Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 23:59:41 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Dokumentacja Systemu Utrzymania ( DSU )  (Przeczytany 28651 razy)
Roman
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


« : 08 Czerwca 2011, 23:20:07 »
0

Mam pytanie do szanownych kolegów, czy ktoś ma, najlepiej w wersji elektronicznej opracowaną DSU lub DTSU dla taboru wąskotorowego.  Mam złą wiadomość  taką dokumentacje oddzielną dla każdego typu pojazdutj. lokomotywy, wagonu kazdy użytkownik musi  jak najszybciej opracować i zatwierdzić w UTK.
Zapisane
mastif
SGKW
*
Długość toru:: 83 m

W terenie W terenie

coś tam z elektryką


« Odpowiedz #1 : 09 Czerwca 2011, 09:33:05 »
0

dzień dobry
w jakim sensie np.:typu wagonu- czyli węglarka ,platforma, wagon osobowy
czy np. osobowy 3AW,1AW, węglarka systemu ziehla, węglarka niskoburtowa,
jakie sa kryteria opracowywania DSU lub DTSU?
pozdrawiam
Zapisane

Używaj polskich znaków. Wszak jest różnica, czy robisz komuś "łaskę" czy "laskę". Prof. J. Bralczyk
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #2 : 09 Czerwca 2011, 10:11:27 »
0

Mam złą wiadomość  taką dokumentacje oddzielną dla każdego typu pojazdutj. lokomotywy, wagonu kazdy użytkownik musi  jak najszybciej opracować i zatwierdzić w UTK.

Heh, zaprawdę powiadam Wam to dopiero początek. W świetle obowiązujących przepisów każda kolejka powinna mieć:
- świadectwo bezpieczeństwa przewoźnika oraz świadectwo bezpieczeństwa zarządcy infrastruktury
- złożone i zatwierdzone przez UTK przepisy wewnętrzne
- świadectwo typu dla każdego typu posiadanego taboru (zatwierdzenie w UTK jednego tylko typu kosztuje bagatelka 800pln)
- pełną paszportyzację szlaku (obchody przeprowadzane przez toromistrza, komisyjne ustalenie kategorii każdego przejazdu)
- zatrudnionych maszynistę, kierownika pociągu oraz dyżurnego ruchu (z ważnymi badaniami lekarskimi, egzaminem okresowym, autoryzacją na dany typ taboru)
 
Fajna lista no nie? Niestety to nie są żarty.
Zapisane

Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3 : 09 Czerwca 2011, 10:16:15 »
0

Proszę w Googlach wkleić "DTSU215M - SA108" i pobrać przykładowe DTSU.

Uwaga! Obecnie wymaganą przez UTK jest DSU której zawartość i przeznaczenie definiuje zmiana rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych http://lex.pl/serwis/du/2007/1567.htm
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Michał P.
SGKW
*
Długość toru:: 39 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #4 : 09 Czerwca 2011, 22:56:19 »
0

Jako, że ostatnio trochę siedzę w temacie dodam nieco od siebie:
http://www.utk.gov.pl/portal/pl/64/728/Przypomnienie_dla_zarzadcow_infrastruktury_przewoznikow_kolejowych_oraz_uzytkown.html
Czego będą od nas wymagać?:
1) Świadectwo typu na każdy (jak sama nazwa wskazuje typ) pojazd np. Lxd2, Wls50 itd..., nie na każdy konkretny egzemplarz.
2) Świadectwo typu nie tylko na tabor, ale i na infrastrukturę - jej elementy.
3) Rejestry egzaminów pracowników, rejestry wydanych praw kierowania (maszynista) i upoważnień (kierownik pociągu).
4) Przepisy wewnętrzne w których skład wchodzą 3 główne instrukcje: a ) instrukcja określająca wymagania organizacyjne związane z utrzymaniem i eskploatacja pojazdów kolejowych (+zestawy kołowe + hamulce), b) dotycząca prowadzenia ruchu kolejowego (+sygnalizacja +manewry) c)instrukcja o oględzinach i utrzymaniu torów i rozjazdów. W praktyce łączy się mniej wiecej w taki sposób te poszczególne instrukcje, dlatego napisałem główne.
5. Oprócz tego regulaminy techniczne funkcjonowania kolei.
6. Wspomniane wcześniej DSU.
Zapisane
Brood.K
Dyrektor
*****
Długość toru:: 793 m

W terenie W terenie


Nic na siłę. Weź większy młotek.


