Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 10:40:30 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Przedwojeny wagon motorowy ze Starachowic  (Przeczytany 5203 razy)
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« : 21 Października 2011, 22:01:15 »
0


szperając po sieci wy goglowałem:
 



źródło: https://picasaweb.google.com/lh/photo/l5nLqWJdccz5e7eyNLkJWA


Zapisane
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 22 Października 2011, 11:22:01 »
0

Łomatko...

Ani ten wagon przedwojenny, ani ze Starachowic.

Gdzieś w końcówce lat 90-ych był na jego temat jednostronicowy artykuł w ŚK. Wagon zbudowano po wojnie w którejś z kolejek leśnych wykorzystując układy napędowe od amerykańskich ciężarówek z wojennego demobilu.

Przy czym obecnie ma zwykłe wózki "toczne", bez napędu.

PS. Ale skąd wzięto ramę do tego wagonu, nie wiem.
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #2 : 22 Października 2011, 17:02:55 »
0

A to nie jest pudło tej motorówki posadzone na platformie hajnowskiej:?:
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Kamil
Młotkowy
**
Długość toru:: 54 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 23 Października 2011, 16:04:31 »
+1

Gdzieś w końcówce lat 90-ych był na jego temat jednostronicowy artykuł w ŚK.

Dokładnie pisał o tym wagonie P. Bogdan Pokropiński w Świecie Kolei nr 2/1999 (str.30)

Ani ten wagon przedwojenny, ani ze Starachowic.

Autor pisze m.in., że wagon powstał w warsztatach kolei leśnych w Zagnańsku w 1951 r. Wagon zbudowano pierwotnie na tor 750 mm z przeznaczeniem dla Starachowickiej Kolei Leśnej. Więc można śmiało powiedzieć, że jest to wagon "starachowicki".
Co do ostoi wagonu, to autor nie wspomina, że powstał on konkretnie na podwoziu platformy typu "hajnowskiego". Cytat: "[...] ostoję wagonu wykonano z ceownika o wysokości 280 mm, co dało dosyć ciężką i masywną konstrukcję".

Idąc dalej za tym, co pisze P. Pokropiński, wagon służył jako motorowy na Starachowickiej KL do 1956 r., po czym w Zagnańsku przebudowano go na zwykły doczepny - zamontowano w nim wózki toczne typu Luneville na tor 600 mm, oznaczono jako Cx2026 i przesłano na kolej leśną w Chorzelowie. Następnie w 1968 r. po likwidacji tej kolejki wagon przesłano na kolej leśną w Lipie, zaś po jej likwidacji ustawiono go najpierw w skansenie w miejscowości Szklarnia k. Janowa Lubelskiego, następnie w Janowie Lubelskim pod siedzibą Nadleśnictwa, gdzie stoi do dziś.
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!