Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2024, 07:20:08 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 5 6 [7]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Co dalej z ŚKP?  (Przeczytany 163665 razy)
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #120 : 06 Wrzesień 2019, 17:30:46 »
+1

Każdy chciałby jeździć Bentleyem a nie na ośle jak w Betlejem, tylko nie każdemu będzie to dane - Kolega Adam W pokazał że życie przyniosło takie a nie inne rozwiązanie, i teraz trzeba się do niego dostosować. Być może w Środzie też trzeba będzie skrócić trasę, tylko chodzi o to aby być do tego przygotowanym, a nie łapiąc się za głowę na przednówku w panice szukać rozwiązania problemów na które to rozwiązanie zabraknie czasu.

Wracając natomiast do kwestii zarządzania nieruchomościami to nie rozumiem czemu Koledzy wciąż piszą o jakichś budynkach mieszkalnych? Takich, szczególnie z lokatorami, w ogóle się nie bierze w zarząd, bo to tylko problemy stwarza, i nawet te produkcyjne służyć mogą jedynie uzyskiwaniu jakichś szczupłych dochodów, zazwyczaj ze względu na swój nędzny stan. I generalnie myśląc "zarządzanie" nie mam na myśli wynajmu.

Kto poznał prawdziwą siłę jaką dają polskie przepisy zarządcy infrastruktury kolejowej, oraz rozumie jak ten długi ciąg działek można wykorzystać bo ma on niepowtarzalne właściwości dające ogromne możliwości i czyniące tego zarządcę organem z którym wszyscy na około muszą się liczyć, temu bieda nie zajrzy za wrota szopy. Tylko do realizacji tego trzeba posiadać wiedzę, nieugiętą postawę i stalowe nerwy, ale o tym pozwólcie że się nie będę wypisywał...
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #121 : 06 Wrzesień 2019, 18:25:56 »
0

Zarządzanie nieruchomościami, to jedna sprawa (niektóre koleje, poza tym, co im niezbędnie potrzebne, nie mają niczego), zaś egzekwowanie uprawnień wynikających z UoTK, to inna sprawa. Zarówno jakaś nieruchomość, co można by ją wynająć, jak i egzekwowanie uprawnień wynikających z ustawy, bez wątpienia, są stałym i pewnym źródłem przychodu, niemniej jednak nie jest to źródło, które byłoby w stanie zaspokoić wszystkie potrzeby. Dodam, że czerpanie przychodów z egzekwowania uprawnień zarządcy infrastruktury to miły, acz raczej akcydentalny aspekt bycia zarządcą. Zasadniczym celem posiadania i egzekwowania tych uprawnień jest pilnowanie by nam, że to mocno skrótowo ujmę, na głowę nie wleźli.
Zapisane
Zgroza
Zawiadowca
****
Długość toru:: 403 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #122 : 06 Wrzesień 2019, 20:42:10 »
-1

Jakiekolwiek skrócenie trasy zabierze nam lwią część pasażerów, więc tym bardziej przychody spadną i to co zostanie tym trudniej będzie utrzymać.
A jeżeli będzie trzeba skrócić przewozy turystyczne do odcinka Żabikowo-Zaniemyśl?
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #123 : 07 Październik 2019, 18:02:24 »
0

No tego chyba nikt się nie spodziewał...

Głos Wielkopolski donosi:

Średzka Kolej Powiatowa zawiesza kursowanie! Operator wąskotorówki utracił płynność finansową



Średzka Kolej Powiatowa poinformowała, że jest zmuszona zawiesić kursy pociągów wąskotorowych do odwołania. Powodem tej decyzji jest utrata płynności finansowej przez operatora ŚKP, czyli Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej "Bana".

Informacja o tym, że pociągi ŚKP nie wyjadą na tory, pojawiła się 7 października. W tym roku kursy były zaplanowane jeszcze w październiku i listopadzie. Niestety, turyści nie będą mogli już skorzystać z oferty.

"Z przykrością informujemy, że kursowanie Średzkiej Kolei Powiatowej zostało zawieszone do odwołania" - czytamy w komunikacie.

Co to oznacza? Wbrew informacjom, które pojawiają się w internecie, nie chodzi tutaj o zły stan torowiska na trasie ze Środy Wielkopolskiej do Zaniemyśla. Choć na przykład wiadukt wąskotorówki nad linią normalnotorową jest dopuszczony do ruchu tylko do końca tego roku.

- Operator Średzkiej Kolei Powiatowej nie ma pieniędzy na przeprowadzanie koniecznych inwestycji, dokonywanie przeglądów okresowych wagonów, przez co te nie mogą wyjechać na tory - wyjaśnia w rozmowie z "Głosem Wielkopolskim" Krzysztof Kubiak, rzecznik ŚKP.

Przypomnijmy, że co roku Środę Wielkopolską odwiedzają tłumy miłośników kolei nie tylko z Wielkopolski, ale i z całego kraju, a nawet świata. Wiele składów prowadzonych jest przez parowóz. - W tym roku składy tworzyliśmy nawet z 10 wagonów, wszystkie były pełne, ludzie musieli stać w przejściach - opowiada Krzysztof Kubiak.

