Świat kolejek wąskotorowych SMF
20 Październik 2020, 08:30:38 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 20 21 [22]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Co słychać w Jędrzejowie?  (Przeczytany 170456 razy)
crix
Czytelnik

Długość toru:: 2 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #420 : 28 Wrzesień 2020, 15:52:45 »
+1

A czy ktoś się orientuję co się dzieję w Umianowicach z zabytkowym budynkiem stacyjki? W związku z budową nidarium mieli go przesunąć o kilkadziesiąt metrów.  W połowie sierpnia jeszcze widziałem połamane deski z budynku walające się po placu budowy.


* IMG_2820.jpg (186.03 KB, 1000x667 - wyświetlony 107 razy.)
Zapisane
andrzej84
Zawiadowca
****
Długość toru:: 386 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #421 : 29 Wrzesień 2020, 09:56:50 »
0

Taki on zabytkowy że hej, no ale cóż formalnie zabytek.

Budynek będzie odtworzony - pod nadzorem konserwatorskim . To co rozebrano zostało przebadane aby określić co nadaje się do ponownego użycia i elementy które są zdatę będą użyte do rekonstrukcji budynku, a reszta "dech" oczywiście nowa.

Zatem bez obaw budynek będzie odtworzony.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4054 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #422 : 30 Wrzesień 2020, 19:54:02 »
0

Podobno z dniem jutrzejszym ma nadejść lepsze. O północy Parki przejmą JKD. Trzymam kciuki - a jakbyście Szanowni Czytelnicy coś więcej wiedzieli od czego marsz ku świetlanej przyszłości ma się rozpocząć - napiszcie. Będę bardzo wdzięczny.

Póki co Echo Dnia donosi:

Ciuchcia Express Ponidzie w 2021 roku będzie kursowała, ale na... dwóch trasach. Są zmiany i plany



Szykują się duże zmiany jeśli chodzi o Ciuchcię Express Ponidzie. Po pierwsze już 1 października 2020 roku, Świętokrzyską Kolejkę Dojazdową "Ciuchcię Expres Ponidzie" przejmie samorząd województwa świętokrzyskiego, a w jego imieniu Zespół Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych. Po drugie w 2021 roku ciuchcia będzie kursować, ale na dwóch krótszych trasach: z Pińczowa do Umianowic oraz z Jędrzejowa do Wygody. Szczegóły poniżej.

W najbliższym czasie duże zmiany szykują się jeśli chodzi o funkcjonowanie Ciuchci Express Ponidzie.
Po pierwsze od 1 października będą nią zarządzały Świętokrzyskie i Nadnidziańskie Parki Krajobrazowe w imieniu samorządu województwa świętokrzyskiego. Przypomnijmy, że dotychczas ciuchcią zarządzała Spółka Świętokrzyska Kolejka Dojazdowa "Ciuchcia Expres Ponidzie" , a w jej skład wchodziły: Urząd Marszałkowski, powiaty: jędrzejowski i pińczowski oraz miasta i gminy: Jędrzejów, Pińczów, Kije i Imielno.

Nowy właściciel, nowe możliwości. Będą duże pieniądze dla ciuchci?

Przypomnijmy, że dotychczasowa działalność w formie spółki, nie pozwalała na sięganie po wsparcie z pieniędzy zewnętrznych. Były też problemy z dogadaniem się dotychczasowych partnerów, dlatego likwidacja spółki oraz przejęcie kolejki przez Świętokrzyskie i Nadnidziańskie Parki Krajobrazowe to dla legendarnej ciuchci wielka szansa. Jak informował dyrektor Tomasz Hałatkiewicz na wrześniowej sesji Rady Powiatu Jędrzejowskiego, już rozpoczęto starania o pozyskiwanie środków zewnętrznych na modernizację i rozwój ciuchci: z pieniędzy unijnych, ministerialnych, czy środków Funduszu Inwestycji Lokalnych oraz Lokalnych Grup Działania.

Zmiana właściciela oznacza też, że samorząd województwa będzie ponosić 60 procent kosztów utrzymania kolejki, a powiaty i gminy należące do wcześniejszej spółki zarządzającej ciuchcią- 40 procent. 30 września w Jędrzejowie zarząd województwa ma podpisać umowę z pozostałymi udziałowcami o współfinansowaniu wąskotorówki*.

