Lokbart Studio
Nowicjusz

Długość toru:: 36 m
W terenie
SM42-2384
|
 |
« : 17 Sierpnia 2013, 23:43:19 » |
0
|
Witam! Mam w planach budowę modelu parowozu. Napędzany będzie na parę ze swojego kotła. Jeżeli macie doświadczenie na temat takich modeli to proszę o udzielanie się. Jaki najlepiej zastosować rozstaw osi? Wielkość? Nie wiem jak zaprojektować wiązary, tak aby chodziły najlżej. Pomożecie?
|
|
|
Zapisane
|
fotoloko.pl
|
|
|
Jarek Franczyk
|
 |
« Odpowiedz #1 : 19 Sierpnia 2013, 07:22:01 » |
0
|
Kolego, obok masz post kolegi, który jak widzę coś takiego właśnie tworzy - i jak widać na zdjęciach - działa. Może podpytaj właśnie tam: http://750mm.pl/index.php?topic=4367.0 
|
|
|
Zapisane
|
Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
|
|
|
Mallet
|
 |
« Odpowiedz #2 : 19 Sierpnia 2013, 11:07:16 » |
0
|
Temat rzeka , i raczej radził bym najpierw zbudować jakikolwiek parowóz choćby i napędzany silnikiem elektrycznym , i zapoznać się z prawidłowym działaniem mechanizmów ,a potem brać się za napęd parowy . Wszystko razem nie jest wcale tak proste jak się wydaje . W internecie jest multum stron poświęconym tego typu modelarstwu . Co do skali modelu to warunkiem jej określenia jest powierzchnia którą można na ten cel przeznaczyć . Nie bez znaczenia jest też posiadane zaplecze techniczne . A i zapraszam do zapoznania się z tym http://750mm.pl/index.php?topic=3206.0  Tam jest kilka linków do stron z interesującym tematem .
|
|
« Ostatnia zmiana: 19 Sierpnia 2013, 11:23:52 wysłane przez Mallet »
|
Zapisane
|
|
|
|
Lokbart Studio
Nowicjusz

