Świat kolejek wąskotorowych SMF
20 Luty 2018, 12:58:29 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu  (Przeczytany 8995 razy)
Shaggy
Młotkowy
**
Długość toru:: 100 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #20 : 17 Grudzień 2012, 21:35:44 »
0

Czy sprawny to nie wiem, bo w środku nie ma nić, silnik zdemontowany i nie ma żadnych ścianek. Miała być tam jakaś część restauracji a lemiesze były otworzone bo malowali Uśmiech
Zapisane

PrzeworskaKD - Pogórzanin - Zapraszam Uśmiech
prof_klos
Mechanik
***
Długość toru:: 194 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #21 : 19 Styczeń 2018, 01:49:46 »
0

Odkopuję. Z ciekawości. Za ciekawość się nie bije, prawda? Mrugnięcie

Panowie, od dawna intrygują mnie maszyny, które zazwyczaj stały w cieniu. Jako, że kolej wąskotorowa, to cień kolei w Polsce, to cień cienia... jest doprawdy frapujący.
Zalegają omszałe na torach odstawczych od lat, nieużywane nawet za czasów PKP - względnie współczesne pługi odśnieżne 802s.

Pośród serii zapytań, które mnie dręczą, znajduje się ich wyposażenie. Wiem, że na stanie 802s/803s znajdował się przedział socjalny, leżanki, które zapewne miały zapewnić wygodę obsłudze w przypadku jakże prawdopodobnego dłuższego utknięcia na szlaku w zaspach po obfitych opadach śniegu. Co w pojeździe, poza leżankami, się znajdowało? Był tam jakiś prowizoryczny przedział socjalny? Toaleta? Kuchnia polowa?

Skąd się wziął numer oznaczenia serii, jakże adekwatny do (wąskotorowych) tramwajów, z których pług czerpał przednie oszklenie? Co oznaczała literka "S" na końcu symbolu oznaczenia typu?

Generator. Wewnątrz pojazdu znajdował się motor SW266, tak zwany "mały Leynald", o mocy 80 KM. Zasilał on układ hydrauliczny umożliwiający sterowanie lemieszem przednim i skrzydłami bocznymi. Podejrzewam, że generator zapewniał także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne, a także umożliwiał załączenie urządzeń elektrycznych. Czy znajdował inne, "pokładowe" zastosowanie?

Pulpit pojazdu przejawia dużo przełączników, co pozwala sądzić, że wbrew pozorom była to dosyć rozwinięta konstrukcja, która z niewiadomych przyczyn nie znalazła szerszego zastosowania na polskich kolejach. Niekoniecznie musiało się to wiązać z zanikiem srogich zim po okresie lat 80./90. Być może pługi były zbyt skomplikowane i łatwiej było angażować klasyczne, drewniane konstrukcje?
Na temat 802S krąży legenda, jakoby "lubiły" się wykolejać, co jest nawet wspomniane w jednym z nielicznych filmów, gdzie widać te pojazdy w ruchu (ewakuacja taboru z Sompolna). Czym była wywołana ta tendencja?
Dlaczego jedne z najnowocześniejszych, jeśli nie najnowocześniejsze, seryjnie produkowane pojazdy wąskotorowe na Polskich sieciach kolejowych nie znalazły swojej karty w historii? Wiąże się to z mentalności, skomplikowania, a może jeszcze jakiś innych czynników?

Prosił bym, w miarę możliwości, o przybliżenie tematu w tym wątku poświęconym tym maszynom, aby nie śmiecić w "Wiecznym Konkursie". Będę wdzięczny za każde zdanie na temat techniki wykonania, działania oraz historii tych pojazdów; chętnie poczytam o wspomnieniach i anegdotach z poszczególnych kolei.
Ja mogę rzec jedynie na podstawie wielokrotnych relacji znajomych, że leżanki są... wygodne. A wygląd maszyny - niebanalny. No i że wykolejać to to się "lubiło".
 tylko serce boli, że zawsze gniją.

Z pozdrowieniem, nieprzypadkowo, zimowym!    
« Ostatnia zmiana: 19 Styczeń 2018, 01:55:50 wysłane przez prof_klos » Zapisane

Filozofia sztuką życia...!
Kajetan
Zawiadowca
****
Długość toru:: 476 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #22 : 19 Styczeń 2018, 09:20:50 »
+2

Generator napędzał też ogrzewanie. O ile podczas pracy pługa było to oczywiście racjonalne rozwiązanie o tyle brak jakiejkolwiek alternatywy (webasto) stawiał pod znakiem zapytania sensowność całego przedziału "socjalnego" ze względu na panujący w nim hałas i zużycie paliwa.

