Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 07:19:41 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: 160 lecie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych  (Przeczytany 28181 razy)
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« : 10 Września 2013, 00:15:33 »
+2

W dniach 20-22 września odbędą się obchody 160 Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
Od razu wyjaśniam, dlaczego informacja na ten temat pojawia się tak późno - otóż do piątku wałkowały się sprawy urzędowe związane z finansowaniem przedsięwzięcia. Mamy drugą połowę roku, kasy samorządowe są już pustawe... Niemniej dzięki uporowi zarządu i przychylności nie jednego, a całej gromady urzędników, udało się wszystko dopiąć.

Program:
20 września: uroczysta inauguracja obchodów, konferencja prasowa w Parowozowni Bytom Karb Wąskotorowy oraz przejazd pociągu specjalnego dla dziennikarzy.

21 - 22 września - część ogólnodostępna, czyli:
- wystawa taboru
- przejazdy drezyną ręczną
- nauka jazdy lokomotywą serii Lxd2 pod nadzorem maszynisty - instruktora
- pociągi relacji Bytom Wąsk. i Bytom Karb Wąsk. - Tarnowskie Góry Wąsk. prowadzone trakcją spalinową
- pociągi specjalne relacji Bytom Wąsk - Bytom Karb Wąsk oraz Bytom Karb Wąsk - Sucha Góra prowadzone trakcją parową (parowóz Las49 z WMD Rudy).

28-29 września - pociągi specjalne (skład towarowy) dla miłośników kolei prowadzone parowozem Las49 będą kursowały na trasie Bytom - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie.
Szczegółowe informacje dot. tych pociągów podamy w późniejszym terminie.



Szczególne podziękowania należą się w tym miejscu władzom Bytomia za wsparcie finansowe oraz, albo przede wszystkim, władzom gminy Kuźnia Raciborska - Pani Burmistrz Ricie Serafin, Zastępcy Burmistrza, Panu Bogusławowi Wojtanowiczowi oraz Naczelnikowi WMD Rudy, panu Jarosławowi Łuszczowi, za przychylność i uświetnienie tej szczególnej rocznicy. Bez parowozu to nie byłoby to!

Link do rozkładu jazdy:

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1234283_544526432263877_2002495697_n.png
« Ostatnia zmiana: 24 Września 2013, 23:12:53 wysłane przez Paweł Niemczuk » Zapisane
hjugytf
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 19 Września 2013, 14:18:51 »
0

Skład towarowy będzie z jakimi wagonami? To Rudzki Las  pośmiga sobie po nowych szlakach.
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #2 : 19 Września 2013, 14:32:15 »
0

Dwuosiowa platforma Ph (prod. Weimar 1925), dwuosiowa węglarka systemu Ziehla serii Wh (prod. Rozbark 1948), czteroosiowy wagon kryty nr 501 (obecnie brankard, producent nieznany, rok budowy 1896).  
Zapisane
hjugytf
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 19 Września 2013, 14:38:38 »
+3

To faktycznie będzie gratka dla fotografów i ludzkiego oka oczywiście. Jeszcze do tego jakby Lidka zabrała parę (nie wiem ile wchodziło w skład) węglarek to już całkiem będzie życie tego dnia.
Zapisane
ICkonduktor
Młotkowy
**
Długość toru:: 71 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #4 : 19 Września 2013, 20:32:38 »
0

Oj 501 ty chyba nowszej produkcji jest. Fxh 500 jest z 18xx roku i robi za magazynek Amz BKw . Tylko z Fxh 500 jest problem, ponieważ nie ma sprzęgu od strony Bytomia Głównego.
Zapisane

PKP INTERCITY S. A.
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #5 : 19 Września 2013, 21:33:30 »
0

Oba brankardy są mniej więcej w tym samym wieku. Wg. dokumentów 1896 lub 1898. 500 wygląda na starszego bo ma prastare wózki Diamonda i szprychowe koła. 501 ma już wózki dużo nowocześniejsze (choć też nienajnowsze, bo na łożyskach ślizgowych).
A rzeczywistym problemem 500 jest nie brak sprzęgu (który został, khem, sprywatyzowany), co podcięte zestawy kołowe.
Zapisane
Senda
Moderator
*****
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie

Mariusz Senderowski


« Odpowiedz #6 : 19 Września 2013, 22:48:12 »
+6

Po prawie 30 latach w Bytomiu ponownie można zobaczyć czynny parowóz
(Przepraszam, ale nie masz pozwolenia na wejście do galerii)
(Przepraszam, ale nie masz pozwolenia na wejście do galerii)
Zapisane
Senda
Moderator
*****
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie

Mariusz Senderowski


« Odpowiedz #7 : 21 Września 2013, 22:06:42 »
+5

Nad autostradą A1
(Przepraszam, ale nie masz pozwolenia na wejście do galerii)

W Karbiu
(Przepraszam, ale nie masz pozwolenia na wejście do galerii)

(Przepraszam, ale nie masz pozwolenia na wejście do galerii)

(Przepraszam, ale nie masz pozwolenia na wejście do galerii)
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #8 : 23 Września 2013, 22:20:09 »
+6

Pokuszę się o krótką relację z imprezy. Zacznę od tego, że nic się nie zepsuło, wszystko poszło gładko Chichot
Frekwencja nie była tak imponująca, jak podczas Industriady, ale dzięki temu każdy zainteresowany mógł bez stania w kolejce przejechać się drezyną, czy lokomotywą, zwiedzić w spokoju nastawnię, parowozownię itd. Przewodnicy (tj. Senda i ja) nie musieli zdzierać gardeł prowadząc wielgachne grupy turystów (no, może ze trzy czy cztery większe się zdarzyły), mogli w komfortowych warunkach oprowadzać niewielkie grupy, zwykle rodzinne.

