addiator
Czytelnik
Długość toru:: 9 m
W terenie
Bartek R.
|
 |
« : 30 Września 2012, 12:20:33 » |
0
|
Witam, Zastanawia mnie pewne zagadnienie, i mam wrażenie że na tym forum znajdują się osoby z wiedzą na ten temat. A mianowicie kiedy w Polsce na kolejach wąskotorowych ( i normalnotorowych jeśli ktoś ma jakieś ciekawe informacje, chociaż o nie pytałem już kiedyś, http://koleje.webd.pl/forum/viewtopic.php?t=1190 na 785mm.pl ) zakończono taką prawdziwą, "komercyjną", eksploatację parowozów? Nie chodzi mi tu o ruch turystyczny, a o rozkładowy i pociągi towarowe, oraz użytek w przemyśle, kolejach cukrowniczych itp. Czasami spotykam się ze zdjęciami parowozów z pociągami towarowymi, datowanymi nawet tak późno, jak na początek tego wieku, chciałbym się więc dowiedzieć jak to wyglądało i gdzie parowozy eksploatowane (nawet sporadycznie) były najdłużej. Czy ktoś ma jakieś informacje z tej dziedziny? Pozdrawiam, addiator
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #1 : 30 Września 2012, 12:50:09 » |
-2
|
Regularny ruch parowy w Polsce nadal istnieje. Z Wolsztyna do Poznania kursuje skład osobowy. Kilka lat temu były jeszcze towarowe. Niestety ostatnio w TV powiedzieli ze ruch pasażerski ustanie ze względu na brak sprawnych wogonów z ogrzewaniem parowym
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
Brood.K
|
 |
« Odpowiedz #2 : 30 Września 2012, 14:43:37 » |
+2
|
Jak na moje to dokładnej daty nie da się ustalić. Na szybko, to będzie zamknięcie parowozowni Jarocin i Kępno, likwidacja Międzyrzecza, koniec parowozów na Mazurach, wcześniej Nysa i Kłodzko, ostatni poc.towarowy do Powodowa z Tt47-112... (dla młodszych:błąd w nazwie celowy...) Generalnie I połowa lat 90. XX w., ale dokładnej cezury nie było, zwłaszcza że niedobitki tu i ówdzie jeżdżą nadal.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
addiator
Czytelnik
Długość toru:: 9 m
W terenie
Bartek R.
|
 |
« Odpowiedz #3 : 30 Września 2012, 17:10:05 » |
0
|
Regularny ruch parowy w Polsce nadal istnieje. Z Wolsztyna do Poznania kursuje skład osobowy. Kilka lat temu były jeszcze towarowe. Niestety ostatnio w TV powiedzieli ze ruch pasażerski ustanie ze względu na brak sprawnych wogonów z ogrzewaniem parowym Nie jestem aż takim laikiem, o Wolsztynie nie trzeba mnie informować. Ale pomijając już nawet starą debatę czy w Wolsztynie ruch jest bardziej realny czy turystyczny, wolałbym go pominąć w dyskusji z powodu mnogości zdjęć i źródeł będących na wyciągnięcie ręki. Pytałem raczej o schowane przed publicznością niedobitki w latach dziewięćdziesiątych typu grzejki czy przemysł. Na normalnym torze osobiście przyjmuję datę 1997 - czyli koniec eksploatacji TKh w hucie Małapanew w Ozimku. Ale postanowiłem zapytać na tym forum by móc skorygować tę datę ze względu na wąski tor, bo spotkałem się ze wspomnianymi pobieżnie (m.in. tutaj) informacjami o Kp4 w jakiejś cukrowni w 1997, towarze z Peiksami w Gnieźnie w 1999 oraz kilkoma zdjęciami i filmami ze Śmigla z Px48 prowadzącym pociąg transporterowy w 1998 ( Wielichowo - Smigiel.). Z tym że co do tych ostatnich nie umiem ustalić jaka dokładnie panowała dynamika na tych kolejkach i czy odbywało się to z braku taboru, czy sprawa przypominała bardziej Wolsztyn. Jak na moje to dokładnej daty nie da się ustalić. Na szybko, to będzie zamknięcie parowozowni Jarocin i Kępno, likwidacja Międzyrzecza, koniec parowozów na Mazurach, wcześniej Nysa i Kłodzko, ostatni poc.towarowy do Powodowa z Tt47-112... (dla młodszych:błąd w nazwie celowy...) Generalnie I połowa lat 90. XX w., ale dokładnej cezury nie było, zwłaszcza że niedobitki tu i ówdzie jeżdżą nadal.
