Świat kolejek wąskotorowych SMF
11 Października 2025, 21:32:24 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Statystyka wąskotorowego ruchu pasażerskiego '14 ...  (Przeczytany 7822 razy)
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
« : 29 Października 2014, 14:56:44 »
+8

... czyli coś się działo do 1914 r.
Do I wojny światowej na terenie dzisiejszej Polski wybudowano (o ile nic nie potentegowałem) 2321 km linii wąskotorowych.
w tzw zaborze rosyjskim 175 km
w tzw zaborze austriackim 71 km
w tzw zaborze pruskim i w Niemczech 2075 km
Z powyższych przebudowano na tor normalny/szeroki
w tzw zaborze rosyjskim 29 km
w tzw zaborze pruskim i w Niemczech 56 km (chyba tylko w Niemczech)
czyli razem byłoby to 2236 km linii wąskotorowych.

Do tego należałoby doliczyć 269 km kolei nowoświęcańskiej.
Z nią jest taki kłopot, że z tych 269 km w II RP znalazło się 29 km (Nowoświęcany - Łyntupy).
124 km tejże linii zostało przebudowane na tor szeroki/normalny. Być może w splocie.
Pozostałe 145 km znalazło się na Litwie.

W rozbiciu na szerokość torów:
w tzw zaborze rosyjskim
750 mm - 18 km
800 mm - 91 km
1000 mm - 37 km
1067 mm - 29 km
w tzw zaborze austriackim
760 mm - 71 km
w tzw zaborze pruskim i w Niemczech
600 mm - 385 km
750 mm - 854 km
785 mm - 188 km
1000 mm - 648 km
Całość
600 mm - 385 km
750 mm - 872 km
760 mm - 71 km
785 mm - 188 km
800 mm - 91 km
1000 mm - 685 km
1067 mm - 29 km

Koleje wąskotorowe zaczęto budować
od 1854 - 785 mm (Bytom Karb – Rozbark – Szopienice – Huta Wilhelmina)
od 1884 - 750 mm (Zittau – granica – Sieniawka – Markocice)
od 1892 - 800 mm (Belweder – Wilanów)
od 1894 - 600 mm (Żnin – Biskupin – Rogowo)
od 1895 - 1000 mm (Stargard Szczeciński – Trąbki – Ińsko)
od 1898 - 760 mm (Nowy Łupków – Cisna)
od 1903 - 1067 mm (Częstochowa – Herby)
Do pierwszej wybudowanej w tzw zaborze rosyjskim linii wąskotorowej w tzw. zaborze pruskim i Niemczech wybudowano 110 km linii wąskotorowych.
Gdy zaczęto budować w zaborze austriackim w tzw. zaborze pruskim i Niemczech wybudowano 820 km linii, w tzw zaborze rosyjskim 33 km linii

Najwięcej linii wąskotorowych wybudowano w 1895 r.
w tzw zaborze rosyjskim 7 km
w tzw zaborze austriackim 0 km
w tzw zaborze pruskim i w Niemczech 364 km
razem 371 km czyli 16% całości
Następnie w 1897 r.
w tzw zaborze rosyjskim 37 km
w tzw zaborze austriackim 25 km
w tzw zaborze pruskim i w Niemczech 259 km
razem 321 km czyli 14% całości

Ogólnie w latach 1895-97 wybudowano 850 km linii wąskotorowych czyli 36,6% wszystkich linii.

Bardzo ładne słowo, dynamika.
do 1860 wybudowano - 83 km linii (3,5% wszystkich linii na całym obszarze)
w latach 1860 - 1870 - 0 km linii
w latach 1871 - 1880 - 6 km linii
w latach 1881 - 1890 - 21 km linii (0,9% wszystkich linii na całym obszarze)
w latach 1891 - 1900 - 1279 km linii (55,1% wszystkich linii na całym obszarze)
w latach 1901 - 1910 - 769 km linii (33,1% wszystkich linii na całym obszarze)
w latach 1911 - 1914 - 163 km linii (7,0% wszystkich linii na całym obszarze)

Nie liczyłem kolejek cukrownianych, które później stały się kolejami publicznymi, jakichś konnych tramwajów o ile takie były oraz tramwajów łódzkich.

O ile będzie takie zapotrzebowanie społeczne to mogę liczyć dalej ..... hehehe

Pozdrawiam serdecznie i statystycznie.

ksiezyc_nad_gieesem ...

PS
Pozwoliłem sobie ukraść tytuł Zgrozie, za co go serdecznie przepraszam i liczę na łagodny wymiar kary.
Zapisane
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #1 : 29 Października 2014, 15:27:14 »
0

Po raz kolejny jestem pod wrażeniem materiału przygotowanego przez Księżyca Szacun  Szok
Zapisane

Brood.K
Dyrektor
*****
Długość toru:: 793 m

W terenie W terenie


Nic na siłę. Weź większy młotek.


WWW
« Odpowiedz #2 : 29 Października 2014, 17:35:37 »
+1

A dziś?
"przez 7 lat zbudowano w Polsce 19 kilometrów autostrady
Los Angeles ma około 20 - a Warszawa ponad 700 radnych"
Zapisane

Zgroza
Zawiadowca
****
Długość toru:: 413 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 30 Października 2014, 23:30:42 »
0

Jak mniemam, nie wliczyłeś również rozlicznych tramwajów wąskotorowych w tzw. zaborze pruskim, Niemczech i na Śląsku austriackim?
Czy mógłbyś podać, ile przedsiębiorstw kolejowych wliczyłeś w zestawienie?

