Świat kolejek wąskotorowych SMF
17 Lipiec 2018, 01:37:58 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 2 3 [4] 5   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: W obliczu końca  (Przeczytany 15103 razy)
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3677 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #60 : 14 Styczeń 2018, 08:42:03 »
+4

Ponieważ:
1. nie wymieniany podsypki, zatem materiał i tak w tor wraca więc wygodniej składować go jak najbliżej - na ławie torowiska;
2. rozpięcie i zdjęcie a następnie założenie szyn to dodatkowa, ogromna praca;
3. koparka i samochód ciężarowy (dla odbioru i dostawy materiału) podsuszając się po torowisku niszczą je i potrzeba będzie dodatkowych prac odtworzeniowych.

Musicie mieć świadomość że naprawa toru z użyciem ciężkiego sprzętu musi zacząć się od jakiegoś przejazdu czy innego miejsca wjazdu na torowisko i posuwać się z rozbiórką "w głąb". Układanie toru jest możliwe jedynie w przeciwnym kierunku, gdyż inaczej trzeba by koparką jeździć po nowym torze co z pewnością nie wpłynęłoby korzystnie na wykonane prace. Z tych samych powodów nie można użyć sprzętu ot tak, "w szczerym polu", no chyba że mamy drogę tuz przy torze, ale wciąż pozostaje problem niszczenia rowów bez których w ogóle trudno mówić o właściwej trwałości i stabilności całej drogi kolejowej. Panowie, to nie takie proste...

Ogólnie zdejmowanie szyn stosuje się jak już pisałem gdy zachodzi potrzeba wykonania naprawy głównej jak w Gryficach, lub jak ostatnio w Żninie.

Ja promując ręczne prace wyspecjalizowanymi pracownikami i odpowiednim sprzętem opieram się na praktyce, choć przyznam że możliwie iż teoretycznie taki system proponowany przez Klana byłby lepszy, jednak ja się nie odważę na jego wypróbowanie.
« Ostatnia zmiana: 14 Styczeń 2018, 09:15:21 wysłane przez Kucyk » Zapisane

FAUR L45H - Skrócona instrukcja obsługi:
1 pozycja służy do ruszania;
2 - do składu naciągania;
Pozostałe - do zap...ania.
lisiogonek
Mechanik
***
Długość toru:: 278 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #61 : 14 Styczeń 2018, 10:42:13 »
+1

Z doświadczenia praktycznego które to nasza ekipa z Wyrzyskiej nabyła w ciągu paru lat działania wyciągamy wnioski zbliżone do ekipy z Piaseczna, ale mamy też sporo doświadczenia z użytkowaniem koparek. I tu podkreślam - w torze tak utrzymanym jak na zdjęciach Kucyka kopareczka mała wiele nie  pomaga , a manewry tym sprzętem trwają i trochę niszczą podtorze. Ale w odbudowie torowiska sprzęt niezastąpiony wręcz. Wymiana podkładów w w rzadko używanym przerośniętym darnią i korzeniami torowisku w sposób oczywisty jest łatwiejsza z użyciem koparki. Specjalnie dla niej powstała  platforma do przewożenia i pozwalająca dowozić sprzęt w miejsce akcji razem z szynami, podkładami . Bez tego nie byłoby Łobżenicy , niezależnie od wszystkich wydarzeń późniejszych 🙂
« Ostatnia zmiana: 14 Styczeń 2018, 12:56:59 wysłane przez lisiogonek » Zapisane

TWKP : LKM 26004 - Czekamy wytrwale!
aviaTTor
Nowicjusz
*
Długość toru:: 14 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #62 : 14 Styczeń 2018, 11:32:42 »
0

Nawiazujac do stwierdzenia ,zeby nie zagłebiac sie poniżej starego dna podklada,trzeba sie liczyc,że podniesiemy niweletę toru gdyż te stare wymieniane podkłady mają powgniatane płytki wkładając nowy podkład podniesiemy niwelete o kilka centymetrow.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3677 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #63 : 14 Styczeń 2018, 12:21:04 »
+4

