Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 12:05:14 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Algorytm do obliczania cyfry samokontroli  (Przeczytany 15162 razy)
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« : 05 Czerwca 2012, 13:19:56 »
0

Witam!
Czy ktoś posiada w/w algorytm? Chodzi o numery inwentarzowe taboru wąskotorowego
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 05 Czerwca 2012, 14:39:05 »
+1

Wagony towarowe - Poradnik techniczny -R.Marczewski, Z.Płończak, J.Podemski. Str 60. Dotyczy to normalnotorowych wagonów towarowych ale ta sama zasada była przy wag. osobowych i taborze wąskotorowym.

Może przykład krytego wagonika z Gryfic o numerze 00 07 142 0275-1

   0    0    0    7    1    4    2    0    2    7    5
    poszczególne cyferki x poszczególne cyferki
   2    1    2    1     2    1   2    1    2    1    2
-------------------------------------------------------
  0 +  0 + 0 +  7  +  2 + 4 +4  + 0 + 4  + 7 + 1+0 = 29    od pełnej dziesiątki czyli w tym przypadku 30 odejmujemy sumę cyfr czyli 29 i wychodzi nam, że cyferka samokontroli to JEDYNKA. Numerek napisany prawidłowo  

Oczywiście mnożymy tylko jedenaście cyferek wagonika - dwunastej nie mnożymy, gdyż jej nie znamy. Poznamy jak wyliczymy ...... Arytmetyka 
« Ostatnia zmiana: 05 Czerwca 2012, 15:08:15 wysłane przez janeczek » Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #2 : 06 Czerwca 2012, 11:51:16 »
0

Właśnie o to mi chodziło. Dzięki
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Michał P.
SGKW
*
Długość toru:: 39 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #3 : 04 Stycznia 2014, 18:56:49 »
+1

Witam, poszukuję informacji w jaki sposób nadawano nr inwentarzowe 12 cyfrowe (chyba to nr cetar?) Według jakich zasad i co oznacza konkretna cyfra?
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #4 : 06 Stycznia 2014, 18:25:48 »
+4

Odnośnie oznaczania wagonów normalnotorowych i obliczania cyfry samokontroli, to znajdziesz info tutaj:

http://www.transportszynowy.pl/oznaczeniawagp.php

Wagony wąskotorowe oznaczano wg innych zasad (zupełnie inne znaczenie poszczególnych liczb). Mniej więcej wygląda to tak:

00-08-532-2082-0

00- wąski tor
08 - ładowność w tonach / ilość miejsc siedzących w przypadku wagonu pasażerskiego, wagony służbowe, specjalne mają tu 00

532 - ta grupa cyfr koduje:

pierwsza cyfra: rodzaj wagonu
0 - pasażerski
1 - kryty (serii K lub Kd)
3 - platforma serii P lub PH
4 - wózek kłonicowy, transporter
5 - węglarka (a na GKW także platformy podkontenerowe)
7 - cysterna
9 - wagon specjalny lub służbowy

druga cyfra koduje prześwit. 3 to 785 mm
trzecia cyfra koduje liczbę osi

Zatem 532 to węglarka dwuosiowa na tor 785 mm


2082 - właściwy nr taborowy
0 - liczba samokontroli

Zatem podany przykład to:

00 - wąskotorowy
08 - o ładowności 8 ton
532 - węglarka na prześwit 785 mm, dwuosiowa
2082 - numer konkretnego wagonu
0 - cyfra samokontroli

A konkretnie to węglarka serii Wh.

00-17-534-9310-3 - wąskotorowy wagon czteroosiowy na tor o prześwicie 785 mm o ładowności 17 ton, czyli poczciwy Ziehl

Tak to wygląda w przypadku wagonów posiadających 4 cyfrowy numer taborowy (trzecia grupa liczb), tj. towarowych lub specjalnych oraz niektórych pasażerskich. W przypadku wagonów posiadających numer taborowy trzycyfrowy (większość pasażerskich) następuje pewne przesunięcie:

Przykład:

00-100034-001-6

00 - wąskotorowy

100034 -
10 - liczba miejsc siedzących
0 - dodatkowe zero, które, jak się zdaje, niczego nie koduje
034 - pasażerski na tor o prześwicie 785 mm, 4 osie

001 - właściwy nr taborowy
6 - cyfra samokontroli

Wagon podany w tym konkretnym przykładzie to salonka.

