Świat kolejek wąskotorowych SMF
19 Kwiecień 2024, 05:28:46 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Linia nr 30 Lublin Północ - Łuków  (Przeczytany 33853 razy)
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 408 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« : 05 Grudzień 2011, 07:29:59 »
+5

Postanowiłem napomknąć o tej linii. Do niedawna zawsze kojarzyła mi się ze zardzewiałymi torami zarastającymi z wolna trawą, zapomnianymi, trochę ponurymi stacyjkami i przystankami z dala od cywilizacji, kratownicowym, malowniczym mostem w Ciecierzynie...

Z uwagi na trwającą modernizację wygląd linii nr 30 na odcinku Lublin Północny - Lubartów odchodzi w zapomnienie i zostaje mocno zmieniony. Kilku zapaleńców na szczęście tuż przed modernizacją wykonało dokumentację fotograficzną infrastruktury na modernizowanym odcinku, by uchwycić w obiektywie jej dotychczasowy charakter. Więcej tutaj (wraz ze sporą ilością fotek): http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1437780 . A oto kilka moich z Ciecierzyna (obecnie most ten już został zlikwidowany). Mnie ciekawi czy przyczółki zostaną stare?







A teraz:
(fotka nie moja, pochodzi z http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1437780&page=9 ):



Co ciekawe. Pojawił się pomysł na elektryfikację tej linii:

http://www.rynek-kolejowy.pl/28938/Propozycje_lubelskiego_swietokrzyskiego_i_mazowieckiego_do_RPO_na_lata_20142020.htm

Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
Brood.K
Dyrektor
*****
Długość toru:: 793 m

W terenie W terenie


Nic na siłę. Weź większy młotek.


WWW
« Odpowiedz #1 : 05 Grudzień 2011, 13:34:05 »
0

W Firleju na wczasach kiedyś byliśmy, jeszcze w latach 80-tych... Pamiętam ten most,wpierw górą SU45 z.. chyba Bipą... (10 lat miałem) i 2 tygodnie później dołem PKS-em Lubartów. Niebezpiecznie tam było - miejsce robi wrażenie.
Zapisane

janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 05 Grudzień 2011, 19:21:06 »
0

W tamtym okresie lokomotywa zwała się SP45.
Zapisane
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
« Odpowiedz #3 : 07 Grudzień 2011, 22:30:30 »
+9

Widzę, że jakoweś miłośnictwo kolejowe chodzi po mojej wsi bez mojego pozwoleństwa i zdjęcia robi. Później krowy nie chcą mleka dawać, kury stękają jak potępione przy znoszeniu jaj a panny okoliczne jakieś rozmarzone chodzą po torach bez celu. Melancholia jakaś czy coś.
Ale żeby nie było że tylko o pannach.
Linia Łuków - Lublin powstała w ramach strategicznej koncepcji rosyjskiej zakładającej przyjęcie ataku ze strony Niemiec i Austrii na linii Narwi i Wisły oraz pozostawienia 80-100 kilometrowego pasa bezkolejowego od Chełma do Równego (mniej więcej). Koncepcja ta zakładała wybudowanie szeregu linii kolejowych służących dowozowi zaopatrzenia na fronty przyszłej wojny. Jedną z takich linii jest właśnie linia Łuków - Lublin.
Opiszę pokrótce dzieje tej linii. Jak w większości przypadków linii kolejowych w Polsce dzieje są skomplikowane i jest jeszcze parę zagadek do wyjaśnienia.
Niestety nie wiem kiedy rozpoczęto budowę tej linii, ale mogę przypuszczać że działo się to około 1893 lub 1894 r.
W sierpniu roku następnego Kurjer Kolejowy zapowiadał rychłe uruchomienie tego odcinka.


Już miesiąc później uruchomienie zostało przesunięte


Jak mogę przypuszczać powodem przesuwania kolejnych terminów uruchomienia linii łukowskiej był brak dwóch mostów (na Wieprzu i Tyśmienicy) które firma Rudzki z Warszawy miała była wybudować. Skutkiem tego wybudowano dwie tymczasowe przeprawy i cierpliwie czekano aż firma Rudzki mosty wybuduje, co nastąpiło około roku 1905 r.

W styczniu 1898 r. budowa linii miała się ku końcowi o czym niezawodny Kurjej Kolejowy donosił w dniu 18 stycznia tegoż roku.