Majątek "Ciuchci Expres Ponidzie" w dalszym ciągu pozostanie własnością poszczególnych samorządów. Samorząd województwa będzie tylko (i tu w imieniu samorządu - zespół parków) użytkownikiem zarówno nieruchomości, budynku, szlaku kolejowego jak i taboru.

Jakie plany na 2021 rok? Nasza Ciuchcia pojedzie, ale na...dwóch krótszych trasach

Zmiany będą dotyczyły też trasy kolejki. Planowo ciuchcia ma ruszyć w trasę 1 maja 2021 roku. Będzie kursowała nie jak dotychczas na trasie Pińczów - Jędrzejów, ale na dwóch krótszych. Pojedziemy z Pińczowa do Umianowic. I z Jędrzejowa do Wygody. Takie rozwiązanie ma być wprowadzone, ponieważ zły stan techniczny torów i mostów nie pozwala na pełny przejazd kolejki.

- Chciałbym żeby w sezonie turystycznym kolejka nie kursowała tylko w niedzielę, ale codziennie po kilka razy. Żeby te kursy odbywały się i na trasie Jędrzejów-Umianowice, gdzie w tej chwili już trwa budowa Ośrodka Edukacji Przyrodniczej, będącego siedzibą terenową zespołu parków krajobrazowych, ale też kursy Pińczów-Umianowice, czy odbudowa szlaku kolejowego między Umianowicami, a Hajdaszkiem. Mamy plany związane z rozbudową i przywróceniem świetności kolejki - zapowiadał dyrektor Tomasz Hałatkiewicz. I dodał: - Chciałbym zachować stan osobowy pracowników, który jest obecnie. Nawet widzę takie możliwości, by w przyszłym roku powiększyć to grono. Po to by własnymi siłami, a nie usługami zewnętrznymi, dokonywać bieżących remontów i modernizacji taboru kolejowego. Ten tabor, pomimo że uszczuplony, stanowi olbrzymie zaplecze - posiada jedną z największej ilości wagonów i lokomotyw w Polsce - dodał Tomasz Hałatkiewicz.

W Pińczowie powstanie nowa wiata kolejowa?

Dobra wiadomość dotycząca kolejki jest taka, że projekt Fundacji Zwrotnica będzie realizowany w ramach budżetu obywatelskiego Pińczowa. Projekt ma polegać na postawieniu estetycznej, stylizowanej na XIX wiek wiaty kolejowej, z dachem dwuspadzistym w formie blachodachówki, w kolorze czerwonym. Obiekt ma pomieścić jedną lokomotywę i ewentualnie drezyny. W ramach projektu należy też dobudować kawałek toru (około 35 metrów) wraz z rozjazdem i wykonać kanał rewizyjny pod wiatą około 5 metrów. Dzięki posiadanej wiacie i stacjonującej w niej lokomotywie powstanie możliwość uruchamiania na zamówienie pociągów wyjeżdżających z Pińczowa do Umianowic i odwrotnie. Bez zbędnych pustych podsyłów technicznych z Jędrzejowa, co przełoży się na większą ilość zamawianych wycieczek z i do Pińczowa oaz zmniejszy koszt funkcjonowania kolei. Pociąg nie będzie jechał pusty z/do Jędrzejowa. Dodatkowo wiata uchroni lokomotywę przed warunkami atmosferycznymi i umożliwi bieżącą konserwację. Lokalizacja to stacja kolejki wąskotorowej w Pińczowie. Inwestycja będzie realizowana w 2021 roku. Jej szacowany koszt to około 130 tysięcy złotych.

Aleksandra Boruch, Agata Chrobot

P.S.
*) Ciekawe czy udało się podpisać?...
Zapisane

Dla kolei wąskotorowych są tylko dwa dni: dzień dzisiejszy i dzień jutrzejszy.
Są też dwie sprawy: pierwsza sprawa i druga sprawa.
A opcja jest jedna: nie ma takiej opcji.

