Świat kolejek wąskotorowych SMF
25 Październik 2020, 14:30:56 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Historyczny przebieg kolejki  (Przeczytany 5902 razy)
pcichomski
Nowicjusz
*
Długość toru:: 15 m

W terenie W terenie


« : 06 Marzec 2017, 18:59:49 »
0

Witam,
W książce Bogdana Pokropińskiego jest informacja, że na samym początku linia kolejki (1000mm) biegnąca dzisiejszą ul.Puławską do Góry Kalwarii przez Piaseczno przebiegała przez środek miasta. Dopiero w 1900 na skutek oskarżeń, że iskry z parowozu spowodowały pożar w mieście, właściciel kolei został zmuszony do "przełożenia" toru i wówczas został poprowadzony on obwodowo śladem dzisiejszej ul Wojska Polskiego i Gerbera omijając centrum miasta.
Interesuje mnie czy pierwotnie tor biegł przez Piaseczno wzdłuż dzisiejszej ul. Puławskiej i Kościuszki czy jakoś inaczej. Gdzie wówczas znajdowała się stacja w Piasecznie?

Druga sprawa: w tym samym miejscu książki napisane jest, że tor ten krzyżował się na głównej ulicy miasta z torem kolei Wilanowskiej 800mm, a właściwie z jej końcowym odcinkiem towarowym stanowiącym bocznicę do cegielni w Gołkowie.
Linia osobowa tej kolei kończyła się na ul. Chyliczkowskiej mniej  więcej na wysokości siedziby powiatu. Czy znany jest przebieg tej linii przez Piaseczno od ul. Chyliczkowskiej do dzisiejszego skrzyżowania Wojska Polskiego z Sienkiewicza, skąd dalej tor ten już biegł tak jak dzisiejszy tor 1000mm w kierunku Gołkowa?

Pozdrawiam.
Zapisane
ksiezyc_nad_gieesem
Mechanik
***
Długość toru:: 169 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #1 : 06 Marzec 2017, 20:35:03 »
0

http://igrek.amzp.pl/search.php?range=short
W okienko proszę wklepać "Piaseczno" i przestudiować co tam wyskoczy.
Wynikami możesz się pochwalić publicznie.

Bądźcie zdrowi.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Zapisane

..Prawnik z teczka moze ukrasc wiecej niz
100 gangsterow uzbrojonych w karabiny ....(c) Mario Puzo
pcichomski
Nowicjusz
*
Długość toru:: 15 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 06 Marzec 2017, 22:49:30 »
0

Już tu byłem. Niestety w miarę szczegółowe mapy, na których da się prześledzić przebieg linii w mieście są z lat 30tych, gdy przebieg obu linii był już taki jak opisałem (innych przynajmniej ja nie znalazłem). Mi chodzi o sam początek kolei Warszawa - Góra Kalwaria (nie można jej jeszcze nazwać grójecką) rok ok.1900. W tym czasie odcinek do cegielni w Gołkowie jeszcze "przynależał" technicznie do kolei wilanowskiej i też jakoś musiał się z tą linią łączyć.

Załączam na szybko szkic, który udało mi się zrobić na bazie dotychczas znalezionych informacji


* tory kolejki w piasecznie 1932.jpg (356.77 KB, 1896x984 - wyświetlony 528 razy.)
Zapisane
Zgroza
Zawiadowca
****
Długość toru:: 361 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 07 Marzec 2017, 20:11:45 »
0

Spróbuj http://igrek.amzp.pl/details.php?id=1763516.
<cierpliwość>
Zapisane
pcichomski
Nowicjusz
*
Długość toru:: 15 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 07 Marzec 2017, 22:51:29 »
0

Tą mapkę też już analizowałem, ale ona pokazuje także późniejszy przebieg jak na moim szkicu. Zresztą ze względu na skalę mam wrażenie że nieco umownie. Widać to też po przebiegu bocznic do cegielni w Oborach i w Chylicach Letnisku (np w porównaniu ze szczegółowymi późniejszymi sztabówkami).