W tym czasie wymieniony w pierwszej notatce zarząd kolei terespolskiej (skarbowej czyli państwowej), który miał zarządzać linią Łuków – Lublin połączył się był ze skarbowym od 1897 r. zarządem Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej i przyjął nazwę jak poniżej:

Jednym z pierwszych zarządeń wyżej wymienionego zarządu było odwołanie uruchomienia lini Łuków - Lublin.

Następną próbę uruchomieni tejże linii wyznaczono na dzień 30 marca 1898 r.

I tą się chyba nawet udało bo wprowadzono tymczasowy rozkład jazdy o czym zarząd Kolei Nadwiślańskich informował 30 marca 1898 r.

A Kurjej Kolejowy parę dni później.

Linia uzyskała stały rozkład jazdy (lato 1898 r).

Linia w tym czasie była jednotorowa co widać na wielu zdjęciach z tego okresu (podpisem pod zdjęciem proszę sie nie przejmować).

Jeszcze nie ukończono budować linii (drugi tor, stałe mosty na Wieprzu i Tyśmienicy) a już jacyś przedsiębiorczy jegomoście kombinowali jak tu coś jeszcze dobudować.

Tymczasem linię łukowską podłączano do sieci kolejowej cesarstwa.

Borykając się czasami z takimi banalnymi problemami jak brak biletów.

W końcu w październiku 1898 r. udało się wszystko do kupy skomponować i linia stała się częścią państwowych kolei w Rosji.

Linia była obsługiwana przez parowozy z Iwangorodu (Dęblin).

Dołożenie drugiego toru i budowa wspomnianych wcześniej przepraw mostowych trała jeszcze jakiś czas (dokładnych dat nie znam) i w 1912 r. linia Łuków - Lublin stała sie dwutorowa na całej długości.

Ciąg dalszy nastąpi i drugi tor jeszcze wróci na linie łukowską i to na dodatej szeroki. Wątki wąskotorowe niewykluczone.

Pozdrawiam serdecznie i szeroko.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Zapisane
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 408 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #4 : 14 Styczeń 2014, 20:16:51 »
+2

Minęło trochę czasu, tymczasem na peronie w Ciecierzynie został wyeksponowany stary, odrestaurowany most w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków. Most został ustawiony na końcu peronu i ogrodzony (fajne posunięcie - oby tylko złomiarze tego w nocy nie pocieli).:



Poza tym przy okazji jedna fotka pokazująca poprawione pobocze drogi pod nową konstrukcją mostu (+ nowe barierki):

Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
Jacek
Nowicjusz
*
Długość toru:: 30 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #5 : 14 Styczeń 2014, 21:21:59 »
0

na peronie [...] został wyeksponowany stary, odrestaurowany most
Przęsło, nie most.
Most jest wyeksponowany... gdzie indziej
 
Zapisane
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 408 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #6 : 08 Wrzesień 2016, 07:57:45 »
0

Co prawda od jakiegoś czasu już o tym było wiadomo, ale nowe wieści na temat remontu Lini nr 7 uściślają terminy w jakich linia kolejowa nr 30 Lublin Płn. - Łuków stanie się tymczasowym i obleganym zapewne objazdem dla mającej być w najbliższym czasie remontowanej linii kolejowej nr 7 na odcinku Lublin - Dęblin.

http://www.dziennikwschodni.pl/lublin/w-15-godz-pociagiem-do-warszawy-najpierw-przygotuja-objazd,n,1000186319.html

Objazdową trasą dla pociągów do Warszawy będzie linia biegnąca z Lublina przez Lubartów i Parczew do Łukowa. Szlak ten jest przejezdny między Lublinem a Parczewem, a dalszy odcinek trzeba odnowić. – Prace na linii numer 30 planujemy rozpocząć jeszcze w tym miesiącu – informuje Karol Jakubowski z centrali PKP Polskie Linie Kolejowe. Roboty muszą się zakończyć przed zamknięciem szlaku z Lublina do Dęblina.

Zamknięcie planowane jest na 11 czerwca. Tego dnia pasażerów czeka rewolucja. Dalekobieżne składy z Lublina do Warszawy będą jechać przez Lubartów, Parczew i Łuków, a dalej przez Siedlce, Mińsk Mazowiecki i Warszawę Wschodnią do Centralnej. Wtedy też dystans z Lublina do centrum stolicy wzrośnie ze 175 km do ponad 220 km, a podróż wydłuży się o 40 minut. Wydłużyłaby się jeszcze bardziej, gdyby pociągi miały w Łukowie skręcać na Dęblin, by tam wracać na zwykłą trasę przez Pilawę, ale – jak dowiadujemy się nieoficjalnie – nie wchodzi to w grę.

