Świat kolejek wąskotorowych SMF
21 Październik 2019, 21:58:55 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Schematy, rysunki, zdjęcia MBxd1-344  (Przeczytany 9204 razy)
Kaśka
Czytelnik

Długość toru:: 4 m

W terenie W terenie


« : 31 Sierpień 2017, 08:30:59 »
+6

Szanowni Państwo,

Zarejestrowałam się u was bo wydaje mi się, że to jest jedyne miejsce gdzie mogę znaleźć to czego potrzebuję.

Nasza firma dostała zapytanie o możliwość wyremontowania MBxd1-344 (w trakcie przeglądania forum widziałam dywagacje na temat jego losów. Ponoć wciąż jest w Gryficach. Przynajmniej tak twierdzi Urząd Miasta który zwrócił się do nas z zapytaniem).
Wagon ten jest w fatalnym stanie i wiele rzeczy trzeba będzie odtworzyć (jak np pulpit motorniczego, ławki, półki itd). Niestety nie mamy żadnej dokumentacji dotyczącej tego wagonu.
Jesteście Państwo fascynatami, a wiem, że takie osoby zdolne są zejść do czeluści piekieł by zdobyć to co chcą, dlatego postanowiłam Was się zapytać. Czy macie może jakieś informacje o tym wagonie? Rysunki, schematy, dawne zdjęcia? Albo informację gdzie takie rzeczy mogłabym znaleźć.

Wszystko co mogłoby nam pomóc jak najwierniej odwzorować jego stan z początku jego pracy się przyda.
Oczywiście, jeśli nie uda mi się nic zdobyć, alternatywa istnieje, ale tutaj zachodzi obawa, że już nie będzie to wierne odtworzenie oryginału (możemy przejechać się do Krośniewic i na bazie oględzin MBxd1-204 zrobi 344... ale to już nie będzie to samo. Wszak dzieli ich, z tego co się dowiedziałam, jakieś 30 lat), stąd cała moja nadzieja w członkach forum.

Pozdrawiam Uśmiech
Zapisane
WIĆUŚ
Mechanik
***
Długość toru:: 235 m

W terenie W terenie

kolejkowy zawrót głowy


WWW
« Odpowiedz #1 : 31 Sierpień 2017, 10:52:30 »
+1

MBxd1-344 faktycznie istnieje i stoi w Gryficach, mimo że w książkach B. Pokropińskiego figuruje jako zezłomowany w 1983 roku.


Odtworzenie oryginału na bazie Mbxd1-204 to kompletnie zła droga ponieważ te wagony dzieli nie tylko 30 lat, ale też różni producenci i dwie różne epoki. Wagon 344 został zbudowany przed wojną, w 1937 roku w fabryce Lilpop, Rau i Loewenstein, natomiast 204 był konstrukcją powojenną wybudowaną w Konstalu w Chorzowie. Oba wagony pochodzą z dwóch różnych epok i w stanie fabrycznym posiadały różne rozwiązania techniczne i wystrój wnętrza. Należy teraz zadać sobie pytanie do stanu z jakich lat wagon ma zostać doprowadzony. Na przestrzeni lat, podczas powojennej eksploatacji wiele podzespołów było wymienianych na produkowane w tamtym okresie, więc wagony trochę zbliżały się do siebie, ale nie na tyle żeby można było przy odbudowie skopiować wygląd z jednego do drugiego. Druga sprawa to fakt że jest to ostatni zachowany wagon motorowy z fabryki Lilpop'a więc odbudowa nie może być potraktowana jako zadanie do odbębnienia w dowolny sposób. Wagon powinien być odbudowany najdokładniej jak to możliwe do stanu z konkretnego okresu eksploatacji, albo przedwojennego, albo któreś lata powojennej eksploatacji na PKP. Parafrazując kolegę Kucyka, słowo "jakość" nie można celowo lub nieumyślnie zastępować słowem "jakoś". Znając życie ja sobie tak tylko teoretyzuję, a właściciel lub zleceniodawca i tak zrobi co zechce i skończy się jak z wieloma innymi zabytkami. Nie to żebym marudził, bo jeśli wagon faktycznie zostanie uruchomiony to na pewno będzie to lepsze niż żeby dalej stał w takim stanie jak stoi teraz, ale jeśli okaże się że motywem przewodnim będzie ww. określenie "jakoś" to może lepiej byłoby gdyby zabezpieczony poczekał na przyszłe pokolenia.
Zapisane

Blog o mojej kolei ogrodowej: http://kolejogrodowa.blogspot.com/
Kaśka
Czytelnik

Długość toru:: 4 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 31 Sierpień 2017, 12:44:21 »
+1

Bardzo dziękuję za odpowiedź.