(-) Jan Ł. bo RODO
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4054 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #423 : 01 Październik 2020, 18:40:30 »
+1

Jednak udało się podpisać...

Portal Świętokrzyskie donosi:

Zabytkowa kolejka Ponidzie wraca na właściwe tory



Ponad stuletnia Kolejka Wąskotorowa Ponidzie zostanie zrewitalizowana, a w przyszłym roku ponownie wyruszy w trasę. W przywrócenie świetności zabytkowej wąskotorówki zaangażowało się województwo świętokrzyskie. W jego imieniu zarządcą kolejki będą Świętokrzyskie i Nadnidziańskie Parki Krajobrazowe. 30 września marszałek Andrzej Bętkowski oraz członek Zarządu Województwa Marek Jońca podpisali umowy o jej współfinansowaniu. 60% kosztów związanych z funkcjonowaniem kolejki poniesie samorząd województwa.

    – Chcemy ratować wyjątkowy zabytek techniki i historii. Przywrócimy blask Kolejki Wąskotorowej Ponidzie, która będzie atrakcją naszego regionu – mówił marszałek Andrzej Bętkowski podczas uroczystego podpisania umów o współfinansowaniu wąskotorówki.

60% kosztów związanych z jej funkcjonowaniem poniesie samorząd województwa, a pozostałe 40% powiaty: jędrzejowski i pińczowski oraz gminy: Jędrzejów, Pińczów, Imielno i Kije.

Do czerwca wąskotorówka prowadzona była przez spółkę Świętokrzyska Kolejka Dojazdowa „Ciuchcia Expres Ponidzie”.

    – Stopień zużycia lokomotywy, która poruszała się między Jędrzejowem a Pińczowem oraz cofnięcie pozwoleń i certyfikatów przez nadzór kolei nie pozwalały na jej dalsze funkcjonowanie. Dlatego 22 czerwca 2020 roku podjęto uchwałę o likwidacji spółki – wyjaśnia Marek Jońca, członek Zarządu Województwa.

    – Proces likwidacji zakończy się w tym roku, a od 2021 roku kolejka będzie funkcjonowała w nowym kształcie organizacyjnym i finansowym. Mamy nadzieję, że ten nowy rozdział sprawi, że kolejka ożyje – zaznacza marszałek Andrzej Bętkowski.

W przyszłym roku planowane jest uruchomienie przejazdów na trasach Pińczów – Umianowice oraz Jędrzejów – Motkowice. Po remoncie mostów na Nidzie i najdłuższych drewnianych estakad w Europie – 600 metrów – będzie można podróżować na całym 34 kilometrowym szlaku kolejowym.

W ramach rewitalizacji kolejki przewidziano remont torowisk, taboru i zabytkowych stacyjek w Jędrzejowie, Pińczowie i Hajdaszku. Całkowity koszt prac to ponad 40 mln zł.

    – Widzimy ogromny potencjał dydaktyczny, przyrodniczy i turystyczny związany z działalnością kolejki – dodaje Marek Jońca, członek Zarządu Województwa.

Aktualnie remontowana jest stacyjka w Umianowicach – w ramach budowy Ośrodka Edukacji Przyrodniczej, finansowanej z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Planowany jest także przejazd drezynami rowerowymi na 2,5 km odcinku z Umianowic do Hajdaszka, który niewątpliwie wzbogaci ofertę turystyczną regionu. Wzdłuż całego szlaku kolejowego powstanie także ścieżka rowerowa.
Zapisane

Dla kolei wąskotorowych są tylko dwa dni: dzień dzisiejszy i dzień jutrzejszy.
Są też dwie sprawy: pierwsza sprawa i druga sprawa.
A opcja jest jedna: nie ma takiej opcji.

(-) Jan Ł. bo RODO
crix
Czytelnik

Długość toru:: 2 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #424 : 04 Październik 2020, 17:50:53 »
0

Taki on zabytkowy że hej, no ale cóż formalnie zabytek.

Budynek będzie odtworzony - pod nadzorem konserwatorskim . To co rozebrano zostało przebadane aby określić co nadaje się do ponownego użycia i elementy które są zdatę będą użyte do rekonstrukcji budynku, a reszta "dech" oczywiście nowa.