Okazuje się też, że PKP Intercity nie planuje zabierać podróżnych ze znajdującej się na trasie objazdu stacji Radzyń Podlaski (oddalonej od samego Radzynia o kilka kilometrów). Mimo że pociągi będą mieć w tym miejscu postój techniczny.

Zagadką pozostaje za to kwestia pociągów z Lublina do Katowic i Wrocławia. Nie zgłoszono ich – jak ustaliliśmy – ani na szlak przez Łuków, ani na inną możliwą linię przez Kraśnik i Stalową Wolę. Wątpliwości w tej sprawie nie rozwiewa ani zarządca torów, ani przewoźnik.

– Obecnie uzgadniamy z przewoźnikami najlepsze rozwiązania i sposób utrzymania najlepszych połączeń na trasie Wrocław-Katowice-Lublin – odpowiadają Polskie Linie Kolejowe. Równie tajemnicza jest obsługująca połączenia spółka PKP Intercity. – Rozważane są różne scenariusze – odpisuje na nasze pytania. – O szczegółach będziemy informować jesienią.

Cała sytuacja odbije się ponadto na pociągach regionalnych, tzw. osobowych. I nie chodzi tu wyłącznie o kursy z Lublina do Dęblina, dla których jeszcze ustalane są szczegóły komunikacji zastępczej.

Zmiany dotkną nawet pasażerów szynobusów do Lubartowa i Parczewa. – Będą mieć zmienione godziny kursowania i wydłużony czas przejazdu – przyznaje Beata Górka, rzecznik marszałka województwa. Wszystko przez to, że linia jest jednotorowa, mało jest na niej miejsc, gdzie pociągi mogą się minąć, a te regionalne będą czekać aż przejadą dalekobieżne.

Do finału zbliżają się za to dwa przetargi na uzdatnienie objazdowego szlaku Zwierzyniec-Stalowa Wola Południe. Wybór jednego z wykonawców powinien się uprawomocnić w poniedziałek. W toku jest jeszcze zasadniczy przetarg na przebudowę linii między Lublinem a Otwockiem.

Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 408 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #7 : 22 Wrzesień 2016, 09:24:23 »
+1

Kolejne newsy z linii kolejowej nr 30: http://www.dziennikwschodni.pl/parczew/niedlugo-rusza-przebudowa-torow-lukow-parczew,n,1000186936.html

Prace na objazdach mają się zacząć jeszcze we wrześniu (2016), zaś ich finał musi nastąpić przed 11 czerwca (2017), bo od tego dnia pociągi mają zacząć kursowanie zastępczymi trasami.

(....) odnowienie 51-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 30 między Parczewem a Łukowem. Linia ta jest teraz nieczynna, a to właśnie ona przejąć ma ruch pasażerski z Lublina do Warszawy. Pociągi pojadą przez Lubartów, Parczew, Łuków
(Linią nr 30) i Siedlce.

Pamiętam, że w międzyczasie na forach przy okazji wspomnianej modernizacji "chodziło" info o elektryfiikacji linii nr 30, ale nigdzie nie wyczytałem o tym w oficjalnych komunikatach. Można sie więc spodziewać zaprzęgu z lokomotyw spalinowych na trasach objazdowych. Oj ożyje linia nr 30 i będą się tam szyny świeciły za jakiś czas
« Ostatnia zmiana: 22 Wrzesień 2016, 09:34:32 wysłane przez Jarek Franczyk » Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
« Odpowiedz #8 : 08 Marzec 2017, 07:57:02 »
0

Coś tam skrobnąłem o tytułowej linii.
Szczegóły wyłuszczyłem poniżej.
http://forum.modelarstwo.info/threads/zapowied%C5%BA-wydawnicza-historyczny-opis-linii-%C5%81uk%C3%B3w-lublin-do-ko%C5%84ca-xx-w.34634/

Bądźcie zdrowi.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Zapisane
Dróżnik
Nowicjusz
*
Długość toru:: 45 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #9 : 08 Marzec 2017, 19:00:37 »
0

Będzie taka książka?
Kto będzie autorem oraz kto będzie się w niej wypowiadał?
Zapisane
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
« Odpowiedz #10 : 08 Marzec 2017, 21:32:55 »
0

Będzie taka książka?
Wedle wszystkich znaków na niebie i ziemi będzie.
Książką to raczej trudno nazwać. Broszura na A3 składane do A4, 60 stron z okładkami.
Kto będzie autorem
Ja.
oraz kto będzie się w niej wypowiadał?
Ja.

