crix
Czytelnik
Długość toru:: 2 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #420 : 28 Wrzesień 2020, 15:52:45 » |
+1
|
A czy ktoś się orientuję co się dzieję w Umianowicach z zabytkowym budynkiem stacyjki? W związku z budową nidarium mieli go przesunąć o kilkadziesiąt metrów. W połowie sierpnia jeszcze widziałem połamane deski z budynku walające się po placu budowy.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
andrzej84
|
 |
« Odpowiedz #421 : 29 Wrzesień 2020, 09:56:50 » |
0
|
Taki on zabytkowy że hej, no ale cóż formalnie zabytek.
Budynek będzie odtworzony - pod nadzorem konserwatorskim . To co rozebrano zostało przebadane aby określić co nadaje się do ponownego użycia i elementy które są zdatę będą użyte do rekonstrukcji budynku, a reszta "dech" oczywiście nowa.
Zatem bez obaw budynek będzie odtworzony.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #422 : 30 Wrzesień 2020, 19:54:02 » |
0
|
Podobno z dniem jutrzejszym ma nadejść lepsze. O północy Parki przejmą JKD. Trzymam kciuki - a jakbyście Szanowni Czytelnicy coś więcej wiedzieli od czego marsz ku świetlanej przyszłości ma się rozpocząć - napiszcie. Będę bardzo wdzięczny. Póki co Echo Dnia donosi: Ciuchcia Express Ponidzie w 2021 roku będzie kursowała, ale na... dwóch trasach. Są zmiany i plany Szykują się duże zmiany jeśli chodzi o Ciuchcię Express Ponidzie. Po pierwsze już 1 października 2020 roku, Świętokrzyską Kolejkę Dojazdową "Ciuchcię Expres Ponidzie" przejmie samorząd województwa świętokrzyskiego, a w jego imieniu Zespół Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych. Po drugie w 2021 roku ciuchcia będzie kursować, ale na dwóch krótszych trasach: z Pińczowa do Umianowic oraz z Jędrzejowa do Wygody. Szczegóły poniżej.W najbliższym czasie duże zmiany szykują się jeśli chodzi o funkcjonowanie Ciuchci Express Ponidzie. Po pierwsze od 1 października będą nią zarządzały Świętokrzyskie i Nadnidziańskie Parki Krajobrazowe w imieniu samorządu województwa świętokrzyskiego. Przypomnijmy, że dotychczas ciuchcią zarządzała Spółka Świętokrzyska Kolejka Dojazdowa "Ciuchcia Expres Ponidzie" , a w jej skład wchodziły: Urząd Marszałkowski, powiaty: jędrzejowski i pińczowski oraz miasta i gminy: Jędrzejów, Pińczów, Kije i Imielno. Nowy właściciel, nowe możliwości. Będą duże pieniądze dla ciuchci?Przypomnijmy, że dotychczasowa działalność w formie spółki, nie pozwalała na sięganie po wsparcie z pieniędzy zewnętrznych. Były też problemy z dogadaniem się dotychczasowych partnerów, dlatego likwidacja spółki oraz przejęcie kolejki przez Świętokrzyskie i Nadnidziańskie Parki Krajobrazowe to dla legendarnej ciuchci wielka szansa. Jak informował dyrektor Tomasz Hałatkiewicz na wrześniowej sesji Rady Powiatu Jędrzejowskiego, już rozpoczęto starania o pozyskiwanie środków zewnętrznych na modernizację i rozwój ciuchci: z pieniędzy unijnych, ministerialnych, czy środków Funduszu Inwestycji Lokalnych oraz Lokalnych Grup Działania. Zmiana właściciela oznacza też, że samorząd województwa będzie ponosić 60 procent kosztów utrzymania kolejki, a powiaty i gminy należące do wcześniejszej spółki zarządzającej ciuchcią- 40 procent. 