Świat kolejek wąskotorowych SMF
18 Kwiecień 2024, 20:31:24 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Sygnalizacja na kolejach wąskotorowych  (Przeczytany 36326 razy)
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 486 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #20 : 02 Październik 2013, 20:46:35 »
0

A na kolejach wąskotorowych są jakieś słupki hektometrowe? Bo ja takich nie widziałem i o takich nie słyszałem.


słupki hektometryczne na Starachowickiej Wąskotorówce:

https://picasaweb.google.com/114694592122542730719/5Czerwiec2011SKWIZa#5615210857529266018

https://picasaweb.google.com/114694592122542730719/5Czerwiec2011SKWIZa#5615210982440660306

Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #21 : 03 Październik 2013, 12:17:02 »
0

Słupki znajdują się na liniach GKW - zarówno istniejących, jak i nieistniejących.
Najsłynniejszy, wskazujący kilometr 0 niemal wszystkich linii dawnej sieci GKW znajduje się przy spalonym budynku stacyjnym na Karbiu. Można je (choć niekompletne) znaleźć na linii do Miasteczka Śląskiego oraz na linii od Stanicy przez Rudy do Paproci.
Zapisane
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 331 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #22 : 03 Październik 2013, 17:10:11 »
0

Dzięki.
Będę musiał się więc wybrać i policzyć te ocalałe na naszej kolejce. Wygląda na to, że po prostu bardzo niewiele nam ich zostało...
Zapisane
Brood.K
Dyrektor
*****
Długość toru:: 793 m

W terenie W terenie


Nic na siłę. Weź większy młotek.


WWW
« Odpowiedz #23 : 03 Październik 2013, 17:47:44 »
0

Między Środą a Zaniemyślem w kilku miejscach są nadal - o tyle ciekawe, że (ponieważ km 0,0 tej linii był w Poznaniu) są na nich (przy 12km obecnej długości szlaku) cyfry w okolicach 50
Zapisane

Ogoniasty
Dyrektor
*****
Długość toru:: 631 m

W terenie W terenie


Toromistrz wąskotorowy


« Odpowiedz #24 : 03 Październik 2013, 22:46:19 »
-2

Na kolejce w Rudach prawie wszystkie "baby" się zachowały Na jesieni planuje im zrobić makijaż
A co do oznakowania szlaku wskaźnikami, to Ogon został przy wersji z sierżantami  Ja na blachach nie oszczędzam, a może jestem staroświecki Co im przeszkadzały wskaźniki W9?  Co?
Zapisane

POZDRAWIAM !!!
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #25 : 04 Październik 2013, 01:25:20 »
+4

Ogon, zanim zaczniesz ustawiać sierżanty dowiedz się, co jest w zatwierdzonej (lub przygotowywanej do zatwierdzenia) instrukcji sygnalizacji. O ile się nie mylę, to tę dokumentację przygotowuje Krzysztof Soida. Żeby się nie okazało, że poustawiasz wskaźniki z instrukcją niezgodne i będzie "kuku" przy pierwszej wizycie UTK. Tudzież żebyś nie musiał potem sznylcugiem tych wskaźników demontować. To nie jest kwestia wyboru "bo mnie się sierżanty podobają". To jest kwestia przepisów.
A wyobraź sobie sytuację, że dochodzi do wypadku z ofiarami w ludziach. Bo się pociąg wykolei, letniak wykopyrtnie, turyści się wysypią. Przyjeżdża prokurator, komisja ds badania wypadków kolejowych. I co? I dupa - niewłaściwie oznakowane ograniczenie. I co dalej? Mam kontynuować, czy sam sobie dopowiesz?
Zapisane
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 331 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #26 : 24 Październik 2013, 13:37:47 »
0

Przyjrzałem się tym naszym słupkom hektometrowym i stwierdziłem, że są to po prostu wkopane betonowe podkłady. Nie wiem na ile takie praktyki były powszechne na PKP, ale na tych nie ma nawet najmniejszych śladów oznaczeń - kiedy na słupkach przy łukach da się je jeszcze odczytać.

Mam jeszcze jedno pytanie dotyczące sygnalizacji.
Jaka właściwie jest różnica pomiędzy tarczą D1 a Z1 w stosowaniu na bramach torowych? Np. na bramie wjazdowej na teren lokomotywowni jest tarcza D1, a na nieistniejącej już bramie do przelewni paliw wisiały Z1.

Czy to w ogóle jest jakaś różnica co się wiesza?
Zapisane
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #27 : 24 Październik 2013, 13:43:36 »
+1

Mam jeszcze jedno pytanie dotyczące sygnalizacji.
Jaka właściwie jest różnica pomiędzy tarczą D1 a Z1 w stosowaniu na bramach torowych? Np. na bramie wjazdowej na teren lokomotywowni jest tarcza D1, a na nieistniejącej już bramie do przelewni paliw wisiały Z1.