WWW
« Odpowiedz #5 : 10 Czerwca 2011, 11:11:09 »
0

Zaraz będą wymagać takich papierów od każdej cegielnianej Wls40. A potem zajmą się torfowymi, a na końcu uregulują ruch na borowinie w Poczdelu, bo przy takiej częstotliwości ruchu muszą być semafory przecież.. Chichot
Mój boszsz, czy ta normalnotorowa biurokracja musi sięgać aż tutaj...?
Zapisane

KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #6 : 10 Czerwca 2011, 12:31:48 »
0

Zaraz będą wymagać takich papierów od każdej cegielnianej Wls40. A potem zajmą się torfowymi, a na końcu uregulują ruch na borowinie w Poczdelu, bo przy takiej częstotliwości ruchu muszą być semafory przecież.. Chichot
Mój boszsz, czy ta normalnotorowa biurokracja musi sięgać aż tutaj...?
Kolejki wewnątrz zakładowe nie podlegają władzy UTK jeśli dobrze pamiętam, wiec cegielnie, kopalnie, torfownie i inne zakłady przemysłowe mogą spać spokojnie.
Zapisane

Brood.K
Dyrektor
*****
Długość toru:: 793 m

W terenie W terenie


Nic na siłę. Weź większy młotek.


WWW
« Odpowiedz #7 : 11 Czerwca 2011, 20:11:35 »
0

Wiem że nie podlegają.. póki co nie podlegają, ale szukając pieniążków i chcąc utrudnić ludziom życie zawsze można to zmienić.. i nie będzie to pierwszy tego typu bzdurny przypadek..  W Polsce od lat szuka się zysków tam gdzie ich nie ma, zamiast efektywnie wykorzystywać to co już jest i w miarę działa. Wąskim torom powinno się pomóc wykorzystać potencjał turystyczny, a nie utrudniać.
Choć chciałbym myśleć pozytywnie tak jak Ty. Z drugiej strony, zawsze można się przekwalifikować na kolejkę cegielnianą, tak jak byle kratka w samochodzie już robi zeń dostawczy..  Z politowaniem
Zapisane

Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #8 : 11 Czerwca 2011, 20:36:34 »
+5

Wąskim torom powinno się pomóc wykorzystać potencjał turystyczny, a nie utrudniać.
A kto utrudnia wykorzystanie potencjału turystycznego Twoim zdaniem?

Przewozy osób na wąskim torze to takie same działanie jak na normalnym, czy na szosie - różnicą może być tu osławiona prędkość "15 na godzinę" będąca rozgrzeszeniem dla wszelakiej olewczości wobec podstawowych zasad prowadzenia przedsiębiorstwa. Trzeba mieć do tego odpowiednia zaplecze, kadry, kapitał i organizację zapewniającą bezpieczeństwo prowadzenia działalności, o co nie dbało się będąc zaślepionym mesjanistycznymi wizjami ratowania zardzewiałych wąskotorówek przez nastoletnich mikoli, i stąd owe lamenty.  Ponadto dziwi mnie utyskiwanie na "zły" UTeK, który po niemalże 10 latach folgowania dopiero teraz dobiera się wąskotorowcom do czterech liter kończąc z zabawami w kolejki, a wymagając normalności. Za tą olewczość UTeK powinno się wielbić, bo większość kolejek poszłaby na złom, gdyby nie brak zaangażowania urzędników.
Zastanawiającym wydaję się także fakt, ze koleje będące eksploatowane przez jednostki samorządu terytorialnego takich problemów nie mają...