Właścicielem kolejki jest Starostwo Powiatowe w Środzie Wielkopolskiej. Natomiast operatorem od 2015 roku jest Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej "Bana". - Umowę użyczenia podpisaliśmy w 2015 roku, obowiązuje ona do 2022 roku - mówi Krzysztof Kubiak.

W najbliższych dniach w starostwie mają się odbyć rozmowy, które mogą pomóc przetrwać stowarzyszeniu do końca roku.

Zbyszek Snusz
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #124 : 07 Październik 2019, 18:11:49 »
+10

Cytat: za Głosem Wielkopolski
W tym roku składy tworzyliśmy nawet z 10 wagonów, wszystkie były pełne, ludzie musieli stać w przejściach - opowiada Krzysztof Kubiak.
Właściciel finansuje grubsze remonty infry i parę innych rzeczy. Stowarzyszenie bierze całą kasę z biletów i od razu po sezonie z frekwencją jak wyżej traci płynność finansową. Czy tylko ja się zastanawiam co się tutaj dzieje?
Zapisane

kemot324
Nowicjusz
*
Długość toru:: 38 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #125 : 11 Październik 2019, 23:40:49 »
+2

Wydali oświadczenie:

http://sredzkakolejpowiatowa.pl/oswiadczenie-zarzadu-ws-zawieszenia-przewozow/?fbclid=IwAR3WPHggZRwYPO8jIqnkEKt7V6okp_3vhSgEFfmTNKL7h6JXbPMH3mesCVA
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #126 : 13 Październik 2019, 21:25:21 »
+3

Mam taką prośbę do ogółu Kolegów aby jeśli chcemy zwrócić uwagę na jakiś artykuł, to warto jest zamieścić jego treść na tym zacnym, a nie tylko link, bo wiadomo - link może wygasnąć i dla potomnych nie zostanie zachowana prawda historyczne, jakakolwiek by nie była.

Cytuj
Szanowni Państwo,

w związku z licznymi zapytaniami oraz wątpliwościami spowodowanymi faktem odwołania rozkładowych kursów Średzkiej Kolei Powiatowej w październiku oraz listopadzie, pragniemy poinformować, iż omawiana przerwa w ruchu wynika wyłącznie z obecnej sytuacji finansowej Towarzystwa Przyjaciół Kolejki Średzkiej „Bana” i nie wiąże się ona z zagrożeniem bytu Średzkiej Kolei Powiatowej.

Sytuacja jest związana z warunkami zawartej przez nasze Stowarzyszenie umowy na realizację zadania publicznego p.n. „Weekendy z kolejką”, która pozwoliła na uruchomienie pociągów w okresie wyłącznie od maja do sierpnia, jednocześnie wymuszając wydatkowanie wpływów z biletów we wspomnianym okresie na równi z otrzymaną dotacją. Pociągi wrześniowe uruchamiane były już wyłącznie ze środków własnych, lecz w końcu postawieni zostaliśmy przed koniecznością wykonania szeregu kosztownych zabiegów konserwacyjnych przy taborze. Brak rezerwowych funduszy własnych oraz możliwości pozyskania funduszy zewnętrznych uniemożliwił nam przeprowadzenie niezbędnych prac, przez co zmuszeni byliśmy wyłączyć pojazdy z użytkowania i tym samym zawiesić tymczasowo kursowanie pociągów rozkładowych. Warto nadmienić, że niestety sytuacja ta jest także pośrednio pokłosiem pierwszych miesięcy bieżącego roku, gdy, w zasadzie pozbawieni finansowania zewnętrznego, zmuszeni byliśmy spożytkować niemal całą naszą ówczesną rezerwę na przeprowadzenie prac utrzymaniowych infrastruktury.

W ostatnich dniach po licznych rozmowach, będących kontynuacją serii spotkań na temat przyszłości średzkiej „ciuchci”, możemy poinformować, że od przyszłego roku wspólnymi wysiłkami trzech samorządów: Powiatu Średzkiego, Gminy Środa Wlkp. oraz Gminy Zaniemyśl, znacząco wzrosną wydatki na naprawy oraz inwestycje infrastrukturalne. Rada Powiatu oraz Rady Gmin podjęły w ostatnich tygodniach deklarację o wspólnym przeznaczeniu na rzecz rewitalizacji Średzkiej Kolei Powiatowej środków finansowych przez kilka najbliższych lat. W roku 2020 na cel napraw, utrzymania i eksploatacji ŚKP zostanie przeznaczona kwota jednego miliona złotych i ten poziom finansowania ma zostać utrzymany w kolejnych latach.

Mimo nieustających trudności, z optymizmem patrzymy w przyszłość. W przyszłym roku zakładamy realizację pierwszego etapu naprawy wiaduktu nad linią kolejową Kluczbork – Poznań. Wierzymy, że zawirowania formalne, które nastąpiły podczas przekazywania linii wąskotorowej z rąk PKP S.A. na rzecz Powiatu Średzkiego nie przeszkodzą w realizacji wymienionych prac. Ponadto planowane są pierwsze naprawy główne toru, początkowo na dwóch odcinkach, co stanowić będzie preludium do kompleksowej rewitalizacji majątku Średzkiej Kolei Powiatowej.

