Świat kolejek wąskotorowych SMF
24 Wrzesień 2018, 18:55:55 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Odbieraki prądu.  (Przeczytany 1504 razy)
Trabant
Zawiadowca
****
Długość toru:: 379 m

W terenie W terenie



« : 22 Luty 2018, 20:39:20 »
0

Cześć,
Dlaczego elektrowozy prowadząc pociąg odbierają prąd tylnym pantografem? Tym, od strony nieaktywnej kabiny. Dla urządzeń elektrycznych nie ma to raczej znaczenia. Domyślam się, że gdyby drugi odbierak był tylko jako zapas, to każdy pojazd trakcyjny miały po dwa takie urządzenia.
 Co? Co?
Zapisane

PRÓŻ / ŁAD
CX MANIAK
Młotkowy
**
Długość toru:: 138 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 22 Luty 2018, 21:22:42 »
+1

Powód jest prozaiczny. Jest to zabezpieczenie na wypadek awarii pantografu. Gdyby czynny był przedni i nastąpiło jego połamanie, to oderwane elementy mogłyby uszkodzić pozostający jako rezerwa tylny. Dopuszczalna jest jazda na podniesionym przednim patyku w określonych sytuacjach. Na przykład jazda w podwójnej trakcji, lód na sieci (wtedy podnosimy dwa patyki, przedni kruszy lud, a tylny odbiera prąd). To tyle co na tę chwilę pamiętam.
Zapisane
Kacper9
Czytelnik

Długość toru:: 6 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 22 Luty 2018, 22:19:42 »
+1

Przewożenie ładunków, które nie mogą być albo uszkodzone przez połamany patyk, albo zabrudzone przez syfon z sieci trakcyjne - oczywiście również na przednim.
Zapisane
prof_klos
Mechanik
***
Długość toru:: 273 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #3 : 23 Luty 2018, 16:09:29 »
+1

Oczywiście w przypadku jazdy ukrotnionej chodzi o to, by potencjalnie połamany "patyk" nie wpadł do kabiny drugiej lokomotywy. Wygląda to z natury bardzo elegancko.
Warto zaznaczyć, że przy ciężkich rozruchach stosuje się niekiedy jazdę na dwóch "patykach" by rozłożyć pobór napięcia.
Zapisane

Filozofia sztuką życia...!
buczek_pkp
Zawiadowca
****
Długość toru:: 398 m

W terenie W terenie

PKP InterCity, Wąski w Piasecznie


« Odpowiedz #4 : 23 Luty 2018, 17:11:57 »
+1

by rozłożyć pobór napięcia.

By rozłożyć pobór prądu. Tak będzie ładniej brzmiało zgodnie z I Prawem Kirchoffa  Uśmiech
Zapisane
Trabant
Zawiadowca
****
Długość toru:: 379 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #5 : 04 Marzec 2018, 12:12:55 »
0

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Faktycznie, powody są czysto pragmatyczne.
Zapisane

PRÓŻ / ŁAD
buczek_pkp
Zawiadowca
****
Długość toru:: 398 m

W terenie W terenie

PKP InterCity, Wąski w Piasecznie


« Odpowiedz #6 : 04 Marzec 2018, 12:21:22 »
+3

Warto też wspomnieć w tym wątku o opowieściach starych majstrów co to trochę popiją przy dobrze zastawionym stole. Słuchajcie !!! A w 75tym to mi się lokomotywa ślizgała pod górę tak, że nie mogłem się wciągnąć. Aż tu nagle wpadłem na pomysł aby podnieść drugi pantograf by dociążyć lokomotywę. I po tym zabiegu bez problemu się wciągnąłem bo lokomotywa była dociążona!!!  Duży uśmiech
Zapisane
prof_klos
Mechanik
***
Długość toru:: 273 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #7 : 04 Marzec 2018, 14:44:26 »
+1

Nielicho trzeba zakropić nie byle jakim bimbrem, by w taki "docisk" uwierzyć.
Zapisane

Filozofia sztuką życia...!
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!