Marek Sz
SGKW

Długość toru:: 321 m
W terenie
|
 |
« : 03 Lipca 2014, 07:42:41 » |
0
|
Witam
Poszukuję informacji o powojennych lokomotywach spalinowych na PKP przed epoką Lyd1/Lxd2.
Na 600mm był chyba tylko Jung Ld1-001 na kolejce Wyrzyskiej Na 750/800 dwie lokomotywy kolei Jabłoneckiej L-020 i 021 oraz pewna ilość HF200D - podobno 8 sztuk. Na 785 była Ns2f. Na 1000 zbudowana w 1940 L-301 ( potem Ld-401? )
Kiedy zmieniono zasady oznaczania i czy w okresie tuż po wojnie istniały jakieś zasady oznaczania czy tylko L i numer? Kiedy przenumerowano L-301 na Ld-401?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
2xm
|
 |
« Odpowiedz #1 : 03 Lipca 2014, 14:03:09 » |
0
|
Według WM-11 obowiązujących od 1961 roku, wcześniej obowiązywały "Przepisy o znakowaniu taboru wąskotorowego" Nr W 11 zatwierdzone przez Ministra Komunikacji dnia 17 VIII 1947 roku (czyli pewnie obowiązujące od 1948 r.). W przypadku lokomotyw z kolei powiatowych, prywatnych itd. oznaczenia mogły być zmieniane po ostatecznej ich nacjonalizacji i przejęciu przez PKP (czyli 1949-50). Odnośnie do HF 200 D. Skąd informacja o 8 sztukach? Interesuje mnie to, bo przydałoby się poprawić lub uzupełnić wpis na enkolu poświęcony HR 200 D. Ja na informacje trafiłem u Pokropińskiego (3 odnalezione koło Żagania, przez Krośniewice na kolejki warszawskie + jedna COBiRTK - Lx164), u Witkowskiego ("Kolejki Wąsk. na Żuławach" - nieco inna historia: z linii wojennej na mierzei przez Krośniewice do Warszawy) i niezależnie we "Wrocławska kolej wąskotorowa" info o dwóch lokomotywach Lx169 i Lx170, które złomowano w 1960 (ale wcześniej właściwie nie bardzo wiadomo, co się z nimi działo). Niemcy na wikipedii podają jeszcze jakieś numery Lx161-163, ale czy tylko na zasadzie, że skoro jest Lx164, to pewnie były też pozostałe?
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
student
|
 |
« Odpowiedz #2 : 03 Lipca 2014, 16:23:40 » |
0
|
Na 600mm był chyba tylko Jung Ld1-001 na kolejce Wyrzyskiej Dokładniej lokomotywa Jung ZL105 o numerze fabrycznym 8201 z 1935 r. z dobudowaną sposobem gospodarczym kabiną parowozu. Pozdrowienia
|
|
|
Zapisane
|
Rodzi się w bólach, ale zwali z nóg.
|
|
|
Marek Sz
SGKW