No nie do końca tak jest. Jeśli płytki "wpadają" w podkłady to już 10 lat wcześniej szpały zakończyły żywot. Jak pisałem jest pewna granica gdzie podkład "przestaje" się kurczyć (czyli przestają powiększać się rozmiary przewężenia) ale te zatrzymanie jest tylko pozorne. To nie jest tak, że podkład zaczyna się rozszerzać, tylko drewno jest już tak zniszczone mechanicznie i biologicznie że zwyczajnie zestawy kołowe pojazdów podczas ruchu rozpychając szyny powodują powiększanie otworów na haki/wkręty. Wtedy woda i grzyby mają dostęp do wnętrza szpały pod podkładką i zaczyna tam się tworzyć w nienasyconym drewnie taka jama w którą po jakimś czasie wpada podkładka.

Stopa podkładu (tak nazwę spodnią powierzchnię) jest zawsze najmniej uszkodzoną ścianą szpały. Wiąże się to z brakiem uszkodzeń mechanicznych powierzchni nasycanej i równomiernym rozłożeniu obciążeń (od góry nacisk jest bardziej "punktowy", a zatem siły są o wiele większe i dynamiczniejsze) dlatego stopa podkładu po zabudowie pozostaje przez całe swe życie na jednakowej rzędnej, no chyba że grunt podtorza się osuwa - jak to mamy w przypadku GKW na tzw. szkodach górniczych.

Dlatego też skoro drzewiej drogowcy ustawili niweletę toru dobrze (a zakładamy że robili to pod nadzorem inżyniera) to korzystajmy z tego repera! Dlatego tak silnie polecam chronić, chronić i jeszcze raz chronić tę powierzchnię na której się podkłady układa. Jeszcze raz powiem - jeśli to się stosuje to: 1. tor jest stabilny; 2. podbicie piaskiem czy wręcz ziemią jest proste i trwałe, bo wpycha się jego pod podkład jedynie 10...20mm.

Jeszcze jedna myśl przyszła mi do głowy jeśli chodzi o pytanie Klana dlaczego nie odrzucać szyn i koparą nie zbierać podsypki? Otóż i tak trzeba podkłady ręcznie wyciągnąć przed "korytowaniem" a żeby to uczynić dokładnie (czyli wyjąć podkład w całości ze spróchniałą "zawartością") nie ma innej możliwości jak go obkopać. Ot i tyle...
Zapisane

FAUR L45H - Skrócona instrukcja obsługi:
1 pozycja służy do ruszania;
2 - do składu naciągania;
Pozostałe - do zap...ania.
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 932 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #64 : 14 Styczeń 2018, 19:35:34 »
+1

To ja trochę z innej beczki. Ciekawe jak by ekonomicznie było zastosowanie tłucznia zamiast zasypywania torów syfem już z nich wydłubanym. Czy tłuczeń nie wydłużyłby życia szpałów na tyle, że byłoby to opłacalne w ostatecznym rachunku?
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3677 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #65 : 14 Styczeń 2018, 20:09:17 »
+2

Miałem to już dawniej obliczone. Dla toru 750mm zasypanie tłuczniem kosztuje 27,30 zł /mb, zaś dla 1000mm - 31,20 zł jeśli chodzi o materiał w postaci kruszywa dolomitowego 4-31,5mm.
Plus wywrotka dla wywiezienia starej podsypki, plus wywrotka do przywiezienia nowej, plus załadunek, wyładunek, plus rozłożenie, podbicie i obsypanie. Spokojnie można liczyć że mniej niż 100zł za metr nie będzie.