30 września w Jędrzejowie zarząd województwa ma podpisać umowę z pozostałymi udziałowcami o współfinansowaniu wąskotorówki*. Majątek "Ciuchci Expres Ponidzie" w dalszym ciągu pozostanie własnością poszczególnych samorządów. Samorząd województwa będzie tylko (i tu w imieniu samorządu - zespół parków) użytkownikiem zarówno nieruchomości, budynku, szlaku kolejowego jak i taboru. Jakie plany na 2021 rok? Nasza Ciuchcia pojedzie, ale na...dwóch krótszych trasachZmiany będą dotyczyły też trasy kolejki. Planowo ciuchcia ma ruszyć w trasę 1 maja 2021 roku. Będzie kursowała nie jak dotychczas na trasie Pińczów - Jędrzejów, ale na dwóch krótszych. Pojedziemy z Pińczowa do Umianowic. I z Jędrzejowa do Wygody. Takie rozwiązanie ma być wprowadzone, ponieważ zły stan techniczny torów i mostów nie pozwala na pełny przejazd kolejki. - Chciałbym żeby w sezonie turystycznym kolejka nie kursowała tylko w niedzielę, ale codziennie po kilka razy. Żeby te kursy odbywały się i na trasie Jędrzejów-Umianowice, gdzie w tej chwili już trwa budowa Ośrodka Edukacji Przyrodniczej, będącego siedzibą terenową zespołu parków krajobrazowych, ale też kursy Pińczów-Umianowice, czy odbudowa szlaku kolejowego między Umianowicami, a Hajdaszkiem. Mamy plany związane z rozbudową i przywróceniem świetności kolejki - zapowiadał dyrektor Tomasz Hałatkiewicz. I dodał: - Chciałbym zachować stan osobowy pracowników, który jest obecnie. Nawet widzę takie możliwości, by w przyszłym roku powiększyć to grono. Po to by własnymi siłami, a nie usługami zewnętrznymi, dokonywać bieżących remontów i modernizacji taboru kolejowego. Ten tabor, pomimo że uszczuplony, stanowi olbrzymie zaplecze - posiada jedną z największej ilości wagonów i lokomotyw w Polsce - dodał Tomasz Hałatkiewicz. W Pińczowie powstanie nowa wiata kolejowa?Dobra wiadomość dotycząca kolejki jest taka, że projekt Fundacji Zwrotnica będzie realizowany w ramach budżetu obywatelskiego Pińczowa. Projekt ma polegać na postawieniu estetycznej, stylizowanej na XIX wiek wiaty kolejowej, z dachem dwuspadzistym w formie blachodachówki, w kolorze czerwonym. Obiekt ma pomieścić jedną lokomotywę i ewentualnie drezyny. W ramach projektu należy też dobudować kawałek toru (około 35 metrów) wraz z rozjazdem i wykonać kanał rewizyjny pod wiatą około 5 metrów. Dzięki posiadanej wiacie i stacjonującej w niej lokomotywie powstanie możliwość uruchamiania na zamówienie pociągów wyjeżdżających z Pińczowa do Umianowic i odwrotnie. Bez zbędnych pustych podsyłów technicznych z Jędrzejowa, co przełoży się na większą ilość zamawianych wycieczek z i do Pińczowa oaz zmniejszy koszt funkcjonowania kolei. Pociąg nie będzie jechał pusty z/do Jędrzejowa. Dodatkowo wiata uchroni lokomotywę przed warunkami atmosferycznymi i umożliwi bieżącą konserwację. Lokalizacja to stacja kolejki wąskotorowej w Pińczowie. Inwestycja będzie realizowana w 2021 roku. Jej szacowany koszt to około 130 tysięcy złotych. Aleksandra Boruch, Agata ChrobotP.S. *) Ciekawe czy udało się podpisać?...
|
|
|
Zapisane
|
- Czy maszynista może podczas prowadzenia pociągu jeść salceson? - Z rozstrzygnięciem tej kwestii poczekajmy na oficjalne stanowisko UTK.