Długość toru:: 321 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #3 : 04 Lipca 2014, 07:37:17 » |
0
|
Odnośnie do HF 200 D. Skąd informacja o 8 sztukach? Interesuje mnie to, bo przydałoby się poprawić lub uzupełnić wpis na enkolu poświęcony HR 200 D. Ja na informacje trafiłem u Pokropińskiego (3 odnalezione koło Żagania, przez Krośniewice na kolejki warszawskie + jedna COBiRTK - Lx164), u Witkowskiego ("Kolejki Wąsk. na Żuławach" - nieco inna historia: z linii wojennej na mierzei przez Krośniewice do Warszawy) i niezależnie we "Wrocławska kolej wąskotorowa" info o dwóch lokomotywach Lx169 i Lx170, które złomowano w 1960 (ale wcześniej właściwie nie bardzo wiadomo, co się z nimi działo). Niemcy na wikipedii podają jeszcze jakieś numery Lx161-163, ale czy tylko na zasadzie, że skoro jest Lx164, to pewnie były też pozostałe? Mignęło mi w jakieś książce albo artykule "mogło ich być nawet 8sztuk", niestety nie jestem teraz w stanie odszukać gdzie to było... Ano właśnie, skoro była i 164 i 170 to dziwny byłby taki przeskok w numeracji w ramach jednej serii i typu. Na 600mm był chyba tylko Jung Ld1-001 na kolejce Wyrzyskiej Dokładniej lokomotywa Jung ZL105 o numerze fabrycznym 8201 z 1935 r. z dobudowaną sposobem gospodarczym kabiną parowozu. Dzięki za uzupełnienie. Masz moze informacje kiedy weszła na stan PKP i kiedy została skasowana/ Jak już jesteśmy przy 600mm to ile było po IIWŚ wagonów motorowych na 600mm? 5 sztuk - 2 gnieźnieńskie 023 i chyba 045 oraz 3 bydgoskie 041-043 czy jeszcze coś było ale przeoczyłem?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
student
|
 |
« Odpowiedz #4 : 04 Lipca 2014, 09:20:00 » |
0
|
Dzięki za uzupełnienie. Masz moze informacje kiedy weszła na stan PKP i kiedy została skasowana Niestety - jeszcze nie. Wiemy tylko tyle, że znikła ze stanów inwentarzowych w póżnych latach 70-tych XX w. czy jeszcze coś było ale przeoczyłem? Na BKD: 1. Wagon motorowy Wmc204 zbudowany w 1977 (kursował w latach 1977 - 1981 na linii Łobżenica - Witosław). 2. Oraz jeszcze jeden, tajemniczy wagon motorowy jednokierunkowy z Koronowa, o którym wiemy tylko tyle, że na przełomie lat 50 i 60-tych XX w. kursował na trasie z Łobżenicy do Wysokiej. Pozdrowienia
|
|
|
Zapisane
|
Rodzi się w bólach, ale zwali z nóg.
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
 |
« Odpowiedz #5 : 07 Lipca 2014, 16:43:39 » |
+5
|
Kolega Andrzej Tajchert poprosił mnie o wrzucenie na forum fragmentu służbowego rozkładu jazdy kolei kujawskich z roku 1946. Wynika z niego, że tych lokomotyw spalinowych było więcej, niż się powszechnie wydaje.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
2xm
|
 |
« Odpowiedz #6 : 07 Lipca 2014, 22:20:03 » |
0
|
Podziękuj mu w moim imieniu  . Po numerach (w większości są to niemieckie numery serii 99) sprawdziłem typy poszczególnych parowozów - może komuś się przyda. Poza ilością Deutzów zastanawia ich stosunkowo niskie obciążenie dopuszczalne. Niestety nie znalazłem nigdzie zakresów numeracji lokomotyw Wehrmachtu. [Edyta] Uzupełniłem na niebiesko, dzięki Marek Sz.
|
|
« Ostatnia zmiana: 08 Lipca 2014, 22:10:34 wysłane przez 2xm »
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
Marek Sz
SGKW

