Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 07:30:44 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Rozbiórka wieży wodnej i torów w stacji Bytom Karb wąsk.  (Przeczytany 29557 razy)
dimekk
Młotkowy
**
Długość toru:: 137 m

W terenie W terenie


Dyżurny ruchu


« : 19 Sierpnia 2013, 15:26:33 »
0

Ja do Zarządu SGKW:

UM Bytom przymierza się do rozbiórki karbskiej wieży wodnej przy stacji, części torów stacyjnych po których dziś kursują pociągi planowe (te przy "betonach") a także budowy węzła w rejonie Składowej, przez nie będzie już ani miejsca na ładowanie/rozładowywanie taboru a również mogą pojawić się kolejne perturbacje w funkcjonowaniu kolei. Czy Zarząd zamierza podjąć jakieś kroki w celu ochrony układu i zabytków stacji? Czy stacja a także poszczególne jej elementy są objęte jakąś (skuteczną) ochroną konserwatorską?

Dla zainteresowanych koncepcja:
http://mzdimbytom.home.pl/pub/panel/upload/koncepcja.zip

W załączniku masakra, jaką przewidział projektant dla stacji w Karbiu - w zasadzie uznał, że jej nie ma


* 5a.jpg (365.36 KB, 1280x960 - wyświetlony 1306 razy.)
Zapisane

Panta rhei a nad tym most
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 973 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #1 : 19 Sierpnia 2013, 19:08:42 »
0

W załączniku masakra, jaką przewidział projektant dla stacji w Karbiu - w zasadzie uznał, że jej nie ma

Dimekk, ja bym nie siał defetyzmu - czasami tego typu wizje powstają bez sprawdzenia stanu spraw na gruncie...
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
dimekk
Młotkowy
**
Długość toru:: 137 m

W terenie W terenie


Dyżurny ruchu


« Odpowiedz #2 : 19 Sierpnia 2013, 19:40:03 »
0

Po części tak, jednak w dokumentacji przedstawia się to niewiele lepiej. Wieża wodna na pewno idzie do piachu, prawdopodobnie z dwa tory stacyjne również. Stąd czekam na odpowiedź kogoś kompetentnego - zarządu SGKW.
Zapisane

Panta rhei a nad tym most
Fisz
Młotkowy
**
Długość toru:: 99 m

W terenie W terenie


Drunken Engineer


« Odpowiedz #3 : 19 Sierpnia 2013, 19:54:40 »
0

Wiesz, kamienica, w której mieszkam jest od chyba pięciu lat systematycznie wyburzana na wszystkich urzędowych wizualizacjach, a ja ciągle mam gdzie mieszkać..
Zapisane
dimekk
Młotkowy
**
Długość toru:: 137 m

W terenie W terenie


Dyżurny ruchu


« Odpowiedz #4 : 19 Sierpnia 2013, 19:59:25 »
0

Tylko co to za argumentacja? Nie wiem z jakiego powodu mają wyburzyć Twoją kamienicę, tutaj jednak plany są zaawansowane a BeCeTka jest projektem kluczowym dla Bytomia, wiele wskazuje na to, że z zapewnionym finansowaniem i NA PEWNO powstanie w ciągu kilku lat. Mamy więc czekać na rozwój wypadków, a nóż zapomną?
Zapisane

Panta rhei a nad tym most
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #5 : 19 Sierpnia 2013, 21:01:02 »
0

Najwyraźniej drogowcy chcą się przecisnąć skrajem stacji (załączam fragment przebiegu na ortofotomapie - chyba najlepiej widać co i jak). Wieża najwyraźniej faktycznie ma wylecieć... Czy cokolwiek tam jest w wiadomym rejestrze? Raport o oddziaływaniu na środowisko twierdzi, że nie:
Cytuj
W granicy terenu przewidzianego pod inwestycję nie znajdują się żadne obszary i obiekty wpisane do rejestru zabytków, obiekty wpisane do ewidencji obiektów zabytkowych jak również nie znajdują się tam żadne stanowiska archeologiczne czy strefy nadzoru archeologicznego. Krajobraz kulturowy na terenie inwestycji nie podlega ochronie.

W związku z powyższym wpływ projektowanej inwestycji na krajobraz kulturowy i zabytki będzie pomijalny.

A tak w ogóle, to teraz to trochę jakby późno na zmiany...


* Karb-1.jpg (386.46 KB, 2339x693 - wyświetlony 1514 razy.)