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #423 : 01 Październik 2020, 18:40:30 » |
+1
|
Jednak udało się podpisać... Portal Świętokrzyskie donosi: Zabytkowa kolejka Ponidzie wraca na właściwe tory Ponad stuletnia Kolejka Wąskotorowa Ponidzie zostanie zrewitalizowana, a w przyszłym roku ponownie wyruszy w trasę. W przywrócenie świetności zabytkowej wąskotorówki zaangażowało się województwo świętokrzyskie. W jego imieniu zarządcą kolejki będą Świętokrzyskie i Nadnidziańskie Parki Krajobrazowe. 30 września marszałek Andrzej Bętkowski oraz członek Zarządu Województwa Marek Jońca podpisali umowy o jej współfinansowaniu. 60% kosztów związanych z funkcjonowaniem kolejki poniesie samorząd województwa. – Chcemy ratować wyjątkowy zabytek techniki i historii. Przywrócimy blask Kolejki Wąskotorowej Ponidzie, która będzie atrakcją naszego regionu – mówił marszałek Andrzej Bętkowski podczas uroczystego podpisania umów o współfinansowaniu wąskotorówki. 60% kosztów związanych z jej funkcjonowaniem poniesie samorząd województwa, a pozostałe 40% powiaty: jędrzejowski i pińczowski oraz gminy: Jędrzejów, Pińczów, Imielno i Kije. Do czerwca wąskotorówka prowadzona była przez spółkę Świętokrzyska Kolejka Dojazdowa „Ciuchcia Expres Ponidzie”. – Stopień zużycia lokomotywy, która poruszała się między Jędrzejowem a Pińczowem oraz cofnięcie pozwoleń i certyfikatów przez nadzór kolei nie pozwalały na jej dalsze funkcjonowanie. Dlatego 22 czerwca 2020 roku podjęto uchwałę o likwidacji spółki – wyjaśnia Marek Jońca, członek Zarządu Województwa. – Proces likwidacji zakończy się w tym roku, a od 2021 roku kolejka będzie funkcjonowała w nowym kształcie organizacyjnym i finansowym. Mamy nadzieję, że ten nowy rozdział sprawi, że kolejka ożyje – zaznacza marszałek Andrzej Bętkowski. W przyszłym roku planowane jest uruchomienie przejazdów na trasach Pińczów – Umianowice oraz Jędrzejów – Motkowice. Po remoncie mostów na Nidzie i najdłuższych drewnianych estakad w Europie – 600 metrów – będzie można podróżować na całym 34 kilometrowym szlaku kolejowym. W ramach rewitalizacji kolejki przewidziano remont torowisk, taboru i zabytkowych stacyjek w Jędrzejowie, Pińczowie i Hajdaszku. Całkowity koszt prac to ponad 40 mln zł. – Widzimy ogromny potencjał dydaktyczny, przyrodniczy i turystyczny związany z działalnością kolejki – dodaje Marek Jońca, członek Zarządu Województwa. Aktualnie remontowana jest stacyjka w Umianowicach – w ramach budowy Ośrodka Edukacji Przyrodniczej, finansowanej z Regionalnego Programu Operacyjnego. Planowany jest także przejazd drezynami rowerowymi na 2,5 km odcinku z Umianowic do Hajdaszka, który niewątpliwie wzbogaci ofertę turystyczną regionu. Wzdłuż całego szlaku kolejowego powstanie także ścieżka rowerowa.
|
|
|
Zapisane
|
- Czy maszynista może podczas prowadzenia pociągu jeść salceson? - Z rozstrzygnięciem tej kwestii poczekajmy na oficjalne stanowisko UTK.
|
|
|
crix
Czytelnik
Długość toru:: 2 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #424 : 04 Październik 2020, 17:50:53 » |
0
|
Taki on zabytkowy że hej, no ale cóż formalnie zabytek.
Budynek będzie odtworzony - pod nadzorem konserwatorskim . To co rozebrano zostało przebadane aby określić co nadaje się do ponownego użycia i elementy które są zdatę będą użyte do rekonstrukcji budynku, a reszta "dech" oczywiście nowa.
Zatem bez obaw budynek będzie odtworzony.
co to znaczy " zabytkowy że hej" ? jak dla mnie to bezmyślne żeby robić taki projekt który wymaga przesuwania zabytku zamiast zrobic dookoła niego nowe. Najłatwiej wszystko znisczyć. Co z tego żę będzie odtworzony jak to już nie będzie orginał.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
dobrzyn
|
 |
« Odpowiedz #425 : 05 Październik 2020, 23:32:18 » |
0
|
Co z tego żę będzie odtworzony jak to już nie będzie orginał.
Ja bym nie przesadzał. Czy bardziej liczą się zabytkowe korniki w konstrukcji, czy bryła budynku? Takich zabytków mamy wiele, ot chociażby kamienice wokół rynku w Jeleniej Górze, zamek w Malborku, starówki wielu miast. Ot taka kolej rzeczy. Kolega by się swoją drogą zdziwił ile zostaje historycznej substancji przy remoncie np. parowozu. Takim konkretnym.Odpowiem - niewiele...
