Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 04:02:44 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kolej Wąskotorowa Biała Podl.- Konstantynów  (Przeczytany 21827 razy)
Piotr Wąskotorowy
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


Lubię wąskotorówki <3


« : 21 Grudnia 2010, 19:15:25 »
0

Podlaska Kolej Wąskotorowa lub inaczej Kolej Wąskotorowa Biała Podl.- Konstantynów istniała od 1917 do 1971.Dziś jeżdżę rowerem po jej dawnych szklakach i pozostawionych po niej mostach.
Trochę Historii
Bezpośrednią przyczyną rozpoczęcia budowy kolei wąskotorowej w okolicy Białej Podlaskiej była konieczność zintensyfikowania eksploatacji terenów nadbużańskich przez wojska niemieckie. Pierwsze odcinki wybudowano w trakcie I wojny światowej. Rozbudowano ją w okresie dwudziestolecia międzywojennego.

Na zajętych terenach Niemcy prowadzili gospodarkę rabunkową, pomóc miała w tym właśnie wąskotorowa linia kolejowa. Na przełomie 1916 i 1917 roku kolejowe oddziały wojska niemieckiego wybudowały 29 km linii z Białej Podlaskiej przez Rozkosz do Konstantynowa. Niedługo po otwarciu tego odcinka, do użytku oddano odgałęzienie Rozkosz - Rokitno o długości 8 km. Zagadką pozostaje przyczyna, dla której wybudowano kolej o szerokości toru 750, a nie 600 mm jak miało to miejsce w przypadku wszystkich kolei polowych, tzw. feldbahn.

W 1918 roku zarząd nad koleją przejęło Ministerstwo Kolei Żelaznych. Podobny los spotkał inne koleje wąskotorowe wybudowano w czasie wojny. Niestety tylko część zdecydowano się ponownie uruchomić i udostępnić polskiej ludności. Tak właśnie stało się z koleją bialską. Wraz z początkiem lat 20. władze polskie wybudowały i oddały do użytku odcinki: Rokitno - Cieleśnica (11 km) oraz Rokitno - Janów Podlaski (9,5 km). Najbardziej prawdopodobną datą uruchomienia pierwszego jest rok 1921, drugiego 1922, jednak niektóre źródła dla obu odcinków podają rok 1923. W tym okresie linia podlegała Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Warszawie i nosiła oficjalną nazwę Koleje Wąskotorowe Bialskie. W 1928 roku narodził się nigdy niezrealizowany pomysł budowy bezpośredniego połączenia Konstantynowa z Janowem Podlaskim.

W momencie rozpoczęcia okupacji hitlerowskiej zarząd nad koleją objął Szef Transportu Dowództwa Sił Zbrojnych i Dowództwa Wojsk Lądowych, który zarekwirował tabor dla zaspokojenia potrzeb wojska. Później utworzono tymczasową Dyrekcję Kolei. W czasie okupacji używano nazwy Kolej Biała Podlaska - Konstantynów. W historii okupowanej kolei wąskotorowej w Białej Podlaskiej miały miejsce liczne akcje organizacji konspiracyjnych.

W ostatnich dniach lipca 1944 roku wyzwolono m.in. stacje w Białej Podlaskiej, Janowie Podlaskim, Konstantynowie i Mariampolu. Po zakończeniu wojny kolejka ponownie podlegała DOKP w Warszawie. Otrzymała nową nazwę i od tej pory istniała jako Podlaska Kolej Wąskotorowa. Najpierw zarządzał nią Wydział Kolei Wąskotorowych, następnie Dyrekcja Warszawskich Kolei Dojazdowych. Później ponownie powrócono do Wydziału Kolei Wąskotorowych, aby w 1955 roku utworzyć Zarząd Kolei Dojazdowych. Po odzyskaniu niepodległości konieczna była odbudowa zniszczonych linii oraz całej infrastruktury i taboru. Zakres prac koniecznych do wykonania niejednokrotnie przekraczał możliwości załogi. Niska frekwencja, mały przewóz towarów oraz zniszczona infrastruktura to główne powody, dla których prawdopodobnie już w roku 1967 całkowicie zawieszono ruch na kolei podlaskiej, a w 1971 roku fizycznie ją zlikwidowano.

