Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 01:21:06 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Budowa toru pod drezynę  (Przeczytany 26354 razy)
andy
Dyrektor
*****
Długość toru:: 831 m

W terenie W terenie



CiuchciaJKD
WWW
« Odpowiedz #20 : 31 Stycznia 2012, 21:16:50 »
0

pod drezynę ręczną wystarczą najlżejsze jakie dostaniesz, nawet S7. Problem w zdobyciu takich.

Ostatecznie może być też rura - jak przy kolejkach w wesołych miasteczkach, ale żeby mniej raziło lepiej profil prostokątny.
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #21 : 31 Stycznia 2012, 21:22:12 »
0

Miałem pisać o rurze kilka postów wczesnej ale dałem spokój. Poza tym rurę było by trudniej zamocować. A co myślicie o teowniku?? Trochę mała powierzchnia stuku ale najbardziej przypomina szynę (nie licząc dwuteownika)
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Ogoniasty
Dyrektor
*****
Długość toru:: 631 m

W terenie W terenie


Toromistrz wąskotorowy


« Odpowiedz #22 : 31 Stycznia 2012, 21:45:34 »
0

Jazdy po teowniku nie polecam. Powód jest taki że bedzie za mała powierzchnia przylegania koła do krawędzi teownika, co przy dłuzszej eksploatacji spowoduje wyżłobienia powierzchni tocznych w zestawach kołowych. Sa tez inne wady ale o nich pisać nie będe
Zapisane

POZDRAWIAM !!!
pawel.adamczyk
Mechanik
***
Długość toru:: 261 m

W terenie W terenie



Nałęczów Wąskotorówka
« Odpowiedz #23 : 01 Lutego 2012, 16:28:26 »
-3

Cześć wam.

Dla uzupełnienia zapytam w której części  Polski ,kolega ma zamiar budować tor.
Szyny staroużyteczne można zdobyć z starej cegielni lub zakładu , jednak należy się spieszyć ,takich miejsc w Polsce ubywa.

Jeśli posiadam  swój grunt ,mogę robić na nim co zechcę.(oczywiście oprócz stawiania bloku czy willi  Chichot)

Z pewnością tory nie będą przeszkadzać ,należy się jednak liczyć, że z kolegi będą się podśmiewać ,to może być denerwujące
tak to w naszym kraju jest , dam przykład.( O kowalski buduje tory do Warszawy) brak poparcia od społeczności
lokalnej.

Inne wyjcie to dogadać się z władzą ,aby udostępnili tory  kolei hrubieszowskiej krośniewickiej ,mławskiej (do wyboru)
i tam organizować przejazdy drezyną , taka tylko moja sugestia. Spoko.  lub nieczynne tory PKP.
Zapisane

UNITRA z.r.k    Diora,  Tonsil.
Karol
Zawiadowca
****
Długość toru:: 357 m

W terenie W terenie


Gdiniô


« Odpowiedz #24 : 01 Lutego 2012, 16:47:10 »
0

Jeśli posiadam  swój grunt ,mogę robić na nim co zechcę.(oczywiście oprócz stawiania bloku czy willi  Chichot)
Pod warunkiem, że znajduje się daleko od Rzeczpospolitej Polskiej - państwa dyktatury nadzoru budowlanego i architektów gminnych
Zapisane

.
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #25 : 01 Lutego 2012, 18:11:49 »
0

To proponuję przenosiny za wschodnią granicę. Tam jak ktoś ma kasę to nie musi się niczym przejmować (no, chyba że nadepnie na odcisk komuś, kto kasy i wpływów ma więcej). Niestety, na zachód od nas "dyktatury" są zazwyczaj straszniejsze.

