Świat kolejek wąskotorowych SMF
17 Czerwca 2024, 05:49:03 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Ostatni pociąg w Brześciu Kujawskim (?)  (Przeczytany 23196 razy)
brok
Zawiadowca
****
Długość toru:: 423 m

W terenie W terenie


WWW
« : 03 Maja 2017, 20:30:11 »
+4

W Świecie Kolei 7/2016 w dziale WCZORAJ I DZIŚ ukazał się jednostronicowy artykuł zatytułowany Brześć Kujawski.
Autor Marek Malczewski wspomina, że ostatnim pociągiem jaki dotarł do tej stacji był wagon motorowy MBxd1-204, który 2 lutego 2008 roku przyjechał, jako pociąg pożegnalny zorganizowany przez ówczesnego operatora SKPL.

Tymczasem działając na zasadzie "mocnej prowizorki" zorganizowałem przejazd do Brześcia, 23 lutego 2008 roku (ogłoszenie o przejeździe można znaleźć w archiwum forum). Podczas tego przejazdu, od Mechanika Pana Stanisława dowiedziałem się, że w tym okresie było jeszcze kilka pociągów w tej relacji uruchomionych na zamówienie (między innymi dla grupy z zagranicy). Jest wielce prawdopodobne, że któryś z nich dotarł na stację po nas (tj. po 23 lutego 2008 roku).

Po odejściu SKPL z Krośniewic do Brześcia co najmniej raz dojechała drezyna motorowa patrolująca szlak (było to na jesieni 2008, albo 2009(?) Wiem też, że był planowany przejazd specjalny dla włodarzy okolicznych gmin, czy doszedł on jednak do skutku?
Wydarzenia z przed około dziesięciu lat, a pewności nie ma, który pociąg i kiedy był tak na prawdę tym ostatnim w dziejach tej stacji?
Zapisane

Najpiękniejsze są takie podróże,
Które pamięć na zawsze zachowa,
Gdy dziewczyna jest piękna nad podziw,
A kolejka wąskotorowa...
Franc Maurer
Młotkowy
**
Długość toru:: 75 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 04 Maja 2017, 17:16:58 »
+2

Mimo że kraulina była słaba to ja odpowiem. 2 luty to nie jedyny skład SKPL. Po tym 23 lutym było Twoja impreza ale pomiędzy tymi obiema ktoś zamówił prywatnie oraz na koniec lutego był wagon 204 jeszcze raz. A co do WMC to bylisy w Brześciu 4 razy oraz Lok.Lxd2 po węglarki  uzywki ponieważ z powodów róznych brakowało ilostanu w Krośniewicach. A w roku 2009 bylismy w Brzesciu (tylko nie pamiętam kiedy to SKKW organizowało przejazdy turystyczne) to przy okazji oczyszczania szlaku do Izbicy  i Lubrańca bywaliśmy w Brześciu który przypominał dżunglę niż stacje . I to na tyle. Robiłem fotki z tych przypadkowych jazd.
Zapisane
Kamil
Młotkowy
**
Długość toru:: 54 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2 : 08 Maja 2017, 15:36:51 »
+5

Po odejściu SKPL z Krośniewic do Brześcia co najmniej raz dojechała drezyna motorowa patrolująca szlak (było to na jesieni 2008, albo 2009(?)

O ile dobrze pamiętam, to ostatnim pojazdem o napędzie mechanicznym, który dotarł do stacji w Brześciu Kujawskim, była drezyna motorowa Wmc-039. Było to dokładnie w dniu 28 marca 2009 r. Wówczas kilkuosobową grupą, patrolując szlak w ramach przygotowań do dwóch okazjonalnych przejazdów (do Izbicy Kuj. i do Lubrańca), dojechaliśmy aż do mostu i do samej bramy wjazdowej do cukrowni.

Na terenie samej cukrowni oraz na placu składowym tory fizycznie jeszcze istniały, w lokomotywowni były już wyprute, a lokomotywy cukrownicze podobno kilka dni wcześniej zostały zabrane przez nowego właściciela. Na tych licznych, istniejących jeszcze torach zakładowych nie było już ani jednej sztuki taboru... Kompletna pustka i cisza.

Wiem też, że był planowany przejazd specjalny dla włodarzy okolicznych gmin, czy doszedł on jednak do skutku?

Nie doszedł... Doszły do skutku dwa przejazdy ogólnodostępne:
1. do Izbicy Kuj. na Dzień Dziecka w dniu 31 maja 2009 r.
2. do Lubrańca z okazji obchodów 500-lecia miasta w dniu 06 czerwca 2009 r.