* Karb-2.jpg (371.34 KB, 2339x693 - wyświetlony 1276 razy.)
« Ostatnia zmiana: 19 Sierpnia 2013, 23:15:23 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
dimekk
Młotkowy
**
Długość toru:: 137 m

W terenie W terenie


Dyżurny ruchu


« Odpowiedz #6 : 19 Sierpnia 2013, 21:34:30 »
0

Trochę późno, jednakże można by próbować interweniować u wojewódzkiego konserwatora zabytków - miejski jest średnio kompetentny (poza tym nie będzie robić we własne, miejskie gniazdo). W przeciwnym razie dowiemy się, że wieża wodna jest w złym stanie, nie przedstawia żadnej wartości, a w ogóle o co chodzi skoro zamiast jakiejś rudery będzie jasna długa prosta...
Zapisane

Panta rhei a nad tym most
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 2006 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #7 : 19 Sierpnia 2013, 23:37:01 »
0

Tak swoją drogą to w budowie tej drogi upatrywałbym raczej szansy dla kolejki niż zagrożenia.
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #8 : 20 Sierpnia 2013, 00:32:27 »
0

Cieszę się, że nie tylko my śledzimy sprawę. Temat jest nam znany od, hmmm, dłuższego czasu.
Problem w tym, że UMB nie wie lewica, co czyni prawica. Widoczna tu koncepcja jest koncepcją zarządu dróg, nie jest znana w innych jednostkach urzędu. Trzymamy rękę na pulsie, temat był poruszany podczas wielu spotkań w UMB.

Dodam, że pokazana tu koncepcja i tak już jest lepsza od tego, co było. Pierwsza znana mi zakładała, że betony zostają, zostają domy kolejowe za wieżą wodną, zaś całość leci po równi stacyjnej i zostają 2 góra 3 tory (czytaj: 11, 13 i 15). Ta koncepcja zakłada likwidację tylko dwóch torów (tj. toru nr 2 oraz toru nr 1). Tor nr 2 to ten bezpośrednio pod płotem betonów, bo którym jeżdżą pociągi planowe, tor nr 1 to obecnie tor objazdowy (na zmianę z torem nr 3).

Tor nr 2 wg jednej z koncepcji zarządu stowarzyszenia i tak miał iść do piachu - miał tam powstać porządny peron z zadaszeniem itd. Drugoplanowym celem było też wyeliminowanie jazd pociągów planowych po rozjazdach "na krzywo".

A teraz moja prywatna opinia na temat w/w planów:
Wyburzenie wieży nieodwracalnie zmieni wygląd stacji i wpłynie na jej wyjątkowy charakter - stacji, na której zachowało się dosłownie wszystko, co oryginalnie i od lat na niej było. Budowa ruchliwej trasy zniszczy nieodwracalnie sielski klimat Karbia, a zwłaszcza jego fragmentu od rewidenta do szopy. To minusy.

Ale są i plusy. I to trudne do pominięcia.
1. Stacja przestanie być na zadupiu. Poprawi się jej dostępność komunikacyjna.
2. Codziennie będą ją oglądały tysiące ludzi - z pewnością niejeden zainteresuje się tym, cóż to takiego (minus tego plusa - trzeba będzie lepiej zadbać o wygląd, odstawione wagony przestawić gdzieś tak, żeby nie rzucały się w oczy)
3. Pojawi się doskonała możliwość promocji kolei - miejsce na banery, autoreklamy itd.
4. Otworzy się możliwość uzyskania dodatkowych funduszy z wynajmu powierzchni na reklamę.

To tak z grubsza. Temat można z pewnością jeszcze rozwijać.
Zapisane
mastif
SGKW
*
Długość toru:: 83 m

W terenie W terenie

coś tam z elektryką


« Odpowiedz #9 : 20 Sierpnia 2013, 09:48:21 »
0

Witam
patrząc po ortomapie do piachu wg projektanta idzie tylko tor 2 tor 1 zostaje i to jest drabinka wzdłuż drogi, mnie natomiast martwi co innego brak na tym podkładzie zjazdu z drogi  w rejonie bkw, co zasadniczo odcina tę część stacji i stwarza zagrożenie w razie np pożaru!!! to chyba w tym miejscu ten układ drogowy nie przejdzie,
 jest natomiast rzeczą niezaprzeczalną że cała wieża wraz z przybudówką ma iść do piachu i teraz pytanie do osób znających lepiej temat - co zrobić aby ją ocalić?
Najwyraźniej drogowcy chcą się przecisnąć skrajem stacji (załączam fragment przebiegu na ortofotomapie - chyba najlepiej widać co i jak). Wieża najwyraźniej faktycznie ma wylecieć... Czy cokolwiek tam jest w wiadomym rejestrze? Raport o oddziaływaniu na środowisko twierdzi, że nie:
Cytuj
.

