Świat kolejek wąskotorowych SMF
28 Wrzesień 2022, 11:39:13 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: łączność na kolejce wąskotorowej  (Przeczytany 11943 razy)
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 846 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« : 26 Lipiec 2005, 15:51:04 »
0

Zastanawiałem sie ostatnio jaki byłby koszt (mówie oczywiście o dolnej granicy bez szaleństw) zakupu jakiegos systemu łączności dla kolejki wąskotorowej. Myśle tutaj na początek o radiotelefonie stacjonarnym zamontowanym na lokomotywie oraz powiedzmy 2 recznych bedacych w posiadaniu obslugi pociagu.
Zestaw musi dac sie rozbudowywac o kolejne urzadzenia. Zakladam ze nie bedzie to CB (zeby nikt inny nie kozystal z naszych kanalow). Prosze o pomoc obeznanych z tematem

Pozdrawiam
Grzegorz Sykut
Nałęczowska Kolej Dojazdowa
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
fidzio
Gość
« Odpowiedz #1 : 26 Lipiec 2005, 16:42:25 »
0

Cytat: "grzegorz_sykut"
Zakladam ze nie bedzie to CB (zeby nikt inny nie kozystal z naszych kanalow). Prosze o pomoc obeznanych z tematem

Pozdrawiam
Grzegorz Sykut
Nałęczowska Kolej Dojazdowa


Mozna przestroic po za tym kto bedzie uzywal tej czestoliwosci co kolejka ??
Zapisane
Marek Sz
SGKW
*
Długość toru:: 321 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 26 Lipiec 2005, 17:47:42 »
0

He he he. Widze pokłosie wyprawy na GKW  Chichot
Zestawy lokomotywowe dostaliśmy w spadku po PKP, ale ZTCw to częśc prywaciarzy i moze takze PKP wymieniało je na nowsze i moze stare komplety jeszcze gdzieś leżą.
Przenośne to koszt od 100 do ok 800 pln

pozdr
Marek
Zapisane
andy
Dyrektor
*****
Długość toru:: 831 m

W terenie W terenie



CiuchciaJKD
WWW
« Odpowiedz #3 : 26 Lipiec 2005, 21:24:29 »
0

Polecam radiotelefony PMR - spokojnie można kupić kilka sztuk - jest możliwość tzw. ton squelcha - czyli tonu poniżej 300Hz. Tony są nietypowe, jak i końcówki kanałów. Całość pracuje na 446 MHz - więc od biedy radio można podłączyć do anteny "żelazkowej" na lokomotywie - 150 * 3 = 450 więc będzie to jako tako działać. Na JKD używane są właśnie takie radiotelefony, ale tylko ręczne.

W sklepie dla idiotów takie radiotelefony można kupić dość tanio - ale nie radzę kupować najtańszych. Wskazane na klasyczne akumulatorki R6 - można wtedy szaleć - ale UWAGA - jeśli wchodzą np. 4 akumulatorki to należy je ładować w radiotelefonie / pakiecie. Ładowane oddzielnie się naładują nie równo i trafi je szybciej szlag.
Dobrze, jeśli rtlf ma gniazda mikrofonu i głośnika - na loka lepiej dać zewn. głośnik i sitko doręczne.

Nie polecam natomiast wycofanych z PKP - w przypadku nielegalnego używania pasma kolejowego może się skończyć na sprawie prokuratorskiej.
Chyba, że wykupicie częstotliwość - ale to kupa kasy.

W razie czego - proszę o list na priv.
Zapisane
Maik_99
Nowicjusz
*
Długość toru:: 23 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 26 Lipiec 2005, 22:21:57 »
0

Witam.
Zastanawiam się tylko czemu nie można stosowac zwykłego CB. Nie jestem w tym zbyt dobrze obeznany ale to chyba byłoby najmniej kłopotliwe. Jest oczywiście możliwość że ktoś będzie nadawal na tym samym kanale ale chyba jest możliwość przestrojenia sprzętu tak aby był nieco mniej czuły na "ataki" z zewnątrz??
Pozdrawiam Maciej Michalski
Zapisane
andy
Dyrektor
*****
Długość toru:: 831 m

W terenie W terenie



CiuchciaJKD
WWW
« Odpowiedz #5 : 26 Lipiec 2005, 22:29:24 »
0

Cytat: "Maik_99"
Witam.
Zastanawiam się tylko czemu nie można stosowac zwykłego CB. Nie jestem w tym zbyt dobrze obeznany ale to chyba byłoby najmniej kłopotliwe. Jest oczywiście możliwość że ktoś będzie nadawal na tym samym kanale ale chyba jest możliwość przestrojenia sprzętu tak aby był nieco mniej czuły na "ataki" z zewnątrz??
Pozdrawiam Maciej Michalski


Powód jest prosty - dzieciak z cb może namieszać. Poza tym masz określone pasmo - chcesz pracować poza pasmem ? A dookoła pasma cb dzieciak też "wylezie' i poprzeszkadza.
Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1971 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #6 : 26 Lipiec 2005, 22:34:37 »
0

Na podkręconym CB ruch prowadziła kolej Cukrowni Kruszwica. I pomimo tego ktoś sie im wcinał czasem.
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 846 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #7 : 27 Lipiec 2005, 11:24:34 »
0

No wlasnie dlatego wykluczylem CB z rozwazan. Mysle o uzywaniu jednej czestotliwosci tylko dla siebie tak zeby nikm mi sie nie wchrzanial. Po pierwsze to wkurzajace czasem mogace doprowadzic do nieprzewidzianych raczej niedobrych sytuacji - np ktos inny daje sygnal odjazdu pociagu kiedy ludzie jeszcze wsiadaja albo tego typu sytuacje.
Tak wiec moze mi ktos wytlumaczyc lopatologicznie co trzeba i jak trzeba zeby miec na kolejce tanio lacznosc bez abonamentu jednoczesnie nie naruszajac przepisow prawa i zasad dobrego wychowania.