Jeden z szanownych Użytkowników tego zacnego forum był święcie przekonany, że Lasek nie poradzi sobie z wyciągnięciem pod podjazd na szkodach górniczych (tam jest miejscami ponad 30 promili) nawet jednego wagonu. Tym czasem parowóz bez problemu radził sobie ze składem sześciowagonowym (około 80 ton).

Wrażenie na obsłudze robiła wielka liczba wszelkiego rodzaju focistów stojących w najmniej spodziewanych miejscach. Wyłaniali się z krzaków niczym grzyby jesienną porą spośród opadłych liści.

Teraz kilka szczegółów technicznych.

W ruchu na stacji znajdowały się na raz 4 maszyny (3 Lxd2 plus Lasek). Las prowadził pociągi planowe z Bytomia Wąskotorowego (Głownego) do Karbia i powrotne (5 par) oraz 2 pary z Karbia do Suchej Góry. Jedna para Karb - Główny - Karb była wykonywana przez Lxd2-374 (w tym czasie parowóz był w Suchej Górze). Do tego Lxd2-374 prowadziła też 2 pary pociągów w relacji Bytom (Główny) Wąskotorowy - Tarnowskie Góry Wąsk - Bytom Wąsk.
Lxd2-364 obsługiwała manewry oraz pociągi robocze, zaś Lxd2-352 "naukę jazdy" oraz manewry.

Pewnie zaraz ktoś spytał, a gdzie i jak wodował się parowóz. Otóż wodował się w Karbiu, zaś na kursach do Suchej Góry - w Suchej Górze. Targał ze sobą w brankardzie dwa zbiorniki z wodą, generator prądotwórczy i pompę.

Po raz drugi w tym roku obsadzona była nastawnia BKw i prowadziła ruch pociągów na stacji oraz na przyległych szlakach. Co więcej - obsada była dwuosobowa: dyżurny ruchu (który wykonał kawał świetnej roboty panując bezbłędnie nad całym tym zamieszaniem, wypisując pracowicie rozkazy, prowadząc dziennik ruchu i całą resztę papierologii) oraz nastawniczy. Tego dnia, proszę wierzyć lub nie, nie była to fanaberia. Bez tych dwóch osób na nastawni zginęłibyśmy w chaosie. Wyprawianie przyjmowanie pociągów, obsługa manewrów... Był niezły kocioł... Dodać należy, że dnia 21 września (sobota) ze stacji Bytom Karb Wąsk. wyprawiono 30 pociągów, a 22 września (niedziela) 28... Po raz pierwszy od niepamiętnych czasów okazało się, że 3 czynne tory stacyjne, to trochę za mało. Zawiadowca odcinka drogowego (Oczeq) wziął sobie za punkt honoru jak najszybsze udrożnienie kolejnego toru. Obecnie czynne w pełni, (tj. można na nie wjechać z obu końców stacji) są tory 2, 1 i 3. Pozostałe, ze względu na fakt, że nastawnia wykonawcza jest zdemolowana, są ślepe (tj. można na nie wjechać tylko od strony nastawni dysponującej). Dodam jeszcze, że numeracja torów na Karbiu to od 1 do 15 (główne) oraz od 17 do 39 (trakcyjne i specjalne) oraz od 2 i 4 (główny dodatkowy oraz specjalny).

22 września miała miejsce sytuacja do tej pory niespotykana - na szlaku Karb - Sucha Góra były na raz 3 pociągi (2 planowe plus nadzwyczajny) kursujące w odstępie czasu. Wrażenie robiło to, jak koło 18 pod wjazdem do Karbia co 5 minut meldował się kolejny pociąg... Pod wieczór znaczna część torów lśniła czystym srebrem, jak za starych dobrych czasów

Przebieg parowozu 21 i 22 września wyniósł niemal 120 kilometrów, nie licząc manewrów, a warto dodać, że objechanie składu na Karbiu to niemal półtora kilometra!

Podsumowując: było pracowicie, nadzwyczajnie, chyba dzięki wstawiennictwu świętej Katarzyny i Rudolfa Pringsheima patrzących na nas z nieba, bez awarii i wpadek.

Ale to nie koniec: kolejny weekend, kolejne wydarzenie: przejazdy historycznym składem prowadzonym przez Laska do samego Miasteczka Śląskiego! Skład: platforma dwuosiowa Ph, węglarka dwuosiowa systemu Ziehla Wh oraz brankard. Do tego prowadzony dieslem pociąg z wagonami pasażerskimi do przewozu uczestników imprezy.