Czy to w ogóle jest jakaś różnica co się wiesza?
Teoretycznie bez różnicy, choć kiedyś spotkałem się z opinią że na bramach, w osi toru, powinna być tarcza D1, bo instrukcje nie dopuszczały/nie dopuszczają ustawienia Z1 w osi toru, a jedynie tylko z prawej jego strony.


Ja na blachach nie oszczędzam, a może jestem staroświecki
Bo nie płacisz za nie
Zapisane

TW Kolejofil
Młotkowy
**
Długość toru:: 133 m

W terenie W terenie



tomasz.wcislik
WWW
« Odpowiedz #28 : 01 Grudzień 2013, 06:08:48 »
0

Polecam sięgnąć do źródła czyli rzeczytać rozporządzenie: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20051721444

Istotne są tam słowa:
- Rozporządzenie określa ogólne warunki ...
Z tym się zgodzę. Ale stosowanie W8+W9(sierżant), choć tradycjonalistom i wąskotorowym idealistom może się wydawać bardziej sensowne, jest sprzeczne z wprowadzonym przez rozporządzenie obowiązkiem stosowania W8+W9(krecha). Dura lex, sed lex.

- Sygnały i wskaźniki stosowane wyłącznie na wyznaczonych liniach i stacjach ...
Musisz, mój drogi Kanalarzu, przeczytać jeszcze raz, tylko dokładniej. To akurat jest napisane w dziale dotyczącym sygnalizacji na normalnym i szerokim. Na wąskim tego nie ma.

Warto w tym miejscu zauważyć, że poważny przewoźnik jakim jest Metro Warszawskie Sp. z o. o. ma zatwierdzonych wiele odstępst zarówno w kwestii osygnalizowania jak i innych zapisów regulaminu ruchu - np. brak próby hamulca po zmianie kabiny. - Znaczy jak się chce i się umie uzasadnić to można a nawet należy dopasowywać przepisy do realnych potrzeb i prawidłowych zasad bezpieczeństwa.
Przeczytaj po raz trzeci. Metro Warszawskie ma oddzielne działy w rozporządzeniu. A w kwestii budowlanej, wyobraź sobie, wręcz oddzielne rozporządzenie, inne niż to kolejowe. Żeby było o szynach ogółem, to o budowie linii tramwajowych jest tylko jeden rozdział w rozporządzeniu drogowym, resztę regulują normy, ewentualnie WTPBiUTT. A żeby było ciekawiej, na przejazdy kolejowe też jest stosowne rozporządzonko. Masz co czytać, miłej lektury

Na koszalińskiej kolejce słupków takich nie ma. Są owszem słupki z promieniami łuków i te przy przepustach, ale hektometrażu nie ma z całą pewnością.
Pokaż mi, jak wygląda słupek z promieniem łuku Szok Przez 5 lat studiów kolejowego budownictwa i dwa razy tyle łażenia po szlakach, nie widziałem! Chyba że chodzi Ci o znaki regulacji toru, służące do jego precyzyjnego wyrównania względem ogólnie pojętego otoczenia, zagęszczone na łukach.

Wniosek (nie tylko z powyższego, ale i z życia): Bolączka większości (zwłaszcza młodszych) użytkowników internetu polega na tym, że nie chce im się czytać. (No dobra, może żyją tak szybko, że nie mają czasu, ale to nie usprawiedliwienie.) Wówczas albo piszą kompletne bezsensy, albo pytają o byle co na forum, choć mają Google.

Ad rem:
Efekt jest więc taki, że wskaźnik W9 z końcem ograniczenia stawiamy co najmniej 100m za miejscem gdzie ono się kończy! bądź nawet w tej słynnej "takiej odległości!" wygląda to mniej więcej tak:



Końcowym wynikiem jest postawienie 4 wskaźników na dwóch słupkach (o to chodziło o oszczędność słupków!). I wydłużenie każdego zwolnienia o minimum 200 metrów lub dwa razy "taką odległość". System nie jest ani prostszy ani bardziej czytelny. W zasadzie po za oszczędnością dwóch słupków nie widzę, żadnych jego zalet. Zamiast tego dostajemy dziwne wskaźniki
Jeśli przyjąć, że długość drogi hamowania ("taka odległość") jest dla przeciętnej polskiej kolei wąskotorowej zbliżona do długości składu, a słupki hektometrowe zarosły, to otrzymujemy wg nowego systemu wskaźnik początkowy, od którego hamujemy i końcowy, od którego przyspieszamy. Odnosimy się już tylko do czoła pociągu, wiec nie musimy się zastanawiać, jaką ma długość i za którym krzakiem schował się słupek hektometrowy. (Co Wy z tymi "hektometrycznymi"? Czy przy angielskich drogach stoją kamienie "miliczne"?) System W8+W9(sierżant) ma sens przy drogach hamowania dłuższych niż skład. Przy porównywalnej lub krótszej niż te 100 m nic się nie stanie, jak mechanik wyhamuje wcześniej albo przyspieszy trochę później.
« Ostatnia zmiana: 01 Grudzień 2013, 06:27:40 wysłane przez TW Kolejofil » Zapisane

Inż. bud. kol. --> Student mgr. PWr
W budowie rower szynowy v2.0
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #29 : 01 Grudzień 2013, 11:50:37 »
0

Cytat: TW Kolejofil
Jeśli przyjąć, że długość drogi hamowania ("taka odległość") jest dla przeciętnej polskiej kolei wąskotorowej zbliżona do długości składu, a słupki hektometrowe zarosły, to otrzymujemy wg nowego systemu wskaźnik początkowy, od którego hamujemy i końcowy, od którego przyspieszamy.

