Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Luty 2024, 13:01:36 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Czy zamiast wąskotorówki będzie ścieżka rowerowa?  (Przeczytany 14222 razy)
Cross934
Nowicjusz
*
Długość toru:: 12 m

W terenie W terenie


« : 10 Listopad 2013, 21:07:24 »
0

http://reporter-ntr.pl/?p=1907
Zapisane
Łukasz
SGKW
*
Długość toru:: 203 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 10 Listopad 2013, 21:18:21 »
+2

Pieniążki za złom się kłaniają... Burmistrz spienięży szyny i będzie na pokrycie debetu w kasie miejskiej. Zrozumiałe jest że nie da się uratować całej sieci KrKD, ale jak zniknie odcinek Krośniewice - Ozorków to w zasadzie będzie to ostateczny gwóźdź do trumny tej kolejki.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #2 : 10 Listopad 2013, 21:29:17 »
+3

I tu mamy przemilczany ustawicznie wątek intencji przejmowania majątku po PKP przez samorządy: nie ma co się łudzić - dany samorząd będzie chciał kolej przejąć, a dokładniej nieruchomości tworzące jej układ przestrzenny, ale tylko w takim przypadku, gdy będzie mógł ją zagospodarować zgodnie z potrzebami i interesem mieszkańców. Dla jednych kolei oznacza to rozwój, dla innych likwidację. Ale tego się nie zmieni.

Zwracając się zaś do przedpiścy Łukasza, to widzę że Kolega ma wyjątkowo wąskotorowy sposób postrzegania świata - co jest metalem, to się sprzeda w skupie. Proszę o pomyślenie że w obecnej sytuacji braku właściciela i tak stalowy materiał nawierzchni jest w ciągłym procesie prywatyzacji przez zaradną miejscową społeczność bez udziału władzy. Jeśli kolej nie zostanie przejęta (co już raz miało miejsce - proszę sobie przypomnieć zwrot majątku) to na pewno zostanie unicestwiona bo PKP już dwanaście lat temu położyło krzyżyk na niej.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Łukasz
SGKW
*
Długość toru:: 203 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 10 Listopad 2013, 22:03:50 »
+4

Zwracając się zaś do przedpiścy Łukasza, to widzę że Kolega ma wyjątkowo wąskotorowy sposób postrzegania świata - co jest metalem, to się sprzeda w skupie. Proszę o pomyślenie że w obecnej sytuacji braku właściciela i tak stalowy materiał nawierzchni jest w ciągłym procesie prywatyzacji przez zaradną miejscową społeczność bez udziału władzy. Jeśli kolej nie zostanie przejęta (co już raz miało miejsce - proszę sobie przypomnieć zwrot majątku) to na pewno zostanie unicestwiona bo PKP już dwanaście lat temu położyło krzyżyk na niej.
W zasadzie byłaby tutaj racja, gdyby brać pod uwagę każdy inny odcinek kolejki krośniewickiej, jednak uważam że szlak z Ozorkowa do Łęczycy i dojazdowy z Krośniewic dla garażowania taboru można jeszcze wykorzystać i pochopna rozbiórka w obecnych czasach kiedy kolej przetrwała właśnie te naście lat od planowego ruchu daje nadzieję, że przetrwa jeszcze trochę, a za kilka lat zmieni się władza, ktoś sprytny napisze projekt unijny.. Poza tym, podczas podróży pociągiem normalnotorowym na odcinku Łęczyca - Ozorków spoglądałem na wąski tor, i widać było utrzymanie go w przejezdności (wycięta roślinność ) więc zdecydowanie lokalni miłośnicy starają się zadbać, aby tych metali znikało jak najmniej. Według mnie pomysł ze ścieżką jest tutaj mocno chybiony - ścieżkę można zrobić zawsze, a odbudować kolejkę to nie wysypać parę wywrotek żwiru i ubić walcem.
Zapisane
Bogdan_KRK
Zawiadowca
****
Długość toru:: 435 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 10 Listopad 2013, 22:24:42 »
+3

Witam. Kolega Łukasz ma rację. PKP przekazuje majątek po dawnej kolejce. Ale nie jak dobry wujek. Prawa rynku robią swoje. Za wszystkie grunty,nieruchomości etc. trzeba płacić podatki.PeKaP pozbywa się tego ,co nie przynosi zysku a generuje koszty. Tylko,że jak ktoś coś dostanie za free to od razu myśli ile z tego "wyciągnąć" Przejmuję majątek,odzyskuję kasę i robię po swojemu. To tak jakby dostać od kogoś w prezencie dom w nienajlepszej kondycji,ale do małego remontu i go zburzuć tylko po to,żeby sprzedać działkę 5 arów za marne grosze. A później okazuje się,że chałupa była niekoniecznie zabytkowa,ale historycznie jakoś powiązana (tutaj zabrakło mi osoby).. z kimś. Likwidując to co jest, P.Burmistrz sam sobie robi KUKU. Akurat w Krośniewicach nie ma gdzie jeździć na rowerze?  No tak ścieżka rowerowa jest priorytetem,bo mniej pijanych rowerzystów pojawi się na drogach.  Pozdrawiam.Bogdan
Zapisane

"Mędrzec ciągle się uczy, głupiec już wie wszystko"
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #5 : 10 Listopad 2013, 23:41:48 »
0

Przypominam, że jak na razie akurat ten odcinek znajduje się w rejestrze zabytków. Ponieważ nie widzę utraty wartości zabytkowej (tor leży, jak wspominacie jest nawet utrzymywany w jako takim stanie, pozostałe obiekty też są zachowane) to konserwator nie powinien tak łatwo zgodzić się na rozbiórkę.

