Świat kolejek wąskotorowych SMF
24 Kwiecień 2018, 23:00:16 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: [Prasówka] Wsparcie dla funkcjonowania kolei historycznych i turystycznych  (Przeczytany 375 razy)
Rogoz
Dyrektor
*****
Długość toru:: 992 m

W terenie W terenie


« : 14 Luty 2018, 22:43:09 »
0

Brzmi optymistycznie :-)

Cytuj
Rządowy projekt zmian w przepisach mających usprawnić budowę tuneli kolejowych i poprawić opiekę nad zabytkami kolejnictwa trafił już do Sejmu i przesłany został do biura legislacyjnego – wynika z listy projektów ustaw opublikowanych na internetowej stronie parlamentu.

Zamienione mają zostać przepisy w ustawie o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym.

Zmiany oprócz ułatwienia budowy tuneli mają też umożliwić nieodpłatne przekazywanie mienia kolejowego jednostkom samorządu terytorialnego i organizacjom pozarządowym. Trafić ma do nich majątek kolejek wąskotorowych i turystycznych.

Nowe przepisy usprawnią budowę tuneli kolejowych, gdyż nie trzeba już będzie wykupywać gruntów, pod którymi będą one przebiegać.

Obecnie obowiązujące przepisy wymagają, aby budowa tunelu metodą wiertniczą powinna się odbywać po przeniesieniu własności nieruchomości znajdujących się nad tunelem na rzecz Skarbu Państwa i przekazaniu ich w użytkowanie wieczyste PKP Polskim Liniom Kolejowym.

Według projektodawców zmian, takie rozwiązanie, w szczególności na terenie zurbanizowanym (wraz ze stojącymi na nich kamienicami), byłoby nieracjonalne, przede wszystkim ze względu na koszty oraz przejęcie gruntów i infrastruktury mieszkaniowej, które są praktycznie zbędne dla zarządcy infrastruktury kolejowej.

Projekt wprowadza też nowe rodzaje wsparcia dla funkcjonowania kolei historycznych i turystycznych. Chodzi o nieodpłatne przekazywanie przez PKP SA (i spółki przez nieutworzone) zbędnego mienia ruchomego i materiałów pozostałych po remontach i modernizacji infrastruktury kolejowej na rzecz organizacji pozarządowych działających w tym obszarze.

Rozwiązanie to ułatwi organizacjom pozyskiwanie zabytków techniki kolejowej i opiekę nad nimi, natomiast spółki kolejowe będą mogły pozbyć się mienia, które stanowi dla nich obciążenie, a jego zbycie na warunkach rynkowych oznaczałoby często jego zniszczenie.

Projektowana regulacja ma na celu umożliwienie również zarządcom kolei wąskotorowych uzyskiwanie dofinansowania na ich działalność i rozwój, w tym od jednostek samorządu terytorialnego.


Źródło: http://www.tvpparlament.pl/aktualnosci/do-sejmu-trafil-projekt-ustawy-ktory-ulatwi-budowe-tuneli-kolejowych/36009742

Wyszukałem ten projekt ustawy:
http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/Projekty/8-020-850-2018/$file/8-020-850-2018.pdf
Status procesu legislacyjnego:
https://bip.kprm.gov.pl/kpr/form/r761439339,Projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-komercjalizacji-i-restrukturyzacji-przedsiebio.html
« Ostatnia zmiana: 14 Luty 2018, 23:17:17 wysłane przez Rogoz » Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1552 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #1 : 15 Luty 2018, 01:37:04 »
+1

Jest to krok we właściwym kierunku. Ale nadal nie ma systemowego wsparcia infry o rozstawie szyn wąskim. Ani wsparcia zakupu taboru. Obecnie jesteśmy na wieki wieków zamknięci w gettcie L30H, L45H, A20D-P plus kilka garści wuelesek i parowozów, kilka 1 i 3 Aw oraz letniaków zrobionych z węglarek. Sprowadzenie używanego taboru z zagranicy z racji wymogów formalnych, a co za tym idzie - kosztów - odpada. Zakup nowego taboru - odpada x 10. Znaczy się - jeśli uda się powstrzymać marsz próchnicy (to, o czym Kuc wielokrotnie pisał), to za jakiś czas sprzęt nam się rozpadnie. Nie tak od razu (optymizmem napawa fakt, że koleje górnośląskie eksploatują z powodzeniem w ruchu planowym wagon z XIX wieku), ale jednak.
Zapisane
velarik
Nowicjusz
*
Długość toru:: 19 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2 : 15 Luty 2018, 10:55:17 »
0

I trudno tu nie zgodzić się z kolegą Pawłem."...umożliwienie również zarządcom kolei wąskotorowych uzyskiwanie dofinansowania na ich działalność i rozwój, w tym od jednostek samorządu terytorialnego" - z samorządami bywa bardzo różnie, a jeśli nawet zarządca kolejki dostanie jakieś wsparcie od samorządu to jest to raczej kropla w morzu potrzeb. A jakoś trudno mi jest sobie wyobrazić te hordy darczyńców prywatnych, klęczące w blokach startowych z kasą w zębach i oczekujące na sygnał, żeby tę kasę zarządcom kolejek podarować. To że kolegom z Rogowa udało się trochę kasy wyrwać z Fundacji PKP - to chwała, ale dalej temat śmierdzi malizną. Dalej systemowego rozwiązania brak. Może należałoby powołać jakąś fundację czy stowarzyszenie (dla krytyków - pamiętam o podobnych działaniach w przeszłości, mało chlubnych, jak się później okazało), które zajęłoby się lobbowaniem i poszukiwaniem funduszy - czytaj: żebraniem do upierdliwości po najbogatszych obywatelach i największych firmach. Ale czy by to miało rację bytu - trudno powiedzieć.
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!