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
 |
« Odpowiedz #426 : 06 Październik 2020, 02:00:50 » |
+2
|
Ba, nawet nie trzeba myśleć o jakimś specjalnym remoncie. Zwykła eksploatacja wystarczy. Dajmy na to, w Bytomiu jest sobie brankard. Służy do przewozu rowerów. Formalnie rok budowy 1896. Z pewnością po 124 latach nie ma tam oryginalnych desek. Wózki też dużo nowsze. Zderzaki, sądząc po ich formie, najpewniej też. Co się ostało? Zapewne ostała się, nomen omen, ostoja. Ale i tu powstaje pytanie: czy wszystkie jej elementy?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
lisiogonek
|
 |
« Odpowiedz #427 : 07 Październik 2020, 14:30:52 » |
+1
|
Co z tego żę będzie odtworzony jak to już nie będzie orginał.
Ja bym nie przesadzał. Czy bardziej liczą się zabytkowe korniki w konstrukcji, czy bryła budynku? Takich zabytków mamy wiele, ot chociażby kamienice wokół rynku w Jeleniej Górze, zamek w Malborku, starówki wielu miast. Ot taka kolej rzeczy. Kolega by się swoją drogą zdziwił ile zostaje historycznej substancji przy remoncie np. parowozu. Takim konkretnym.Odpowiem - niewiele... Nie wiem czy wypada mi zabrać głos... ale chciałbym rozróżnić w parowozie parę różnych definicji oryginalności. Po pierwsze kocioł - z racji tej że podchodzi pod przepisy TDT naprawa jego zdeterminowana jest decyzją inspektora po oględzinach. Jest to bardzo ważne, ot choćby dlatego że niesprzyjających splotach okoliczności można narobić olbrzymiego bałaganu....poza tym solidny remont kotła to sprawna i ekonomiczna eksploatacja. Po wtóre oryginalność blach i armatury - ta zależy nie tylko od stanu elementów ale i dostępności części nawiązujących do epoki z której jest parowóz, dostępności do dokumentacji technicznej, oraz do odpowiedniej technologii. Można by tu jeszcze rozwijać temat ale tylko chciałem zaznaczyć że to rzeka niemalże bez końca. 
|
|
|
Zapisane
|
TWKP : LKM 26004 - już pod parą!
|
|
|
ksiezyc_nad_gieesem
|
 |
« Odpowiedz #428 : 07 Październik 2020, 15:57:42 » |
+1
|
Co z tego żę będzie odtworzony jak to już nie będzie orginał.
Ponieważ kolej w swej omnipotencji regulowała wszystko od początku stworzenia do końca świata to jest oczywiście instrukcja, która regulowała powyższą kwestię. Sugeruję w związku z powyższym zapoznać z poniższą instrukcją. https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=biblioteka&kat=dokument&id=101Bądźcie zdrowi. Jarek
|
|
|
Zapisane
|
..Prawnik z teczka moze ukrasc wiecej niz 100 gangsterow uzbrojonych w karabiny ....(c) Mario Puzo
|
|
|
PiotrS
|
 |
« Odpowiedz #429 : 06 Luty 2021, 12:29:57 » |
+1
|
|
|
|
Zapisane
|
PiotrS
|
|
|
|
KLAN PALUCHOWSKICH
|
 |
« Odpowiedz #431 : 26 Luty 2021, 16:44:13 » |
+1
|
Bardzo ważne jest dla nas również to, że budowa ścieżek rowerowych cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród mieszkańców naszej gminy - podsumowuje burmistrz. HA HA HA HA HA HA HA 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
andrzej84
|
 |
« Odpowiedz #432 : 04 Marzec 2021, 07:54:37 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Adam W
|
 |
« Odpowiedz #433 : 04 Marzec 2021, 18:18:18 » |
+1
|
Innowacyjna ta wiata. Oh, zaraz. Właśnie doczytałem że to lokomotywownia. No, no, mają rozmach. Szczególnie ten słup w osi toru. Architektura oczywiście jak najbardziej typowo kolejowa i historyczna. Zamawiający publikując rysunki koncepcyjne i równocześnie stawiając oczekiwanie dostosowania wiaty do zabytkowego charakteru kolei w tym do pińczowskiej szopy z 1916 r. pokazał że na świętokrzyskiej ziemi dopalacze są legalne i powszechnie przyjęte. Takiego opezeta dawno nie widziałem. Złoto!