A co do trwałości to nie podsypka, a odwodnienia decydują o tym ile podkład przeżyje, ale skoro już widzę że ten wątek tak naprawdę nie załapał, to chyba oszczędzę sobie i Wam Czytelnicy opisu od czego należy zaczynać całokształt działań zmierzających do posiadania trwałej i dobrej nawierzchni po której można jeździć z prędkościami do jakich projektowano koleje wąskotorowe. Zaś ciekawych zapraszam na szlak Piaseczno Miasto - Tarczyn Wąsk. tam w sposób namacalny można się przekonać czy prawdę pisałem.
Zapisane

FAUR L45H - Skrócona instrukcja obsługi:
1 pozycja służy do ruszania;
2 - do składu naciągania;
Pozostałe - do zap...ania.
Ogoniasty
Dyrektor
*****
Długość toru:: 612 m

W terenie W terenie


Toromistrz wąskotorowy


« Odpowiedz #66 : 14 Styczeń 2018, 21:16:16 »
+4

Bardzo cenne są dla mnie te informacje wyliczeniowe Uśmiech Ważnym zagadnieniem jest też odwodnienie torowiska. Tłuczeń ma jednak tę przewagę nad inną podsypką np pospółka czy ziemia, że szybciej odprowadza wodę z ławy torowiska. Ziemia czy piasek przez dłuższy czas utrzymują wilgoć, która negatywnie działa na podkład. Jednak obsypanie tłuczniem podkładów "byle jak", nie rozwiązuje problemu wilgoci. Podkład musi również leżeć na tłuczniu na warstwie min 10cm ,a wody opadowe muszą mieć ujście. Najlepiej do rowów Uśmiech
Zapisane

POZDRAWIAM !!!
aviaTTor
Nowicjusz
*
Długość toru:: 14 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #67 : 14 Styczeń 2018, 22:11:10 »
0

dokładnie tłuczeń najlepiej odprowadza wodę z toru jezeli do tego korona torowiska jest ze spadkiem to jest już bardzo dobrze

Zapisane
aviaTTor
Nowicjusz
*
Długość toru:: 14 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #68 : 14 Styczeń 2018, 22:15:18 »
+1

Kucyk nie chodziło mi o zły prześwit,tylko o zagnieciony podkład w pionie, tu często powstają różnice pomiędzy nowym podkładem a starym-pozdrawiam;)
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3677 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #69 : 14 Styczeń 2018, 22:46:58 »
0

Ale przecież na naszych wąskich torach podkłady w pionie się nie zgniatają od nacisku pojazdów, a w każdym razie czynią to w sposób niezauważalny. Przecież tam maksymalny nacisk przenoszony przez podkładkę na drewno wynosi około 6kg/cm2.
Demontując stare, czterdziestoletnie szpały można zauważyć że miejsce gdzie były "blachy" jest owszem, wygładzone, ale nie jest tak że podkładka jest wcięta w zdrowe drewno. No, chyba że zachodzi powstawanie "jamy usadowej" w wyniku wygnicia wnętrza szpały.

Sorki za pytanie: czy naprawdę nikt tu się nie chce odezwać w kwestii wymiany podkładów wąskotorowych? No nikt żadnych doświadczeń nie ma żeby się nimi podzielić?
Zapisane

FAUR L45H - Skrócona instrukcja obsługi:
1 pozycja służy do ruszania;
2 - do składu naciągania;
Pozostałe - do zap...ania.
kabzik
Młotkowy
**
Długość toru:: 89 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #70 : 15 Styczeń 2018, 10:31:46 »
+3

Szanowny Kucyku. Nie będę owijał w bawełnę, ale powaliłeś to forum tym tematem. Rzeczowo opisany problem wraz z jego rozwiązaniem i zastosowaniem na czynnej kolejce ( czy tam kolei ) stawia Ciebie w gronie fachmenów ( specjalnie nie "fachowców" ). Niestety na taką skalę wymiany raczej nie znajdziesz swojego odpowiednika, no chyba że w gryfickiej Mrugnięcie

Ja tam śledzę ten post do końca ( tak jak czytam każdy post do samiutkich pozdrowień tych co dotrwali do jego końca ), a w okresie letnim nawet Was tam nawiedzę.

