Świat kolejek wąskotorowych SMF
11 Października 2025, 23:22:58 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kursy turystyczne Łódź - Lutomiersk, czyli zelektryfikowane 1000 mm  (Przeczytany 4456 razy)
mch
Mechanik
***
Długość toru:: 152 m

W terenie W terenie



« : 28 Czerwca 2012, 00:41:43 »
0

http://www.zdit.uml.lodz.pl/?str=46&id=1171

Rusza Tramwajowa Linia Turystyczna

W każdą wakacyjną niedzielę i dzień świąteczny, od 1 lipca do 2 września, wybrane kursy linii 43 będą realizowane zabytkowym składem wagonów 5N i 5ND ze zbiorów Muzeum Komunikacji Miejskiej, pochodzącym z przełomu lat 50. i 60. XX wieku. Tradycje łódzkiej linii turystycznej sięgają roku 2003, gdy MPK-Łódź we współpracy z Klubem Miłośników Starych Tramwajów, będącym inicjatorem przedsięwzięcia, uruchomiło połączenie o numerze 0. W 2011 r. Zarząd Dróg i Transportu przejął rolę organizatora linii, wprowadzając na niej wielokrotnie postulowaną przez podróżnych taryfę biletową Lokalnego Transportu Zbiorowego w Łodzi. W ubiegłorocznym plebiscycie "Punkt dla Łodzi" linia turystyczna otrzymała wyróżnienie w kategorii "Atrakcje" za żywe spotkanie z historią komunikacji miejskiej. W ciągu dziewięciu poprzednich sezonów wakacyjnych popularna „zerówka" zawsze wiodła na Zdrowie, startując m.in. z pętli przy ul. Wycieczkowej czy Zajezdni Dąbrowskiego. Na dziesiątą rocznicę istnienia linii turystycznej zabytkowy tramwaj przekroczy granicę Łodzi i dotrze przez Konstantynów Łódzki do Lutomierska. Jednocześnie zmieni się numer połączenia z 0 na 43 - to autentyczna linia, na której niegdyś kursowały tramwaje 5N. Tu również zakończono w 1991 r. ich eksploatację w regularnym ruchu pasażerskim. Wówczas jeździły już bez charakterystycznych ręcznie otwieranych drzwi. Po dwóch dekadach postanowiliśmy ożywić historię.

Trasa do Lutomierska uznawana jest za jedną z najbardziej malowniczych w kraju. Łączy w sobie cechy tramwaju i lokalnej kolei wąskotorowej. Budowano ją etapami. W grudniu 1910 r. uruchomiono odcinek z Łodzi do Konstantynowa. Na przełomie lat 20. i 30. ubiegłego wieku trasę wydłużono do Lutomierska, przecinając rzekę Ner efektownym stalowym mostem kratownicowym, będącym motywem przewodnim wielu fotografii. W połowie trasy znajduje się zabytkowa zajezdnia Brus, która nie jest już eksploatowana liniowo, a w planach jest utworzenie na jej terenie nowego Muzeum Komunikacji Miejskiej. Urokliwy odcinek trasy o ogromnych walorach turystycznych rozpoczyna się za Konstantynowem, gdzie szlak biegnie północnym zboczem doliny Neru, przez pagórkowaty teren otoczony polami i niską zabudową. W Kazimierzu tramwaj odłącza się od szosy i przebiega samodzielnie przez nadrzeczne łąki, by po chwili znaleźć się na pętli w Lutomiersku.

Obsługę linii stanowią wolontariusze z Klubu Miłośników Starych Tramwajów, wyposażeni w oryginalne akcesoria konduktorskie. Na linii obowiązują standardowe bilety i taryfa Lokalnego Transportu Zbiorowego w Łodzi. Zabytkowe pojazdy kursować będą od około godziny 11. Szczegółowe informacje o godzinach odjazdów opublikowano poniżej (rozkład tabelaryczny w formacie PDF wyłącznie dla tramwaju retro) oraz na stronie www.mpk.lodz.pl (tabliczki przystankowe linii 43). W rozkładzie jazdy kursy tramwaju muzealnego oznaczono literą M. O linii turystycznej na bieżąco będzie informowała także strona Klubu: www.kmst.mpk.lodz.pl.

Trasa linii 43: TELEFONICZNA - działki, Pomorska, plac Wolności, Legionów, Konstantynowska, Brus, Konstantynów Łódzki, Kazimierz - PLAC JANA PAWŁA II (LUTOMIERSK)

Rozkład (pdf): http://www.zdit.uml.lodz.pl/_plik.php?id=2692



http://www.kmst.mpk.lodz.pl/zerowka/index.htm



« Ostatnia zmiana: 28 Czerwca 2012, 00:45:16 wysłane przez mch » Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!