Długość toru:: 36 m
W terenie
SM42-2384
|
 |
« Odpowiedz #3 : 19 Sierpnia 2013, 13:08:44 » |
0
|
Mam w rodzinie dziadka, który całe prawie życie spędził na parowozach, mam też drugiego dziadka, który zna się na mechanice i tatę, który zna się bardzodobrze na planowaniu. Panie Jarku, czytałem ten wątek. Jest też ciekawy. Szkoda tylko, że jest mało opisane w nim. Zapytam się. Panie Mallet, dziękuję za materiał. Tego nie znalazłem. Powracając do tych wiązarów to mam plany, ale nie wiem, który najlżej działa (chodzi). Przez ten czas od rozpoczęcia wątku, ustaliłem skalę G, czyli 4,5 cm. Z materiałami typu: zawory, ciśnieniomierze, gwizdek, rurki znalazłem firmę Wilesco (wilesco.de). Mają dużo ciekawych przedmiotów. Może ktoś ma jakieś plany? Doświadczenie? To napiszcie.
|
|
|
Zapisane
|
fotoloko.pl
|
|
|
kanalarz
Gość
|
 |
« Odpowiedz #4 : 19 Sierpnia 2013, 20:55:26 » |
0
|
Za przeproszeniem... mój pradziadek był maszynistą I klasy, co nie oznacza, że dałbym radę za pierwszym podejściu zaprojektować działający parowóz. Po iluś godzinach rozmów/dyskusji/dywagacji z Andrzejem (Malletem) zauważam takie zagadnienia jak geometryczne konsekwencje wzajemnych ruchów powiązanych zestawów kołowych. Jednak prawidłowe zaprojektowanie tego układu wymaga stosownych studiów na temat lub wykonania odpowiednich prób poligonowych.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
andrzej84
|
 |
« Odpowiedz #5 : 20 Sierpnia 2013, 07:25:06 » |
+2
|
Nie przejmuj się chłopie, buduj parowóz. Jak będziesz to składał to wiele rzeczy ci się rozjaśni. Na twoim miejscu wybrał bym taką skalę jaką jesteś w stanie zrobić. Czyli tak aby się nie okazało że masz za duże komponenty kupowane np. manometr, pamiętaj że trzeba giąć rurki miedziane, zależy jakiej grubości to inaczej sie gną, wiec to musi ci się pomieścić. Warto naocznie się przekonać jak taka rurka się gnie. Ja w swoim modelu mam rurki fi zew 4mm. I ogólnie przyjąłem zasadę, że robię wszystko z części swoich i ogólno dostępnych a nie typowych modelarskich ( po za gwizdkiem ) - wychodzi taniej i satysfakcja większa. Podejrzewam, ze pierwszy parowóz ci nie wyjdzie, jak i mi  . Nie ma też co się przejmować wiązarami. Nawet firmowe takie modele mają bardzo proste wiązary. Najczęściej są to płaskie blachy palone laserem z nierdzewki z otworami na "korby". Otwory te są często dopasowane ale przy składaniu sprawdzasz czy wiązary nie blokują kół, czyli kręcisz kołami maja chodzić luźno, jak się przyblokowywują to "Fasolkujesz" otwory pilnikiem tak też zalecają producenci modeli. Ja w swoim modelu już na początku zaprojektowałem wiązar z otworem podłużnym "fasolką", bo wiem z doświadczenia że bez pilnika by się nie obeszło Jedyne czego może trochę żałuje to jest to że nie dostosowałem modelu pod gotowe silniki i rozrząd firm zew., bo gdy moje sie nie sprawdzą zastosowałbym bym kupowane. A tu 2 razy się pomylić to droga zabawa - lepiej sie nie mylić  . Fajnie mieć program CADowski 3d masz wtedy każdą blachę, każdą śrubkę w 3D ( wiadomo to pracochłonne zrobić wszystko w 3D). Można łatwo porobić wtedy dxf-y na laser, a dwa można wirtualnie sprawdzić działanie rozrządu, całego układu napędowego, czy dobrałeś odpowiedniej długości wiązary, korbowody itd. - trzeba też wiedzieć na co zwrócić uwagę np. przy rozrządzie ale część sama wyjdzie, bo się nie będzie chciało kręcić  Ważne jaki masz dostęp do warsztatu. Czy masz jakąś tokarkę albo tani dostęp-bo to jest najważniejsze. Chyba że masz tyle kasy że Cię to za bardzo nie obchodzi i zlecisz jakiejś porządnej firmie. Zwracaj bardzo uwagę na gwinty w kupowanych złączkach, gwizdkach, zaworach. Bo kocił będziesz musiał wrzucić na tokarkę i przyłącz więc każde przyłącze musi mieć odpowiedni gwint, często to są calowe gwinty ( i to hydrauliczne ) aale też i metryczne się zdarzają ( często drobnozwojowe ). Niemiłą niespodzianką byłoby niemożliwość wkręcenia np. gwizdka do przyłącza pod niego bo nie taki skok gwintu masz jak trzeba. Zastanów się z czego kocioł zrobić. Ja z tego co widzę to robią z miedzi i jest lutowany ale ja zrobiłem z nierdzewki i jestem zadowolony ( to jest też wybór lutowanie, a spawanie )
|
|
« Ostatnia zmiana: 20 Sierpnia 2013, 07:33:37 wysłane przez andrzej84 »
|
Zapisane
|
|
|
|
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
|
 |
« Odpowiedz #6 : 20 Sierpnia 2013, 09:43:33 » |
+2
|
Ja mam dokumentację techniczną parowozu Ty51 i tendra do tegoż parowozu. W sumie 14 albumów i pewnikiem ponad 1500 rysunków technicznych. Może się to komuś do czegoś przyda.
Pozdrawiam serdecznie i technicznie.
ksiezyc_nad_gieesem ...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Lokbart Studio
Nowicjusz