Długość toru:: 321 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #7 : 08 Lipca 2014, 19:05:52 » |
0
|
Kolega Andrzej Tajchert poprosił mnie o wrzucenie na forum fragmentu służbowego rozkładu jazdy kolei kujawskich z roku 1946. Wynika z niego, że tych lokomotyw spalinowych było więcej, niż się powszechnie wydaje.
Dzięki, to by znaczyło, że co najmniej 11 maszyn znalazło się na PKP. Jeśli to numer HF to chyba powinny brzmieć np HF 20 766 Analogicznie do HF 5 043 na tym zdjęciu https://www.bild.bundesarchiv.de/cross-search/search/_1404838965/?search[view]=detail&search[focus]=67 159329 i 159622 w spisie to późniejsze Px3-1641 i 1642
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
2xm
|
 |
« Odpowiedz #8 : 08 Lipca 2014, 22:41:22 » |
+1
|
Jeśli to numer HF to chyba powinny brzmieć np HF 20 766 Tak, wygląda na to, że oznaczenie składało się z liczby oznaczającej moc x 10 KM i numeru kolejnego. Tu inny przykład: Maszyna HF 130 C (Windhoff 753/1943 - moc 130 KM) oznaczona HF M 13 982. M czyli "Motorlokomotive"  I jeszcze inny: Parowozy HF 110 C (te akurat z Chrzanowa) oznaczone HF 11017 oraz HF 11021  EDYTA: Sprawdziłem w mądrej książce (Alfred B. Gottwald: Heeresfeldbahnen, Transpress, Stuttgart, 1998) i trochę się wyjaśniło: Dwie pierwsze cyfry tak, jak mówiłem. Natomiast trzy ostatnie odnoszą się do szerokości toru i numeru. Czyli lokomotywy danego typu na tor 750 mm zaczynają się od numeru 751 (numeracja nie jest wspólna dla wszystkich serii). Problem w tym, że numery HF były nadawane w kolejności dostaw (a nie według zakresów numeracji fabrycznej). Dodatkowo najwyraźniej zaczęło im się mieszać, więc część lokomotyw pooznaczali numerami fabrycznymi, a część w ogóle inaczej - widać to na drugim obrazku (akurat nie dotyczy to chyba HF 200 D).
|
|
« Ostatnia zmiana: 09 Lipca 2014, 00:04:10 wysłane przez 2xm »
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
Miki12barcin
Młotkowy
 
Długość toru:: 114 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #9 : 11 Lipca 2014, 13:30:19 » |
0
|
A Wls40 itd. ?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Marek Sz
SGKW

Długość toru:: 321 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #10 : 11 Lipca 2014, 19:06:58 » |
0
|
A Wls40 itd. ?
A ile było Wls40 itd przed 1966 na kolejach dojazdowych PKP?
|
|
« Ostatnia zmiana: 11 Lipca 2014, 19:26:26 wysłane przez Marek Sz »
|
Zapisane
|
|
|
|
Miki12barcin
Młotkowy
 
Długość toru:: 114 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #11 : 14 Lipca 2014, 16:22:43 » |
0
|
Tego akurat nie wiem. Nie wiem czy w ogóle były. W Żninie jest Wlska która chodziła na manewrach i rok produkcji to 1955.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jacek Zaborowski
Nowicjusz

Długość toru:: 22 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #12 : 26 Lutego 2015, 19:13:29 » |
0
|
Na stacji Poznań Franowo zimą 1898-90 znajdwał się wrak lokomotywy HF130C z toru 600 mm z wykrojami pokazującymi budowę silnika i przekładni. Czy ktoś wie skad mogła pochodzić ta lokomotywa?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
micho
Młotkowy
 
Długość toru:: 136 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #13 : 01 Czerwca 2016, 12:34:01 » |
0
|
Gdzie w Polsce pracowały lokomotywy HF130C na tor 600 mm? Czy są gdzieś jakieś zapisy na ten temat?
Z góry dziękuję za odpowiedz.
|
|
|
Zapisane
|
Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
|
|
|
Mallet
|
 |
« Odpowiedz #14 : 02 Czerwca 2016, 23:07:38 » |
+1
|
To do tego można dorzucić lokomotywę z Warszawskich Kolei Dojazdowych w Piasecznie zbudowaną wg. projektu inż Wetzla pracowały dwie od 1937roku do 1950 . Oraz lokomotywę spalinową Klockner-Humbold-Deutz pracującą na kolei Jabłonowskiej pracowała w latach 1949-1951roku. Taka jak ta HF 130 tylko na tor 750 mm były dwie sztuki . Niestety brak informacji o HF 130 , ale jest duże prawdopodobieństwo, że szwaby jej gdzieś na okupowanych terenach używali . Poza tym było trochę wagonów motorowych ale zapewne chodzi tu głównie o typowe ciągówki -spalinówki  Pracowały też różne dizelloki w IIRP np w Ślaskich kamieniołomach ,  
|
|
« Ostatnia zmiana: 03 Czerwca 2016, 10:11:38 wysłane przez Mallet »
|
Zapisane
|
|
|
|
majster
|
 |
« Odpowiedz #15 : 03 Czerwca 2016, 21:45:04 » |
+3
|
Czy na 600 mm HF130C były tego nie wiem, ale na 750 jedna sztuka była. Oznaczona Ly159. Zbudowana w 1940 roku w zakładach Deutz-AG w Köln. Pracowała od 1945 w Trzebnicy, później w Bogatyni, a od 14.05.1960 była wpisana na stan WMD Pleszew Miasto, później ślad po niej się urywa.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
micho
Młotkowy
 
