Świat kolejek wąskotorowych SMF
30 Październik 2020, 14:00:59 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wls40 / Wls50 / 2Wls40 / 2Wls50  (Przeczytany 4117 razy)
Phinek
Gość
« : 30 Grudzień 2010, 12:25:43 »
0

Czyli jak to z tymi oznaczeniami było...

Ostatnimi czasy, czyli głównie od chwili gdy zająłem się NG Wls40-940, zacząłem bardziej "wgryzać się" w temat...

Wiele osób chętnie by rogowską maszynkę sklasyfikowały jako 2Wls50, gdyż:
- jest na 750 mm (zupełnie inna zabudowa niż 600) - stąd 2Wls
- ma silnik S324 i podniesioną część przedziału silnikowego - stąd 50

Jednak tabliczka fabryczna daje twardo po oczach: Wls40 - 940

Przeglądałem różne maszyny... spisywałem numery fabryczne, opisy z lokomotywek... na razie nie doszedłem do ŻADNEGO konkretnego wniosku... Stąd pytanie... a właściwie nie jedno pytanie...

- Czy ktoś z kolegów też węszył w tej sprawie?

Może połączenie wniosków kilku osób da jakieś sensowny wynik...

- Czy koledzy byliby skłonni spisać na dostępnych maszynach kilka parametrów?

Kilka czyli pomóc w rozszerzeniu pola poszukiwań na więcej maszyn.

Co "mnie" interesuje... czyli jakie znalazłem wyróżniki na które warto zwrócić uwagę:

1 - tabliczka fabryczna - tu spisuję jakie oznaczenie jest na tabliczce, numer, rok i oznaczenie silnika
2 - patrzę czy nad silnikiem jest "podwyższenie" czy nie... jak nie do zazwyczaj są zastosowane filtry mokre (dużo niższe - o tym już pisałem, ilustrując fotografiami z allegro... więc poszło się kochać, ale teraz mam swoje więc niebawem opisze powtórnie).
3 - zaglądając na silnik patrzę czy pod sprzęgłem jest postument czy nie (w rogowskiej Wls40-940 jest postument, który świadczy o zastosowaniu pierwotnie sprzęgła nie zamontowanego na silniku, tylko stanowiącego osobną bryłę i połączonego z silnikiem wałkiem kardana)... sam silnik zazwyczaj "olewam" zakładając, że mógł być on x razy wymieniany i do tego co i gdzie nigdy się nie dojdzie.
4 - przechodząc do przodu lokomotywy zerkam na pierwszą prawą blachę, widoczną m. in. na tym zdjęciu:

źródło: http://www.ssb.strefa.pl/mitor/tarnow.html - znalezione w googlu

Jak widać na tej blasze jest jest wycięty otwór na korbę rozruchową... ale nie zawsze... nowsze lokomotywki tego otworu nie mają...

Sądzę, że na podstawie 1, 3 i 4 da się określić do kiedy S64 były montowane i to w jakiej wersji... (S64 też przechodził drogę ewolucji). Można będzie obalić mity o tym co jest a co nie jest Wls40 bądź 2Wls40...

Stawiam dziś tezę, że podobnie jak z zamieszaniem wokół A208P które okazało się A20DP (pisane czasem A20D-P) podobnie i tu, narosło wokół tego więcej mitów niż faktów. Kto dołączy do grona "pogromcy mitów"?


Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1405 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #1 : 14 Październik 2020, 19:19:47 »
+1

Zduchnę kurz z tego wątku, ale w nieco innej sprawie. Otóż przeglądając ostatnio stronę http://www.tog-billeder.dk/ zwróciłem uwagę na zdjęcie, które już wcześniej widziałem, ale nie zwróciłem uwagi na pewne szczegóły:

fot. Gunnar W.Christensen, www.tob-billeder.dk


fot. Gunnar W.Christensen, www.tob-billeder.dk


Co w nich dziwnego? Ano filtry na wierzchu, wycięcie na inną chłodnicę (w pierwszych klapach) i komin wydechu w nietypowym miejscu. Dodatkowo z prawej jest jeszcze jakaś skrzyneczka. Czy ktoś z kolegów spotkał się z taką modyfikacją? Zdjęcia są z 20.04.1976 więc może to jakiś wczesny wariant modernizacji WLs40 na WLs50?
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!