Długość toru:: 36 m
W terenie
SM42-2384
|
 |
« Odpowiedz #7 : 20 Sierpnia 2013, 14:23:41 » |
0
|
Witam ponownie. Panie andrzeju84 czytałem pana wątek. Ciekawa sprawa i fajny parowozik. Poniżej dodaję zdjęcia mojego projektu 3d. Jest to projekt zewnętrznego wyglądu. Narazie bez kół i wiązarów. Co do nich to zastosuję z parowozu LAS z kolejki 600mm z Białośliwia. Dziękuję za rady. Mam do Pana pytanie. Na jaką kwotę powinienem się szykować?
|
|
|
Zapisane
|
fotoloko.pl
|
|
|
andrzej84
|
 |
« Odpowiedz #8 : 20 Sierpnia 2013, 15:39:14 » |
0
|
Nie mam pojęcia. Robiąc prototyp zamawia sie wszystkie za dużo, i to jest dobre bo w trakcie zachodzą zmiany i mając więcej komponentów można coś "wymodzić". Ponad połowa zostaje niepotrzebna.
Powiem tak szacunkowo. Przy załozeniu że ja mój model maksymalnia jak w największej ilości chciałem zrobić z blach palonych laserem i ele. złącznych (śrubki nakrętki ) - poprzez inwencję sprytne połączenia to by było chyba tak (całkiem z palca ):
blachy < 400zł śrubki, nakrętki ok. 150 zł - te 2 rzczey dają już kawał modelu, u mnie manometr ok 100zł zawór bezp. 50 zł zawór reg. przepływ. 30zł elementy instalacju, mufy, redukcje, rurki ok. 150zł gwizdek 70 zł spawanie kotła -> nie wiem
ale bez toczonych części ani rusz, ja robiłem po znajomości, elementy są proste do wykonania, ale....ta roboczogodzina to szok i tu są koszta, jak dałem do wyceny do prof. zakładu na tokarkę CNC wycenili mi to na ok
4 000 tys zł mając swoją tokareczkę jakąś lepszą można zrobić to za < 150zł
Z drugiej strony gotowy profesjonalny model opalany gazem kosztuje ok 6500 zł Opalany węglem ok 10 000 zł - to są ceny producentów zachodnich, może są tańsze ale ja tylko takie widziałem. Nie mówię o tych które mają uproszczony i to znacznie mechanizm ( widać po tym że nie ma tyle "drążków na kołach" )
|
|
« Ostatnia zmiana: 20 Sierpnia 2013, 15:43:17 wysłane przez andrzej84 »
|
Zapisane
|
|
|
|
Lokbart Studio
Nowicjusz

Długość toru:: 36 m
W terenie
SM42-2384
|
 |
« Odpowiedz #9 : 21 Sierpnia 2013, 11:40:50 » |
0
|
Witam. Dziękuję. Mniej więcej wiem na co się szykować. A czy Pan skończył swój parowóz? W notatce wyczytałem o producentach modeli zachodnich. Czy mógłby Pan podać mi nazwę tych firm. Chciałbym je pooglądać.
|
|
« Ostatnia zmiana: 21 Sierpnia 2013, 14:59:04 wysłane przez Lokbart Studio »
|
Zapisane
|
fotoloko.pl
|
|
|
Lokbart Studio
Nowicjusz

Długość toru:: 36 m
W terenie
SM42-2384
|
 |
« Odpowiedz #10 : 21 Sierpnia 2013, 11:42:49 » |
-2
|
Ja mam dokumentację techniczną parowozu Ty51 i tendra do tegoż parowozu. W sumie 14 albumów i pewnikiem ponad 1500 rysunków technicznych. Może się to komuś do czegoś przyda.
Pozdrawiam serdecznie i technicznie.
ksiezyc_nad_gieesem ...
Czy dałbyś to za darmo?
|
|
|
Zapisane
|
fotoloko.pl
|
|
|
Lokbart Studio
Nowicjusz