Cieszę się, że takie zestawienie powstało, i doceniam przejęcie nazwy. Ładnie zrobione zestawienie.
Zapisane
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
« Odpowiedz #4 : 31 Października 2014, 23:06:48 »
+1

Jak mniemam, nie wliczyłeś również rozlicznych tramwajów wąskotorowych w tzw. zaborze pruskim, Niemczech i na Śląsku austriackim?
Owszem. Z tego co mi wiadomo to tramwaje nie liczyły się do kolejowych statystyk. Oprócz Tramwajów Łódzkich, które w rosyjskich statystykach były uwzględnianie.
Czy mógłbyś podać, ile przedsiębiorstw kolejowych wliczyłeś w zestawienie?
Tego nie wiem. O Prusach/Niemczech wiem mało.
Mogę zapodać taką rozpiskę. Nazwy takie sobie, ale jakoś trzeba było nazwać te kolejki.
Wilanowska - 23 km
Grójecka - 37 km
Marecka - 21 km
Karczewska - 47 km
Herbska - 29 km
Piotrkowska - 18 km

Łupkowska - 25 km
Przeworska - 46 km

Żnińska - 62 km
Bydgoska - 195 km
Gnieźnieńska - 65 km
Wrzesińska - 28 km
Jarocińska - 35 km
Bogatyńska - 13 km
Opalenicka - 53 km
Wrocławska - 78 km
Wieluńska - 22 km (choć do Wielunia jeszcze nie dochodziła.)
Słupskie - 243 km
Kętrzyńska - 108 km
Gdańska - 248 km
Szczecińska - 12 km
Pleszewska - 40 km
Kwidzyńska - 37 km
Górnośląskie - 188 km
Pomorska - 461 km
Śmigielska - 62 km
Średzka - 47 km
Olecka - 43 km
Ełcka - 35 km
Z tego co się zorientowałem to Lijewski/Koziarski nie jest pozbawiony błędów i nieścisłości. Trudno się temu zresztą dziwić, bo temat jest obszerny i wbrew pozorom mało zbadany. Będę musiał jeszcze raz wszystko przeliczyć. Różnice nie powinny być duże, plus, minus 50 km linii.
Cieszę się, że takie zestawienie powstało, i doceniam przejęcie nazwy. Ładnie zrobione zestawienie.
Cieszy mnie to niezmiernie. Mogę dodać, że szykuje się ciąg dalszy.

Pozdrawiam serdecznie i niezmiernie.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Zapisane
brok
Zawiadowca
****
Długość toru:: 424 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #5 : 02 Listopada 2014, 12:31:34 »
0

Jak mniemam, nie wliczyłeś również rozlicznych tramwajów wąskotorowych w tzw. zaborze pruskim, Niemczech i na Śląsku austriackim?

Owszem. Z tego co mi wiadomo to tramwaje nie liczyły się do kolejowych statystyk. Oprócz Tramwajów Łódzkich, które w rosyjskich statystykach były uwzględnianie.
ksiezyc_nad_gieesem ...


To nie były Tramwaje Łódzkie, tylko Łódzkie Wąskotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe. Kilka lat temu toczyła się tu u nas dyskusja, czy były to tramwaje, czy wąskotorówka, ale na poniższym zdjęciu widzimy raczej pociąg:

« Ostatnia zmiana: 02 Listopada 2014, 16:02:02 wysłane przez kalito » Zapisane

Najpiękniejsze są takie podróże,
Które pamięć na zawsze zachowa,
Gdy dziewczyna jest piękna nad podziw,
A kolejka wąskotorowa...
aronek
Zawiadowca
****
Długość toru:: 310 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 02 Listopada 2014, 17:09:33 »
+2

Na tym zdjęciu widzimy również trakcję elektryczną. Czy zatem należy rozumieć że widoczna lokomotywa miała napęd hybrydowy?
Zapisane
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1106 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #7 : 02 Listopada 2014, 17:36:13 »
0

Nie, jak sama nazwa wskazuje (Łódzkie Wąskotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe), kolej była elektryczna. Parowozy obsługiwały ruch na trasach podmiejskich, które początkowo zelektryfikowane nie były.
Zapisane

To jest przekaz.
aronek
Zawiadowca
****
Długość toru:: 310 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 02 Listopada 2014, 17:53:45 »
0

Ja złośliwie piję do wyciągania wniosków na podstawie jednego zdjęcia, że łódzkie tramwaje elektryczne były parowe, bo na zdjęciu jest parowóz. A takie odniosłem wrażenie z postu broka, który wspomina tylko o zdjęciu. Nic nie wiem (z tego posta) o relacjach ustnych czy pisanych.
Zapisane
brok
Zawiadowca
****
Długość toru:: 424 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #9 : 02 Listopada 2014, 18:53:28 »
0

Ja złośliwie piję do wyciągania wniosków na podstawie jednego zdjęcia, że łódzkie tramwaje elektryczne były parowe, bo na zdjęciu jest parowóz. A takie odniosłem wrażenie z postu broka, który wspomina tylko o zdjęciu. Nic nie wiem (z tego posta) o relacjach ustnych czy pisanych.


Chyba trzeba wydzielić nowy temat.
W latach 1922-26 na linii Zgierz - Ozorków mieliśmy trakcję parową.
Tu widzimy pociąg wąskotorowy zmierzający w kierunku Ozorkowa:
http://750mm.pl/index.php?action=media;sa=media;in=340;preview
Linia Ruda Pabianicka - Tuszyn w latach 1916-27 również była obsługiwana trakcją parową.
Bocznica towarowa Tuszyn - cegielnia Kruszów nigdy nie była zelektryfikowana.
Linie ŁWKED w SRJP widniały do 1948 roku.
Zapisane

Najpiękniejsze są takie podróże,
Które pamięć na zawsze zachowa,
Gdy dziewczyna jest piękna nad podziw,
A kolejka wąskotorowa...
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!