Osobiście proponuję przestać pieprzyć o starczym uwiądzie, za to zacząć realną współpracę (wiem że to komunał, wszak usłyszałem ongiś, że każde grabie grabią do siebie) aby owe DSU na podstawowe pojazdów stworzyć wspólnie.
« Ostatnia zmiana: 22 Czerwca 2011, 13:58:19 wysłane przez Paweł Niemczuk » Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Roman
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 12 Czerwca 2011, 00:15:38 »
0

koleje zamknięte tzn wewnątrz zakładowe nie podlegają przepisom utk , ale jeśli już wychodzą za płot to tak.
Jak już koledzy wspominali,  wszystkie instrukcje ,świadectwa typu pojazdów i elementów infrastruktury oraz trochę innych dokumentów trzeba złożyć ,żeby uzyskać świadectwo bezpieczeństwa.
Problem jest natomiast z DSU, przewożnicy  normalnotorowi już wcześniej podobne dokumentacje opracowywali lub zlecają to obcym firmom .
Przy zakupach nowego taboru lub jego modernizacji to zmartwienie producenta. Oni mają odpowiednie działy oraz przeszkolonych pracowników.
W przypadku taboru wąskotorowego ostatnie normy i instrukcje zostały wydane dość dawno , a potem już nikt sobie głowy nie zawracał wąskotorówkami.Jednak w tych instrukcjach są zawarte podstawowe zasady utrzymania taboru i np wymiary kresowe zestawów kołowych, ale w węższym zakresie niż dla normalnych  i to powinno wystarczyć jako podstawowe systemy utrzymania.
Natomiast jak do tego podejdą Panowie Inspektorzy UTK w trakcie uzgadniania i zatwierdzania to sie okaże.
Faktem jest że przykładowe DSU to pokaźna kilkudziesięciostronicowa książka i będziemy musieli je pisać dla kazdego typu pojazdu szynowego, opis to jeszcze nie taki problem natomiast gorzej jest z rysunkami.
W przypadku Lxd2 jest stara instrukcja odbioru lokomotywy po naprawie na podstawie której można by było spróbować coś opracować.
« Ostatnia zmiana: 12 Czerwca 2011, 00:25:16 wysłane przez Roman » Zapisane
Roman
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 12 Czerwca 2011, 00:33:20 »
0

Jeszcze jeden wątek podstawowe jednostki taboru są prawie takie same na wszystkich wąskotorówkach ale każdy operator musi opracowywać instrukcje i opisy techniczne od nowa i po kilka razy zatwierdza się w zasadzie to samo.
Zapisane
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 973 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #11 : 12 Czerwca 2011, 12:53:38 »
0


Zastanawiającym wydaję się także fakt, ze koleje będące eksploatowane przez jednostki samorządu terytorialnego takich problemów nie mają...

Bo dla nich kilkadziesiąt k złotych nie jest jakimś wielkim wysiłkiem finansowym...
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #12 : 14 Czerwca 2011, 19:54:36 »
+2

Zastanawiającym wydaję się także fakt, ze koleje będące eksploatowane przez jednostki samorządu terytorialnego takich problemów nie mają...
Nie mają bo nie odwiedzili ich urzędnicy z UTK. ZTCW Świadectwo Bezpieczeństwa posiadają jedynie Bieszczady, Maltanka i teraz Koszalin tak więc cała reszta jeździ chcąc nie chcąc nielegalnie i najzwyczajniej jeszcze nie wie, że ma problem, ot taka niezdiagnozowana choroba.

Nie jest dla mnie problemem zrozumienie faktu konieczności przestrzegania prawa wszak UTK jest jedynie wykonawcą woli ustawodawcy, z dotychczasowych doświadczeń zresztą wynika, ze chętnym do współpracy. Moje negatywne odczucia budzą same przepisy.
Zapisane

Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #13 : 22 Czerwca 2011, 14:10:08 »
+2

Chciałbym jeszcze zauważyć, że UTK pewnie nadal byłby przymykał oczy na wąskie tory gdyby nie kontrola NIK, po której tenże NIK nakazał urzędowi staranniejsze przyglądanie się wąskim torom.
Wiem, że nie można też generalizować, ale wielu urzędników stara się operatorom w miarę możliwości pomóc przy produkowaniu i kompletowaniu koniecznych papierzysk.