A tak w ogóle, to teraz to trochę jakby późno na zmiany...

pytanie z mojej strony dlaczego? odp może być na priv.


A teraz moja prywatna opinia na temat w/w planów:
Wyburzenie wieży nieodwracalnie zmieni wygląd stacji i wpłynie na jej wyjątkowy charakter - stacji, na której zachowało się dosłownie wszystko, co oryginalnie i od lat na niej było. Budowa ruchliwej trasy zniszczy nieodwracalnie sielski klimat Karbia, a zwłaszcza jego fragmentu od rewidenta do szopy. To minusy.

Ale są i plusy. I to trudne do pominięcia.
1. Stacja przestanie być na zadupiu. Poprawi się jej dostępność komunikacyjna.
2. Codziennie będą ją oglądały tysiące ludzi - z pewnością niejeden zainteresuje się tym, cóż to takiego (minus tego plusa - trzeba będzie lepiej zadbać o wygląd, odstawione wagony przestawić gdzieś tak, żeby nie rzucały się w oczy)
3. Pojawi się doskonała możliwość promocji kolei - miejsce na banery, autoreklamy itd.
4. Otworzy się możliwość uzyskania dodatkowych funduszy z wynajmu powierzchni na reklamę.

To tak z grubsza. Temat można z pewnością jeszcze rozwijać.

5. Nastąpi doświetlenie całej równi stacyjnej oświetleniem drogowym! dzięki czemu całe złomiarstwo oraz węglarstwo wyniesie się w inne okolice.
pozdrawiam
Zapisane

Używaj polskich znaków. Wszak jest różnica, czy robisz komuś "łaskę" czy "laskę". Prof. J. Bralczyk
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 973 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #10 : 20 Sierpnia 2013, 11:32:25 »
0


 jest natomiast rzeczą niezaprzeczalną że cała wieża wraz z przybudówką ma iść do piachu i teraz pytanie do osób znających lepiej temat - co zrobić aby ją ocalić?[

Wpisać zgodnie z art. 9.1 ustawy o ochronie zabytków do rejestru zabytków:

Cytuj
Art. 9.  1. Do rejestru wpisuje się zabytek nieruchomy na podstawie decyzji wydanej przez wojewódzkiego konserwatora zabytków z urzędu bądź na wniosek właściciela zabytku nieruchomego lub użytkownika wieczystego gruntu, na którym znajduje się zabytek nieruchomy.
« Ostatnia zmiana: 20 Sierpnia 2013, 11:45:06 wysłane przez grzegorz_sykut » Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #11 : 20 Sierpnia 2013, 12:57:20 »
+1

Postępowanie w sprawie wpisania zostało już dawno umorzone z powodu niejasnej sytuacji prawnej w/w nieruchomości.

A co do dojazdu do stacji - nie ma takiej możliwości, żeby go w ogóle nie było, choćby ze względu na obowiązujące przepisy. To jedno. A drugie - przecież nikt nie wysadzi w powietrze dopiero co zbudowanego osiedla Kojtenerowego. Skoro dojazd do niego będzie, to będzie i do stacji.

A wracając do w/w planu jako całości. Skandalem tutaj jest to, że o całych tych przymiarkach dowiedzieliśmy się kilka lat temu PRZYPADKIEM bo ktoś opublikował coś gdzieś na jakiejś stronie urzędu. I zostało to dość przypadkowo odkryte. Nie odbyły się ŻADNE konsultacje, żadne uzgodnienia. Następnym skandalem był sposób traktowania przez ZDIM (Zarząd Dróg i Mostów, czy jak to się tam nazywa) kierowanych do niego pism - olewanie, zbywanie, impertynencja i wykazywanie wyższości. Generalnie traktowanie mniej więcej tak, jak carscy urzędnicy traktowali biedotę (że zacytuję śp. prezydenta: "Spieprzaj , dziadu!)". Kolejną uderzającą rzeczą była NIEWIEDZA pozostałych jednostek gminy - po prostu nikt za bardzo niczego nie wiedział, co i jak planuje sobie ZDIM. Dalej - spychologia: "to nie my, to oni za to odpowiadają".