Cytuj
Krośniewicka Kolej Dojazdowa, przestrzenny układ komunikacyjny, 1910-15,
nr rej.: A-31 z 28.12.1998 i z 10.10.2006:
- odcinek Ostrowy Wąsk. – Sierpów i odcinek Sierpów – Ozorków Wąsk.
- most stalowy w Sierpowie

Ciekawe, że nikt w artykule o tym nie wspomina.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1106 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #6 : 11 Listopad 2013, 00:05:54 »
+1

Tylko co konserwator rozumie pod pojęciem "przestrzenny układ komunikacyjny"? Mam nadzieję że ścieżka rowerowa poprowadzona dokładnie po starotorzu nie odpowiada temu, choć w zasadzie niby układ przestrzenny jest wtedy zachowany.
Zapisane

To jest przekaz.
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #7 : 11 Listopad 2013, 02:29:36 »
0

Więcej szczegółów można znaleźć w samej decyzji, ale ta niestety nie jest dostępna w sieci. Sam wpis oznacza jednak, że wszelkie prace muszą zostać zaakceptowane przez konserwatora (dotyczy to zarówno samego zabytku jak i jego otoczenia - tu zapewne całej działki kolejowej) i nie sądzę, żeby ten od tak wydał zgodę na rozbiórkę zachowanego fragmentu kolejki*. Co innego gdyby tor uległ utlenieniu - wówczas faktycznie mógłby wybrać "mniejsze zło" i zgodzić się na stworzenie szlaku rowerowego śladem kolejki. Ostatecznie wszystko zależy jednak od siły przebicia miejscowych miłośników i tego czy uda im się zdobyć poparcie lokalsów i przy ich wsparciu wywrzeć odpowiednio silną presję na urzędników. Najgorsza sytuacja to taka, gdy grupa osób z zewnątrz wpada i próbuje coś narzucić wbrew woli mieszkańców.

Przy okazji fragment planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Łęczyca (z 2004 roku):
Cytuj
Zachowanie przebiegu torowiska kolejki wąskotorowej relacji Krośniewice – Daszyna – Łęczyca – Ozorków z dopuszczeniem adaptacji do celów komunikacji uzupełniającej, (kolejka turystyczna, autobus szynowy, ścieżka rowerowa).

* O kolejce wspominają również inne dokumenty dot. ochrony zabytków w tym Wojewódzki Program Opieki nad Zabytkami w Województwie Łódzkim na Lata 2012-2015, który przewiduje remont/rewitalizację kolejki jako obiektu priorytetowego i utworzenie szlaku kulturowego. Rewitalizację "typowo kolejowo-muzealną" przewiduje również uchwalony w 2009 roku Plan Opieki nad Zabytkami Gminy Krośniewice.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #8 : 11 Listopad 2013, 16:25:34 »
+7

Moim zdaniem, które to zdanie poparte jest empirią, najgorszym z możliwych planów działania aby "ocalić" jakąś zardzewiałą wąskotorówkę jest droga by wywrzeć odpowiednio silną presję na urzędników. Władza nie znosi nacisków - to truizm, ale bagatelizowanie go z góry skazuje inicjatywę na katastrofę. Owszem, ulegnie im, ale tylko w przypadku gdy są wielkie i grożą poważnymi konsekwencjami społecznymi do czego trzeba mieć solidne zaplecze poparcia idei, czego nie ma w przypadku opisanym. Skąd to wiem? Bo tam, gdzie zapotrzebowanie społeczeństwa na jakąś atrakcję, zabytek, czy jakiekolwiek inne zdarzenie jest, tam zazwyczaj owo zdarzenie występuje, gdyż zawsze znajdą się ludzie widzący cel na horyzoncie. Problem zaczyna się gdy na horyzoncie nie widać nic. To przypadek opisany przez Kolegę Bogdana - skoro nie ma żadnego "gotowego" celu to każdy rozsądny myśli ile z tego "wyciągnąć" - przejmuje majątek, odzyskuje kasę i robi po swojemu.

Wracając do początku posta: mieć realną pozycję, to mieć władzę. Być przez władze uważanym za partnera z którym (z jakich względów - mniejsza o to) trzeba się liczyć. Jeśli ktoś podejdzie do władzy już na wstępie z pozycji siły krzycząc że samorządowcy "muszą" rewitalizować wąskotorówkę, to nie stanie się partnerem, ale zostanie w najlepszym przypadku zignorowany, zaś jeśli będzie dalej kąsał różnymi szantażami i paszkwilami rękę która może, ale wcale nie musi karmić kolejkę walutą, to dostanie kopa i się zakończy cała impreza.

