 19:15:26 »
0

Jako, że jest to mój pierwszy post na 750mm.pl, pragnę przywitać się ze wszystkimi obecnymi i przyszłymi uczestnikami tego forum. 
A teraz do rzeczy.
Najpóźniej we wrześniu chciałbym zacząć zdjęcia do filmu dokumentalnego o kolejce z Ostrowitego. Ze względu na to, że coraz bardziej ubywa jej z mojego regionu. Jak do tej pory przeczytałem wszystko co Google dało, a ponad to rozmawiałem w tej sprawie z pewny pasjonatem i znawcą tematu. Chciałbym jednak dotrzeć od do innych ludzi i pamiątek związanych z ta kolejką.
Więc jeżeli możecie i chcielibyście zasypać mnie wiadomościami, pamiątkami i kontaktami albo spotkać się ze mną osobiście; to zapraszam do pisania w tym wątku lub na PW.

PS.
Przez najniższe kilka dni nie będę mógł odpowiadać na maile ale codziennie postaram się dotrzeć do cywilizacji żeby przynajmniej  zajrzeć.
Zapisane
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 13 Lipiec 2012, 23:12:20 »
0

We wrześniu? We wrześniu to już nie będzie połowy torów...

http://firma.polski-cukier.pl/24,ogloszenia.html?wiecej=1880

Proszę...

Ewentualnie mam też sporo aktualnych zdjęć kolejki, także zdjęcia z listopadowej rozbiórki odcinka w Wąpielsku.
Zapisane
ADom78
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 14 Lipiec 2012, 09:49:34 »
0

We wrześniu? We wrześniu to już nie będzie połowy torów...

http://firma.polski-cukier.pl/24,ogloszenia.html?wiecej=1880

Proszę...

Ewentualnie mam też sporo aktualnych zdjęć kolejki, także zdjęcia z listopadowej rozbiórki odcinka w Wąpielsku.


Właśnie Ciebie spodziewałem się jako pierwszego w tej dyskusji i nie zawiodłem się.  Chichot
Wiesz gdzie w tej chwili rozbierają?
Ja wracam 24.07 czyli za tydzień. Wtedy postaram się dotrzeć i sfilmować rozbiórkę.
Starostwo w Rypinie zarazie nie specjalnie interesuje się składowanym tam parowozem co mnie trochę smuci. Rozmawiałem z kimś kto może wywrzeć na nich lekki nacisk. Więc może się coś ruszy z konserwacją przynajmniej. Na przywrócenie go do dawnej świetności nie liczę.  Niezdecydowany
Zapisane
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 17 Lipiec 2012, 21:05:58 »
0

Co do rozbiórki to chyba jeszcze się nie rozpoczęła, nie wiem dlaczego. Przed rozbiórką chciałbym dokładnie obfotografować całą trasę, a to wcale nie jest łatwe. W Łapinożu miałem trudności z dokładnym zlokalizowaniem ładowni, tak zarosła! Jednym sposobem na lądowe dotarcie do mostu nad Rypienicą okazało się około kilometrowe brnięcie przez chaszcze od strony Łapinoża. Odłożyłem to sobie na później...


Parę aktualnych zdjęć mostu znalazłem tutaj: http://www.humbak.com/index.php?lang=_pl&m=galeria&group_id=85

A to archiwalne zdjęcie mostu (rok 1988): http://infrastruktura.kolej.pl/maron/ostrowite/kp4_3a.htm

A co do stanu poszczególnych stacji:

Ostrowite: parowozownia stoi, samych torów brak

Dobre: trójkąt zachowany, wycięty przejazd w kierunku Brodnicy

Radomin (mijanka): torów brak, studni brak

Szczutowo (mijanka): tory są

Ruszkowo: tory są (były?), mijanka odcięta jeszcze za czasów funkcjonowania kolejki

Wąpielsk: wszystko rozebrane w listopadzie 2011, budynek stacyjny zabity dechami, studnia stoi.