Dostaliśmy (kiepskie) zdjęcia od zleceniodawcy w jakim stanie wagon jest teraz. Obraz nędzy i rozpaczy. Oraz rysunek zwymiarowanego wagonu sygnowany przez pana B. Pokropińskiego
A że nasza firma specjalizuje się w beznadziejnych przypadkach (np naprawa kompletnie spalonych maszyn), poważnie rozważamy to zlecenie.
I właśnie nie chcemy żeby to było "jakoś" i chcemy się do tego odpowiednio przygotować, tak by po renowacji nie był to kolejny twór, zlepek epok i pomysłów, a jak najwierniejsze odwzorowanie oryginału. Dlatego zdecydowałam się na rejestrację na tym forum.
Na (chyba) szczęście część elementów które aktualnie znajdują się w wagonie, zachowało się "do odwzorowania", ale też nie jestem w stanie stwierdzić czy były one na przestrzeni lat wymieniane (z zapytania jakie otrzymaliśmy, właśnie takie jakie się zachowały, mielibyśmy odwzorować). Zdaję sobie sprawę, że to może sprawić, że wagon nie będzie dokładnym odzwierciedleniem tego który powstał w 1937r... A szkoda.
Jeśli zleceniodawca zdecyduje się tym razem na renowację (a wiem, że przetargi na nią robi od kilku lat...), dołożymy wszelkich starań żeby ostatni egzemplarz MBxd1 był powodem do dumy dla wszystkich, tak dla nas jak i pasjonatów koleją Uśmiech
Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1864 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #3 : 31 Sierpień 2017, 14:44:43 »
+1

Pani Kasiu, o rysunkach Pana Pokropińskiego można powiedzieć dużo, ale na pewno nie to, że są dokładne i dobrze zwymiarowane.

Pytanie, czy wagon ma być odtwarzany do ruchu jako czynny, czy na eksponat?
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3890 m

Na służbie Na służbie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4 : 31 Sierpień 2017, 14:55:15 »
0

Po renowacji wagon ma stanowić ekspozycję-pomnik, który ustawiony będzie w miejscu byłej stacji Wilanów. - Takoż prawi zamówienie Urzędu Miasta Stołecznego.
Zapisane

Naprawa będzie droga, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy.
Kaśka
Czytelnik

Długość toru:: 4 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 31 Sierpień 2017, 15:09:46 »
0

Panie Piotrze, zanim odezwałam się na forum, poczytałam trochę i widziałam , że wiele osób ma tu poważne zastrzeżenia co do niego i tego jak przykłada się do swojej pracy, dlatego też nie traktuję jego rysunków jako 100% wyznacznika.
I tak jeśli miałoby dość do realizacji zlecenia, będę musiała pojechać do Gryfic i sama zwymiarować pozostałość wagonu, zanim jeszcze zostałby przywieziony na teren naszego zakładu. Póki co, sam rysunek, jest dla nas jedynie punktem odniesienia do szacunkowych wyliczeń.

Tak jak Pan Kucyk napisał, wagon ma być eksponatem ustawionym na byłej stacji Wilanów
Zapisane
Michał Z
Mechanik
***
Długość toru:: 287 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 31 Sierpień 2017, 17:57:18 »
+11

Tak jak Pan Kucyk napisał, wagon ma być eksponatem ustawionym na byłej stacji Wilanów
To by oznaczało, że nie ma konieczności odtwarzania napędu, gdyby chcieć to zrobić koszty wzrosły by lekko licząc 2-3-krotnie.
Wizyta w Krośniewicach lub Rogowie i obejrzenie tamtejszych Konstali (MBxd1-204, Mx203) jest całkiem wskazana.
Wbrew temu, co pisał kolega WICIUS napęd i sposób sterowania (czyli wystrój kabiny maszynisty) są bardzo podobne, zwłaszcza charakterystyczny sposób sterowania silnikiem i przekładnią - poprzez 3 korby na pulpicie. W obydwu taki sam system hamulca powietrznego a więc krany hamulca, manometry itp.

