Prezydent Ostrowca Świętokrzyskiego: Przez nasze miasto przejeżdża dziennie ponad 20 tys. pojazdów. Obwodnica jest koniecznością26.09.2019
Trwa przetarg na realizację obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu drogi krajowej nr 9. Mieszkańcy liczą, że tym razem inwestor zdecyduje się na przyjęcie warunków zaproponowanych przez któregoś z oferentów. – Jeśli realizacja inwestycji dojdzie do skutku, to przede wszystkim będzie można mówić o poprawie jakości życia w mieście. Przypomnę, że aktualnie miejskimi odcinkami DK-9 dziennie przemieszcza się 23 tys. pojazdów na dobę – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” prezydent Ostrowca Świętokrzyskiego, Jarosław Górczyński.
Obecnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) prowadzi postępowanie przetargowe dotyczące projektu i budowy obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego. Jest to drugie podejście do znalezienia wykonawcy tej inwestycji. Pierwsze zakończyło się fiaskiem z powodu zbyt drogich propozycji cenowych. Tym razem firmy, które chcą zrealizować przedsięwzięcie obniżyły swoje wymagania (więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ).
„RynekInfrastruktury.pl: Dlaczego przedsięwzięcie jest ważne dla miasta?
Jarosław Górczyński, prezydent Ostrowca Świętokrzyskiego: Przede wszystkim, jeśli realizacja inwestycji dojdzie do skutku, będzie można mówić o poprawie jakości życia mieszkańców Ostrowca Świętokrzyskiego. Przypomnę, że aktualnie miejskimi odcinkami DK-9 dziennie przemieszcza się 23 tys. pojazdów na dobę. Proszę sobie wyobrazić z jaką uciążliwością od lat muszą się zmagać mieszkańcy tej części miasta. Nowa trasa – tzw. małej obwodnicy – pozwoli na zmianę przebiegu kierunkowego drogi krajowej nr 9 na terenie miasta, oddzielając tym samym ruch lokalny od tranzytu. Natomiast odrębną inwestycją jest budowa właściwej, dwujezdniowej obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK-9 i DK-42.
Jak długo mieszkańcy czekają na budowę drogi?
Ostatnią państwową inwestycją zrealizowaną w Ostrowcu Świętokrzyskim była budowa pierwszej części tzw. małej obwodnicy miasta w ciągu DK-9 w latach 2000 – 2003. Niestety nadal utrzymujący się duży ruch dobowy pojazdów (około 20 tyś.) na miejskich odcinkach drogi krajowej nr 9 nie przekonał GDDKiA do budowy kolejnego etapu ciągu obwodnicowego wyprowadzającego ruch tranzytowy z miasta. Ciężar ten na swoje barki musiała przejąć Gmina Ostrowiec Świętokrzyski budując ulicę Zagłoby-IV etap od Al. 3-Maja do przecięcia z przedłużeniem ulicy Jana Samsonowicza wraz z budową wiaduktu nad torami PKP i węzła na przecięciu z drogą wojewódzką nr 755. Inwestycja powstawała w latach 2010 – 2012, zaś jej wartość opiewała na kwotę 54 mln zł.
W jaki sposób miasto i kierowcy skorzystają dzięki realizacja przedsięwzięcia?
Na pewno bezpieczniej i szybciej będzie można przejechać przez Ostrowiec Świętokrzyski. Poprawi się również dostępność komunikacyjna terenów inwestycyjnych oraz największego zakładu przemysłowego w regionie – Celsa Huta Ostrowiec. Ponadto, każda nowo budowana droga służy rozwojowi gospodarczemu. Niestety projektowana trasa wybudowana będzie w standardzie drogi jednojezdniowej o szerokość 7 m. Przewidziane są obustronne pobocza gruntowe o szerokości minimum 1,5 m. Koncepcja zakłada również obustronne opaski bitumiczne o szerokości po 0,70 m.
Należy się zastanowić dlaczego nie zastosowano zmiennego przekroju o 3 pasach ruchu (2+1) lub przekrój dwujezdniowy o dwóch pasach ruchu (2x2). Takie rozwiązanie z kolei znajdzie zastosowanie w ramach budowy obwodnicy Iłży w ciągu drogi krajowej nr 9, która będzie powstawała w podobnym czasie, jak obwodnica Ostrowca. W tym standardzie powstała również obecna obwodnica Kraśnika w ciągu drogi krajowej nr 74. Proszę wziąć pod uwagę fakt, że nowym odcinkiem będzie poruszał się ruch tranzytowy, transport ciężki, a także ruch lokalny składający się na dojazd do pracy i miejsc zamieszkania. Budując drogi trzeba mieć na uwadze przyszłość, natomiast w tym przypadku państwo ograniczyło się do minimalnego standardu.
https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi/prezydent-ostrowca-sw-przez-nasze-miasto-przejezdza-dziennie-ponad-20-tys-pojazdow-obwodnica-jest-koniecznoscia-68798.html