Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 15:41:42 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Rezerwowa przeprawa kolejowa.  (Przeczytany 6056 razy)
Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« : 09 Stycznia 2012, 05:55:14 »
0

Witam serdecznie.

Ostatnio przeglądając strony internetowe spotkałem się z określeniem „rezerwowa przeprawa kolejowa”. Z opisu wynika że były to przeprawy pontonowe lub coś z tym rodzaju. Niestety nie udało mi się znaleźć zbyt dużo informacji. Może ktoś z forumowiczów wie coś więcej na ten temat.

http://wikimapia.org/22490413/pl/Rezerwowa-przeprawa-kolejowa

http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=stacje&id=172&okno=galeria&zakres=-1&od=0&do=0&photoid=61911

Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 09 Stycznia 2012, 07:54:25 »
+1

http://750mm.pl/index.php?topic=3404.0 może tutaj ?
Zapisane
Pt47-106
Ostrzeżony
Młotkowy
**
Długość toru:: 88 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 05 Lutego 2012, 17:32:51 »
0

o tej przeprawie w sikierkach  był bardzo ciekawy artykuł w Świecie  Kolei
Zapisane
Waldi7
Mechanik
***
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 05 Marca 2012, 14:34:30 »
0


Zaplanowanych onegdaj przepraw rezerwowych było kilka, o jednej z nich było trochę napisane w cytowanym powyżej linku.

Nieco szerzej są one opisane w książce, którą proponował 2xm (Tucholski Zbigniew – Polskie Koleje Państwowe jako środek transportu wojsk Układu Warszawskiego. Technika w służbie doktryny. Warszawa 2009). Mam ją, więc w wolnej chwili mogę streścić, co tam napisano, jeśli trzeba.

Ogólnie były planowane w miejscach ważnych strategicznie z punktu widzenia przede wszystkim transportu wojsk Układu Warszawskiego. Doktryna przewidywała bowiem tranzyt wojsk radzieckich w przypadku działań zbrojnych z państwami NATO - wiadomo, pierwszy odpór "imperialistom" miała dać NAL NRD, potem powinny dociagnąć posiłki "bratniej" Armii Radzieckiej ... jak łatwo się domyślić przez Polskę właśnie.
W przypadku uszkodzenia przepraw stałych na rzekach, zaplanowano przeprawy rezerwowe, które zabezpieczyłyby przynajmniej minimalne zdolności przewozowe (wraz z pozostałą infrastrukturą przeładunkową) na liniach strategicznych wschód-zachód.
Przeprawy rezerwowe miały stałe odgałęzienia, bocznice odprowadzone od linii kolejowych i doprowadzone do brzegów rzek (kończyły się na terenie raczej nie zalewowym). Dalej, w z reguły podmokłym gruncie, po ew. rozkopaniu wałów przeciwpowodziowych, prowadzono tory po tymczasowych estakadach składanych (ZTCP chyba ESTB), które  na wodzie przechodziły w przęsła pontonowe.
W pobliżu obu końców przeprawy utrzymywano w rezerwie bazy materiałowe, gdzie składowano elementy estakad, pontony, materiał nawierzchniowy itp.
OIDP, przeprawy zaprojektowane w Polsce, były wykonywane sporadycznie, przy okazji wielkich ćwiczeń "zaprzyjaźnionych" armii Układu Warszawskiego. Przy okazji ćwiczeń na Odrze skład ciągnęła  lokomotywa niemiecka.
To tak w największym skrócie. W razie zainteresowania, spróbuję uszczegółowić swoją wypowiedź w wolnej chwili.
Zapisane

Pozdrawiam serdecznie!
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!