Koledze WiCIUSiowu podpowiem tu, że obydwa te typy wagonów miały przekładnię mechaniczną sterowaną pneumatycznie, Lilpop w wykonaniu niemieckiej firmy Mylius a Konstal w polskiej, dość nieudolnej kopii takiego Mysliusa.
 
Wnętrze przedziału pasażerskiego różni się głównie pokrojem ławek, w Lilpopie były całe drewniane, w Konstalach są to stalowe szkielety z siedziskami z dermy (pierwotnie) wymienione na drewniane listewki (w Krosniewicach).

Sposób konstruowania pudła i jego wewnętrznego "obszycia" też są jednakowe. To są pudła stalowe spawane elektrycznie, od wewnętrznej strony do profili były przykręcone drewniane beleczki i do tych beleczek były mocowane płyty ścienne i sufitowe. Oryginalnie w Lilpopie były to płyty z cienkiej sklejki, po wojnie raczej używano płyt laminowanych, czasem paździerzowych jak na "plecy" szafek itp.

Odnośnie samego Lilpopa - najbardziej istotną przebudową dokonaną w latach 50. była likwidacja przejść w ścianach czołowych - oryginalnie zamiast prawego okna z przodu były drzwi - a w środku w tym czasie wygrodzono duży przedział maszynowy na silnik, oryginalnie to wszystko mieściło się pod ławkami.

Rysunek tego wagonu sygnowany przez B.Pokropińskiego w książce "Kolej Grójecka" na str. 120 jest akurat całkiem dobry, bo jest wprost przerysowany z oryginalnej dokumentacji. Niestety autor dzisiaj już nie pamięta gdzie jest ta dokumentacja, więc pomimo prób nie udało się do niej dotrzeć, a szkoda, przydałaby się do takiej odbudowy. Ponoć jest w Muzeum Kolejnictwa w W-wie albo w Sochaczewie ale nikt tam nic nie wie, więc różnie dobrze mogła zostać zniszczona (po co to trzymać, skoro jest już o tym książka, taka polska mentalność...)
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3890 m

Na służbie Na służbie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #7 : 31 Sierpień 2017, 18:34:55 »
+12

O, i właściwie jest już rozwiązanie problemów Pani Katarzyny - Kolega Michał Z jest w naszym kraju gdzie się skarpety w sandały pcha, najwybitniejszym znawcą i posiadaczem najszerszej wiedzy na temat wąskotorowych wagonów motorowych. Jeśli Pani będzie grzeczna, to Michał, jeśli się zgodzi, jest najsolidniejszą gwarancją, że prace firmy którą Pani reprezentuje sprawią, iż ten piaseczyński motowóz, zwany dawniej "Iskierką", zostanie odbudowany zgodnie z historycznym wyglądem. To właściwie tyle com chciał rzec.
Zapisane

Naprawa będzie droga, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy.
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 364 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #8 : 31 Sierpień 2017, 22:39:38 »
+12

A ku przestrodze napiszę tak: drodzy posiadacze wszelkiej dokumentacji,nie udostępniajcie nic za darmo bo to zwykłe frajerstwo.Firma zwracająca się o pomoc bezpośrednio do was lub poprzez branżowe fora ,za wykonanie usługi dostanie grubą kasę,a wy co najwyżej może zaproszenie na pokaz po renowacji.Prezesi takich firm lub ich pracownicy zawsze na początku będą mili,grzeczni i zapewniający o dobrych intencjach,a w rzeczywistości to bezwzględni profesjonaliści nastawieni na zysk po jaknajmniejszej linii oporu i kosztów.
Skąd to wiem,raz dałem się wycyckać,w dobrej wieże objaśniając pewnemu biznesmenowi jak w Lxd2 wymieć oryginalny motor na Henschla,on zarobił grubą kasę,a ja nie usłyszałem nawet słowa dziękuję.
Wiem że minusy się posypią ale przed cwaniakami musiałem ostrzec.
Zapisane

