Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 01:32:48 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Mosty kolejkowo-drogowe i inne nietypowe...  (Przeczytany 19968 razy)
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« : 01 Stycznia 2011, 03:31:34 »
0

Na dobry początek roku .
W związku z Wiecznym Konkursem postanowiłem założyć osobny wątek. Zacznę na razie od konstrukcji wspomnianych w konkursie, ale liczę, że wspólnymi siłami jakoś uda się zebrać choć trochę informacji.

Szczucin
O moście w Szczucinie była mowa tutaj. Trochę informacji na temat obecnej konstrukcji można znaleźć tutaj. Kilka zdjęć pierwotnej przeprawy drewnianej (oprócz tego wrzuconego na forum) można znaleźć na stronie NAC.

Robaków
Sam most pochodzi (w większości) z okresu przedwojennego. W zasobach NAC są dwa zdjęcia z jego otwarcia w 1925 roku (oczywiście jako mostu wyłącznie drogowego).

We wrześniu '39 most (a raczej sądząc po obecnej konstrukcji - wyłącznie jedno przęsło) zostało wysadzone przez wycofujące się oddziały polskie. Niemcy szybko dokonali odbudowy montując (przy okazji lub wkrótce) wąski tor. Poważniejszego remontu most doczekał się na początku lat '70 (gdy jego stan stał się przyczyną/pretekstem do zawieszenia przewozów). Zapewne przebudowie uległo przęsło odbudowane przez Niemców oraz jezdnia na całej długości - obecna o konstrukcji żelbetowej(?) jest zdecydowanie węższa.

Źródło

Źródło
Obecny wygląd mostu od dołu (można powiększyć):

Źródło

Przegalina
Zdjęcia jednego z pierwotnych drogowo-kolejowych mostów obrotowych są tutaj. Jak widać, dość ażurowa konstrukcja...
Po wojnie mosty obrotowe przebudowano na stałe. Do dziś zachował się jeden z nich z wtopionym w asfalt torem kolejki.

Niestety dla nas (a na szczęście dla mieszkańców Wyspy Sobieszewskiej) jego dni są policzone - w marcu ma się rozpocząć budowa nowego mostu zwodzonego nad używaną obecnie śluzą (w osi dawnego toru). Teoretycznie budowa nie koliduje z obecną konstrukcją, ale po jej zakończeniu stanie się ona zbędna i zostanie rozebrana (tutaj można dowiedzieć się więcej).


c.d.n.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 794 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #1 : 04 Stycznia 2011, 16:52:36 »
0

To ja jeszcze jako inne nietypowe... liniia Małkinia- Siedlce na torze normalnym( o ile jeszcze tego nie rozebrali...) .
Pomiędzy Treblinką a Małkinią most drogowo-kolejowy, w tej chwili służy raczej jako przeprawa przez Bug dla okolicznej ludności. Niestety chyba jego dni są policzone- obiło mi się o uszy, że na sporym odcinku linii chcą w miejscu toru zbudować drogę a sam most rozebrać i postawić nowy oczywiście drogowy...
Co do zdjęć - jak będe miał chwilę to dorzucę- jedyna dokumentacja w postacji analogowej...
Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2 : 04 Stycznia 2011, 18:54:17 »
0

Najważniejsza uroczystość już się odbyła...
Nowy most na Bugu poświęcony
Cytuj
Most na Bugu, łączący Małkinię z Treblinką został oddany do użytku. Poświęcił go 15 listopada biskup drohiczyński Antoni Dydycz. Okoliczni mieszkańcy od dawna oczekiwali na ukończenie budowy nowego mostu.


Czy stary rozebrano - nie wiem.

W sieci jest trochę zdjęć.
http://www.pawluk.net.pl/?p=310
http://trammer.salon24.pl/211708,koniec-mostu-kolejowo-drogowego-w-malkini-gornej




Żródło 3 powyższych]http://www.klf.lubelskakolej.net/infra.htm
Przy okazji znalazłem zdjęcie jeszcze jednego klimatycznego mostu w Luboniu (Zumi):

Źródło

Oczywiście temat jest do pociągnięcia (tylko czasu brak). Feyg wspominał o Tczewie, jest jeszcze wąskotorowy w Malborku i kilka innych...
« Ostatnia zmiana: 04 Stycznia 2011, 18:58:58 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Kolejka
Mechanik
***
Długość toru:: 227 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #3 : 04 Stycznia 2011, 19:45:49 »
0