Mamy nadzieję, że przyszłe miesiące pozwolą na dopracowanie formy współpracy Towarzystwa Przyjaciół Kolejki Średzkiej „Bana” z lokalnymi samorządami w taki sposób, by nie dopuścić już nigdy do podobnej sytuacji, jaka ma miejsce obecnie. Z ubolewaniem jednak stwierdzamy, że w polskich uregulowaniach prawnych brakuje rozwiązań systemowych dla utrzymania zabytkowych atrakcji takich jak Średzka Kolej Powiatowa, których finansowanie w całości spoczywa na barkach lokalnych samorządów, a co powinno choć częściowo być pokrywane z budżetu centralnego. Wierzymy jednak, że nareszcie nasza perełka wkracza na właściwą drogę długofalowego rozwoju.

Zarząd TPKŚ „Bana”

Korzystając z posta podpowiem Kolegom ze Środy żeby raczej nie spodziewali się po zawieszeniu ruchu lawiny papierków z pocztem królów polskich, lecz raczej niech się szykują na codzienność znaną na wszystkich wąskotorówkach, czyli wiosną pozbawieni finansowania zewnętrznego, zmuszeni będziecie spożytkować niemal całą Waszą ówczesną rezerwę na przeprowadzenie prac utrzymaniowych. A dlaczego? - już tłumaczę.

Rady dwóch gmin i powiatu podjęły uchwały "deklaracyjne". Co to oznacza - no właściwie jest to deklaracja że są chęci. Natomiast nie są to uchwały budżetowe. Tu może się pojawić problem gdyż nie jest tak łatwo aby jedna jednostka samorządowa finansowała majątek drugiej, a pamiętajmy iż kolej jest własnością powiatu, a nie gmin przez które przebiega.

Aby móc przekazać na nią pieniądz można powołać w tym celu związek gmin, zawrzeć porozumienie gmin czy stowarzyszenie gmin. Ale nie jest to takie hop-siup że gmina A daje coś B tylko za sprawą głosów radnych. Nad wydatkowaniem pieniędzy czuwa RIO która bardzo skrupulatnie sprawdza czy procedury są poprawne. Radni najczęściej nie mają w ogóle świadomości jakim obostrzeniom podlega wydatkowanie środków publicznych, stąd ten nadzór Izby Obrachunkowej jest konieczny. Tu pierwszy problem widzę.

Drugi, to cóż - kiedy się już do podziału budżetu zasiądzie, to radni niezbyt chętnie chcą się dzielić z innymi. Wielokrotnie słyszeliśmy już deklaracje o milionach, dotacjach i pomocy, ale jak na tę pomoc trzeba było zabrać z remontu szkoły, asfaltowania ulicy, czy budowy kanalizacji (bo z tego trzeba wziąć, aby kolei dać - nikt wszak nie dodrukuje pieniędzy) to jakoś jej nie było widać.

Podsumowując: jeśli chcecie przetrwać, to liczcie wyłącznie na siebie - ale tak jak już pisałem: znajcie swą wartość i ceńcie się aby traktowali Was jako partnerów a nie hobbystów. A jak ktoś jednak Wam da coś, to cieszcie się - będzie to wartość dodana która na pewno się przyda.

Pozdrawiam serdecznie!
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Paskud
Młotkowy
**
Długość toru:: 69 m

W terenie W terenie


Sekretarz TPKŚ


mateusz.jungst
WWW
« Odpowiedz #127 : 02 Listopad 2021, 15:15:19 »
+8

Wybudzając temat ze śpiączki, dziś garść bardzo dobrych wieści.

Dziś, 2 listopada 2021, odbyła się próba na gorąco parowozu Px48-1920. Wynik oczywiście pozytywny - tym samym kolej średzka po ponad 20 latach przerwy ponownie dysponuje dwoma czynnymi samowarami.
Naprawa pochłonęła ogromne nakłady finansowe i godzinowe, bowiem oprócz naprawy głównej kotła, należało przeprowadzić kompleksową rekonstrukcję całego układu jezdnego i napędowego. Dzięki temu maszyna będzie pewnym i sprawnym koniem pociągowym na wiele, wiele lat. Przed nami jeszcze prace wykończeniowe i regulacyjne, ale jeśli wszystko się powiedzie, 11 listopada pociąg z okazji Święta Niepodległości pojedzie w parowej trakcji podwójnej

Więcej informacji o dodatkowym pociągu poniżej:
(Kliknij, by powiększyć)

Szersza relacja z przeprowadzonych prac wraz z dokumentacją zdjęciową z przeprowadzonych prac pojawi się wkrótce na naszej stronie.
« Ostatnia zmiana: 02 Listopad 2021, 15:37:58 wysłane przez Paskud » Zapisane

Pozdrawiam!
Mateusz
Strony: 1 ... 5 6 [7]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!