I to by było na tyle. Żaden pociąg już więcej nie przejechał przez węzeł Boniewo / Jerzmanowo...


* 1.jpg (42.56 KB, 448x336 - wyświetlony 1115 razy.)

* 2.jpg (36.35 KB, 448x336 - wyświetlony 1055 razy.)

* 3.jpg (40.59 KB, 448x336 - wyświetlony 880 razy.)
Zapisane
Franc Maurer
Młotkowy
**
Długość toru:: 75 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 08 Maja 2017, 16:34:26 »
+1

A kto był wtedy na tym przejeździe do Brześcia , który w/g relacji był ostatnim. Bo rozumiem że jak któryś osobnik nie był powiadomiony o przejeździe jeszcze innym niż ogłoszonym lub poza zakresem wiedzy to znaczy że nie było go wcale . No ok .   .   Jak tu wstawić fotkę z tego wszystkiego  ? Tylko muszę przejrzeć zdjęcia w ilości 264 GB 85 055 plików i 1121 folderów od 2000 do 2008r
« Ostatnia zmiana: 08 Maja 2017, 16:58:03 wysłane przez Franc Maurer » Zapisane
Kamil
Młotkowy
**
Długość toru:: 54 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4 : 08 Maja 2017, 17:30:27 »
+6

[...] rozumiem że jak któryś osobnik nie był powiadomiony o przejeździe jeszcze innym niż ogłoszonym lub poza zakresem wiedzy to znaczy że nie było go wcale [...]

Według mojej wiedzy i pamięci tak było, jak napisałem powyżej. Nic po 28-mym marca 2009 do Brześcia Kujawskiego po torach już nie dojechało. Oświeć nas i napisz, a właściwie udowodnij, że było inaczej. Tylko rzeczowe dowody proszę, bo ostatnio w innym wątku, przy okazji rozmowy o filmie P. Andrzeja Mastalerza, dokumentującego ściąganie przez FPKW resztek taboru z Sompolna, daty rozjechały Ci się kompletnie. Taka ta Twoja pamięć niezawodna Marci... znaczy się Francu Z politowaniem
Zapisane
Franc Maurer
Młotkowy
**
Długość toru:: 75 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 08 Maja 2017, 17:47:16 »
0

Kamil imprezy na zamówienie były imprezami . Kasprzak musiał dokończyć sprawy te nie załatwione. Nastepna rzecz to to wiadomo kasowano co sie dało i nie zgadzał się ilostan wagonów i to nie tajemnica że te wagony  bez napisu PKp to z Brześcia. Co do ściągania taboru przez FPKW mogłem coś pomylić ale na moim profilu na FB sa zdjecia z naprawy tego podmytego przepustu co jest pokazany własnie na filmie Pana Mastalerza  , a powiedziane było że nigdy tam nic wiecej nie jechało w czasach PKP . Co do Brzescia to nie musiał każdy wiedzieć że byliśmy i to chyba dobrze by nie było potem kto i jakim prawem pojechał dalej niz do Boniewa , Izbicy lub Jerzmanowa do Lubrańca  , a przypadkiem pojechał prosto . Znajdę to oświecę . Mi to sie wydaje że w ogóle na kolejce krośniewickej nie byłem , nie jestem i nie wiem gdzie sie znajduje. takie odnosze wrażenie osób piszacych , gdzie co nie którzy tylko bywali na imprezach lub  przypadkiem by pomóc przy karczowaniu krzaków . A co do pamięciu Kamilu każdy z Nas może się mylić . Nie istnieją osoby które wiedza wszystko najlepiej .
« Ostatnia zmiana: 08 Maja 2017, 17:53:15 wysłane przez Franc Maurer » Zapisane
Franc Maurer
Młotkowy
**
Długość toru:: 75 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 08 Maja 2017, 17:55:34 »
0

Wstaw zdjęcie a limit to 400
Zapisane
Kamil
Młotkowy
**
Długość toru:: 54 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #7 : 08 Maja 2017, 18:03:07 »
+3

Co do Brzescia to nie musiał każdy wiedzieć że byliśmy [...] a co do pamięciu Kamilu każdy z Nas może się mylić . Nie istnieją osoby które wiedza wszystko najlepiej .