No nie bardzo możemy sobie przyjmować żadnych długości. Ta długość jest już określona i wynosi 400 m. Jeżeli więc ustawimy wskaźniki w odległości 400m to osygnalizownie zwolnienie o długości np 50 metrów robi się niemal kilometrowe... W ogóle to można przyjać, że na przeciętnej polskiej kolei maszynisci znają szlak i wiedzą gdzie mają zwalniać i te wskaźniki są nie potrzebne. Fajne podjejście. Widać, że tworzą to osoby które z ruchem i prowadzeniem pociągów mają niewiele wspólnego...

Cytuj
System W8+W9(sierżant) ma sens przy drogach hamowania dłuższych niż skład. Przy porównywalnej lub krótszej niż te 100 m nic się nie stanie, jak mechanik wyhamuje wcześniej albo przyspieszy trochę później.

Biorąc to napisałem akapit wyżej dziękuje , że popierasz moją teorie Chichot
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
TW Kolejofil
Młotkowy
**
Długość toru:: 133 m

W terenie W terenie



tomasz.wcislik
WWW
« Odpowiedz #30 : 02 Grudzień 2013, 15:29:01 »
0

No nie bardzo możemy sobie przyjmować żadnych długości. Ta długość jest już określona i wynosi 400 m.
Była określona w czasach, kiedy pociągi na wąskotorówkach miały trochę większe masy niż współcześnie. Także prędkość szlakowa była większa. Poza tym możliwe, że świadomie użyto w rozporządzeniu określenia "taka odległość" zamiast "długość drogi hamowania", ponieważ długość drogi hamowania przed semaforem (z Vmax do V=0) jest jednak nieco inna niż dla hamowania np. z 40 do 20 km/h. Chociaż fakt, dla zwolnienia o połowę droga hamowania wynosi aż 3/4 drogi hamowania do zera, zakładając stałą siłę hamowania (faktycznie tak nie jest, bo opór powietrza jest proporcjonalny do kwadratu prędkości, współczynnik tarcia klocków o szyny zależy od prędkości, a nacisk klocków jest zmienny w czasie).

Na pewno jednak dla maszynisty czytelniejszy jest sierżant poprzedzony W8. Natomiast W9 z krechą, ale ustawione w odległości równej długości najdłuższego pociągu też może być przydatne w przypadku zarośniętych słupków hektometrowych, żeby nie trzeba było mierzyć czasu, liczyć styków albo wychylać się przez okno względnie patrzeć w lustro.

Widać, że tworzą to osoby które z ruchem i prowadzeniem pociągów mają niewiele wspólnego...
A to na pewno. Z rozporządzeniem budowlano-kolejowym jest całkiem podobnie.
Zapisane

Inż. bud. kol. --> Student mgr. PWr
W budowie rower szynowy v2.0
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 331 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #31 : 08 Grudzień 2016, 00:39:58 »
+7

Dorzucę taką ciekawostkę, która zachowała się na zdjęciach z Koszalińskiej KD.
Podwieszane wskaźniki W4:
Stacja Świelino:



Stacja Białogard:


Źródło:
http://www.tog-billeder.dk/

Czy na innych kolejkach też widywało się takie wiszące na drutach wskaźniki? Bo to rozwiązanie wydaje się dalece nietypowe.
Zapisane
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #32 : 08 Grudzień 2016, 08:04:14 »
0

Na pewno w Nowym Dworze Gdańskim takie były.
Zapisane

Pechu
Młotkowy
**
Długość toru:: 107 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #33 : 08 Grudzień 2016, 19:50:09 »
0

Na pewno w Nowym Dworze Gdańskim takie były.

W Marezie także
Zapisane
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 331 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #34 : 14 Listopad 2018, 16:45:24 »
+1

Ozorków
Ktoś mi powie co to za numer z podwójnym semaforem? Jak widać oba działają naraz.
Zapisane
Kacper9
Czytelnik

Długość toru:: 7 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #35 : 14 Listopad 2018, 17:37:47 »
0

Świetlny z tyłu wygląda na raczej na nie działający (a jedynie ma otwarte drzwi rewizyjne do dwóch dolnych komór).
Zapisane
Strony: 1 [2]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!