Co ma kolega na myśli przez niedobitki?
|
|
« Ostatnia zmiana: 30 Września 2012, 17:44:54 wysłane przez addiator »
|
Zapisane
|
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #4 : 30 Września 2012, 17:56:48 » |
-2
|
W Środzie Wielkopolskiej do końca było wszytko wożone przy pomocy parowozów. No i nadal się wozi tylko ze turystów.
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
Piottr_tt
|
 |
« Odpowiedz #5 : 01 Października 2012, 09:46:56 » |
0
|
W Środzie Wielkopolskiej do końca było wszytko wożone przy pomocy parowozów. No i nadal się wozi tylko ze turystów.
Nie do końca prawda. Do Środy po likwidacji Opalenicy przyszedł jeden MBXd2, który zastąpił parowóz w ruchu osobowym. Ale prawdą jest że Środa była ostatnią kolejką eksploatującą wyłącznie parowozy.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
dobrzyn
|
 |
« Odpowiedz #6 : 01 Października 2012, 10:19:48 » |
0
|
Prawie. W Środzie był MBxd2-229, ALE był przesłany w 2000 roku z Krośniewic. W 2001 odjechał do Śmigla. Czyli można przyjąć, że Środa planowo pod parą jeździła do 2000 http://tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=50522&foto=510#opzdj
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
Tomi
Czytelnik
Długość toru:: 7 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #7 : 05 Października 2012, 22:12:36 » |
+2
|
Na normalnym torze osobiście przyjmuję datę 1997 - czyli koniec eksploatacji TKh w hucie Małapanew w Ozimku. Dłużej pracował bezogniowy TKpb z łódzkiego Prefabetu - na pewno był czynny jeszcze pod koniec 2001 r. Ostatni 1U z Tarnogaja też przeżył te z Ozimka. oraz kilkoma zdjęciami i filmami ze Śmigla z Px48 prowadzącym pociąg transporterowy w 1998 ( Wielichowo - Smigiel.A to już była impreza. Ostatnie rozkładowe osobowe z parowozem to Środa, a towarowe raczej Gniezno. Pozdrawiam, Tomi
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
addiator
Czytelnik
Długość toru:: 9 m
W terenie
Bartek R.
|
 |
« Odpowiedz #8 : 06 Października 2012, 23:40:20 » |
0
|
Dłużej pracował bezogniowy TKpb z łódzkiego Prefabetu - na pewno był czynny jeszcze pod koniec 2001 r. Ostatni 1U z Tarnogaja też przeżył te z Ozimka.
Co do tego TKpb to słyszałem nawet jakoby miał być czynny do 2003 czy później, po czym został rzekomo sprzedany "nie wiadomo komu, za granice". Ale to wszystko dane całkowicie anegdotyczne, mógłby je ktoś może zweryfikować? Bezogniowce to dla mnie w ogóle osobny temat chociaż nie mniej ciekawy. Dziwi mnie, że nie ma już w Polsce ani jednego czynnego egzemplarza, skoro nawet u naszych zachodnich sąsiadów obsługują one kilka zakładów. A to już była impreza. Ostatnie rozkładowe osobowe z parowozem to Środa, a towarowe raczej Gniezno. Dzięki za informacje, to tłumaczy mnogość filmów na YT z podobną datą. Swoją drogą korzystając już z tego wątku, ma ktoś jakieś ciekawe informacje o realnie pracujących parowozach poza Polską? Maszynach parowych stacjonarnych w służbie? Pozdrawiam i dziękuje za odpowiedzi, addiator
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Ariel Ciechański
|
 |
« Odpowiedz #9 : 06 Października 2012, 23:51:42 » |
0
|
Co do tego TKpb to słyszałem nawet jakoby miał być czynny do 2003 czy później, po czym został rzekomo sprzedany "nie wiadomo komu, za granice".