Tak jak pisałem - jedynie pozycja partnera może powodować że zaistnieje szansa na przychylność samorządu. Cóż zatem uczynić by stać na owym partnerskim poziomie? Przede wszystkim nie iść jak żebrak czy dziad proszalny, ani jak urka-burka któremu się wszystko należy. Należy pójść jak partner: z propozycją - konkretnym planem działania nakreślającym jasno co można uzyskać gdy wy, i my, razem podejmiemy działania tak by władza nie musiała wysilać się i eksperymentować by jakoś robić po swojemu. Zaoferować objęcie nawet większej części trudu konkretną pomocą, wyłuskać czego nie będziemy w stanie uczynić i w związku z tym liczymy na współpracę samorządu. Plan ma być prosty i przemawiający do lokalnych włodarzy: nie jakieś fikcje typu morze turystów zostawiających metry sześcienne banknotów, nie może być to też lista pobożnych życzeń: dajcie 30 milionów a my zrobimy to i to... To ma być coś konkretnego co ma przełożenie na warunki miejscowe i będzie możliwe do zaakceptowania przy jak najmniejszym sprzeciwie społecznym tych miejscowych Ziutków którzy nawet czasem idą do urn wyborczych.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #9 : 11 Listopad 2013, 17:06:31 »
0

Kuc, nie zrozumiałeś mnie (albo nieprecyzyjnie się wyraziłem). Chodzi raczej o przekonanie miejscowych, niezwiązanych z kolejką, że da się z tego coś sensownego ulepić (no właśnie - najlepiej konkretnym planem działania) i że w przyszłości kolejka może przynieść określone korzyści (no bo przecież jednak nie zysk). Wówczas władza znając nastroje nie będzie skłonna wyskakiwać z dziwnymi pomysłami, lecz w najgorszym wypadku przyjąć postawę: chcecie to działajcie. Czyli słynna presja pośrednia . Poza tym - zgoda. Stąd pojawiło się to ostatnie zdanie o wpadaniu i narzucaniu, bo niestety wówczas kończy się pogonieniem dziadów gdzie pieprz rośnie.

Zresztą pożyjemy, zobaczymy. Wpis studzi jednak nieco zapędy. Myślę, że gdyby nie to, w Krośniewicach kolejka by szybko zniknęła. Nie uważam, że należy go używać do jakiegokolwiek szantażu, ale raczej do rozmów w stylu: "Macie zabytek, z którym nie bardzo wiecie co zrobić, możemy wam pomóc."
« Ostatnia zmiana: 11 Listopad 2013, 17:38:12 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #10 : 11 Listopad 2013, 18:00:14 »
0

Tak, o to mi chodzi - o zwrot możemy pomóc. Umiejętnie wykorzystany, to jest: zaprezentowany we właściwym czasie, we właściwym miejscu i, przede wszystkim, we właściwy sposób we właściwym gronie - potrafi bardzo wiele. Oczywiście nie wiele zdziałać fizycznie, bo do tego jest droga jeszcze długa i zakrzaczona niczym tor do Łęczycy, ale stawia to artykułujących owe słowa w oczach słuchaczy jak partnerów.
Stop! Trzeba teraz zrozumieć znaczenie zacytowanego "możemy pomóc". To ma być propozycja poparta pomysłem. Do tej pory wciąż słyszano albo bajki w stylu o którym już pisałem, albo w owym "możemy" przemycało inną treść: "chcielibyśmy", w całym spectrum znaczeń od narzucania swych gorączkowych pomysłów, po prośbę o pozwolenie na pobawienie się na torach w przebraniu kolejarza.
Słowa możemy pomóc mają być wypowiedziane z siłą argumentów które nie pozostawiają wątpliwości że wymawiający je ma pomysł na zagospodarowanie tego kukułczego jajka które bierze pod swój kuper samorząd, ale również z siłą jaką daje przeświadczenie o racjonalności swych dążeń, która sprawia że słuchacz odczuwa słowo "może" jako może, ale w cale nie musi.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Wądzio
Mechanik
***
Długość toru:: 298 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 11 Listopad 2013, 23:31:57 »
0

Przy okazji dodam, że Paweł Papierz nie jest już prezesem SKKW a od 1 stycznia 2014 r. również nie jest członkiem Stowarzyszenia. Ot Jego decyzja.
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #12 : 12 Listopad 2013, 00:49:45 »
0

Cytuj
od 1 stycznia 2014 r. również nie jest
Nie jest, czy nie będzie? W sumie nieważne...
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2693 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #13 : 12 Listopad 2013, 07:46:54 »
+1

Obecnie PP jest zwykłym członkiem stowarzyszenia. Od nowego roku odchodzi z SKKW.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!