Dobrze, zatem pomijając kwestie związane z kasowaniem węglarek bez napisu "PKP" z Brześcia Kuj., pomijając kwestie Pana Kacprzaka, kwestię przepustu na filmie Pana Mastalerza, kwestię przedawkowywania krauliny (czymkolwiek ona jest) i jeszcze wiele innych kwestii nie związanych z tym wątkiem, może po prostu odpowiedzmy wprost Koledze Brokowi na zadane przez Niego pytanie - kiedy do Brześcia Kujawskiego dotarł ostatni pociąg?

Ja posługując się swoją wiedzą i pamięcią, popartą dość licznymi zdjęciami i wspomnieniami, śmiem twierdzić, że było to 28 marca 2009 roku. Jeżeli nie, to prosimy o informację, kiedy to było i co to był za pojazd, a najlepiej jeszcze dopisek, z jakiej okazji on się tam znalazł.
Zapisane
Franc Maurer
Młotkowy
**
Długość toru:: 75 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 08 Maja 2017, 18:12:17 »
+2

Była to Wmc koło gdzieś lipca 2009 r oraz w 2009r też jakoś zaraz - sierpień - wrześień  i wtedy wyszedł dym że jedziemy nie legalnie  - to słowa z-cy burmistrza K-ce. Każdy niby chciał żeby kontrolować szlak tylko szkoda było by jeździć drezyną a z samochodu to juz nie tak .
« Ostatnia zmiana: 08 Maja 2017, 18:16:25 wysłane przez Franc Maurer » Zapisane
Franc Maurer
Młotkowy
**
Długość toru:: 75 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 08 Maja 2017, 18:29:47 »
-1

Wrzucę na profil FB bo tutaj albo limit za długi czasu przekroczony albo rozmiar .
Zapisane
brok
Zawiadowca
****
Długość toru:: 423 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #10 : 09 Maja 2017, 18:50:14 »
+3

Co do Brzescia to nie musiał każdy wiedzieć że byliśmy [...] a co do pamięciu Kamilu każdy z Nas może się mylić . Nie istnieją osoby które wiedza wszystko najlepiej .

(...)
Ja posługując się swoją wiedzą i pamięcią, popartą dość licznymi zdjęciami i wspomnieniami, śmiem twierdzić, że było to 28 marca 2009 roku. Jeżeli nie, to prosimy o informację, kiedy to było i co to był za pojazd, a najlepiej jeszcze dopisek, z jakiej okazji on się tam znalazł.

Kamil dziękuję za konkretne informację. Wątek pokazuje, jak bardzo trzeba być ostrożnym, gdy prowadzi się kroniki zdarzeń, czy też sporządza monografie. Minęło kilka lat od likwidacji stacji w Brześciu, działo się to w dobie internetu i powszechnej technologii aparatów cyfrowych, a jednak z różnych powodów nie wszystko jest pewne i jednoznaczne.

Ogólna dygresja - po raz kolejny widać, że warto czasem używać stwierdzeń "prawdopodobnie", "regularne przewozy zakończono", "jednym z ostatnich przejazdów był", zwłaszcza jeśli dany przejazd nie był pociągiem rozbiórkowym .

Podobnymi pytaniami można by zasypać całe forum. Przykładowo:
Na Grójeckiej KD ruch pociągów towarowych zawieszono 1 września 1996 roku, pisał o tym między innymi ("pierwszy bieżący numer", który kupiłem) Świat Kolei 1/1997. Data ta pojawia się również w różnych publikacjach. Tymczasem mam informacje, że przez pewien czas na linii prowadzono dalej komercyjny przewóz towarów (?)

Za koniec Sompolińskiej KD należy uznać jesień 2001 roku, kiedy to zamarł ruch przewozów towarowych (tu konkretnej daty znów nie znam). Tymczasem przez jakiś czas kursowały jeszcze pociągi techniczno-gospodarcze. Prawdopodobnie ostatni z nich z Lxd2-343 wyjechał na szlak do Koła 26 kwietnia 2002 roku - chyba że ktoś "przebiję" podaną przeze mnie datę. Żeby nie było jednak różowo, lokomotywa po tym czasie musiała jakoś trafić do Gniezna. Dodatkowo na szlakach Sompolińskiej KD wciąż leżały tory, więc mogły się tam pojawić pociągi zarówno z Krośniewic, jaki i z Gniezna. Nie uruchomiła ich tamtejsza Sekcja,
ale podział Kujawskich KD można uznać za sztuczny, symboliczny, umowny... zresztą zdaje się, że zmienił się on w czasach SKPL i UM Krośniewice, które przejęły również część "Sompolna". 