Jeśli chodzi o Polskę, to dyktatury nadzoru ani architektów nie mamy. Raczej dyktaturę prawników, którzy najchętniej opracowaliby "procedurę korzystania z sanitariatu przez pracowników instytucji samorządowych". Kryteria każdej decyzji próbują wtłoczyć w ramy "oceny formalnej dokumentów". W efekcie, gdy składasz wniosek o pozwolenie na budowę urzędnik nie analizuje rozwiązań (nie ma do tego środków ani prawa) lecz ocenia zgodność dokumentów z wymaganiami zawartymi w odpowiednich przepisach - gdzie tu miejsce na "dyktaturę".
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #26 : 01 Lutego 2012, 19:43:31 »
0

Ha, ha, cha! Nie ma jak to "temat zastępczy". Decyzja pozwolenia na budowę, operat wodno-prawny, normatyw techniczny... Może jeszcze świadectwo typu na urządzenia zrk? Zaczęło się typowe szukanie dziury w całych widłach zrobionych z igieł włosem dzielonym na czworo. A nie można po prostu odpowiedzieć konkretnie na pytania zawarte w pierwszym poście tego tematu? Może i nie można, bo wiedzy (lub chęci przekazania posiadanej wiedzy) brak.

A na rozluźnienie żart autorstwa Andrzeja Mleczki doskonale oddający podobne klimaty dyskusji:



Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #27 : 01 Lutego 2012, 19:53:08 »
0

Ale przecież odpowiedzi już padły. Cena szyn i podkładów, linki do producentów drezyn, nawet chętni wykonawcy się zgłosili...
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #28 : 01 Lutego 2012, 20:26:13 »
0

Czyli możemy delektować się poczuciem dobrze wypełnionego obowiązku. Alleluja i do przodu!
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Mallet
Mechanik
***
Długość toru:: 248 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #29 : 01 Lutego 2012, 21:43:15 »
0

E tam z igły widły,skoro ma to być tylko drezyna można zastosować ceownik np. 40X20 .
A zresztą po co drezyna to nie lepiej machnąć motorową   Wls-Kęw skali 1:2 z wagonem doczepnym albo żeby było do śmichu z kolebami  Chichot
Wtedy jest to model a nie prawdziwa kolej i nikt się nie doczepi 
Zapisane
rafatello
Czytelnik

Długość toru:: 5 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #30 : 01 Lutego 2012, 21:59:26 »
0

W grę wchodzi tylko drezyna, ponieważ tor ma być krótki. Poza tym większa zabawa jest gdy się samemu coś napędza.
Istniejące tory odpadają, gdyż drezyna ma być dodatkową atrakcją i musi znajdować się na konkretnej działce.
Zapisane
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 794 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #31 : 01 Lutego 2012, 22:09:21 »
0

Ja może idąc tropem kolegi Malleta zapodam takie coś...


Feldbahn, Garden Railway 10.25" Gauge (6) Małe | Duże


Feldbahn, Garden Railway 10.25" Gauge (5) Małe | Duże


Feldbahn, Garden Railway 10.25" Gauge (4) Małe | Duże


Feldbahn, Garden Railway 10.25" Gauge (3) Małe | Duże


Feldbahn, Garden Railway 10.25" Gauge (2) Małe | Duże


Feldbahn, Garden Railway 10.25" Gauge (1) Małe | Duże


Miłego oglądania... tor wykonany jako patentowy z ceowników ustawionych w kombinacji "]  [".
Pozdrawiam

Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
Mallet
Mechanik
***
Długość toru:: 248 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #32 : 01 Lutego 2012, 23:42:46 »
0

Tak własnie zastanawiam się czy u siebie na kolejce nie dołożyć trzeciej szyny.
Koszty ułożenia toru z prawdziwego zdarzenia jak widać małe nie są ,ale jesli ma to służyć do zabawy to można potraktować to trochę po modelarsku .
U siebie najpierw wykonałem wykop ,potem w wykop piasek i porządne ubicie.
Potem oszalowanie ,gruz ,i lanie ścieżki betonowej , można też położyć płyty betonowe na sztorc tak jak to jest robione na niektórych większych kolejkach ogrodowych .
Płyty powinny mieć otwory umożliwiające  przesiąkanie wody.
Na to tory i heja , sposobów jest wiele i to jest w miarę tani sposób na porządne podtorze.
W każdym bądź razie u mnie na kolejce tak zrobiłem i problemów nie ma.
Zapisane
Hal9
Mechanik
***
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #33 : 04 Lutego 2012, 14:56:01 »
0

Ja to się nie bardzo znam, ale czy nie lepiej użyć zamiast dwóch ceowników czegoś takiego:

http://www.metale.pl/magazyn/metale1.php?wyrob=934&w=p#9

Dokładniej mam na myśli "80". Gdyby dodatkowo nieco zwęzić górę po jakieś 6 mm z każdej strony to otrzymało by się coś "szynopodobnego". Wykonanie tej operacji było by bardzo proste. Do kolejki drenzynowo - ogrodowej powinno wystarczyć.
Solidnie umocowane do podkładów powinny wytrzymać nawet dość duży ciężar.