Długość toru:: 36 m
W terenie
SM42-2384
|
 |
« Odpowiedz #11 : 21 Sierpnia 2013, 15:13:50 » |
-1
|
Jeżeli chcecie śledzić na bierząco postępy w sprawie budowy parowozu i całej kolejki ogrodowej odwiedźcie bloga jej poświęconej. http://kolejka-ogrodowa.blogspot.com/
|
|
|
Zapisane
|
fotoloko.pl
|
|
|
Brood.K
|
 |
« Odpowiedz #12 : 21 Sierpnia 2013, 18:31:46 » |
0
|
Taka dokumentacja gdyby ją chcieć sprzedać (mało prawdopodobne), to podejrzewam że jest warta ładne parę tysiączków, pomijając,że jest jej w Polsce może max kilka egzemplarzy, a do tego czytamy ze zrozumieniem: W sumie 14 albumów i pewnikiem ponad 1500 rysunków technicznych.
czyli jest to ładne kilkanaście kilogramów papierów - samo zadanie takiego pytania świadczy żeś nieświadom wagi tematu. Raz widziałem taką dokumentację, tyle że od Ol49 i ważyła może proporcjonalnie o tyle mniej, o ile te parowozy są od siebie lżejsze  Natomiast internety kryją taką stronkę: http://plany.zonk.pl/i rzeczywiście rzeczonego w nazwie serwera zonka można złapać jak się tam zajrzy.. Polecam 
|
|
« Ostatnia zmiana: 21 Sierpnia 2013, 18:58:21 wysłane przez Brood.K »
|
Zapisane
|
|
|
|
dobrzyn
|
 |
« Odpowiedz #13 : 21 Sierpnia 2013, 18:38:47 » |
+1
|
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
Lokbart Studio
Nowicjusz

Długość toru:: 36 m
W terenie
SM42-2384
|
 |
« Odpowiedz #14 : 21 Sierpnia 2013, 19:33:38 » |
0
|
Dzięki bardzo za linki. Ciekawe stronki.
|
|
|
Zapisane
|
fotoloko.pl
|
|
|
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
|
 |
« Odpowiedz #15 : 21 Sierpnia 2013, 22:38:13 » |
0
|
Czy dałbyś to za darmo?
Nie przewiduję takiej okoliczności. Możesz wpaść do mnie na wieś i sobie pooglądać albo nawet skopiować jeżeli masz duuuuży skaner i duuuużo czasu. Pozdrawiam serdecznie i wiejsko. ksiezyc_nad_gieesem ...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Bogdan Pl
Czytelnik
Długość toru:: 2 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #16 : 22 Sierpnia 2013, 10:34:35 » |
0
|
Polecam stronę z planami: http://plany.zonk.pl/pozdrawiam Bogdan Plandowski
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Lokbart Studio
Nowicjusz

Długość toru:: 36 m
W terenie
SM42-2384
|
 |
« Odpowiedz #17 : 23 Sierpnia 2013, 08:25:06 » |
0
|
Na moim biurku leży projekt mojego modelu. Czy sam kocioł (bez dymnicy i paleniska) 12cm wystarczy dla silnika 2,5cm x 3cm ? Myślę, że powinien wystarczyć. Pisząc ,,wystarczy,, chodzi mi czy nie będzie wytwarzać za mało pary wliczając czasami gwizdanie. 
|
|
|
Zapisane
|
fotoloko.pl
|
|
|
|
Lokbart Studio
Nowicjusz

Długość toru:: 36 m
W terenie
SM42-2384
|
 |
« Odpowiedz #19 : 26 Sierpnia 2013, 14:30:21 » |
0
|
Dzięki bardzo. 
|
|
|
Zapisane
|
fotoloko.pl
|
|
|
|