Gdy dobrze się poszuka to można znaleźć ciekawe informacje, jak na razie wiemy, że w Brześciu Kujawskim ostatni pojazd dotarł w marcu ale nie 2008, a 2009 roku. Tory rozebrano na EURO 2012, więc może jeszcze później coś po nich przejechało...(?)
Zapisane

Najpiękniejsze są takie podróże,
Które pamięć na zawsze zachowa,
Gdy dziewczyna jest piękna nad podziw,
A kolejka wąskotorowa...
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #11 : 09 Maja 2017, 19:25:51 »
+4

Wątek pokazuje, jak bardzo trzeba być ostrożnym, gdy prowadzi się kroniki zdarzeń, czy też sporządza monografie. Minęło kilka lat od likwidacji stacji w Brześciu, działo się to w dobie internetu i powszechnej technologii aparatów cyfrowych, a jednak z różnych powodów nie wszystko jest pewne i jednoznaczne.
Ogólna dygresja - po raz kolejny widać, że warto czasem używać stwierdzeń "prawdopodobnie", "regularne przewozy zakończono", "jednym z ostatnich przejazdów był", zwłaszcza jeśli dany przejazd nie był pociągiem rozbiórkowym .
Można podać przykład o wiele wcześniejszy. Na Jędrzejowskiej KD całość ruchu zamknięto 1 lutego 1993 roku. Tymczasem do 1995 roku była obsługiwana systemem tzw.  przewozów komercyjnych ładownia w Dobrej Sztambergów (do jej obsługi zdecydowano wcześniej nie likwidować od razu szlaku do Rataj Słupskich). Prawdopodobnie do 1997 roku trwała obsługa ładowni Lasów Państwowych w Rudkach. Do jej obsługi uruchamiano stację styczną Stawiany.
Zapisane

Franc Maurer
Młotkowy
**
Długość toru:: 75 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #12 : 09 Maja 2017, 21:30:00 »
+1

Jak zacząłem przeglądać zdjęcia to wyszły inne siupy, ale takze rzeczy które już wyleciały z głowy. To teraz ja Was sie o coś zapytam. Kiedy był przejazd do Gniezna wagonem motorowym serii Mbxd1-201 ,? Kwiecień , maj 2004?
Bo do czego zmierzam . Przecież wagonem Mbxd1-201 kolejarze mieszani tzn z Krosniewc i Gniezna  oraz ja jeszcze z aparatem Smiena pojechalismy po wagon osobowy z błekitnym dachem  , a przyciągnęli ten wagon kolejarze z Sompolna  i był ustawiony jako ostatni . To znaczy pierwszy od Boniewa. Wiec znaczy że był pchany od Izbicy Kujawskiej bo po drodze nie ma mijanki. A  sompoliniaki tam były gdyż wywaliły sie węglarki z transporterów i jak dzis pamiętam dźwig na podwoziu Jelcza który nie mógł ich unieść . A to było już po PKP , chociaż SKPL jeszcze nie wchodził na krosniewcką , bo poniewaz 1 osobowe to październik 2002r przynajmniej tak mi sie zdaje bo było ponuro , zimno i deszczowo jak w ten piekny maj 2017.
Zapisane
brok
Zawiadowca
****
Długość toru:: 423 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #13 : 09 Maja 2017, 21:34:56 »
+2

Franz, ten przejazd z Krośniewic do Gniezna był 20 kwietnia 2002 roku. Jeśli mnie pamięć nie myli SKPL przywrócił ruch osobowy w Krośniewicach na 1 listopada 2002 roku, ale nie wykluczone, że tak jak piszesz ruszyli już w październiku, myślę, że to akurat da się ustalić .
Zapisane

Najpiękniejsze są takie podróże,
Które pamięć na zawsze zachowa,
Gdy dziewczyna jest piękna nad podziw,
A kolejka wąskotorowa...
Zgroza
Zawiadowca
****
Długość toru:: 404 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #14 : 09 Maja 2017, 21:55:44 »
0

Cytuj
Tymczasem do 1995 roku była obsługiwana systemem tzw.  przewozów komercyjnych ładownia w Dobrej Sztambergów

Tzn. ładowali w Dobrej, i wieźli gdzie? Staszów czy Jędrzejów, czy wewnątrz sieci?
Zapisane
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #15 : 09 Maja 2017, 22:05:25 »
+2

