Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 07:19:17 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Koleje kotłowni - ogólnie  (Przeczytany 6764 razy)
kr600
Czytelnik

Długość toru:: 8 m

W terenie W terenie


« : 28 Kwietnia 2012, 07:44:00 »
0

W czasach PRL-u przy dawnych kotłowniach weglowych obsługujacych wieksze kompleksy budynkow dało sie zauwazyc nitke waskich torow wychodzacych z kotłowni - z jednej strony był skład wegla a z drugiej zwałowisko zuzla z piecow. Obsługiwane były przez wozki kolebowe pchane siłami ludzkich miesni. Niektore kotłownie jak np. w uzdrowiskach - Duszniki Zdroj - w jednym uzdrowisku na zapleczu- [ kotłownia obsługiwała hotele, stołowke itp.] siec kolejki miała duza infrastrukture - tor biegł z kotlowni, nastepnie był przejazd kolejowy przez droge asfaltowa; potem duzy skład wegla a takze przeseł przenosnych , rozjazdy/i zwałowisko zuzla.
Takie systemy były spotykane w wielu innych miastach.
Zapisane
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #1 : 28 Kwietnia 2012, 11:52:04 »
0

W Warszawie jest zachowany w małym fragmencie jeden taki tor, szedł od budynku do zasieku który widać po lewej stronie. Szyny są mniej więcej tam gdzie są kałuże. http://maps.google.pl/maps?q=warszawa+mapa&hl=pl&ll=52.216349,20.931241&spn=0.000912,0.002642&hnear=Warszawa,+Mazowieckie&gl=pl&t=h&z=19&layer=c&cbll=52.216349,20.931241&panoid=f7RZPDBtdpPxbIneN_m2tA&cbp=12,329.06,,0,7.4
A dokładnie tu http://maps.google.pl/maps?q=warszawa+mapa&hl=pl&ll=52.216737,20.931091&spn=0.00023,0.00066&hnear=Warszawa,+Mazowieckie&gl=pl&t=h&z=21
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
kr600
Czytelnik

Długość toru:: 8 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 29 Kwietnia 2012, 16:11:04 »
0

Zapomniałem jeszcze dodac ze na skladach weglowych kotłowni pracowały tasmociagi lub koparki [  w wiekszosci -linowe]; wiec podobnie to wygladało jak na kopalni gliny - ale czy ktos widzial kiedys lokomotywy w jakiejs kotlowni? Szok
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 29 Kwietnia 2012, 22:23:44 »
0

Tego typu kolejka (choć bardzo krótka) istniała również w kotłowni Instytutu Sadownictwa w Skierniewicach (TUTAJ). Kotłownia funkcjonowała gdzieś do przełomu lat 80/90, gdy przyłączono budynki do sieci miejskiej. Z czasów wczesnej podstawówki (1991-92 r.) pamiętam dwie (może więcej?) typowe koleby odstawione w krzakach (przyjrzałem im się na tyle dokładnie, na ile wiek pozwalał ). Tory pozostały do dzisiaj, choć tory to trochę dużo powiedziane. Był jeden tor o długości ok. 30 m, przechodzący przez budynek, a od strony ul. Pomologicznej 2 (lub 3) obrotnice połączone kilkumetrowym łącznikiem i krótkie tory do odstawiania koleb. Od strony wewnętrznej tor przechodził pomiędzy zasiekiem węglowym (po lewej stronie patrząc w kierunku budynku) i kanałem na żużel. Do przeładunku węgla i usuwania żużla z kanału używano prawdopodobnie koparki kołowej Fortschritt (chyba takiej). Pamiętam, że koparka tego typu stała na terenie Instytutu przez kolejne kilka lat.

Załączam dzisiejsze zdjęcie zachowanych fragmentów toru od strony ulicy (tor wychodzący z budynku i dwie obrotnice z łącznikiem). Na teren nie wchodziłem, bo nie chciałem w niedzielę niepokoić ochroniarza . Będę kiedyś w tygodniu to ewentualnie zrobię zdjęcie od drugiej strony.