Długość toru:: 136 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #16 : 17 Lutego 2017, 18:16:11 » |
0
|
Moi drodzy pomóżcie zidentyfikować zagadkową lokomotywę.
Chodzi o lokomotywę 3-osiwą na 600mm, którą Niemcy sprowadzili podczas okupacji na Zagnańskie kolejki.
Jest informacja, że: wyprodukowano ją w 1938 r. ważyła 11 ton i miała silnik Mercedes-Benz o mocy 80KM nr podwozia 1763, nr silnika 921/90
Lokomotywę tą przekazano w 1941 roku na kolejkę leśną w Lipie, a tam w 1943 r. spalili ją partyzanci.
|
|
« Ostatnia zmiana: 17 Lutego 2017, 18:32:46 wysłane przez micho »
|
Zapisane
|
Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
|
|
|
Romas
|
 |
« Odpowiedz #17 : 19 Lutego 2017, 08:50:08 » |
0
|
Moi drodzy pomóżcie zidentyfikować zagadkową lokomotywę.
Chodzi o lokomotywę 3-osiwą na 600mm, którą Niemcy sprowadzili podczas okupacji na Zagnańskie kolejki.
Jest informacja, że: wyprodukowano ją w 1938 r. ważyła 11 ton i miała silnik Mercedes-Benz o mocy 80KM nr podwozia 1763, nr silnika 921/90
Lokomotywę tą przekazano w 1941 roku na kolejkę leśną w Lipie, a tam w 1943 r. spalili ją partyzanci.
W/g książki " Kolej Leśna Lipa-Biłgoraj lokomotywa nosiła oznaczenie L-601 i była dwuosiowa. Pracowała na tej kolejce do 15 III 1950 roku, a następnie odesłano ją do ZKL Zagnańsk.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
micho
Młotkowy
 
Długość toru:: 136 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #18 : 19 Lutego 2017, 17:27:20 » |
0
|
Dziękuję Ci za pomoc, ale to nie ta lokomotywa.
O lokomotywie którą szukam jest wzmianka w przytoczonej książce "Kolej Leśna Lipa-Biłgoraj" na wykazie lokomotyw spalinowych str. 79 (poz. pierwsza).
Podałem w zapytaniu dane wg. książki "Zagnańskie kolejki wąskotorowe" str. 31 .... i o dziwo nr podwozia poszukiwanej lokomotywy 3-osiowej i nr lokomotywy 2-osiwej którą podałeś jest taki sam...
może po parametrach ktoś wie co to za spalinówka.
|
|
|
Zapisane
|
Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
|
|
|
Mallet
|
 |
« Odpowiedz #19 : 22 Lutego 2017, 21:16:53 » |
0
|
A to czasem nie było coś w tym stylu co HF 130 z tym że na tor 600mm. Z tym że ta jest późniejsza produkcja ,ale jak widać fason się nie zmienił http://www.wikiwand.com/de/Heeresfeldbahnlokomotive_HF_130_C
|
|
« Ostatnia zmiana: 22 Lutego 2017, 21:20:42 wysłane przez Mallet »
|
Zapisane
|
|
|
|
|