Być może niedługo ktoś z gnieźnieńskiej się odezwie bo kupili podkłady na wymianę, ale na razie kupili i leżą Mrugnięcie
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2583 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #71 : 15 Styczeń 2018, 11:35:06 »
0

A czy przy takiej wymianie podkładów nie lepiej było by iść w betonowe?? Wiadomą że koszt jest wyższy ale trwałość przy obecnym natężeniu ruchu powinna być bardzo duża.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 932 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #72 : 15 Styczeń 2018, 12:18:35 »
0

A czy przy takiej wymianie podkładów nie lepiej było by iść w betonowe?? Wiadomą że koszt jest wyższy ale trwałość przy obecnym natężeniu ruchu powinna być bardzo duża.

A gdzie je kupisz?
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
aviaTTor
Nowicjusz
*
Długość toru:: 14 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #73 : 15 Styczeń 2018, 14:45:41 »
0

Strunbet Bogumiłowice z opisu wynika że produkują trzeba zadzwonić i zapytać;)
Zapisane
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 932 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #74 : 15 Styczeń 2018, 14:51:02 »
0

Strunbet Bogumiłowice z opisu wynika że produkują trzeba zadzwonić i zapytać;)

Prima Aprilis dopiero będzie niestety. Proszę zadzwonić do Rogowa czy Nowego Dworu Gdańskiego i zapytać jak się skończyły zapytania ofertowe o ten "produkt".

Edyta: Mówimy o torach węższych niż 1000 mm, bo na 1000 mm podkład takowy istnieje.
« Ostatnia zmiana: 15 Styczeń 2018, 15:06:16 wysłane przez Ariel Ciechański » Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
aviaTTor
Nowicjusz
*
Długość toru:: 14 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #75 : 15 Styczeń 2018, 15:12:35 »
0

aha no może nie dzwoniłem wynika z oferty producenta.....
Zapisane
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 932 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #76 : 15 Styczeń 2018, 15:19:59 »
0

aha no może nie dzwoniłem wynika z oferty producenta.....

W przypadku podkładów na 750 mm akurat wirtualna.
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2583 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #77 : 15 Styczeń 2018, 17:00:58 »
0

Strunbet Bogumiłowice z opisu wynika że produkują trzeba zadzwonić i zapytać;)

Prima Aprilis dopiero będzie niestety. Proszę zadzwonić do Rogowa czy Nowego Dworu Gdańskiego i zapytać jak się skończyły zapytania ofertowe o ten "produkt".

Edyta: Mówimy o torach węższych niż 1000 mm, bo na 1000 mm podkład takowy istnieje.
A w Piasecznie to jaki rozstaw jest?? Czy nie przypadkiem 1000mm??

Na Maltance kładą nowe podkłady betonowe na 600mm.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Kajetan
Zawiadowca
****
Długość toru:: 476 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #78 : 15 Styczeń 2018, 18:04:44 »
0

Andrzeju,

Podkład betonowy jest kilkukrotnie cięższy od drewnianego, co skutecznie utrudnia ich wymianę bez ciężkiego sprzętu. Jest także kilkukrotnie droższy.

Jeżeli za te 2500 drewnianych podkładów typu 1WB gmina Piaseczno zapłaci zapewne około 100 tysięcy, to na analogiczną liczbę betoniaków musiałaby wydać okolo pół miliona.

W sytuacji gdy ma się ileś kilometrów toru do zrobienia "na już", zabawa w betoniaki byłaby po prostu kosztowną ekstrawagancją.
Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 537 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #79 : 15 Styczeń 2018, 18:08:20 »
+1

Myśle, że bardziej ćwierć miliona Uśmiech z tym że kładzenie betonu w pospółkę to głupi pomysł
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
Strony: 1 2 3 [4] 5   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!