Bądźcie zdrowi.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Zapisane
Dróżnik
Nowicjusz
*
Długość toru:: 45 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #11 : 09 Marzec 2017, 15:59:08 »
0

Rezerwuje Można prosić o Pana mail?
Zapisane
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
« Odpowiedz #12 : 13 Marzec 2017, 08:41:12 »
0

Rezerwuje Można prosić o Pana mail?
ksiezyc_nad_gieesem@poczta.onet.pl
Zapisane
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #13 : 25 Kwiecień 2017, 01:11:24 »
0

Czy można to jeszcze zdobyć?
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
Dróżnik
Nowicjusz
*
Długość toru:: 45 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #14 : 25 Kwiecień 2017, 16:04:06 »
-1

matko ja się zgapiłęm? jest jeszcze?
Zapisane
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 402 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #15 : 25 Kwiecień 2017, 22:16:51 »
+2

Nie chcę się czepiać ale drogi kolega Dróżnik mógłby sobie stworzyć swój własny avatar a nie po raz drugi zżynać po koledze Kucyku.Jest to bardzo mylące i i irytujące przynajmniej dla mnie.
Zapisane

Jakub Szadkowski
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
« Odpowiedz #16 : 09 Maj 2017, 23:18:04 »
+1

matko ja się zgapiłęm? jest jeszcze?
Nie ma.
Bo jeszcze nie powstała. To znaczy tworzy się w trudzie, znoju i cierpieniu.
Popełniłem chyba wszystkie możliwe błędy początkującego autora i wydawcy w jednym.
Zwiększyła się objętość o 1/4 bo doszły zdjęcia (o ile dobrze policzyłem to 62 i 2 lotnicze) w większości niepublikowane oraz schematy stacyjne to znaczy 5 stacyjnych, 1 mijankowy i 1 posterunkowo-odgałęźny.
Poza tym będzie ściągawka, celem sprawnego korzystania z "dzieła wiekopomnego"
Na koniec dopadły mnie kłopoty rodzinne i zdrowotne.
Na chwilę obecną kończę korektę. Druk powinien zakończyć, o ile nic szczególnego się nie wydarzy się w przyszłym tygodniu.
Jak się zakończy to nie omieszkam Was poinformować.

Bądźcie zdrowi.

ksiezyc_nad_gieesem ...


* spis.jpg (166.33 KB, 800x1075 - wyświetlony 794 razy.)
« Ostatnia zmiana: 09 Maj 2017, 23:24:08 wysłane przez ksiezyc_nad_gieesem » Zapisane
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
« Odpowiedz #17 : 12 Czerwiec 2017, 22:50:39 »
0

Dzień dobry.
 
Trochę mi zeszło ale dzieło o szumnej nazwie "Historyczny opis linii Łuków - Lublin wraz z przyległymi łącznicami, bocznicami i kolejami wąskotorowymi obejmujący okres do końca XX w." zakończyłem.
W skład dzieła wchodzą:
1. dzieło właściwe, 76 stron, 60 zdjęć, 7 map, 214 tabelek, 7 schematów (5 stacyjnych, 1 mijankowy, 1 posterunkowo-odgałęźny).
2. ściągawka z legendą do map, wyjaśnieniem skrótów itp. do ściągnięcia.
3. do ściągnięcia zestaw tabelek rozkładów jazdy (115 szt.) z linii Łuków - Lublin z lat 1898-2000.
4. do ściągnięcia zestaw tabelek służbowych rozkładów jazdy, (ponad 850 stron) z linii Łuków - Lublin z lat 1945-1998.
Cena za powyższe 30 złotych + koszty przesyłki (koperta + znaczek) ok. 10 złotych.
W Lublinie dostarczam pod wskazany adres.
 
Zainteresowanych proszę o kontakt pod adresem ksiezyc_nad_gieesem@poczta.onet.pl

Serdecznie polecam.

Bądźcie zdrowi.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!