Pozdrawiam.
Zapisane
ksiezyc_nad_gieesem
Mechanik
***
Długość toru:: 169 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #5 : 08 Marzec 2017, 00:08:16 »
0

Tu jest jakoś inaczej.
Jeżeli tam nie znajdziesz to pozostaje przepyrać jeszcze biblioteki cyfrowe.
Może coś tam znajdziesz.
Może się również zdarzyć, że nie ma takiej mapy, poza katastrem bo stary przebieg za krótko funkcjonował i nikt go nie narysował.

Bądźcie zdrowi.

ksiezyc_nad_gieesem ...


* pias.jpg (205.09 KB, 920x742 - wyświetlony 465 razy.)
Zapisane

..Prawnik z teczka moze ukrasc wiecej niz
100 gangsterow uzbrojonych w karabiny ....(c) Mario Puzo
pcichomski
Nowicjusz
*
Długość toru:: 15 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 08 Marzec 2017, 18:07:15 »
0

OMG, wszystkie moje koncepcje własnie się walą. Co? Który rok jest na tej mapie?

Pozdrawiam
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4056 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #7 : 08 Marzec 2017, 18:13:46 »
0

Jeśli popatrzeć dokładnie, to na Księżycowej mapie nie ulega wątpliwości że wkradł się błąd, linia główna do Warszawy, a także obie odnogi: do Grójca i Góry Kalwarii idą nieodpowiednimi stronami dróg bitych. Zatem i środek może być trochę nie teges...
Zapisane

WMD Piaseczno prezentuje:
Łutututu tsss...!
Czyli FAURem do odciny.
ksiezyc_nad_gieesem
Mechanik
***
Długość toru:: 169 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #8 : 08 Marzec 2017, 21:37:10 »
0

OMG, wszystkie moje koncepcje własnie się walą.

Spokojnie, to tylko prawdopodobnie austriacki przedruk mapy rosyjskiej.
Ustalcie sobie z Kucykiem co i jak bo, po pierwsze nie zajmowałem się Piasecznem i okolicami zbyt szczegółowo, po drugie tworzę wiekopomne dzieło ...... hehehe
Co? Który rok jest na tej mapie?

29.03.1912
http://www.mapywig.org/m/K.u.K._maps/series/075K/300dpi/3166_WARSCHAU_300dpi.jpg

Bądźcie zdrowi.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Zapisane

..Prawnik z teczka moze ukrasc wiecej niz
100 gangsterow uzbrojonych w karabiny ....(c) Mario Puzo
pcichomski
Nowicjusz
*
Długość toru:: 15 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 08 Marzec 2017, 21:58:37 »
0

Wszystko na tej mapie jest nie tak. Oprócz złej lokalizacji względem poboczy dróg widać jeszcze inne błędy rzeczowe.
Linia 1000mm z Warszawy (ta na północy kończąca się przy kościele) kończy się w Piasecznie. Linia do G.Kalwarii (ta na południowy wschód) wygląda jakby by była częścią linii wilanowskiej 800mm (biegnącej z północnego wschodu). A tak nie było.
W początkowym okresie (że tak powiem: u zarania) linia 1000mm była to linia Warszawa (ul Puławską) - Piaseczno - G.Kalwaria, a odnoga do Gołkowa (na południowy zachód) była częścią kolejki Wilanowskiej 800mm. Te dwie linie muszą się krzyżować, a na pewno linia z Warszawy musi się łączyć z linią do G.Kalwarii.

Nie wiem co myśleć o tej mapie. Jest ewidentnie błędna, może rysowana na postawie czyjejś opowieści .
A może jest to mapa "życzeniowa" związana jakoś ze staraniami właścicieli obu kolejek o koncesje na dalsze odcinki. Z obu książek Pokropinskiego wynika, że właściciele obu kolejek starali się o koncesje na budowę dalszych odcinków swoich kolejek w kierunku G. Kalwarii i w kierunku Grójca. Tyle że nie byłby wtedy błędnie zaznaczony odcinek z Warszaway po niewłaściwej stronie traktu.

Myślę więc, że można potraktować tę mapę jako ciekawostkę nic nie wnoszącą do kwestii początkowego przebiegu obu linii przez "centrum" Piaseczna.

Pozdrawiam
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!