Świat kolejek wąskotorowych SMF
21 Październik 2019, 20:48:01 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Prasówka  (Przeczytany 6799 razy)
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 187 m

W terenie W terenie


« : 25 Luty 2018, 15:01:16 »
0

https://wiadomosci.wp.pl/moglo-dojsc-do-katastrofy-zlodzieje-ukradli-180-srub-z-torow-6224065458464385a
Zapisane

PiotrS
kaziuwask1
Nowicjusz
*
Długość toru:: 27 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #1 : 04 Marzec 2018, 23:21:09 »
+4

Nie pierwszy i nie ostatni raz złodzieje biorą się za rozkręcanie torów. Na nadmorskiej jeździmy po gorszych odcinkach niż ten na którym doszło do kradzieży. A tak działają złodzieje: https://www.youtube.com/watch?v=lDYpCbykR2g  Mrugnięcie
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3890 m

Na służbie Na służbie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #2 : 21 Styczeń 2019, 21:45:44 »
0

SuperPortal24 dnia 21.I.2019 r. donosi:

Zabytkowy parowóz Px 48 3916 opuścił Nadmorską Kolejkę Wąskotorową. Właściciel, Stacja Muzeum w Warszawie, odebrał lokomotywę parową w miniony piątek.



To już koniec wspólnej historii zabytkowego parowozu Px 48 3916 z gminą Rewal i Nadmorską Koleją Wąskotorową. W miniony piątek 18 stycznia br. decyzją jej właściciela, Stacji Muzeum w Warszawie, maszyna została załadowana na lawetę, a następnie wywieziona z Gryfic. Parowa lokomotywa trafiła pod skrzydła Stowarzyszenia Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Wąskotorowej.

Przygoda gminy Rewal z zabytkową maszyną trwała 16* lat. Lokomotywa, po torach rewalskiej ciuchci, woziła turystów blisko osiem lat. Przez ostatnie cztery lata parowóz znajdował się w jednym z pomieszczeń w Gryficach.

Historia parowozu Px 48 3916 w naszym regionie, jak mówi Hanna Nowak, sięga 2002* roku, kiedy to kolej wąskotorowa została przejęta przez samorząd gminy Rewal. – Parowóz został przekazany gminie umową użyczenia przez Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, a obecnie Stację Muzeum, które to było jego dysponentem. Od tego czasu gmina Rewal wielokrotnie wznawiała z właścicielem umowę, najpierw o użyczenie, a następnie dzierżawy parowozu. W strukturach gminy Rewal parowóz z małą przerwą na remont wykonaną przez Interlok Piła, funkcjonował od 2002 do 2010 roku. Funkcjonowanie zostało przerwane w związku z rozpoczętą właśnie w 2010 roku rewitalizacją nadmorskiej linii. W międzyczasie wygaśnięciu uległo prawo do funkcjonowania kotła parowego, urządzenie przestało być certyfikowane i niestety musieliśmy zaniechać jego eksploatacji. Sam parowóz wymagał całkowitego remontu. Już po naszym przekształceniu od 2014 roku jako Spółka byliśmy depozytariuszem parowozu i zabezpieczaliśmy go w naszej infrastrukturze. W tym czasie był on poddawany cyklicznym konserwacjom na terenie naszego zakładu - mówi w rozmowie z reporterką SuperPortalu24 Hanna Nowak, kierownik pionu techniczno-ekonomicznego Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej. – W grudniu 2018 roku, kiedy wygasła kolejna umowa, właściciel, który miał prawo do dysponowania urządzeniem, wystąpił o jego zwrot. Gmina Rewal czyniła starania o przedłużenie umowy dzierżawy, ale bez skutku. Tym samym zgodnie z literą prawa, parowóz został w miniony piątek wydany właścicielowi – dodaje.

I tak skończyła się historia parowozu Px 48 3916 z gminą Rewal. Zwrot maszyny właścicielowi nie oznacza jednak, że nadmorska kolej pozostała bez parowozu. Już od 2011 roku gmina jest właścicielem identycznej lokomotywy parowej - parowozu Px 48 3913. Maszyna, której historię przedstawimy na łamach SuperPortalu24 już wkrótce, w przyszłości podobnie jak wcześniej jej poprzednik będzie woziła turystów Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej.