Wklejono z koleje.wask.pl

Tabor
Px-48                  1901  1771
Px-6                    1644
Ty-3                    1161
Tyb-4                  1222
Tx-26 "Pińczów"  Co??
Tx-28                  1274
Px-29                   Co??

Jeżeli ktoś posiada jakieś informacje lub zdjęcia dotyczącej Podlaskiej KW to proszę ozamieszczenie ich tutaj.




 



* HF110c.jpg (51.75 KB, 600x315 - wyświetlony 988 razy.)
Zapisane

"Kolej Wąskotorowa Biała Podl.- Konstantynów"
Piotr Wąskotorowy
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


Lubię wąskotorówki <3


« Odpowiedz #1 : 21 Grudnia 2010, 19:17:59 »
0

Parowóz na zdjęciu to Tyb4 1222 który wykonywał kursy rozbiórkowe w 1971.
Zapisane

"Kolej Wąskotorowa Biała Podl.- Konstantynów"
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 21 Grudnia 2010, 20:17:16 »
0

Parowóz na przedstawionym zdjęciu to nie Tyb4 1222.
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #3 : 21 Grudnia 2010, 20:39:35 »
0

Zabłysnąłeś z tym artykułem z koleje.wask.pl, nie ma co... Parowóz na zdjęciu zaś to Feldbahnowy HF110C, co zresztą widać w tytule pliku. Były to maszyny trzyosiowe, więc nie mogły mieć oznaczenia Tyb4:
http://de.wikipedia.org/wiki/Heeresfeldbahnlokomotive_HF_110_C
Zestawienie taboru znormalizowanego masz tutaj odkrywco:
http://tabor.wask.pl/kolej.php?&id=6345
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Piotr Wąskotorowy
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


Lubię wąskotorówki <3


« Odpowiedz #4 : 22 Grudnia 2010, 14:49:20 »
0

Tylko że na Podlaskiej KW były tylko 2 Px48 Z politowaniem.A poza tym jest to Tyb4 1222, mam zdjęcie archiwalne potwierdzające moją tezę.Wykonano go w 1907 w fabryce Henschel&Sohn w Kassel.Reszta parowozów które zamieściłem też jeździła na Podlaskiej KW. Można sprawdzić w książce Andrzeja Królika pt. "Moje dzieciństwo na ciuchci". Nie sugerujcie się wyłącznie koleje.wask.pl
Zapisane

"Kolej Wąskotorowa Biała Podl.- Konstantynów"
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #5 : 22 Grudnia 2010, 15:44:28 »
0

Pokaż więc to zdjęcie.
Zrozum. Na zdjęciu jest parowóz HF110C. Ma trzy osie wiązane i rozwija 110KM. Mógł mieć najwyżej oznaczenie Ty4. To raz. Dwa - parowozy te budowano od 1941 roku.
Trzy. Książkę Andrzeja Królika czytałem. Nie kupowałem bo jej warstwa merytoryczna jest mocno dyskusyjna... Bardzo mocno. Pamiętam było tam zdjęcie jakiegoś angielskiego parowozu podpisane jako kolejka wąskotorowa czy coś w tym stylu. Dobra lektura do poduszki, ale materiał historyczny prawie żaden. Nie znam człowieka, ale więcej mu się wydawało niż wiedział. Jeśli wiedzę na temat ilostanu czerpiesz z tej książki to możesz się mocno przewieźć
« Ostatnia zmiana: 22 Grudnia 2010, 15:48:37 wysłane przez dobrzyn » Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 22 Grudnia 2010, 15:50:38 »
0

W Świecie Kolei 04/1995 jest artykuł Jakuba Lesiuka poświęcony tej kolejce.
Według autora ruch pociągów był prowadzony przy pomocy starych parowozów serii Tmx4, Tx4, Tm3. W latach '60 pojawiły się Px-y i stare maszyny poszły na złom. Według stanu z początku lat '60 na kolejce stacjonowało 8 parowozów, 4 wagony osobowe (czteroosiowe) i 2 bagażowe (dwuosiowe).
Jak widać, kolejna wersja historii . Oczywiście wziąć należy pod uwagę, że artykuł ukazał się 15 lat temu...
Z drugiej strony wykaz na tabor.wask.pl dotyczący Px-ów też jest chyba niekompletny.
« Ostatnia zmiana: 22 Grudnia 2010, 15:58:33 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Piotr Wąskotorowy
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