Następnie nastąpiło chwilowe odprężenie - projekt nie dostał dofinansowania unijnego, trafił na listę rezerwową. Zapowiadało się, że sprawa ucichnie na lata.  Albo i na zawsze. Złożyło się jednak tak, że zostało jeszcze sporo kasy, którą trzeba wydać i rozliczyć do 2015. Z urzędniczego niebytu wyciągnięto projekty, które, jak się wydawało, na realizację szans nie mają. Miały jednak tę zaletę, że miały przygotowaną kompletną dokumentacją, a nawet różnego rodzaju uzgodnienia i pozwolenia. W takim właśnie stanie jest droga, którą nam chcą przez stację walnąć. I potwór, który, miał pozostać w grobie już na wieki nagle zaczął odzyskiwać wigor....
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #12 : 20 Sierpnia 2013, 13:09:15 »
+2

Późno dlatego, że obecnie będzie spore parcie, żeby jednak konserwator nie wciskał się między wódkę a zakąskę...
Cytuj
Mamy gotowe studium, projekt, wizualizacje. Moglibyśmy już wbijać łopatę - mówi naczelniczka [Wydziału Strategii i Funduszy Europejskich]

Jeśli próbować wpisać to raczej cały układ przestrzenny wraz z budynkami, bo to (przynajmniej moim zdaniem) znacząco zwiększy wartość historyczną (ostatnie funkcjonujące pozostałości ogromnego niegdyś systemu transportowego o kluczowym znaczeniu dla rozwoju itd...) i jednocześnie zabezpieczy przed próbami obejścia wieży po równi stacyjnej, co byłoby chyba jedynym sposobem realizacji tego wariantu trasy bez rozbierania wieży.

Przyjrzałem się podkładom i gdyby chcieć ominąć budynek po równi, należałoby przesunąć całość o jakieś min. 10 m (jezdnia wchodzi ok. 2,5 m na wieżę, do tego skarpa - 3,5 m, którą też przecież nie można podejść pod sam budynek). Od tyłu ominąć jej się nie da bo na drodze stoi blok mieszkalny.

Wpis do rejestru w praktyce uniemożliwi realizację przyjętego wariantu. Zlinczują was .

A jaki jest stan prawny nieruchomości? Bo to dość istotne.

Edyta:
Widzę, że Paweł rozwiał moje wątpliwości, ale skoro posta wysmażyłem, to go wyślę.

A tak swoją drogą, projekt był uzgadniany... z PLK i PKP Nieruchomościami. Tak to się kończy, jak się nie jest na swoim.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 973 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #13 : 20 Sierpnia 2013, 13:17:32 »
0


A tak swoją drogą, projekt był uzgadniany... z PLK i PKP Nieruchomościami. Tak to się kończy, jak się nie jest na swoim.


Marku, ale ten problem dotyczy niemal wszystkich NGO's kolejowych w tym kraju...
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #14 : 20 Sierpnia 2013, 13:22:38 »
0

Wiem... i zdaję sobie sprawę, że niewiele można na to poradzić.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #15 : 20 Sierpnia 2013, 14:24:01 »
0

Stowarzyszenie stąpa tu po bardzo cienkim lodzie. Próba całkowitego storpedowania inwestycji (bez istotnego wsparcia dużej / ważnej grupy / instytucji) skończy się nieuchronnie tym, że jako zawalidroga (dosłownie!) dostaniemy kopa w zad szybciej niż zdążymy pierdnąć. A kop będzie na tyle mocny, że w locie zdechniemy z głodu. Zaś po wykopaniu zawalidrogi gmina i tak zrobi to, co będzie chciała. A będzie chciała wybudować drogę. Faktu, że na prawdę bardzo włodarzom na niej zależy dowodzi to, że koncepcja trwa, choć rządzi już bodaj trzeci z rzędu prezydent.

Jeśli zatem nie pojawią się inne czynniki, które przyczynią się do zahamowania / zaniechania budowy w/w drogi, to sami niewiele zdziałamy. Władze gminy działając totalnie ponad naszymi głowami, depcząc nas i lekceważąc tak, jak byśmy byli robakami na kupie lezącej na chodniku, jasno dają nam do zrozumienia, że:

"Pottajcze sze, oprrroncy Poczty Ktanskej, wasz opórrrrr jeszt beczelowy!"