Trzeba by tylko zapytać jakiegoś człowieka co zna się choć trochę na wytrzymałości materiałów.

Kiedyś używałem piły która jeździła po szynach (kółka były dokładnie jak w kolejce 600mm), klocki kładło się równolegle obok i pchało piłę po torze. "szyny" były tam zrobione z odwróconego ceownika zimnogiętego 40-50 mm. Dzięki temu koła kolejowe idealnie pasowały do "szyny", a całość była lekka i tania.  Co jakieś pół metra była przyspawana blacha mocująca do podkładu.

Co do spraw prawno - budowlanych to ja bym cały czas się upierał że to jest zabawka / mała architektura i trwał przy tej tezie.
Zapisane
TW Kolejofil
Młotkowy
**
Długość toru:: 133 m

W terenie W terenie



tomasz.wcislik
WWW
« Odpowiedz #34 : 01 Maja 2012, 23:48:39 »
0

Dwuteownik rzeczywiście jest "szynopodobny" czy raczej szyna "dwuteownikopodobna", bo obydwa te profile są stworzone do przenoszenia zginania - dlatego mają stosunkowo cienki środnik, a masę skoncentrowaną w półkach lub stopce i główce. Szyna ma masywniejszą główkę, ponieważ musi ona wytrzymać po częściowym starciu podczas użytkowania oraz nie ulegać odkształceniu, którego obawiałbym się przy nacisku koła przyłożonym do krawędzi półki dwuteownika. Sam ostatnio zastanawiałem się nad profilem najodpowiedniejszym do budowy kolejki ogrodowej i doszedłem do wniosku, że najpraktyczniejsze byłyby dwie opcje:

1) w miarę wierne odwzorowanie - teownik równoramienny (np. 30) z dospawanym u góry prętem prostokątnym (np. 10x15), tak jak tutaj;

2) z boku też dobrze wyglądające, a jednocześnie proste do wykonania i pozwalające przekazać obciążenie wprost na środnik profilu - właśnie ceowniki w układzie _]___[_
Widziałem gdzieś zdjęcia ogrodowych torów "patentowych", które miały podkłady z takich samych ceowników, przyspawanych do szyn.

Jeśli posiadam  swój grunt ,mogę robić na nim co zechcę.(oczywiście oprócz stawiania bloku czy willi  Chichot)
No nie tylko takie wyjątki są. Wystarczy wygooglować prawo budowlane i trochę poczytać

Kolejka ogrodowa z powodzeniem może być zakwalifikowana jako obiekt małej architektury, czyli niewielki obiekt użytkowy służący rekreacji codziennej i nie wymaga pozwolenia na budowę, ale w miejscu publicznym wymagałby zgłoszenia. Za to już z nasypami i przekopami trzeba uważać - cokolwiek poza zdjęciem warstwy organicznej (humusu) jest już traktowane jako budowlane roboty ziemne, a nasypy i przekopy to budowle ziemne teoretycznie wymagające pozwolenia.

Inna sprawa, gdyby ktoś chciał sobie wybudować całą kolejkę parkową np. szerokości 600 albo 750 mm - taka już podlega pod rozporządzenie ws. warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie i jest obiektem budowlanym, dokładniej obiektem liniowym - linią kolejową.

Tyle prawo, a czy jest ono zbyt rygorystyczne... to już niekoniecznie temat na to forum.

Aha, przy budowie toru 750 mm można zastosować podkłady normalnotorowe przecięte na pół, o ile nie planuje się ruchu transporterów - więcej tu.
« Ostatnia zmiana: 02 Maja 2012, 03:49:48 wysłane przez TW Kolejofil » Zapisane

Inż. bud. kol. --> Student mgr. PWr
W budowie rower szynowy v2.0
Strony: 1 [2]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!