Ja sam, niestety, nie byłem obecny duchem na całej imprezie. Jak na złość dopadło mnie paskudne przeziębienie i po prostu padłem. Zarówno część soboty, jak i niedzieli przespałem... To jest, cholera, niefart....
Ale i tak to, co widziałem, było fantastyczne, niepowtarzalne i wyjątkowe!
Zapisane
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 320 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 23 Września 2013, 23:17:12 »
0

Szkoda że nie mogłem być, no ale cóż. Kampania wrześniowa.
Zapisane
hjugytf
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 23 Września 2013, 23:48:56 »
0

Pięknie. Gratulacje!
Zapisane
Piotrek
Mechanik
***
Długość toru:: 298 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #11 : 24 Września 2013, 13:12:59 »
+1

(...)
Ale to nie koniec: kolejny weekend, kolejne wydarzenie: przejazdy historycznym składem prowadzonym przez Laska do samego Miasteczka Śląskiego! Skład: platforma dwuosiowa Ph, węglarka dwuosiowa systemu Ziehla Wh oraz brankard. Do tego prowadzony dieslem pociąg z wagonami pasażerskimi do przewozu uczestników imprezy.
(...)

Można poprosić jakieś szczegóły tych przejazdów? Chciałbym się wybrać w sobotę, tylko muszę dopasować jakiś pociąg z Poznania. W Bytomiu będę pierwszy raz, więc tym bardziej chciałbym przyjechać na obchody 160-lecia,a okazja piękna, bo z opisu widać, że się dzieje i jest czym oko nacieszyć.
Zapisane
Senda
Moderator
*****
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie

Mariusz Senderowski


« Odpowiedz #12 : 24 Września 2013, 22:26:39 »
+4

Na szybko sklecony filmik

160 lat GKW Małe | Duże


« Ostatnia zmiana: 24 Września 2013, 22:32:05 wysłane przez Senda » Zapisane
Kolejka
Mechanik
***
Długość toru:: 227 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #13 : 26 Września 2013, 21:44:20 »
+3

A oto moje filmy z soboty:
(21.09.13) 160-lecie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (1/2) Małe | Duże

(21.09.13) 160-lecie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (2/2) Małe | Duże

(21.09.13) Przejazd wąskotorówką na trasie Sucha Góra - Bytom Wąsk. Małe | Duże
Zapisane

Zapraszam na moje strony internetowe:
- www.gkw.tw53.webd.pl
- www.transport.tychy.glt.pl
Oraz kanał na YT: www.youtube.com/user/OKz32
Senda
Moderator
*****
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie

Mariusz Senderowski


« Odpowiedz #14 : 26 Września 2013, 22:40:29 »
0

Świetne filmiki, nawet siebie znalazłem w kilku scenach  . Jakim sprzętem kręciłeś?
Zapisane
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1106 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #15 : 26 Września 2013, 22:51:32 »
0

O i sygnał PcW 4 i PcW 7 w jednym
Zapisane

To jest przekaz.
Kolejka
Mechanik
***
Długość toru:: 227 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #16 : 27 Września 2013, 08:48:41 »
0

Świetne filmiki, nawet siebie znalazłem w kilku scenach  . Jakim sprzętem kręciłeś?

Dzięki Filmuję kamerą Sony HDR-CX115E.
Zapisane

Zapraszam na moje strony internetowe:
- www.gkw.tw53.webd.pl
- www.transport.tychy.glt.pl
Oraz kanał na YT: www.youtube.com/user/OKz32
lisiogonek
Zawiadowca
****
Długość toru:: 305 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #17 : 27 Września 2013, 21:54:04 »
0

nieźle pomyka ten wasz Lasek... Pomóż bracie...pomóż bracie...trochę przypomina białośliwską maszynę tylko te sprzęgi i lampy. Wody wystarcza na 10 km na raz?
Zapisane

TWKP : LKM 26004 - już pod parą!
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #18 : 28 Września 2013, 17:32:47 »
+2

Film autorstwa mojego Taty, Janusza Niemczuka. Nie jest on pasjonatem kolejnictwa, zatem i jego spojrzenie na wydarzenia na Karbiu jest nieco inne - nie miłośnicze, a bardziej reporterskie. Polecam:

160 lat Górnośląskich Kolei Wąskotorowych Małe | Duże
Zapisane
Romas
Zawiadowca
****
Długość toru:: 410 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #19 : 29 Września 2013, 08:59:41 »
0

A ja chciałem wszystkim organizatorom wczorajszej imprezy, bardzo serdecznie podziękować, w imieniu własnym i całej naszej warszawskiej "ekipy". Dziękowałem wczoraj osobiście, ale teraz robię to publicznie żeby ci co nie byli żałowali.
Ja też "skręciłem" kilka filmów, ale jako człowiek leniwy, pewnie pokleję to w jakąś względnie spójną całość, dopiero za jakiś czas.
Zapisane
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!