Niemniej jednak nie ma co popadać w zwątpienie i załamywać rąk. Należy z tej sytuacji wyciągnąć tyle korzyści, ile się da. Np. spróbować wymóc przerzeczenie zbudowania repliki wieży. gdzieś nieco obok. Będzie to kompromisem (a kompromisy mają to do siebie, że nigdy nikogo w pełni nie zadowalają), który pozwoli zrobić coś na zasadzie "i wilk cały, i owca syta". A jeśli nie takie przyrzeczenie, to coś innego, ważnego z punktu widzenia kolei.

i teraz znów moje prywatne przemyślenia: wieży jasne, że szkoda. Ale im dłużej nad tym wszystkim myślę, tym więcej dostrzegam zalet budowy w/w drogi. Dla jasności - proszę mnie nie zaliczać do jej entuzjastów. Nie namawiam też w żaden sposób do poniechania działań mających na celu ocalenie wieży.... Ja namawiam tylko do niepopadania w histerię, przesadyzm oraz do starannego rozważenia wszelkich plusów i minusów w/w sytuacji.
Zapisane
Janusz
SGKW
*
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #16 : 20 Sierpnia 2013, 15:36:56 »
+4

Jeśli zatem nie pojawią się inne czynniki, które przyczynią się do zahamowania / zaniechania budowy w/w drogi, to sami niewiele zdziałamy. Władze gminy działając totalnie ponad naszymi głowami, depcząc nas i lekceważąc tak, jak byśmy byli robakami na kupie lezącej na chodniku, jasno dają nam do zrozumienia, że:
"Pottajcze sze, oprrroncy Poczty Ktanskej, wasz opórrrrr jeszt beczelowy!"
Co miało miejsce już za prez. Koja w postaci nagłego skonstatowania, że stary obiekt wymaga wykonania pomiarów ochrony przeciwporażeniowej. Skończyło się kilkudniowym zamknięciem hali, a gdzieś w podtekście można było wyczytać, że zbyt intensywnie (skutecznie?) protestujemy przeciw budowie słynnego kojtenerowiska. Po pewnym wyhamowaniu pojawiły się pieniądze na wykonanie niezbędnych badań.
I mam wrażenie, że kij i marchewka działają nadal. Dostaliśmy w prezencie kasę na wagony, loka i być może jeszcze na jakieś mniejsze sprawy nie tylko chyba z racji popularności kolejki, aczkolwiek na pewno starania SGKW i właśnie popularność odgrywają tu kluczową rolę.
Warto więc nie wystawiać na próbę przychylności władz, a być może dzięki "zrozumieniu" potrzeb miasta, uda się, jak wspomniał Paweł, coś jeszcze ugrać. Bo należy dobrze zrozumieć jedną rzecz. Gdyby nie przychylność władz, dawno już stalibyśmy w krzakach jako atrakcja turystyczna typu mławskiego
A becetka jest rzeczywiście miastu potrzebna. I warto zwrócić uwagę na fakt, że projekt zakłada dwa warianty przebiegu najbardziej nas interesującego odcinka.
Zapisane

785mm
dimekk
Młotkowy
**
Długość toru:: 137 m

W terenie W terenie


Dyżurny ruchu


« Odpowiedz #17 : 20 Sierpnia 2013, 23:13:25 »
0

I warto zwrócić uwagę na fakt, że projekt zakłada dwa warianty przebiegu najbardziej nas interesującego odcinka.
No i właśnie o to chodzi by biegła sobie wariantem obok lodowiska - praktycznie bezszkodowo omija GKW. Niestety, tam byłyby do wyburzenia dwa domy mieszkalne na Wrocławskiej i tu pewnie pojawił się problem.
Zapisane

Panta rhei a nad tym most
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #18 : 21 Sierpnia 2013, 00:08:55 »
+5

Spieszę donieść, że spotkanie w omawianej sprawie z udziałem Zarządu Dróg i Mostów, przedstawicieli Urzędu Miasta odpowiedzialnych za kolej oraz zarządu kolei odbędzie się dosłownie na dniach. Niestety nie mogę teraz wnikać w szczegóły, ale mogę powiedzieć, że w sprawie pojawiły się nowe okoliczności i piłka jest nadal w grze. Jak tylko będę znał wynik rozmów, zamieszczę tu stosowną informację.

Wybaczcie tę postawę "wiem, ale nie powiem". Zrozumcie jednak sami, że nie zawsze i nie wszędzie wskazane jest otwarte pisanie, czy mówienie wszystkiego. Obiecuję jednak, że jak tylko będzie to możliwe, to wiedza się podzielę.
Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 2006 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #19 : 21 Sierpnia 2013, 20:48:06 »
0

Ja się nadal będę upierał, że koszt wyburzenia wieży wodnej jest kosztem słusznym w perspektywie ucywilizowania i oświetlenia okolicy stacji Bytom Karb, jak również możliwości "niech nas zobaczą".

Swoją drogą spacer od tramwaju do stacji wspominam, że jak w mało którym miejscu szedłem z przysłowiową "duszą na ramieniu". Budowa drogi to zmieni. To jest niewątpliwa korzyść dla GKW. No chyba że w planie są ekrany akustyczne które oddzielą drogę od kolejki....
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!