Wiem,że nic nie wiem.
Kaśka
Czytelnik

Długość toru:: 4 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 01 Wrzesień 2017, 08:07:16 »
+6

Bardzo Panom dziękuję za odpowiedzi.
Wielka to pomoc, bo widzę, że w razie potrzeby, jeśli urząd miasta zdecyduje się na remont wagonu, i wybierze nas, będziemy mieli szansę się wykazać i wyremontować "Iskierkę" jak najlepiej.

Odnośnie słów Jsz, oczywiście. Wszystkim firmom zdarza się uzyskiwać różne dokumentacje z różnych źródeł, nie zawsze płacąc za to. Także i nam. O ile materiały są ogólnodostępne (np katalogi internetowe konkretnych firm). Ale z doświadczenia wiemy, że jeśli jest coś trudne do zdobycia, lub chronione przez firmę będącą właścicielem (np ksiązki serwisowe maszyn jakie remontujemy, uzyskiwane u ich producentów), trzeba za to zapłacić. I liczymy się z tym. W żadnym wypadku nie liczę na naiwność ludzką, bo niby czemu? Jestem szeregowym pracownikiem, a nie prezesem który kasę trzyma dla siebie i cieszy się z każdej złotówki zaoszczędzonej (=wyrwanej od naiwniaków) więc nie mam żadnego celu w tym żeby się przymilać, chcieć zdobyć dokumentację na ładne oczy Uśmiech
Wielki plus dla Pana za poruszenie tego tematu. Dziękuję i pozdrawiam Uśmiech
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3890 m

Na służbie Na służbie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #10 : 16 Luty 2018, 16:55:28 »
+1

Tajnos Agentos donosi że "Iskierka" została dziś zabrana z Gryfic!
Zapisane

Naprawa będzie droga, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy.
kamlox
Mechanik
***
Długość toru:: 176 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 16 Luty 2018, 18:16:56 »
0

To fakt. Opuściła muzeum i na lawecie pojechała w siną dal  Duży uśmiech
Zapisane
Piotrek
Mechanik
***
Długość toru:: 296 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #12 : 18 Luty 2018, 08:41:32 »
+1

Facebook ma nawet zdjęcia Chichot
https://www.facebook.com/PPKGFC/posts/1284251905007652

Cytat: ZyGa rail photo
Gryfice. 16.02.2018r. Wagon Motorowy MBxd1 o numerze 344 prawdopodobnie zyska drugie życie. Motowóz ma przejść naprawę główną wraz z odbudową i pozostać czynnym eksponatem, jedynym w Polsce jak i chyba na świecie wagonem tej serii na rozstawie 1000 mm. Stacjonować ma w okolicach Wilanowa. Jak będzie czas pokaże. Film z załadunku i wyjazdu --> https://www.youtube.com/watch… więcej informacji w artykule https://www.wilanow.pl/1173-wagon-dla-wilanowa








Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3890 m

Na służbie Na służbie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #13 : 18 Luty 2018, 09:24:43 »
0


He, odpalamy powyższy artykuł i czytamy:


Wagon dla Wilanowa

Dzielnica Wilanów m.st. Warszawy ogłasza postępowanie na wyłonienie podmiotu zainteresowanego zawarciem umowy koncesji na 'Przeprowadzenie remontu i prowadzenie wybranej działalności w wagonie motorowym Mbxd1-344 produkcji Lilpop, Rau i Loewenstein, na obszarze Dzielnicy Wilanów m.st. Warszawy'. Szczegółowe warunki udziału w postępowaniu określone są w 'Ogłoszeniu o koncesji na usługi – Wagon Mbxd1-344'. Na zdjęciu: wagon kolejki wilanowskiej z lat 70-tych ubiegłego wieku (nie jest to wygląd aktualny wagonu).