Lubię wąskotorówki <3


« Odpowiedz #7 : 22 Grudnia 2010, 16:54:41 »
0

Niestety zdjęcia nie pokażę bo nie umiem zrzucać z papieru na monitor.
Czyli więc jest błąd w oznaczeniu parowozu?
Wiem na pewno że HF-110c był na pewno miał numer 1222.Wiedzę z tej książki biorę tylko ze zdjęć,gdyż one są w 100% wiarygodne.Px48 były dwa. Było też trochę małych trzy osiowych tenderzaków o mocy 60KM.
Miały duże iskrowniki i skrzynie wodne po bokach kotła były stosunkowo niskie co do kotła
Zapisane

"Kolej Wąskotorowa Biała Podl.- Konstantynów"
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 973 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #8 : 22 Grudnia 2010, 17:08:08 »
0

Niestety zdjęcia nie pokażę bo nie umiem zrzucać z papieru na monitor.
Skaner, aparat cyfrowy...

Wiedzę z tej książki biorę tylko ze zdjęć,gdyż one są w 100% wiarygodne.

Podziwiam wiarę w cuda. Nie ma czegoś takiego jak 100% pewność w odniesieniu do materiałów publikowanych...
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
« Odpowiedz #9 : 22 Grudnia 2010, 17:31:59 »
0

Zagadką pozostaje przyczyna, dla której wybudowano kolej o szerokości toru 750, a nie 600 mm jak miało to miejsce w przypadku wszystkich kolei polowych, tzw. feldbahn.
Są pewne poszlaki mówiące o wybudowaniu lub rozpoczęciu budowy tejże linii przez Rosjan. Stąd prześwit 750mm.
Podobny los spotkał inne koleje wąskotorowe wybudowano w czasie wojny.
Precyzyjnie rzecz ujmują wszystkie linie wybudowane przez zaborców i okupantów i ichnie wojska wojska kolejowe.
Wraz z początkiem lat 20. władze polskie wybudowały i oddały do użytku odcinki: Rokitno - Cieleśnica (11 km) oraz Rokitno - Janów Podlaski (9,5 km). Najbardziej prawdopodobną datą uruchomienia pierwszego jest rok 1921, drugiego 1922, jednak niektóre źródła dla obu odcinków podają rok 1923. 
Skąd ta wiedza ??
Po zakończeniu wojny kolejka ponownie podlegała DOKP w Warszawie. 
Wcześniej to zdecydowanie Dyrekcja Kolejowa w Lublinie, być może Poddyrekcja w Białymstoku.
Tabor
Cegła służbowa z 1962 podaje serie parowozów Ty2 i Px2.

Pozdrawiam serdecznie i seryjnie.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Zapisane
marcin sds
Mechanik
***
Długość toru:: 152 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 22 Grudnia 2010, 18:43:03 »
0

Parowóz na zdjęciu to Tyb4 1222 który wykonywał kursy rozbiórkowe w 1971.

Parowóz ze zdjęcia nie może nosić oznaczenia Tyb ponieważ według polskich zasad oznaczania parowozów musiała by to być maszyna z osią toczną z tyłu. Parowóz ze zdjęcia miałby oznaczenie Ty ponieważ ma trzy osie - wszystkie napędowe.
Zapisane
Piotr Wąskotorowy
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


Lubię wąskotorówki <3


« Odpowiedz #11 : 22 Grudnia 2010, 18:59:38 »
0

Coś w ten deseń jeździło na Podlaskiej KW

http://www.digart.pl/praca/3052735/parowoz.html
Zapisane

"Kolej Wąskotorowa Biała Podl.- Konstantynów"
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #12 : 22 Grudnia 2010, 22:04:54 »
0

Akurat w ten deseń to Podolka Px4-1614. A tu masz zdjęcie Tyb4-1221.