Zatem bez obaw budynek będzie odtworzony.
co to znaczy " zabytkowy że hej" ? jak dla mnie to bezmyślne żeby robić taki projekt który wymaga przesuwania zabytku zamiast zrobic dookoła niego nowe. Najłatwiej wszystko znisczyć. Co z tego żę będzie odtworzony jak to już nie będzie orginał.
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1405 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #425 : 05 Październik 2020, 23:32:18 »
0

Co z tego żę będzie odtworzony jak to już nie będzie orginał.
Ja bym nie przesadzał. Czy bardziej liczą się zabytkowe korniki w konstrukcji, czy bryła budynku? Takich zabytków mamy wiele, ot chociażby kamienice wokół rynku w Jeleniej Górze, zamek w Malborku, starówki wielu miast. Ot taka kolej rzeczy.
Kolega by się swoją drogą zdziwił ile zostaje historycznej substancji przy remoncie np. parowozu. Takim konkretnym.Odpowiem - niewiele...
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1724 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #426 : 06 Październik 2020, 02:00:50 »
+2

Ba, nawet nie trzeba myśleć o jakimś specjalnym remoncie. Zwykła eksploatacja wystarczy. Dajmy na to, w Bytomiu jest sobie brankard. Służy do przewozu rowerów. Formalnie rok budowy 1896. Z pewnością po 124 latach nie ma tam oryginalnych desek. Wózki też dużo nowsze. Zderzaki, sądząc po ich formie, najpewniej też. Co się ostało? Zapewne ostała się, nomen omen, ostoja. Ale i tu powstaje pytanie: czy wszystkie jej elementy?
Zapisane
lisiogonek
Zawiadowca
****
Długość toru:: 300 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #427 : 07 Październik 2020, 14:30:52 »
+1

Co z tego żę będzie odtworzony jak to już nie będzie orginał.
Ja bym nie przesadzał. Czy bardziej liczą się zabytkowe korniki w konstrukcji, czy bryła budynku? Takich zabytków mamy wiele, ot chociażby kamienice wokół rynku w Jeleniej Górze, zamek w Malborku, starówki wielu miast. Ot taka kolej rzeczy.
Kolega by się swoją drogą zdziwił ile zostaje historycznej substancji przy remoncie np. parowozu. Takim konkretnym.Odpowiem - niewiele...
Nie wiem czy wypada mi zabrać głos... ale chciałbym rozróżnić w parowozie parę różnych definicji oryginalności.
Po pierwsze kocioł - z racji tej że podchodzi pod przepisy TDT naprawa jego zdeterminowana jest decyzją inspektora po oględzinach.  Jest to bardzo ważne,  ot choćby dlatego że niesprzyjających splotach okoliczności można narobić olbrzymiego bałaganu....poza tym solidny remont kotła to sprawna i ekonomiczna eksploatacja.
Po wtóre oryginalność  blach i armatury  - ta zależy nie tylko od stanu elementów ale i dostępności części nawiązujących do epoki z której jest parowóz,  dostępności do dokumentacji technicznej, oraz do odpowiedniej technologii.
Można by tu jeszcze rozwijać temat ale tylko chciałem zaznaczyć że to  rzeka niemalże bez końca. 
Zapisane

TWKP : LKM 26004 - już pod parą!
ksiezyc_nad_gieesem
Mechanik
***
Długość toru:: 169 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #428 : 07 Październik 2020, 15:57:42 »
+1

Co z tego żę będzie odtworzony jak to już nie będzie orginał.
Ponieważ kolej w swej omnipotencji regulowała wszystko od początku stworzenia do końca świata to jest oczywiście instrukcja, która regulowała powyższą kwestię.
Sugeruję w związku z powyższym zapoznać z poniższą instrukcją.
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=biblioteka&kat=dokument&id=101

Bądźcie zdrowi.

Jarek
Zapisane

..Prawnik z teczka moze ukrasc wiecej niz
100 gangsterow uzbrojonych w karabiny ....(c) Mario Puzo
Strony: 1 ... 20 21 [22]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!