I druga rzecz, którą już ktoś wcześniej zauważył - gdyby nie pobłażliwość urzędników, to już by nas wszystkich dawno pozamykali i figa by była, a nie jeżdżenie. Dostaliśmy wiele czasu na ogarnięcie się organizacyjne, opanowanie najważniejszych spraw, zanim zaczęto od nas wymagać papierologii. A że ten dany czas wykorzystaliśmy w znacznej mierze źle (nie robiąc nic i wychodząc z założenia, że skoro nie zajrzeli, to nie zajrzą nigdy albo, że jakoś to będzie), to już inksza inkszość.
A pretensje należy kierować głównie do twórców przepisów, a nie do ich wykonawców (chociaż faktem jest, ze nadgorliwe wykonywanie prawa, stosowanie prawa powielaczowego i interpretacji rozszerzających to zmora polskich urzędów, która zatruła życie nie jednemu przedsiębiorcy). 
Zapisane
Roman
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #14 : 23 Czerwca 2011, 11:19:46 »
0

W zasadzie większość dokumentów i instrukcji potrzebnych do uzyskania świadectwa bezpieczeństwa jest przez poszczególnych przewoźników waskotorowych opracowana lub istnieje w formie elektronicznej i można je bądź kupić i dostosować do swoich uwarunkowań, bądź napisac nowe na ich podstawie.
Gorzej z DSU bo na razie nie ma wzorów na tabor wąskotorowy, czyli jeśli chcemy jeździć tym naszym dawno spisanym na straty taborem, to musimy zlecić opracowanie lub próbowac sami opracować DSU.
Byłoby o wiele łatwiej gdyby było przykładowe opracowanie w formie elektronicznej w formacie ogólnodostępnym i zainteresowany wprowadzi by tylko korektę nazw itp.
Zapisane
Bartosz Uryga
SGKW
*
Długość toru:: 343 m

W terenie W terenie


WRS Bytom Karb


« Odpowiedz #15 : 23 Czerwca 2011, 14:09:14 »
0

Byłoby o wiele łatwiej gdyby było przykładowe opracowanie w formie elektronicznej w formacie ogólnodostępnym i zainteresowany wprowadzi by tylko korektę nazw itp.
Istotą DSU nie jest zmiana nazwy z np. "Lokomotywa spalinowa typu 6D" na "Lokomotywa spalinowa typu L45H" - całym "mięsem" dsu są parametry graniczne i dopuszczalne przy naprawie zawarte w kartach pomiarowych podzespołów, cykle międzyprzęglądowe oraz wykaz czynności jakie na poszczególnych poziomach utrzymania się wykonuje. W tym ciężko wprowadzić "korektę nazw". Oczywiście, może by i można było, ale co by to dało? Cykle, wartości parametrów nie mogą być wzięte z sufitu albo przekopiowane z innej dokumentacji, ale dobrane pod konkretny typ taboru oraz warunki eksploatacji. (warunki eksploatacji - mam na myśli to, że co innego jak lokomotywa jeździ 365 dni w roku, a co innego jak jeździ 90 dni latem i potem jest odstawiona). Dane te powinny być zawarte przez producenta w dokumentacji konstrukcyjnej pojazdu - i tu mogą zacząć się schody, bo nie wszystko jest łatwo dostępne.
Zapisane

'Każdy dzień jest podróżą...'

www.sgkw.eu
Łowca
Młotkowy
**
Długość toru:: 134 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #16 : 27 Czerwca 2011, 13:45:56 »
0