http://www.holdys.pl/tomi/index.php?desc=on&par=tyb4-1221

Zarówno 1221 i 1222 to trzyosiowe tendrzaki z tylną osią toczną pochodzące z kolei opalenickiej.
Zapisane
Piotr Wąskotorowy
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


Lubię wąskotorówki <3


« Odpowiedz #13 : 23 Grudnia 2010, 13:27:54 »
0

Tak, taki jeździł na Podlaskiej KW, tylko że z tendrem doczepnym.
Zapisane

"Kolej Wąskotorowa Biała Podl.- Konstantynów"
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #14 : 23 Grudnia 2010, 13:45:47 »
0

Tak, taki jeździł na Podlaskiej KW, tylko że z tendrem doczepnym.
Tak i nie był to HF110C. Ani ten, ani parowóz z kolejki Opalenickiej
Ariel ma rację. Nie ma czegoś takiego jak w 100% pewne źródło. Nawet księgi inwentarzowe zawodzą. Ale gorszego źródła nt. Podlaskiej KD niż ta książka chyba jeszcze nie wydano. Autor przez dużą część książki pisze bzdury i bajdurzy.
Słuchajcie a to czasem nie na stronie FPKW wisiał kiedyś artykuł o tej kolejce?
« Ostatnia zmiana: 23 Grudnia 2010, 13:53:24 wysłane przez dobrzyn » Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Phinek
Gość
« Odpowiedz #15 : 23 Grudnia 2010, 21:43:20 »
0

Jest tylko jeden sposób, aby mieć 100% pewność - samemu zbadać, powąchać i pomacać... choć i tu trzeba być ostrożnym, gdyż może być tak, że np. lokomotywa ma podmienione tabliczki lub inny "myk".
Zapisane
Piotr Wąskotorowy
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


Lubię wąskotorówki <3


« Odpowiedz #16 : 24 Grudnia 2010, 15:17:44 »
0

Jako że dzisiaj wigilia chciałbym wszystkim fanom wąskotorówek i innym zwolennikom kolejnictwa życzyć zdrowych,spokojnych, radosnych świąt Bożonarodzeniowych, a także spełnienia wszystkich(tych kolejowych i nie kolejowych) marzeń,a także wszystkiego co najlepsze.

Piotr Wąskotorowy
Zapisane

"Kolej Wąskotorowa Biała Podl.- Konstantynów"
102N
Zawiadowca
****
Długość toru:: 466 m

W terenie W terenie



jakub.luczak
« Odpowiedz #17 : 24 Grudnia 2010, 15:34:16 »
-1

Będę upierdliwy:
życzenia,to chyba składamy sobie w innym temacie?
Zapisane

1. Admin / Moderator ma zawsze rację.
2. Gdy Admin / Moderator nie ma racji - patrz punkt 1.
kalito
Administrator
*****
Długość toru:: 1512 m

W terenie W terenie



kalito1982
« Odpowiedz #18 : 24 Grudnia 2010, 18:07:47 »
0

Nom. Nie ma to jak losowe wybranie tematu i wklejenie tam życzeń świątecznych

Niemniej dziękujemy, Tobie życzymy tego samego i świątecznie przypominamy o regulaminie forum
Zapisane

Pozdrawiam
Kalito
Piszę w miarę poprawnie po polsku.
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
« Odpowiedz #19 : 05 Stycznia 2011, 18:26:39 »
+1

W 1928 roku narodził się nigdy niezrealizowany pomysł budowy bezpośredniego połączenia Konstantynowa z Janowem Podlaskim.

Chyba pierwsza koncepcja przedłużania powstała 10 lat wcześniej o czym mówi kwit poniższy:

Miało to o tyle sens, że od Terespola do Malowej Góry leżały tory cokolwiek nieużywane.

Od strony Platerowa też trochę torów leżało.

Niestety w pierwszym piśmie nie jest wyjaśnione jaki prześwit miała by mieć projektowana linia. O ile oczywiście Litewniki i Litwiniki to jedna i ta sama miejscowość.

Pozdrawiam serdecznie i liniowo.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Zapisane
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!