Co prawda tam jest wygłuszona ściana działowa ale jak wygląda jej skuteczność w praktyce nie wiem. Widziałem pług w którym drzwi w tej ścianie się nie domykały na skutek złego spasowania.

Rogowski 802S został uszkodzony za czasów PKP przez zderzenie z czymś twardym na torze (prawdopodobnie przez niepodniesienie lemieszy w odpowiednim momencie). Po tym zdarzeniu został obrócony w drugą stronę na trójkącie (obecnie już rozebranym) i... uszkodzony z drugiej strony podczas swojej ostatniej jazdy juz za czasów FPKW.
Zapisane
Marcin117
Dyrektor
*****
Długość toru:: 963 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #23 : 19 Styczeń 2018, 10:54:30 »
+1

O ile 802s i 803s różnią się tylko co do szerokości toru to należy sprostować jedną rzecz: Silnik napędza Agregat prądotwórczy, dopiero energia elektryczna napędza silnik hydrauliczny który umożliwia operowanie lemieszami. Oświetlenie całego pojazdu oraz pulpitu jest na 24V i uzyskiwane jest ono z baterii oraz prostownika zasilanego agregatem. Warto zwrócić uwagę że ilość ciepła generowanego przez silnik jest tak duża że konieczne jest otwarcie wszystkich okien (3) przedziału silnikowego by można tam było przebywać, nawet w mroźne zimy!

Co do wygłuszenia przedziału socjalnego od przedziału silnikowego to powiem tyle, różnica hałasu pomiędzy obydwoma pomieszczeniami jest znacząca ale to nie znaczy że jest tam cicho. W tym przedziale znajdują się dwie leżanki, rozdzielnica elektryczna oraz mały stół warsztatowy. Oprócz tego w pługu znajduje się przedział WC z toaletą z obiegiem otwartym oraz umywalką z Boilerem.

Dodatkowe ostrzeżenie do wszystkich operatorów chcących używać ten pojazd w innych celach niż odśnieżanie:
Pługi 802/803 z założonymi lemieszami są niekompatybilne z wagonami MBxd2 i A20D-P!
Czubki lemieszy wystają do przodu dużo dalej niż sprzęg, i niestety przy próbie połączenia z MBxd2 lub doczepą rumuńską skutkuje wybiciem szyb czołowych. Z tego właśnie powodu Piaseczyński 803s ma je zdjęte z jednej strony.

A na deser taki mały smaczek z pulpitu sterowniczego omawianego pojazdu:
« Ostatnia zmiana: 19 Styczeń 2018, 11:11:14 wysłane przez Marcin117 » Zapisane

dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1263 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #24 : 19 Styczeń 2018, 14:08:20 »
+1

Skąd się wziął numer oznaczenia serii, jakże adekwatny do (wąskotorowych) tramwajów, z których pług czerpał przednie oszklenie? Co oznaczała literka "S" na końcu symbolu oznaczenia typu?
Nie serii, a typu. Seria pługa to S, oznaczenie typu to 802/803S. A skąd się wziął? Z Polskiego, znormalizowanego systemu (wprowadzonego chyba w latach 60-tych):
8XX - tabor wąskotorowy
X02 - drugi projekt
X03 - trzeci projekt
XXXS - specjalny.
występowały też platformy 801Z

805N do dla odmiany piąty projekt wąskotorowego tramwaju Normalizowanego.
Zapisane

CARTOON TRABANT CLUB POLSKA
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" - poziom utrzymania P5
Transit 601 '72 "Leszek (Meszek)" -skreślony ze stanu
Romet 100 '83 "Henio" - oczekuje P5
prof_klos
Mechanik
***
Długość toru:: 194 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #25 : 19 Styczeń 2018, 15:47:52 »
0

Dziękuję za cenne wyjaśnienia!
Czymże był rzeczony "buczek"? Jakiś rodzaj sygnalizatora dźwiękowego o niskiej charakterystyce tonowej?
Zapisane

Filozofia sztuką życia...!
MBd1-138
Młotkowy
**
Długość toru:: 55 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #26 : 19 Styczeń 2018, 22:48:32 »
+2


Czymże był rzeczony "buczek"? Jakiś rodzaj sygnalizatora dźwiękowego o niskiej charakterystyce tonowej?
To "Miś" z Piaseczna Chichot
Zapisane
buczek_pkp
Zawiadowca
****
Długość toru:: 372 m

Na służbie Na służbie


PKP Inter City, Wąski w Piasecznie


« Odpowiedz #27 : 20 Styczeń 2018, 15:43:45 »
0

Jako, że buczek zawsze dużo gada to gdy się rozgada, naciśnij go i będzie cisza Uśmiech Piaseczno krainą buczków Duży uśmiech
Zapisane
Strony: 1 [2]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!