Jeśli miał na myśli chińskie huty stali to faktycznie... Maszynę pocięto w Łodzi...
|
|
|
Zapisane
|
Pozdr.<br />CAr.<br /> 
|
|
|
Doctor
|
 |
« Odpowiedz #10 : 07 Października 2012, 12:43:47 » |
0
|
Zastanawiam się czy przypadkiem do "planowego" ruchu towarowego pod parą nie zaliczyć też przypadków podpięcia parowozu do zdawki jadącej z Wolsztyna do Zbąszynka. Był kiedyś pociąg z Tr5 i "gruchami", w 2007 i 2008 amerykanie zamawiali też Pt47 do ciągnięcia węglarek. Nie mam pewności, co do tego, że węglary nie były zamówione (zwłaszcza w czerwcu 2008 - węglarka Es to dość rzadki widok w Wolsztynie), ale generalnie składy wyglądały naturalnie.
Jeśli te pociągi miały na zamówienie tylko obsługę trakcyjną a nie sam fakt, że jadą, mozna by uznać, że obsługa pociągów towarowych parowozami miała ostatni raz miejsce w 2008 roku (no chyba, że później też coś takiego jechało i do mnie info nie doleciało).
Ktoś może wie coś więcej w tym temacie?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
AXEL
|
 |
« Odpowiedz #11 : 07 Października 2012, 12:58:12 » |
0
|
Co do tego TKpb to słyszałem nawet jakoby miał być czynny do 2003 czy później, po czym został rzekomo sprzedany "nie wiadomo komu, za granice".
Jeśli miał na myśli chińskie huty stali to faktycznie... Maszynę pocięto w Łodzi... I do dziś po sprawie z prokuratorem leży na złomowisku w kawałkach
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Tomi
Czytelnik
Długość toru:: 7 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #12 : 07 Października 2012, 20:40:00 » |
+2
|
Zastanawiam się czy przypadkiem do "planowego" ruchu towarowego pod parą nie zaliczyć też przypadków podpięcia parowozu do zdawki jadącej z Wolsztyna do Zbąszynka. Był kiedyś pociąg z Tr5 i "gruchami", w 2007 i 2008 amerykanie zamawiali też Pt47 do ciągnięcia węglarek. Nie mam pewności, co do tego, że węglary nie były zamówione (zwłaszcza w czerwcu 2008 - węglarka Es to dość rzadki widok w Wolsztynie), ale generalnie składy wyglądały naturalnie.
Jeśli te pociągi miały na zamówienie tylko obsługę trakcyjną a nie sam fakt, że jadą, mozna by uznać, że obsługa pociągów towarowych parowozami miała ostatni raz miejsce w 2008 roku (no chyba, że później też coś takiego jechało i do mnie info nie doleciało).
Ktoś może wie coś więcej w tym temacie?
Myślę, że tutaj za kres należy przyjąć styczeń 2004 r., kiedy Wolsztyn przestał wydawać parowóz do obsługi manewrów. Pzdr, Tomi
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
brok
|
 |
« Odpowiedz #13 : 08 Października 2012, 13:45:29 » |
+1
|
Dobrzyn, żeby nie było za różowo, po sprowadzeniu MBxd2 z Krośniewic, parowóz używano dalej w przypadku: -awarii wyeksploatowanej motorówki, -gdy do przewiezienia był towar, uruchamiano wówczas "towos-a" prowadzonego parowozem. addiator: towarze z Peiksami w Gnieźnie w 1999 W Gnieźnie do końca PKP uruchamiali przewozy towarowe prowadzone parowozami, i nie był to "Wolsztyn".Inna sprawa, że pod koniec eksploatacji kolejki na Sekcję trafiły lokomotywy Lxd2...
|
|
« Ostatnia zmiana: 08 Października 2012, 13:48:40 wysłane przez brok »
|
Zapisane
|
Najpiękniejsze są takie podróże, Które pamięć na zawsze zachowa, Gdy dziewczyna jest piękna nad podziw, A kolejka wąskotorowa...
|
|
|
|