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
emibe
|
 |
« Odpowiedz #434 : 04 Marzec 2021, 21:33:13 » |
0
|
Nie ma tam słupa w osi toru, to skrzydła bramy się stykają ze sobą. I wynika z tego, że są dwie bramy.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Marek Sz
SGKW

Długość toru:: 311 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #435 : 04 Marzec 2021, 22:55:29 » |
+1
|
Oświećcie mnie, co się wydarzyło w tym Jędrzejowie? Od kolei z dużym potencjałem innowacyjności w latach 60/70 - to była jedna z kilku kolei, gdzie w warsztatach powstawały nowe, ciekawe konstrukcje - do zapaści w latach 80 i uwiądu w 90. Wtedy Jędrzejów stał się synonimem disco polo na torach a innowacyjność ograniczyła się do rozorania wagonu 3Aw. Czy ktoś ma pomysł jakie czynniki na to wpłynęły? Ta wiatka zresztą doskonale się wpisuje w te trendy.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
OczeQ
SGKW

Długość toru:: 523 m
W terenie
Wariat torowy
|
 |
« Odpowiedz #436 : 05 Marzec 2021, 10:25:33 » |
0
|
Wygląda na to że o kanale nikt nawet nie pomyślał... To już Iłżecki blaszak jest lepiej przygotowany do pełnienia tej funkcji 🤨
|
|
|
Zapisane
|
Co za ponury absurd... Żeby o życiu decydować za młodu, kiedy jest się kretynem? 
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #437 : 05 Marzec 2021, 12:30:33 » |
0
|
Będzie tam kanał 5m długi.
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
andrzej84
|
 |
« Odpowiedz #438 : 05 Marzec 2021, 14:07:34 » |
+8
|
Zauważcie że jest projekt zgłoszony w ramach budżetu obywatelskiego, gdzie finanse były ograniczone jak na tego typu inwestycje kolejowe. Więc można było zgłosić np. wiatę albo nie robić nic. Co więcej samo zgłoszenie to mało, bo jeszcze propozycja musiała zyskać akceptację, a potem również akceptację mieszkańców - jak to budżet obywatelski.
Więc radziłby się zastanowić nad wydawaniem wyroków.
Co więcej to jest mój osobisty pomysł, ta wiata, gdyż przez lata próbowałem forsować budowę małej lokomotywowni wzorowanej na tej z 1916 r. ( koncepcje również opracowałem ) ale nie udało się, zresztą koszty to pewnie byłby z 1mln \PLN. Więc jak ktoś chce to w ramach budżetu obywatelskiego jakim dysponuje miasto Pińczów zrobić to powodzenia życzę.
Co następne nie jest to projekt, a koncepcja, moja osobista , nie architekta ani budowlańca bo żadnym z nich nie jetem a i tak uważam że wyszło mi to przyzwoicie jak nie na fachowca w wyżej wymienionych dziedzinach. Owszem mogłem nie robić żadnej koncepcji ku zadowoleniu niezadowolonych - ale wtedy zapewne skończyłoby się na pomyśle na papierze, a w Pińczowie nadal nic kolejowego by nie powstało . a prędzej byśmy się doczekali tak upragnionych kolejnych rozbiórek torowisk.
A skoro mamy takich architektów to gdzie oni byli przez lata? ze swoimi pomysłami trzeba było siąść i społecznie przygotować stosowne projekty czy koncepcje. Prawdą niestety jest, że jakbym do tego nie siadł to by nic nie powstało.
A co do kanału to ma być kanał i oczywiście będzie wiata projektowana mam nadzieję przez biuro zajmujące się projektami kolejowymi, zatem i sam kanał będzie wykonany praktycznie, a sama jego długość może ulec zmianie na etapie projektu budowlanego, tu mamy koncepcje która będzie poddana weryfikacji przez specjalistów.
Zgłoszenie przewiduje też wykonanie doprowadzenie prądu do wiaty, to tak na marginesie.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
2xm
|
 |
« Odpowiedz #439 : Wczoraj o 10:25:45 » |
0
|
A skoro mamy takich architektów to gdzie oni byli przez lata? ze swoimi pomysłami trzeba było siąść i społecznie przygotować stosowne projekty czy koncepcje. Prawdą niestety jest, że jakbym do tego nie siadł to by nic nie powstało. Gdybyś o swoim pomyśle napisał na foremce, to coś by się pomyślało. Ale z drugiej strony masz rację, że to dopiero koncepcja, która i tak musi zostać przekuta w projekt i przemielona przez urzędnicze młyny. Zobaczymy, co wyjdzie z drugiej strony...
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
|