* DSCF7364.jpg (178.35 KB, 1200x900 - wyświetlony 573 razy.)
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 973 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #4 : 30 Kwietnia 2012, 10:25:01 »
0

Tego typu kolejka (choć bardzo krótka) istniała również w kotłowni Instytutu Sadownictwa w Skierniewicach (TUTAJ). Kotłownia funkcjonowała gdzieś do przełomu lat 80/90, gdy przyłączono budynki do sieci miejskiej. Z czasów wczesnej podstawówki (1991-92 r.) pamiętam dwie (może więcej?) typowe koleby odstawione w krzakach (przyjrzałem im się na tyle dokładnie, na ile wiek pozwalał ). Tory pozostały do dzisiaj, choć tory to trochę dużo powiedziane. Był jeden tor o długości ok. 30 m, przechodzący przez budynek, a od strony ul. Pomologicznej 2 (lub 3) obrotnice połączone kilkumetrowym łącznikiem i krótkie tory do odstawiania koleb. Od strony wewnętrznej tor przechodził pomiędzy zasiekiem węglowym (po lewej stronie patrząc w kierunku budynku) i kanałem na żużel. Do przeładunku węgla i usuwania żużla z kanału używano prawdopodobnie koparki kołowej Fortschritt (chyba takiej). Pamiętam, że koparka tego typu stała na terenie Instytutu przez kolejne kilka lat.


Ja tego czasu pamiętam zeskładowane przęsła pod ogrodzeniem. Poza tym w Skierniewicach była druga, choć krótsza tego typu kolej w kotłowni PSS Społem przy Mszczonowskiej. Sam pamiętam z około 1995 5 czy 6 koleb.
Inna kolej i to z lokomotywą WLs40/50 obsługiwała jeszcze około 1997 r. kotłownię papuierni w Kaletach.
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #5 : 30 Kwietnia 2012, 10:31:39 »
0

Kilka podkładów z tych przęseł jeszcze może by się znalazło .
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Pt47-106
Ostrzeżony
Młotkowy
**
Długość toru:: 88 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 01 Maja 2012, 13:44:13 »
0

Na ternie fabryki Gryf Skand w Żabnicy koło Gryfina była tak kolejka do wozu węgla  i wywozu popiołu z kotłowni a najciekawsze to ze rozstaw toru ciekawy 615mm poniżej foto wózka i podkładu  po tym torze obecnie już nie istnieje
http://www.garnek.pl/petucha/3778441/gryf-skand-zabnica-16-07-96-tor
http://www.garnek.pl/petucha/10615516/podklad-metalowy-z-torow
http://www.garnek.pl/petucha/10615507/podklad-metalowy-z-torow
http://www.garnek.pl/petucha/10615564/podklad-metalowy-z-torow
http://www.garnek.pl/petucha/10615557/podklad-metalowy-z-torow
http://www.garnek.pl/petucha/10615533/podklad-metalowy-z-torow
Na ternie lokomotywowni Szczecin Wzgórze Hetmańskie  również była taka kolejka do kotłowni oto fotki pozostałości torów i wózków
http://www.garnek.pl/petucha/12177687/pozstalos-po-woskichtorach-do
http://www.garnek.pl/petucha/12177677/pozstalos-po-woskichtorach-do
http://www.garnek.pl/petucha/12177655/pozstalos-po-woskichtorach-do
http://www.garnek.pl/petucha/12177643/pozstalos-po-woskichtorach-do
http://www.garnek.pl/petucha/12177623/drugie-zycie-szczecin-wzgorze
http://www.garnek.pl/petucha/12177601/drugie-zycie-szczecin-wzgorze
http://www.garnek.pl/petucha/12177587/drugie-zycie-szczecin-wzgorze
Na ternie miejskiej kotłowni w Choszcznie również używano kolejki na foto widać wózek tej kolejki 
http://www.garnek.pl/petucha/20637547/kotlownia-choszczno
I na ternie  wojskowym kolo Chlebowa  obecnie należący do 5 pułku saperów w szczecinie  tez jest tak kolejka przy kotłowni jak zeskanuje plan to wstawie na forum
 
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!