Dość dawno temu Kalito (a nieco później i Phinek) zaproponowali utworzenie internetowej encyklopedii kolejowej - miejsca, w którym zbierzemy i usystematyzujemy naszą zdobytą przez lata działania w terenie / studiowania / pracy itd. wiedzę na temat kolei.
Pomysł ten z czasem jakoś poszedł w zapomnienie, niektórzy z nas stwierdzili, że zamiast tworzyć coś nowego, lepiej poświęcić się edycji i opracowywaniu haseł kolejowych na Wikipedii. Co się jednak okazało? Otóż Wikipedia ma jedną dość ściśle przestrzeganą zasadę, które nam przekazanie naszej wiedzy bardzo utrudnia (a często wręcz uniemożliwia):
nie wolno publikować własnych opracowań. Wszystko, co zostanie napisane w Wikipedii MUSI być mieć wiarygodne i niezależne źródła (odwoływać się do opracowania naukowego, artykułu w wiarygodnym czasopiśmie).
Dla jasności podeprę się wyimaginowanym przykładem:
Byłem na kolejce w Kaczorowicach Wielkich. Widziałem stację, policzyłem tory, zwiedziłem warsztaty, spisałem sobie tabor. Teraz chciałbym to opisać w Wikipedii. No i tu mamy problem - w artykule na Wikipedii NIE MOGĘ oprzeć się na własnych obserwacjach i notatkach. MUSZĘ oprzeć to, co tam napiszę na np. opisie stacji w książce o historii kolei albo artykule w wiarygodnym źródle (dajmy na to np. w Świecie Kolei). Fakt, że tam byłem, widziałem, spisałem niczego nie zmienia. NIE MOŻNA opierać się na własnych obserwacjach, badaniach itp. (dla obytych z Wikipedią: zakaz OR albo W:OR).
A tym czasem tak się składa, że chodzi właśnie o to, żeby nie tylko zebrać w jednym miejscu książkową wiedzę o kolejnictwie, ale także zebrać NASZĄ wiedzę, wiedzę, którą zdobyliśmy pracując na naszych kolejkach, przekopując się przez gazety, fora i książki, czy w końcu pracując na kolei czy w innych instytucjach z koleją związanych. Dlatego postanowisliśmy wrócić do idei internetowej encyklopedii kolejowej. Będzie ona mogła być edytowana przez każdego, a
opieranie się na własnych obserwacjach i publikowanie własnych opracowań będzie w znacznym stopniu dozwolone. Co więcej - będzie (pod pewnymi warunkami) mile widziane.
Dlatego też utworzyliśmy TESTOWĄ internetową encyklopedię kolejnictwa. Znajduje się ona pod tym adresem:
Przez kilka miesięcy encyklopedia będzie znajdowała się w fazie testów - chodzi o to, żeby:
* opanować pisanie artykułów (wymaga to nabrania pewnych umiejętności) - potrzebujemy czasu na naukę i ćwiczenia
* opanować administrowanie encyklopedią (to tez wymaga wiedzy i umiejętności)
* opracować standardy edycyjne i inne zasady rządzące encyklopedią (np. zasady wyboru administratorów, zasady blokowania użytkowników, zasady usuwania artykułów itd).
* dopiąć wszystko na ostatni (no, przedostatni guzik).
Zapraszam zatem wszystkich chętnych do rejestrowania się w naszej encyklopedii i
śmiałego edytowania haseł!Encyklopedia działa na tym samym oprogramowaniu, co Wikipedia. Może ją edytować każdy, niemniej jednak zarejestrowani użytkownicy mają nieco większe możliwości i uprawnienia niż użytkownicy niezarejestrowani.
Zapraszam też do dyskusji na tematy związane z encyklopedią - będzie ona toczyła się właśnie w tym dziale.
*