Istnieją różne niekonsekwencje, np. wagony - platformy przebudowane z węglarek albo cynkówki (czyli kryte) takoż przebudowane z węglarek, platformy podkontenerowe - zachowywały na GKW oznaczenie cyfrowe charakterystyczne dla węglarek, czyli liczbę "5" w trzeciej grupie cyfr.

Nie są mi znane oznaczenia liczbowe dla cystern, gruszek na materiały sypkie itd. Znaczenie poszczególnych liczb odcyfrowałem analizując spisy taboru.

Nie trafiła mi nigdy w ręce jakakolwiek instrukcja regulująca nadawanie numerów CETAR wagonom wąskotorowym. Nie wiem nawet, czy taka istnieje. Niemniej jednak obserwując oznaczenia taboru na innych kolejach, to w miarę konsekwentnie tego przestrzegano.

Dostrzegłem pewne niekonsekwencje w oznaczaniu prześwitu, do jakiego tabor był dostosowany.

Wydaje się, że środkowa liczba w trzeciej grupie koduje:
1 - tor 600 mm
2 - tor 750 mm
3 - tor 785 mm
4 - tor 1000 mm

Niemniej jednak, gdy przyjrzeć się oznaczeniom SZT typu A20DP, to wygląda na to, że mają one w numerze liczbę 4 wskazującą na prześwit 1000 mm niezależnie od faktycznej szerokości toru, na której je eksploatowano.

« Ostatnia zmiana: 07 Stycznia 2014, 11:12:21 wysłane przez Paweł Niemczuk » Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #5 : 06 Stycznia 2014, 18:36:53 »
+1

Uzupełniam oznaczenie rodzaju wagonu:
cysterny mają trzecią cyfrę - 7;
wagony transportery, podobnie jak wózki kłonicowe - 4.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #6 : 07 Stycznia 2014, 11:13:01 »
0

@Kucyk: dzięki za uzupełnienie. Dopisałem już do powyższej wyliczanki.

Bajdełej - czy komuś może wpadła w ręce instrukcja regulująca kwestie nadawania w/w oznaczeń? A jeśli tak, to jakie ma ona oznaczenie, kiedy została wydana? Przypuszczam, że w tym samym czasie, kiedy zaczęto wdrażać numery CETAR, czyli w roku 1974. A może to nie instrukcja, a jakieś zarządzenie? A jeśli tak, to czyje? Ministerstwa, Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych? Pana Antoniego z pokoju 666? Chichot
« Ostatnia zmiana: 07 Stycznia 2014, 11:16:25 wysłane przez Paweł Niemczuk » Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #7 : 27 Kwietnia 2014, 18:31:47 »
+2

Otóż komuś wpadł w ręce stosowny kawałek papieru. A konkretnie pismo Ministerstwa Komunikacji - Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych nr 4a-616-7/74 z dnia 21 sierpnia 1974 wprowadzające nową numerację wagonów towarowych i pasażerskich eksploatowanych na kolejach dojazdowych (wąskotorowych) będących pod zarządem PKP.

Oto stosowny artykuł w Enkolu:

http://enkol.pl/Numeracja_taboru_w%C4%85skotorowego_PKP_%28CETAR%29


Opisałem tam wszystko ze szczegółami, załączyłem także skan stosownego pisma wraz z załącznikami.
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #8 : 04 Maja 2014, 00:18:26 »
+1

Na Enkol-u w artykule dotyczącym numeracji wagonów opisałem szczegółowo sposób obliczania i sprawdzania cyfry samokontroli w 12 cyfrowych numerach taborowych (CETAR):

http://enkol.pl/Numeracja_taboru_w%C4%85skotorowego_PKP_%28CETAR%29#Zasady_obliczania_i_sprawdzania_cyfry_samokontroli

Proszę o rzucenie okiem sprawdzenie, czy moja pisanina jest zrozumiała. No i o uwagi w razie czego.
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!