Dobra, czas na most malborski.
Podstawowe informacje (
Wiki):
Kolejka wąskotorowa pokonywała Nogat po dwóch konstrukcjach:
1. Stary most Ostbahnu - ukończony w 1857 roku. Pierwotnie biegł po nim tor normalny oraz droga. Długość z portalami: 279,5 m.
Dwa przęsła kratownicowe podobne do tczewskich miały po 103 m. Po wybudowaniu nowego mostu pozostał jako drogowy, a wkrótce, pod koniec 1900 roku poprowadzono jego południową stroną (i dalej śladem toru normalnego) tor kolei wąskotorowej. Wiązało się to ze zbudowaniem odpowiedniego dojazdu w formie zakosu od strony Kałdowa i odtworzenia konstrukcji nad podzamczem. W latach 1920 - 1939 na na Nogacie biegła granica między Republiką Weimarską, później III Rzeszą a Wolnym Miastem Gdańsk. Oznaczało to kontrolę celno-paszportową po obu stronach. Przeprawa funkcjonowała do początku marca 1945 roku, gdy oba mosty wysadzone zostały przez niemieckich saperów. Nigdy jej nie odbudowano - pozostały w różnym stopniu zniszczone przyczółki i filary - zarówno mostu nad Nogatem, jak i wiaduktu nad podzamczem.
2. Nowy most kolejowy - pierwotna dwuprzęsłowa konstrukcja wzniesiona w latach 1888 - 1890 i miała dwa tory normalne. Przęsła zniszczono w marcu 1945 roku. W 1946 zastąpiono je jednotorową konstrukcją saperską (ESTB), której wąskotorowy epizod (wąski tor poprowadzono w splocie) trwał 7 lat (1948 - 1955). Ostatecznie w 1972 roku most przebudowano, nadając mu obecną formę. Stare kratownice ESTB trafiły do Modlina...
Sporo materiałów na ten temat (i inne ciekawe kolejowe) można znaleźć na
Marienburg.pl. Nie będę wszystkiego powielał, streszczę tylko, co można znaleźć...
Oczywiście na początek polecam temat
Malborskie mosty. Jest opis, są stare i nowe zdjęcia, np. takie:


Oczywiście przy okazji można zdementować informację, że wąski tor pojawił się na nowym moście kolejowym dopiero po drugiej wojnie

.

W dodatku linia dwutorowa

. Zdjęcie w całej okazałości i inne z budowy można podziwiać
Tutaj.
Przy okazji - w tych samych zbiorach znajduje się również piękne zdjęcie "malborskiego" portalu nowego mostu z torem kolejki:

Przy samym zjeździe z mostu po stronie Malborka zlokalizowano przystanek kolejki. Poświęcono mu osobny wątek:
Marienburg Schloss.

Ciekawe przedwojenne zdjęcie z pociągiem wąskotorowym na moście (!) znalazło się również w temacie
Pierwszy powojenny most kolejowy w Malborku.

Jest trochę o samej powojennej konstrukcji, są wzmianki o wąskim torze ale akurat na ten temat konkretów niewiele.
Kolejnym wątkiem poświęconym okolicom mostu jest temat:
Kolej wąskotorowa - pozostałości. Tutaj można znaleźć trochę więcej o wiadukcie, po którym kolejka pokonywała tereny podzamcza.

Drobna uwaga - powyższy plan pochodzi z początku lat '90 XIX w. gdy kolejki jeszcze nie było. Dojazd pozostał po torze normalnym.
Z archiwum Suddeutsche Zeitung:

Podobno ostatnie miesiące istnienia starego mostu (1945 rok).
Na koniec kilka innych zdjęć, które gdzieś tam krążą w sieci:


