Świat kolejek wąskotorowych SMF
17 Wrzesień 2019, 02:54:06 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 2 [3]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Tory do Rybnika . Odbudowa  (Przeczytany 14564 razy)
Storch
Młotkowy
**
Długość toru:: 79 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #40 : 18 Sierpień 2019, 15:00:18 »
0

Ta ścieżka rowerowa to zapewne powrót do pomysłu z przed kilku lat, kiedy to miała być ściezka w śladzie kolejki z Raciborza do samych Rud. Potem było kupienie stacji w Nędzy i nadzieje oraz wizje na ruch pociągów, jakze szybko rozwiane ponowną sprzedaża stacji Nędza Wąsk. Moze ta sciezka nie jest taka zła bo przynajmniej zostanie slad kolejki w terenie. Racibórz dośc ostro buduje scieżki rowerowe, moze inicjatywa przyszla stamtąd.
A jeszcze pytanie- os 2 sierpnia na stronie kolejki jest komunikat, ze kursy do Stanicy zawieszone do odwolania z przyczyn technicznych. Ciekawią mnie te przyczyny. Czyzby znowu zaatakowaly gnidy zlomiarze?
Pozdraw
Storch
Zapisane
Tw53 Rudy
Mechanik
***
Długość toru:: 236 m

W terenie W terenie


WMD Rudy


« Odpowiedz #41 : 18 Sierpień 2019, 15:43:42 »
0

Ta ścieżka rowerowa to zapewne powrót do pomysłu z przed kilku lat, kiedy to miała być ściezka w śladzie kolejki z Raciborza do samych Rud. Potem było kupienie stacji w Nędzy i nadzieje oraz wizje na ruch pociągów, jakze szybko rozwiane ponowną sprzedaża stacji Nędza Wąsk. Moze ta sciezka nie jest taka zła bo przynajmniej zostanie slad kolejki w terenie. Racibórz dośc ostro buduje scieżki rowerowe, moze inicjatywa przyszla stamtąd.
A jeszcze pytanie- os 2 sierpnia na stronie kolejki jest komunikat, ze kursy do Stanicy zawieszone do odwolania z przyczyn technicznych. Ciekawią mnie te przyczyny. Czyzby znowu zaatakowaly gnidy zlomiarze?
Pozdraw
Storch

Byłem wczoraj na stacji i dowiedziałem się , że powodem zawieszenia kursów są BOBRY. Podgryzły jakiś mostek na szlaku i aktualnie jest remontowany .
Z drugiej strony Pilchowice bardzo chcą wąskotorówki . Może podjadę jutro do Pilchowic i zobaczę jak to tam wygląda.
Ale jak to zwykło się mówić na wąskim torze , rozchodzi się o koszty...
Zapisane

Wąski tor pod parą !
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1639 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #42 : 19 Sierpień 2019, 16:24:40 »
+1

W Pilchowicach jest tak, że jest zachowany częściowo układ torowy stacji. Diabli wzięli leżące tam przez dobre 20 lat szyny luzem, widać też ślady operowania palnikiem w jednym z torów dodatkowych. Dokładne zbadanie stanu zachowania jest trudne ze względu na krzaczory i słuszne drzewka. Tor w stronę Gliwic jest zachowany do ulicy Gliwickiej. Urywa się zaraz za przejazdem. Nie wiem, czy są choćby 2 metry.  Całość zachowanego toru to ok 550 m.
Zapisane
Tw53 Rudy
Mechanik
***
Długość toru:: 236 m

W terenie W terenie


WMD Rudy


« Odpowiedz #43 : 19 Sierpień 2019, 17:57:33 »
0

W Pilchowicach jest tak, że jest zachowany częściowo układ torowy stacji. Diabli wzięli leżące tam przez dobre 20 lat szyny luzem, widać też ślady operowania palnikiem w jednym z torów dodatkowych. Dokładne zbadanie stanu zachowania jest trudne ze względu na krzaczory i słuszne drzewka. Tor w stronę Gliwic jest zachowany do ulicy Gliwickiej. Urywa się zaraz za przejazdem. Nie wiem, czy są choćby 2 metry.  Całość zachowanego toru to ok 550 m.

Jest plotka , że to Burmistrz Pilchowic kazał pozbierać resztkę torów stacyjnych
Zapisane

Wąski tor pod parą !
Storch
Młotkowy
**
Długość toru:: 79 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #44 : 24 Sierpień 2019, 13:32:53 »
0

To jak to w końcu jest? Pilchowice chcą wąskotorówki a burmistrz ją wycina? Z torami szlakowymi u nich jest tak, że od ul. Gliwickiej w kierunku dworca tor byl w miarę kompletny ale tylko gdy biegł wzdluz ulicy, zaraz za cmentarzem odbijał nieco w lewo w kierunku stacji i tam juz chyba toru nie ma, na samej stacji nie wiem. Tym niemniej pomysł odbudowy do Pilchowic od strony Rud wydaje się calkiem ciekawy i chyba najbardziej realny ze wszystkich pomysłow reaktywacji odcinków kolejki Rudzkiej. Taka trasa Pilchowice- Stodoły miałaby już ponad 10 km i turystów mikoli przyjeżdżających do Rud na pewno przyciągałaby jeszcze bardziej niż teraz.
No ale do tego potrzebe są chęci których nie brakuje i pieniążki które niestety na drzewach nie rosną. Chociaż po dopieszczaniu dworca w Rudach za kasę z UE kto wie, może udałoby sie coś z UE pozyskać. Ale nie wiem, nie znam się.
Jeszczevpytanie trochę ot. Czyktoś wie co dzieje się z normalnotorowymi wagonami ściąganym przez byłego naczelnika Rud ( czyli Pana J.Ł) chyba z Helu?
Pozdraw
Storch
ps. Hipoteza o ścieżce rowerowej do Raciborza nie potwierdziła się. Dokonałem wizji lokalnej- droga na starotorzu, zrobiona z naprawdę lichej nawierzchni, chociaż na podbudowie z tłucznia, kończy się na pierweszym skrzyżowaniu z przecinką leśną "Borowa". Tej drogi jest może z 1200m. Na pociechę- budowniczowie nie zauważyli w terenie słupków kilometrowych ani pozostałości linii telefonicznej, więc da się domyślić że idzie się po dawnej linii kolejowej. W rowach można nawet znaleźć powyrzucane pojedyncze podkłady...
« Ostatnia zmiana: 24 Sierpień 2019, 22:16:47 wysłane przez Storch » Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1639 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #45 : 25 Sierpień 2019, 03:49:42 »
+2

Rozmawiałem swego czasu z przedstawicielami Gminy Pilchowice i wydawali się na prawdę napaleni na odtworzenie kolei do Pilchowic.
Dla tych, co nie znają tamtejszych okolic: Pilchowice, wieś gminna w powiecie gliwickim, ale z zabudowy i wyglądu raczej miasteczko, niż wieś. Funkcjonalnie północno-wschodnie fragmenty gminy (Żernica, Nieborowice), to co raz bardziej przedmieścia Gliwic, gdzie budują się ci, których stać na spełnienie marzenia o domku za miastem. Pilchowice same w sobie są tym procesem tknięte nieco mniej. W Pilchowicach i w pobliżu funkcjonuje lepiej lub gorzej jakaś gastronomia, do której zaglądają miastowi z Gliwic, Rybnika i Knurowa po drodze do niezmierzonych lasów, w których centrum są znane nam Rudy (zwane niepoprawnie Raciborskimi, albo z niemiecka Wielkimi). Dla miejscowości Pilchowice podciągnięcie linii kolejowej oraz tysięcy ludzi odwiedzających Rudy to czysty biznes. Rudy to nie tylko kolej wąskotorowa, to też pocysterski klasztor (później pałac szanowanych w okolicy do dziś książąt raciborskich Hochenloe von Ratibor) oraz superancki pałacowo-klasztorny park. Od dobrych 150 lat tradycyjne miejsce weekendowego wypoczynku gliwiczan, gdzie Gliwice to miasto niskiego bezrobocia, licznej inteligencji i relatywnie nielicznego proletariatu (tj. mają kasę i chce im się w tamtą stronę jeździć).

A wracając do meritum: odtworzenie linii do Pilchowic to remont kapitalny około kilometra toru, co sięga za Stanice w stronę Gliwic (szyny nadają się do wykorzystania, są to szyny głównie S49 i podobne, relatywnie nowe) oraz odbudowa 2 km (z hakiem) toru szlakowego plus remont torów na stacji w Pilchowicach (generalnie kilka miesięcy temu tor główny i dodatkowy były na miejscu). Tak pobieżnie szacując wydaje się, że temat do opędzenia kwotą rzędu do 5 mln złotych, a może i mniej. Co więcej - to ma sens i wydaje się wykonalne, choćby na raty, nawet w obliczu finansowej mizerii samorządów niemiejskich.

A co do "znikniętych" szyn luzem, wg. mojej wiedzy nie maczali w tym palców ani wójt, ani PKP, a pewien taki, co swego czasu prowadził komis z taborem kolejowym w Stanicy. Podkreślam jednak, że to pogłoski, za rękę nikt nie złapał. Zaś ślady palenia w torach stacyjnych, to ewidentnie udaremnione próby kradzieży, a nie ślady systematycznej rozbiórki.
Zapisane
Tw53 Rudy
Mechanik
***
Długość toru:: 236 m

W terenie W terenie


WMD Rudy


« Odpowiedz #46 : 25 Sierpień 2019, 20:48:02 »
0

Po odbudowie toru do Rybnika i budowie od zera peronu i parkingu Pilchowice zobaczyły , że się da . Na Stacji w Rudach jest jeszcze trochę szyn luzem , które można by wykorzystać . 

Film promocyjny kolei urzędu miejskiego w kuźni 2017
https://www.youtube.com/watch?v=PdAWqjUvpp4 o Pilchowicach , w tym wywiad z wójtem Pilchowic (od 9:29)


Jakby się udało to można puścić MBxd2 jako szynobus według stałego rozkładu jazdy...
Zapisane

Wąski tor pod parą !
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1639 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #47 : 26 Sierpień 2019, 03:26:33 »
+3

Zacznijmy od tego, że to nie była odbudowa, a remont. Tor i wcześniej leżał na gruncie. Remont objął 500 m toru z hakiem i jeden przejazd. W tym samym czasie na linii Bytom - Miasteczko Śląskie wyremontowano około 1400 m toru i dwa przejazdy. Remont 500 metrów toru to na prawdę żadne wielkie halo.
Peron? Stacja? Pozwól, że z litości pominę to milczeniem. To raczej przymiarka do budowy tunelu pod Zalewem Rybnickim, a nie stacja. A może próba zbudowania schronu dla repliki pociągu pancernego "Kabicz"...

Dalej: 2.5 km toru to 5 tysięcy metrów bieżących szyn. Szyna ma długość 30 metrów. Czyli trzeba, plus minut 160-170 szyn. Ile będzie tych szyn w Rudach? Kilkanaście?? A poza tym, jak sam zauważyłeś, te szyny znajdują się w Rudach, czyli w gminie Kuźnia Raciborska i pewnie niej należą. Pilchowice to gmina Pilchowice. Odrębna jednostka samorządowa.

I jeszcze dorzucę co nieco wyliczanek: 3,5 km toru to około 4700 podkładów. To co leży na gruncie nie nadaje się do niczego. Ostatnie remonty na tamtej linii miały miejsce w latach 80. XX wieku. 4700 podkładów, to 9400 płytek podszynowych i ponad 29 tysięcy wkrętów. Plus jakieś 350 łubek i 700 śrub łubkowych z nakrętkami...

Co z tej mojej pisaniny wynika? Otóż wynika z niej, że pod względem technicznym dla firmy trudniącej się zawodowo remontami / budową nawierzchni kolejowej to nie jest żadne wielkie wyzwanie, ale nie jest to do wykonania w sensownym czasie przez pasjonatów. Poza tym na to trzeba konkretnych pieniędzy. Na szyny, podkłady, akcesoria, tłuczeń, roboty ziemne, a i oczyszczenie pasa drogi kolejowej z rosnącego na nim zapewne lasu...

Zejdź na ziemię. Fajnie by było, gdyby się zdarzyło (i jest wykonalne), ale to nie takie hop-siup.
Zapisane
Tw53 Rudy
Mechanik
***
Długość toru:: 236 m

W terenie W terenie


WMD Rudy


« Odpowiedz #48 : 13 Wrzesień 2019, 00:14:44 »
0

Rower + kolej wąskotorowa = problem ?

Po zbudowaniu ścieżki nad Pniowiec starotorzem dużo rowerzystów pojawia się na stacji stodoły . Rozwiązaniem problemu był by brankard na rowery , a rybnik.com.pl robi z tego duży problem...

https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,kolej-waskotorowa-nie-jest-gotowa-na-rowerzystow-z-rybnika,wia5-3266-41950.html
Zapisane

Wąski tor pod parą !
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1639 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #49 : 13 Wrzesień 2019, 01:49:15 »
+3

W Bytomiu sprawa jest rozwiązana w ten sposób, że w każdym pociągu kursuje brankard (czasem nawet dwa) z konduktorem bagażowym na pokładzie. Co więcej - przewóz rowerów jest bezpłatny.
A, i generalnie gratuluję pomysłu rezerwacji miejsc.To nie działa. Generuje w dniach szczytu dwa problemy:
- ktoś rezerwuje, a potem się nie zjawia
- już widzę obsługę pilnującą zarezerwowanych miejsc, jak rozentuzjazmowany tłum wali drzwiami i oknami. Żeby tego dopilnować trzeba by mieć, prócz kierownika (i, ewentualnie, konduktora) ze dwóch ochroniarzy, heh....
« Ostatnia zmiana: 13 Wrzesień 2019, 01:53:36 wysłane przez Paweł Niemczuk » Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3880 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #50 : 13 Wrzesień 2019, 07:36:00 »
0

Mi się wydaje że w Rudach po prostu nie ma właściwego wagonu "towarowo-rowerowego" i stąd ten nierozwiązywalny problem.
Zapisane

Bo ja tam jestem gwiazda
I ze mną jest jazda -
Wszak jam jest Jan Niezbendny.
Tw53 Rudy
Mechanik
***
Długość toru:: 236 m

W terenie W terenie


WMD Rudy


« Odpowiedz #51 : 13 Wrzesień 2019, 10:25:22 »
0

Mi się wydaje że w Rudach po prostu nie ma właściwego wagonu "towarowo-rowerowego" i stąd ten nierozwiązywalny problem.
jest ten. Używany w pociągach specjalnych.


* 20160910_17093123.gif (178.81 KB, 816x460 - wyświetlony 58 razy.)
Zapisane

Wąski tor pod parą !
WIĆUŚ
Mechanik
***
Długość toru:: 235 m

W terenie W terenie

kolejkowy zawrót głowy


WWW
« Odpowiedz #52 : 13 Wrzesień 2019, 16:00:39 »
0

Mi się wydaje że w Rudach po prostu nie ma właściwego wagonu "towarowo-rowerowego" i stąd ten nierozwiązywalny problem.

Są trzy kryte, dwa brankardy i jeden ex-polewaczka. Za to kiedyś było aż pięć, oprócz tych wcześniej wymienionych był jeszcze dwuosiowy kryty, który pojechał do Czech i już nie wrócił, oraz czteroosiowy (ex-ogrzewczy jeśli dobrze pamiętam że to ten akurat) ze stalowym pudłem, po którym ślad zaginął, zapewne zezłomowany. Rudy to była kiedyś zbieranina nietypowego taboru, praktycznie jedynych i wyjątkowych egzemplarzy na wąskim torze: wagon kryty ogrzewczy, urządzenie do odmiałowywania, 2 ostatnie platformy na wózkach Linke-Hoffman, kilka sztuk wagonów pochodzących z przemysłu, ze zderzakami z blaszanego płaskownika, pełny komplet pięciu wagonów 1Aw, jedynych na 785mm, 3 sztuki wagonów osobowych z ZNTK Opole, w zasadzie ostatnia szansa do zestawienia całego pociągu z tych wagonów, nie licząc nikłych szans na to co stoi w Sochaczewie. Niestety poprzedni zarząd zadbał o to aby tą kolekcję mocno uszczuplić.
Zapisane

Blog o mojej kolei ogrodowej: http://kolejogrodowa.blogspot.com/
Marek Sz
SGKW
*
Długość toru:: 268 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #53 : 14 Wrzesień 2019, 05:22:35 »
0

Na GKW nie było wagonu ogrzewczego, ten stalowy o którym piszesz to obłożony blachą typowy kryty na 785mm, używany jako magazyn przy robotach torowych. Tzw "kochówka" od nazwy firmy, która jeszcze w czasach PRL wykonywała naprawy infrastruktury na GKW. 1Aw były 4 sztuki, "opolskich" 3 o ile pamiętam + chyba 2 podwozia z takich wagonów, używane jako platformy. Platformy na wózkach LH to wagony z HMN Szopienice, jeśli mówimy o tych samych.
Zapisane
WIĆUŚ
Mechanik
***
Długość toru:: 235 m

W terenie W terenie

kolejkowy zawrót głowy


WWW
« Odpowiedz #54 : 14 Wrzesień 2019, 13:14:32 »
0

Faktycznie 4 sztuki 1Aw, nie wiem skąd wziął mi się ten piąty. Jestem pewien że jakiś wagon ogrzewczy był, z kotłem w środku i rurą w izolacji ułożoną na zewnątrz wzdłuż pudła. No chyba że cała ta aparatura miała inne zastosowanie niż ogrzewanie
Zapisane

Blog o mojej kolei ogrodowej: http://kolejogrodowa.blogspot.com/
Strony: 1 2 [3]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!