Katarzyna Adamiak

*) Oczywiście przygoda 3916 z samą Gryficką KD rozpoczęła się jeszcze za PKP w 1998 r. czyli trwała 20 lat.
Zapisane

Naprawa będzie droga, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy.
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3890 m

Na służbie Na służbie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3 : 21 Luty 2019, 17:41:58 »
+2

I myk! następny - Gryfickie Info donosi:

Px48 wyjechał w czwartek z muzeum Nadmorskiej Kolei Dojazdowej w Gryficach. Maszyna po remoncie ma trafić do Koszalina



To kolejny Px48 zabrany z gryfickiego muzeum. W czwartek maszyna została załadowana na specjalną platformę i ruszyła w drogę do Poznania, gdzie poddana zostanie gruntownej modernizacji. Niestety, po remoncie za który zapłaci koszaliński samorząd, parowóz trafi do Koszalina, gdzie będzie jeździła w barwach tamtejszej kolei wąskotorowej. Parowóz w użyczenie oddało Muzeum Narodowe w Szczecinie, które od kilku lat jest właścicielem gryfickiej ekspozycji.

Jakiś czas temu poinformowaliśmy, że kolejny Px48 zostanie zabrany z nadmorskiej ekspozycji Nadmorskiej Kolei Dojazdowej z Gryfic. Ponad tydzień temu,  przedstawiciele Towarzystwa Koszalińskiej Kolejki Wąskotorowej podpisali umowę z poznańską firmą na renowację parowozu Px 48. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, biorąc pod uwagę, że koszalińska linia wąskotorówki to druga obok rewalskiej Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej w województwie zachodniopomorskim. Jak się jednak okazuje, za kilka miesięcy turyści, którzy przyjadą do Koszalina będą cieszyć oko jednym z parowozów zabranych z Wystawy Nadmorskiej Kolei Dojazdowej w Gryficach. Za dwa tygodnie maszyna ma zostać przetransportowana do Poznania, gdzie przejdzie gruntowny remont. Miasto Koszalin wyda na ten cel pół milion złotych, zabezpieczone w ramach budżetu obywatelskiego. Parowóz został „użyczony” na mocy współpracy z Muzeum Narodowym w Szczecinie, które siedem lat temu przejęło w zarząd gryficką wystawę.

Co na to włodarze Gryfic? Nie kryją zdziwienia i lekkiego rozgoryczenia, zwłaszcza, że od jakiegoś czas szukano pomysłu na nową formułę działania wystawy. – To, że ekspozycja musi zmienić charakter byliśmy zgodni z marszałkiem i radnymi województwa, bo w tej formule nie wykorzystuje w pełni potencjału miejsca i zasobów.  Urodził się pomysł na stworzenie centrum edukacyjno – muzealnego kolejki wąskotorowej. Środków na ten cel chcieliśmy szukać w Regionalnym Programie Operacyjnym. W planach było zlecenie opracowania koncepcji przedsięwzięcia jakiemuś specjaliście. Wydawało się, że była dobra wola zarówno dyrekcji Muzeum Narodowego, ale i samorządu wojewódzkiego, ale po tym ruchach nie wiem już na co liczyć i co myśleć. To kolejny eksponat, który wyjeżdża z Gryfic, nasza wystawa wokół której mieliśmy zbudować mocny produkt turystyczny ubożeje  – mówi burmistrz Andrzej Szczygieł, przekonując, że powstanie centrum ma sens właśnie na terenie Gryfic, gdzie są mocno zakorzenione tradycje związane z koleją wąskotorową, która obsługiwała przez lata lokalne rolnictwo i przemysł cukrowniczy. Gmina wzięłabym na siebie obowiązek utrzymania placówki, musiałaby odkupić od PKP kilka działek, na których powstałaby zadaszona przestrzeń, na ekspozycję zabytkowych Px48, lokomotyw spalinowych, wagonów Retro, i całej masy taboru, który pracował w regionie.
Zapisane

Naprawa będzie droga, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy.
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1348 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #4 : 21 Luty 2019, 18:39:01 »
+10

No bez pierdół... W muzeum zostały jeszcze dwa peiksy, trzeci jest na kolejce. Wzięli by się za któregoś żeby go uruchomić zamiast płakać że zabierają i będzie jeździł w Koszalinie
Zapisane

CARTOON TRABANT CLUB POLSKA
Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Romet 100 '83 "Henio"
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!