Jeśli chodzi o normalny tor, to w Czechach na linii Tábor - Bechyně też znajduje się most drogowo-kolejowy. Na czas przejazdu pociągu ruch samochodów w jednym kierunku zostaje wstrzymany (przed mostem znajduje się sygnalizator jak na przejeździe). Znalazłem taki film: http://www.youtube.com/watch?v=m3pvDKcJxEs (w min. 1:08 pociąg przejeżdża przez ten most).
Zapisane

Zapraszam na moje strony internetowe:
- www.gkw.tw53.webd.pl
- www.transport.tychy.glt.pl
Oraz kanał na YT: www.youtube.com/user/OKz32
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 794 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4 : 05 Stycznia 2011, 22:59:34 »
0

czyli wychodzi na to, że PLK zaora tą linie...:/
Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1106 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #5 : 04 Lutego 2011, 11:25:18 »
0

Zdjęcia z otwarcia istniejącego do dziś mostu w Modlinie z widocznym torem wąskotorówki:
http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/83685:1/h:421/
http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/83676:1/h:421/
http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/83685:1/h:421/
Widać jednak że było to tymczasowe rozwiązanie:
http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/83670:1/h:421/
Zapisane

To jest przekaz.
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 04 Lutego 2011, 12:03:16 »
0

Po czym tak wnioskujesz ze tymczasowe?? Że torowisko się kończy?? To jeszcze o niczym nie świadczy. To otwarcie mostu a nie linii kolejowej. Dalszy tor mógł być ułożony w późniejszym terminie.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1106 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #7 : 04 Lutego 2011, 12:11:01 »
0

Torowisko wygląda na złożone z przęseł patentowych i jest położone chyba bezpośrednio na bruku jezdni.
Zapisane

To jest przekaz.
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #8 : 04 Lutego 2011, 14:29:43 »
0

Raczej kolejka służąca do budowy mostu. Zwróćcie uwagę na to, jak blisko konstrukcji położono ten tor. Nic większego (szerszego) od wózka technologicznego lub koleby poruszanej siłą mięśni nie przejdzie. Do tego tor z "przechyłką" . Widać, że ma spadek poprzeczny jak jezdnia.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #9 : 14 Lutego 2011, 02:23:55 »
+2

Dobra, czas na most malborski.
Podstawowe informacje (Wiki):
Kolejka wąskotorowa pokonywała Nogat po dwóch konstrukcjach:

1. Stary most Ostbahnu - ukończony w 1857 roku. Pierwotnie biegł po nim tor normalny oraz droga. Długość z portalami: 279,5 m.
Dwa przęsła kratownicowe podobne do tczewskich miały po 103 m. Po wybudowaniu nowego mostu pozostał jako drogowy, a wkrótce, pod koniec 1900 roku poprowadzono jego południową stroną (i dalej śladem toru normalnego) tor kolei wąskotorowej. Wiązało się to ze zbudowaniem odpowiedniego dojazdu w formie zakosu od strony Kałdowa i odtworzenia konstrukcji nad podzamczem. W latach 1920 - 1939 na na Nogacie biegła granica między Republiką Weimarską, później III Rzeszą a Wolnym Miastem Gdańsk. Oznaczało to kontrolę celno-paszportową po obu stronach. Przeprawa funkcjonowała do początku marca 1945 roku, gdy oba mosty wysadzone zostały przez niemieckich saperów. Nigdy jej nie odbudowano - pozostały w różnym stopniu zniszczone przyczółki i filary - zarówno mostu nad Nogatem, jak i wiaduktu nad podzamczem.

2. Nowy most kolejowy - pierwotna dwuprzęsłowa konstrukcja wzniesiona w latach 1888 - 1890 i miała dwa tory normalne. Przęsła zniszczono w marcu 1945 roku. W 1946 zastąpiono je jednotorową konstrukcją saperską (ESTB), której wąskotorowy epizod (wąski tor poprowadzono w splocie) trwał 7 lat (1948 - 1955). Ostatecznie w 1972 roku most przebudowano, nadając mu obecną formę. Stare kratownice ESTB trafiły do Modlina...

Sporo materiałów na ten temat (i inne ciekawe kolejowe) można znaleźć na Marienburg.pl. Nie będę wszystkiego powielał, streszczę tylko, co można znaleźć...
Oczywiście na początek polecam temat Malborskie mosty. Jest opis, są stare i nowe zdjęcia, np. takie:




Oczywiście przy okazji można zdementować informację, że wąski tor pojawił się na nowym moście kolejowym dopiero po drugiej wojnie .

W dodatku linia dwutorowa . Zdjęcie w całej okazałości i inne z budowy można podziwiać Tutaj.

Przy okazji - w tych samych zbiorach znajduje się również piękne zdjęcie "malborskiego" portalu nowego mostu z torem kolejki:


Przy samym zjeździe z mostu po stronie Malborka zlokalizowano przystanek kolejki. Poświęcono mu osobny wątek: Marienburg Schloss.