Radziki: była to tylko tymczasowa ładownia, obecnie brak śladu

Łapinóż (mijanka): torów brak, na starotorzu przekopany rów melioracyjny

Most nad Rypienicą: wg. zdjęć z 2008 roku stan wizualny tragiczny, techniczny być może lepszy

Kominy (tylko studnia): nawet dokładnie nie wiem gdzie się znajdowała, dotarcie bardzo utrudnione (wyłącznie kilkukilometrowe brnięcie przez krzaczory)

Most nad Drwęcą: stan techniczny stosunkowo dobry

Szabda: studnia zachowana, torów brak

Brodnica:
mostek przed stacją: http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20120614/INNEMIASTA02/120619591
Na samej stacji tory wąskie są zachowane, bocznica normalnotorowa istnieje, choć ma wycięty przejazd na DK15, pozostały resztki żurawia (podstawa) oraz fundamenty budynku stacyjnego.


Zapisane
ADom78
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 23 Lipiec 2012, 18:56:05 »
0

 W tygodniu spróbuje się dowidzieć co z rozbiórką. Z ładownią problem mają też miejscowi, ale umówiłem się z kimś, że we środę spróbuje mi pokazać gdzie to było a przy okazji zaliczę most na Rypienicy.
Dzięki za fotki.
Tak zastanawiam się czy istniej jakaś czynna kolejka cukrowana fajnie by było wpleść zdjęcia z kampanii buraczanej. Ja osobiście pamiętam zapach przewożonych wysłodków.
Zapisane
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1081 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #5 : 23 Lipiec 2012, 19:06:55 »
+4

Wszystkie koleje cukrownicze (nie cukrowane) już są nieczynne i w większości rozebrane. Jeśli chciał byś sfilmować pociąg cukrowniczy to chyba jedynie w Rogowie - jest spora kolekcja taboru z różnych cukrowni (Tuczno, Kruszwica, Dobre).



http://kolejrogowska.pl/?page_id=349
http://kolejrogowska.pl/?page_id=761

Ewentualnie pogadaj z kimś kto nakręcił takie materiały w czasie bezpowrotnie minionych czasów kampanii buraczanych na kolejkach... Na YT znajdziesz trochę tego.
Zapisane

To jest przekaz.
ADom78
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 25 Lipiec 2012, 21:15:55 »
0

Dzięki za namiar na Rogowo, wprawdzie trochę daleko ale może się wybiorę. Dziś rozmawiałem z toromistrzem odcinka Wąpielsk - Brodnica i mam ponad 40 min materiału. Opowiadał fajne rzeczy i trochę pomogło mi to uporządkować pewne wiadomości w głowie.  Natomiast wnuk szefa bocznicy pokazał mi na ile pamiętał gdzie co było. Dowiedziałem się, że żyje jeszcze jeden z pracowników i postaram się do niego dotrzeć. Może w przyszłym tygodniu uda mi się porozmawiać kimś ze stacji w Brodnicy.

koleje cukrownicze (nie cukrowane)
Ale przyznasz przynajmniej, że słodka. 
Zapisane
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 29 Sierpień 2012, 21:21:06 »
0

Aktualnie jest już rozebrana cała trasa za wyjątkiem:
- odcinka Radomin - Ruszkowo
- odcinka "gdzieś między Radzikami a Łapinożem" do mostka przed wjazdem na stację w Brodnicy (łącznicy ze stacją normalnotorową nie rozebrano, reszta stacji rozebrana)

Tory chyba szły do huty, a podkłady jak widać skupowali okoliczni rolnicy (pewnie na opał)

Jutro wrzucę parę zdjęć.
Zapisane
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 09 Listopad 2012, 15:43:33 »
0

Czy film już się ukazał?

Linia jest już rozebrana w 100%. Rozbiórka zaczęła się w połowie sierpnia, skończyła we wrześniu.
Zapisane
ADom78
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 09 Listopad 2012, 16:37:56 »
0

Czy film już się ukazał?

Linia jest już rozebrana w 100%. Rozbiórka zaczęła się w połowie sierpnia, skończyła we wrześniu.

Niestety nie. Musiałem się zając filmami które przynoszą kasę. Ale powoli zaczyna się robić luźniej. Kilka ni temu robiłem przebitki w Wąpielsku. Niestety z panem Kępczyńskim który tam pracował a teraz pojawia się tam czasami i sprząta plac w okuł dworca, chyba już nie uda mi się porozmawiać przed kamerą.
 Ktoś obiecał mi archiwalne materiały filmowe z lat 50, jednak ja dotąd nie doczekałem się. Dotarłem do kilku fajnych dokumentów ale raczej nie przydadzą się w filmie bo musiałbym poruszyć za dużo wątków. Mam w planie rozmowy jeszcze z dwoma osobami.
Zapisane
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 14 Luty 2013, 16:03:30 »
0

Czy są jakieś postępu w tworzeniu filmu? Byłoby miło, gdybyś zamieścił także całą treść rozmów gdzieś niezależnie od samego filmu (chyba, że niczego nie wytniesz).
Zapisane
ADom78
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 14 Luty 2013, 17:28:05 »
0

Przyznaje, utknąłem. Trochę w tym mojej winy. Wszystko czeka do wiosny. Filmów z lat 50 nadal  brak (już mi się znudziło proszenie). Wiosną spotykam się z maszynistą w plenerze (okolice Dobrego), z człowiekiem który się zajmował tą kolejką jak była zabytkiem jestem na telefon. Może macie jakieś pytania?
Zapisane
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #12 : 14 Luty 2013, 19:16:22 »
0

Myślę, że warto byłoby się dowiedzieć o dokładny stan taboru i kalendarium ostatnich lat kolejki (dosyć szczegółowe znalazło się w Świecie Kolei 4/1997, mam skany tego numeru) - czyli jak to wyglądało po zamknięciu kolejki w 1992 roku - czy były jakieś patrole drezyną, czy coś w tym stylu, jak też to, kiedy wyprzedano tabor i rozebrano całą stację w Ostrowitem. Ciekawi mnie też, jak wyglądała sprawa odgałęzień do Świedziebni i Dzierżna, wiadomo tylko, że kolejka dostała zgodę na ich wybudowanie, lecz po wojnie już ich nie było. Może wspomniany maszynista będzie wiedział? Chciałbym się też dowiedzieć, jak dokładnie wyglądał kwestia taboru (do kiedy był eksploatowany Las i Ryś oraz parowozy przedwojenne) oraz czy były jakieś inne spalinówki.
Zapisane
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 30 Kwiecień 2013, 14:17:33 »
+4

Czy film jest już gotowy?
Zapisane
ADom78
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #14 : 30 Czerwiec 2013, 14:56:40 »
+2

Czy film jest już gotowy?
Jeszcze nie.
W zeszłym tygodniu spotkałem się z ostatnim maszynista. Więc powoli brnę dalej.
Stacja w wąpielsku wystawiona przez obecnego właściciela na sprzedaż. Wymieniony dach (w zeszłym roku) i okna (kilka tygodni temu).

Parowóz w Rypinie rozbierany do konserwacji.
Parowóz z Ostrowitego dalej niszczeje.  Smutny
Zapisane
ADom78
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 04 Lipiec 2013, 21:10:24 »
+1


Kominy (tylko studnia): nawet dokładnie nie wiem gdzie się znajdowała, dotarcie bardzo utrudnione (wyłącznie kilkukilometrowe brnięcie przez krzaczory)


Dziś tam dotarłem. Jest studnia i studzienka pompy z wężem. Nie obyło się bez przygód  Chichot ale wszystko dobrze się skończyło. Przeżyłem zmasowany atak owadów, spuchnięte dłonie i twarz. Mam nadzieje że wapno i leki antyhistaminowe postawią mnie do jutra na nogi. 
« Ostatnia zmiana: 04 Lipiec 2013, 21:27:15 wysłane przez ADom78 » Zapisane
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #16 : 20 Lipiec 2013, 11:46:17 »
0

A czy linia jest już w 100% rozebrana, czy trafiają się istniejące odcinki?
Zapisane
ADom78
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 21 Lipiec 2013, 21:14:32 »
0

Tam gdzie dotarłem zostawiono tylko przejazdy. Jeszcze nie wiem jak wygląda w okolicach Dobrego i Ostrowitego.
Zapisane
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #18 : 26 Wrzesień 2013, 22:29:12 »
+3

Coś nowego w sprawie filmu?
Zapisane
velarik
Nowicjusz
*
Długość toru:: 27 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #19 : 18 Luty 2016, 17:07:25 »
+1

W sprawie filmu nic, jedynie chciałem zawiadomić, że parowóz kp4-1 jest odrestaurowany i ustawiony przed zespołem szkół w Rypinie ( i cieszy oko  Chichot) Tutaj link: http://powiatrypinski.pl/?cid=1150
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!