Zainteresowane podmioty prosimy o składanie wniosków o zawarcie umowy koncesji wraz oświadczeniem do dnia 28 czerwca 2013 r. do godz. 15.00 w Urzędzie Dzielnicy Wilanów m.st. Warszawy, ul. Stanisława Kostki Potockiego 11, pok. 309.

Zapisane

Naprawa będzie droga, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy.
Juras XR4Ti
Młotkowy
**
Długość toru:: 89 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #14 : 18 Luty 2018, 12:14:36 »
0

Hmmm... Bar bistro,warzywniak? Ciekawe co oni wymyślili.  A jeżeli czynny eksponat, to może ,,w okolicach Wilanowa" - czyli w Piasecznie.

pozdrawiam - Juras
Zapisane
Trabant
Zawiadowca
****
Długość toru:: 400 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #15 : 18 Luty 2018, 12:45:28 »
0

Sklep z bronią założą, albo seks-shop...
Koniec, końców lepszy sklep z pamiątkami, niż rdzewienie w krzakach.
Zapisane

PRÓŻ / ŁAD
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3890 m

Na służbie Na służbie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #16 : 18 Luty 2018, 13:41:29 »
+6

Oczywiście ta informacja o tym że motorówka ma zostać odbudowana do ruchu to fejk nius, bo zadaniem jej będzie świadczyć o niegdyś pięknym rozdziale historii w którym Wilanów posiadał komunikację kolejową. Jest nawet określone dokładne miejsce prezentacji: działka nr 7/15 w obrębie 1-05-50, lub nr 7/36 z obrębu 1-05-50, w bezpośredniej bliskości budynku stacji dawnej kolejki wilanowskiej przy ul. Stanisława Kostki Potockiego 31.

Tym nie mniej łza szczęścia się w oku kręci, że wreszcie pudło zostanie należycie zakonserwowane. Opowiem Wam, że gdy będąc rok temu w Gryficach oglądałem MBx'a, to zrezygnowałem z wykonywania zdjęć. Najpierw miałem to uczynić aby pokazać Panu Henrykowi - maszyniście który do końca jeździł na 344 - jak wygląda obecnie Jego pojazd, ale to co zobaczyłem - obraz całkowitej dewastacji, zapomnienia i zniszczenia utwierdził mnie w przekonaniu, że może lepiej aby pana Henryka nie smucić takimi ilustracjami. Myślę, że o wiele bardziej się On ucieszy gdy odwiedzi swoją Iskierkę gdy, choć już nieruchoma, będzie lśniła nowym lakierem.
Zapisane

Naprawa będzie droga, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy.
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1864 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #17 : 19 Luty 2018, 09:59:00 »
0

Mnie jako Wilanowiaka, pomysł bardzo cieszy a jeszcze bardziej ucieszy jego realizacja, tym bardziej, że mnie takie zmartwychwstanie ostatniego Lilpopa też kiedyś po głowie chodziło... zwłaszcza jak zobaczyłem "rzeźbę parowozu" na Okrężnej.
https://www.google.pl/maps/@52.1848001,21.0669065,3a,66.8y,184.67h,78.34t/data=!3m4!1e1!3m2!1s93f6w7Q-XX1AsUnLYADBpg!2e0
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Trabant
Zawiadowca
****
Długość toru:: 400 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #18 : 19 Luty 2018, 17:57:55 »
+2

Ta rzeźba to wstyd. Mam tylko nadzieję, że Lilpop będzie miał oryginalne barwy.
Zapisane

PRÓŻ / ŁAD
swistak2112
Nowicjusz
*
Długość toru:: 44 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #19 : 08 Marzec 2018, 21:57:17 »
+1

Były 3 wersje chłodnic na dachu. Zawsze były one (w 344) na skrajach pudła, ale w oryginalnej wersji miała sterowane żaluzje do intensywności chłodzenia, druga wersja miała panele chłodzące z wykorzystaniem elementów chłodnicy Ursusa C45, wersja ostatnia- dwa panele od chłodnicy L45H. Jako pasażer najwięcej jeździłem w wagonie 349 i 353. W 344 było b.mało miejsca na nogi mechanika. Cholera, że 353 został pocięty. Ileż wspomnień.
Zapisane
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!