Ciekawe przedwojenne zdjęcie z pociągiem wąskotorowym na moście (!) znalazło się również w temacie Pierwszy powojenny most kolejowy w Malborku.

Jest trochę o samej powojennej konstrukcji, są wzmianki o wąskim torze ale akurat na ten temat konkretów niewiele.

Kolejnym wątkiem poświęconym okolicom mostu jest temat: Kolej wąskotorowa - pozostałości. Tutaj można znaleźć trochę więcej o wiadukcie, po którym kolejka pokonywała tereny podzamcza.

Drobna uwaga - powyższy plan pochodzi z początku lat '90 XIX w. gdy kolejki jeszcze nie było. Dojazd pozostał po torze normalnym.

Z archiwum Suddeutsche Zeitung:

Podobno ostatnie miesiące istnienia starego mostu (1945 rok).

Na koniec kilka innych zdjęć, które gdzieś tam krążą w sieci:





Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #10 : 15 Lutego 2011, 15:42:19 »
+1

Ponieważ nie mogę edytować:
Znalazłem w końcu wątek ze zdjęciami, których źródła nie mogłem znaleźć:
Kolej wąskotorowa - Malbork


Tutaj drobna uwaga: To nie jest "pułapka na myszy" w Kałdowie, jak opisał to zdjęcie R. Witkowski, lecz tak, jak podano właśnie na Marienburg.pl, czyli odbudowa Wieży Trójściennej na malborskim podzamczu. Miejsce to pokazane można obejrzeć poniżej:






Jeszcze jedno: Jest też wątek Most kolei wąskotorowej nad drogą do Nowego Stawu ze zdjęciem właśnie wspomnianej "pułapki na myszy" (nazwanej tak przez ówczesnych maszynistów, którym czasem zdarzało się utknąć na stromym podjeździe nie móc ruszyć).


Dzięki wandalom wiadukt został uwieczniony na zdjęciu w całej okazałości.


Nasyp między wspomnianym wiaduktem i mostem - widać wspinającą się drogę dojazdową.

Warto jeszcze zwrócić uwagę na organizację ruchu. Początkowo ruch drogowy nie był wstrzymywany na czas przejazdu pociągu (zmieniono to ze względu na wypadki ze spłoszonymi końmi). Pracownicy kolejki pobierali natomiast opłaty za przejazd od każdego pojazdu drogowego.
« Ostatnia zmiana: 15 Lutego 2011, 15:53:56 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Pt47-106
Ostrzeżony
Młotkowy
**
Długość toru:: 88 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 01 Marca 2011, 14:49:09 »
0

Witam taki most drogowo kolejowy był na lini z Cedyni  która obecnie nie istnieje ale most jest nadal eksploatowany jako most drogowy w osinowie
http://www.garnek.pl/petucha/12745196/most-drogowo-kolejowy-w-osinowie
Zapisane
TW Kolejofil
Młotkowy
**
Długość toru:: 133 m

W terenie W terenie



tomasz.wcislik
WWW
« Odpowiedz #12 : 04 Sierpnia 2011, 13:48:47 »
0

Temat znany, ale warto tu przypomnieć. Most co prawda normalnotorowy, ale nietypowy, bo pontonowy, istniał na linii nr 82 Bąkowiec - Puławy Azoty. Szersza dyskusja toczyła się tutaj.
Zapisane

Inż. bud. kol. --> Student mgr. PWr
W budowie rower szynowy v2.0
Pt47-106
Ostrzeżony
Młotkowy
**
Długość toru:: 88 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 27 Sierpnia 2011, 22:03:06 »
0

Cos z K D Koszalińskiej przed stacja w Rosnowo tory przebiegają nad 2 śluzami  i dos ciekaw w skali Polski
na pierwszej śluzie
http://www.garnek.pl/petucha/16963790/rosnowo-waskotorowe-tory-nad
http://www.garnek.pl/petucha/16963782/rosnowo-waskotorowe-tory-nad
http://www.garnek.pl/petucha/16963772/rosnowo-waskotorowe-widok-na
http://www.garnek.pl/petucha/16963764/rosnowo-waskotorowe-tory-na
a tu na drogiej śluzie  a tu nie dos ze są tory to i chodnik i ulica
http://www.garnek.pl/petucha/16963752/rosnowo-waskotorowe-tory
http://www.garnek.pl/petucha/16963804/tory-wkierunku-st-rosnowo
http://www.garnek.pl/petucha/16963822/rosnowo-waskotorowe-tory
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!