Świadectwa na zarządcę infrastruktury i na przewoźnika Koszalin posiada od tego roku gdyż jest to nowość. Świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego mamy od lat, świadectwa bezpieczeństwa na poszczególne elementy infrastruktury od lat. Instrukcje zatwierdzone przez UTK też od lat ( jest znaaaaacznie więcej niż 3 główne - nam kazali spłodzić nawet do pomiaru obręczy taboru! ), badania, examiny, dziennik oględzin rozjazdów, książka kontroli stanu toru, metryki przejazdów, karty badań rozjazdów, opinia diagnosty, baaa - kazali nam nawet opracować WTWiO wykonywanych robót torowych! Wszystko da się zrobić, załatwić i dogadać - nawet ze strasznym UTK, koleje turystyczne, zabytkowe oraz tabor i infrastruktura używana przed 1997 rokiem podlega bardzo uproszczonym procedurom! - oraz dużo mniejszym kosztom - wniosek o instrukcję 10zł, tabor i infrastruktura z wpisem do WKZ 400 zł, bez wpisu 800 jeżeli to kolej do przewozów turystycznych ( a każda wąska taka jest, nawet rumun co w rejestrze nie jest ). Diagnosta kosztuje 100-200 zł/km, kłopot się robi gdy dojdą mosty tu nie znam kosztów bo nie mamy.
Do czego zmierzam - UTK nie trzeba się bać, generalnie są to ludzie przychylni, pomagają, doradzają, prowizji nie pobierają i jeżeli - się nie przegnie pały - nie stanie się krzywda po ich wizycie. Jest tyle kolejek, mało kto ma wszystko, a jakoś jeżdżą choć UTK do nich zaglądał! Najlepiej robić swoje ino nie przeginać z tym luźnym stosunkiem do obowiązujących w kraju rozporządzeń. I wypada pamiętać, że te rozporządzenia to nie tylko UTK, ale także TDT, ppoż, BHP, nadzór budowlany, etc...
Bardziej należy się bać ludzi życzliwych i na wszystkim znających się, oraz wiele wiedzących bo UTK sam raczej się na miejscu nie stawi bez powodu - a przynajmniej ja o czymś takim nie słyszałem, a w cudotwórcze działanie NIK-u nie wierzę. Wierzę natomiast w złośliwość.

Generalnie w 100% zgadzam się z tym co napisał Janek Kucyk.
Zapisane
maciej96
Młotkowy
**
Długość toru:: 95 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 12 Października 2012, 21:10:21 »
0

Ja też się zgadzam z tym co napisał Kucyk. Pytanie, kto jest w stanie udostępnić dokumentację już istniejącą, aby nie wyważać już otwartych drzwi, a z drugiej strony, kto chciałby podjąć się tworzenia odpowiednich dokumentacji na tabor. Temat nie tylko dotyczy kolejek wąskotorowych, ale też taboru zabytkowego normalnotorowego...Swoją drogą zastanawiam się nad odgrzebaniem norm technicznych dotyczących wąskiego toru. Nie znam dokładnie akurat tego obszaru normalizacji, ale mam doświadczenie z innego. Patrząc na komitet techniczny dotyczący kolejnictwa, warto by się zastanowić, czy nie warto by było mieć swojego człowieka w takim komitecie. Z osobistego doświadczenia wiem, że obecność w takim komitecie daje obraz w temacie co się dzieje w branży Może warto by było pomyśleć i o tym aspekcie. Nota bene uczestnictwo w komitecie jest bezpłatne i daje bezpłatny dostęp do projektów norm. Jedynym obowiązkiem jest udział w pracach normalizacyjnych polegający na opiniowaniu projektów i udziale w głosowaniach.
Karta informacyjna dotycząca KT http://kt.pkn.pl/?pid=kikt&id=138
członkowie KT ds. kolejnictwa
http://kt.pkn.pl/?pid=czkt&id=138
Zapisane
maciej96
Młotkowy
**
Długość toru:: 95 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #18 : 01 Kwietnia 2013, 11:01:40 »
0

Może taka informacja się przyda... http://www.kts.polsl.pl/nowastrona/index.php?option=com_content&view=article&id=35&Itemid=76
Zwróćcie uwagę na czerwoną czcionkę.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #19 : 01 Kwietnia 2013, 12:36:28 »
0

A ja bym zwrócił uwagę na ostatnie zdanie, które mnie ubawiło: Wykonamy praktycznie każdą dokumentację jeżeli posiadacie Państwo DTR.

Gdybym miał gitarę, to bym na niej grał. Jak się ma porządną DTR to samemu można wykonać DSU. Problem jest taki, że nie na każdy typ pojazdu zachowała się dokumentacja techniczno-ruchowa.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!