Grzegorz
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
andy
Dyrektor
*****
Długość toru:: 831 m

W terenie W terenie



CiuchciaJKD
WWW
« Odpowiedz #8 : 27 Lipiec 2005, 11:48:14 »
0

Cytat: "grzegorz_sykut"

Tak wiec moze mi ktos wytlumaczyc lopatologicznie co trzeba i jak trzeba zeby miec na kolejce tanio lacznosc bez abonamentu jednoczesnie nie naruszajac przepisow prawa i zasad dobrego wychowania.

Grzegorz


Pozostaje radiotelefon PMR i "subton" - oczywiście ktoś może używać tego samego kanału i subtonu - ale prawdopodobieństwo jest małe.  Do każdej jazdy można zmieniać częstotliwość subtonu i kanał, ale myślę, że dla łącznośći "pociągowej" to nie będzie potrzebne.
Zapisane
Michał Izydorczak
Młotkowy
**
Długość toru:: 90 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #9 : 29 Lipiec 2005, 12:38:14 »
0

Cytat: "Piottr_tt"
Na podkręconym CB ruch prowadziła kolej Cukrowni Kruszwica. I pomimo tego ktoś sie im wcinał czasem.

Z ciekawości: co masz na myśli pisząc "na podkręconym"? Mi sie wydawało, że w kruszwickich CB nie było nic nadzwyczajnego. No może poza tym, że były używane na lokomotywach wąskotorowych .
Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1971 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #10 : 29 Lipiec 2005, 13:15:47 »
0

Cytat: "Michał Izydorczak"
Z ciekawości: co masz na myśli pisząc "na podkręconym"?

Przestrojone na międzykanał 12/13.
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
andy
Dyrektor
*****
Długość toru:: 831 m

W terenie W terenie



CiuchciaJKD
WWW
« Odpowiedz #11 : 29 Lipiec 2005, 19:23:16 »
0

Cytat: "Piottr_tt"

Przestrojone na międzykanał 12/13.


To akurat nie jest dobry pomysł bo:
- tam chodzi większość zdalnych sterowań
- większość tanich walkie - talkie ma ten kanał
- to pasmo nie nadaje się do tak poważnych zadań
Zapisane
Michał Izydorczak
Młotkowy
**
Długość toru:: 90 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #12 : 02 Sierpień 2005, 14:57:40 »
0

Cytat: "Piottr_tt"
Przestrojone na międzykanał 12/13.


No to niezbyt zmyślne zabezpieczenie . Faktem jest, iż bez problemu można było "złapać" rozmowy kruszwickich kolejarzy zwykłym CB, a po ładnym przedstawieniu się i trafieniu w dobry humor rozmówców zagadać co i gdzie znajduje sie na szlaku.
Zapisane
grizlos
Czytelnik

Długość toru:: 1 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 23 Sierpień 2005, 15:52:52 »
0

witam
ztcp,to koleje wąskotorowe(przynajmniej GKW) używały częstotliwości
154,275 i 154,3 MHz
Gkw do dziś używa chyba tych kanałów,nie wiem jak inne wąskotorówki
sprzęt na te kanały jest do zdobycia za stosunkowo niewielką kasę,w razie pytań służę pomocą
Zapisane
andy
Dyrektor
*****
Długość toru:: 831 m

W terenie W terenie



CiuchciaJKD
WWW
« Odpowiedz #14 : 16 Marzec 2006, 10:09:52 »
0

Cytat: "grizlos"
witam
ztcp,to koleje wąskotorowe(przynajmniej GKW) używały częstotliwości
154,275 i 154,3 MHz
Gkw do dziś używa chyba tych kanałów,nie wiem jak inne wąskotorówki
sprzęt na te kanały jest do zdobycia za stosunkowo niewielką kasę,w razie pytań służę pomocą


Z różnych wykazów częstotliwości wynika, iż te kanały ma tylko GKW. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby tych kanałów mogły używać wszystkie wąskotorówki - szansa na zakłócenia jest śladowa - super warunki na 2m występują raz na rok... A do prowadzenia ruchu w sumie 1 kanał całkowicie wystarczy.

Ale na początek pytania :
1) Kto jest faktycznym właścicielem tych częstotliwości - bo jak PKP to będzie cięzko.
2) Jak wyglądałoby to od strony formalnej - ktoś musiałby wystąpić o przydział tych częstotliwości / poszerzenie zezwolenia - no i kwestia finansowa - ale koszty rozbiją się na czynne i przygotowywane do uruchomienia koleje wąskotorowe
3) Czy rzeczywiście te kanały mają tylko GKW ( i ew. inne wąskotorówki) czy też inne służby
Zapisane
andy
Dyrektor
*****
Długość toru:: 831 m

W terenie W terenie



CiuchciaJKD
WWW
« Odpowiedz #15 : 13 Maj 2014, 21:49:12 »
0

Tak na marginesie, to jeśli ktoś tworzy stowarzyszenie ze statusem OPP, to warto do statutu dopisać "łączność radiowa służbowa i amatorska". Wtedy pozwolenia radiowe są gratis. W sumie jeden taki kanał nawet "połówkowy" na wszystkie wąskotorówki i jazda. Oczywiście w okolicy 150-155 MHz, żeby można użyć wszelkie łyżwy i pałki
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!