Cytuj
Tymczasem do 1995 roku była obsługiwana systemem tzw.  przewozów komercyjnych ładownia w Dobrej Sztambergów
Tzn. ładowali w Dobrej, i wieźli gdzie? Staszów czy Jędrzejów, czy wewnątrz sieci?
Materiałem były cięte na wymiar słupy obudowy dla kopalni zwane "kopalniakami". Pociągi transporterowe chodziły do Stawian, gdzie był zamawiany tabor do przetoków i przygotowania zdawki. Lokomotywy chodziły już z Jędrzejowa, bo stacja Bogoria była zamknięta do obsługi w 1992 roku. Dawni kolejarze bardzo lubili te służby bo mogli tam zrobić dodatkowe godziny.
Jak widać z ekonomicznego punktu widzenia nie miało to większego sensu i powiększało tylko deficyt kolejki. Jak pamiętam wg publikowanych analiz rentowności kolejek na drugą połowę lat 90-tych jędrzejowska wyrabiała jakieś 7-9 %. Ratowano to likwidacją tych przewozów i kolejnymi zwolnieniami pracowników. Koniec jednak mógł być tylko jeden ...
Zapisane

dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1483 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #16 : 10 Maja 2017, 05:42:12 »
+1

A wiecie, że bilety z wznowienia ruchu na KrKD nie mają daty? Mam też film, na których chyba data jest, nie mam za to jak go chwilowo zgrać ani odtworzyć. Ale było wtedy słotnie, to fakt. I frekwencja mizerna
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
majster
Mechanik
***
Długość toru:: 168 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 10 Maja 2017, 15:50:54 »
+5

Franc, tzn. Marcin, zgadza się jechaliśmy MBxd1-201 po tą klasę pod Izbicę i z powrotem do Krośniewic w kwietniu 2002 roku.
Co do Sompolna to Lxd2-343 pojechała do Gniezna z pługiem stargardzkim 4 października 2002, w 2003 roku były 2 przejazdy z Gniezna do Sompolna i z powrotem, pierwszy wiosną 2003 (niestety nie pamiętam dokładnie kiedy), a drugi i ostatni dnia 14 czerwca 2003, z tego drugiego są filmy Pana Andrzeja Mastalerza na Youtube. Po tym czasie w Sompolnie na pewno raz (czy więcej razy nie wiem, być może, bo i taką wersję słyszałem) był też pociąg z Krośniewic, który zabrał między innymi wagon 3Aw, pług odśnieżny i wagon kryty (z częściami do lokomotyw), który stał w warsztacie. W Sompolnie byłem później w 2004 roku i wtedy nie było już żadnych śladów jazd bo i nie mogło być, gdyż w tym czasie były już pierwsze ubytki szyn około 2 kilometry od Sompolna w kierunku Przystronia oraz w kierunku Sławoszewka w okolicach Leśniczówki.
Zapisane
Franc Maurer
Młotkowy
**
Długość toru:: 75 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #18 : 10 Maja 2017, 17:19:10 »
+1

Wiec jeżeli jechaliśmy w kwietniu po osobowy przed izbicę to na pewno w 2002 nie było 201ką do Gniezna  , a moze ??!!! Nie wiem już teraz.  To ja od siebie z Krosniewic był skład Lxd2 plus bramkard  i takkm skałdem jeździlismy . Wiem że były zabierane aż 4 węglarki  , 8 transporterów i od groma części do Lxd2 . Potem byłem po tym razie jeszcze 3 razy WMC po części , była sytuacja gdzie w miewjscowowści Sompolinek uderzył by w Nas Żuk . A w Boniewie od rzeczy pękł resor . Części były wyjmowane z wagonu bramkardu brązowego wewnątrz hali . Tam jeszcze był chyba Robur dostawczy .
Zapisane
Franc Maurer
Młotkowy
**
Długość toru:: 75 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #19 : 10 Maja 2017, 17:44:33 »
0

Sprawdziłem faktycznie w kwietniu 2002 r. Kurcze jak wypdaja daty z głowy. Więc jak w kwietniu impraza to znaczy że jak PKP zawiesiło przewozy to mniej wiecej 2001 - 2002 były jazdy techniczne . hoć w 2003 raz udało Nam sie dojechać z Krosniewic do Sompolna. Mi sie wtedy udało uratowac tablice kontrolne z pomieszczenia dyżurnego ruchu . Z Wierzbinka , tej bocznicy gdzie sompoliniaki wpychali wagony od strony Gniezna może ktoś kojarzy.
Zapisane
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!