dobrzyn
|
|
« : 12 Czerwiec 2018, 15:03:10 » |
0
|
Co jakiś czas na allegro pojawiają się dokumentacje taboru wąskotorowego. Często są to konstrukcje niezrealizowane, jak np. 805Da lub 11Aw. Czy ktoś z tu obecnych ma wiedzę jakie konstrukcje powstały tylko na papierze? Czy byłby skłonny się tą wiedzą podzielić na forum?
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
|
« Odpowiedz #1 : 24 Czerwiec 2018, 00:57:49 » |
0
|
Wagony samowyładowcze systemu Talbota o ładowności 20 ton ze sprzęgami samoczynnymi na tor o rozstawie szyn 785 mm.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jacek Zaborowski
Nowicjusz
Długość toru:: 22 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #2 : 14 Maj 2020, 09:43:14 » |
+2
|
Na stronie Zander-Heba znalazłem taki oto rysunek projektowy parowozu na tor 750 mm http://www.zander-heba.de/epages/17786094.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/17786094/Products/11553Oferta zarządzanego przez Niemców Fabloku była skierowana do Ostbahn więc niewykluczone że parowozy te mogły by się pojawić na sieci kolei kujawskich. Przedstawiam render grafiki 3D wykonanej na podstawie tego rysunku. Nie jest on kompletny ale chyba warto kontynuować?
|
|
|
|
dobrzyn
|
|
« Odpowiedz #3 : 15 Maj 2020, 10:22:06 » |
+1
|
Patrząc na gabaryty tej maszyny, to jest to raczej jakaś konstrukcja dla krajów afrykańskich
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
Trabant
|
|
« Odpowiedz #4 : 15 Maj 2020, 17:07:36 » |
0
|
Ja pomyślałem ogólnie o krajach gdzie wąski tor jest koleją główną, a nie tylko lokalną, czy przemysłową. Fakt, projekt ciekawy, ale nie sądzę żeby znalazł szersze zastosowanie u nas.
|
|
|
Zapisane
|
PRÓŻ / ŁAD
|
|
|
2xm
|
|
« Odpowiedz #5 : 15 Maj 2020, 17:35:11 » |
+2
|
Co ciekawe, w tym samym czasie Henschel i Jung wyprodukowały dla wojska po trzy parowozy o analogicznym układzie osi. Przy czym porównując wymiary, były one nieco mniejsze i słabsze (jeśli takie określenie ma sens w przypadku parowozów wąskotorowych o mocy 350-400 KM). Z tamtych dwie trafiły na teren okupowanej Jugosławii. Reszta pozostała w Niemczech (nie wiadomo, czy i gdzie były eksploatowane podczas wojny). Następnie przekuto je na 1000 mm, przy czym dwie wyeksportowano do Brazylii, a dwie zostały przebudowane na tendrzaki i służyły do lat '60 na Kerkerbachbahn. Jeśli chodzi o przewidziane rejony eksploatacji, to w sumie nie wiadomo. Rozstaw 750 mm raczej nie był typowy dla Afryki. Możliwe, że Niemcy przewidywali ich zatrudnienie w ramach rozbudowy infrastruktury transportowej na terenach okupowanego ZSRR.
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
dobrzyn
|
|
« Odpowiedz #6 : 16 Maj 2020, 10:34:03 » |
+1
|
A budka Wam czegoś nie przypomina? Te schodki na pomost? Poręcze?
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
majster
|
|
« Odpowiedz #7 : 16 Maj 2020, 11:05:50 » |
+1
|
A budka Wam czegoś nie przypomina? Te schodki na pomost? Poręcze? Podobnie jak zestawy kołowe napędne.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Tw53 Rudy
|
|
« Odpowiedz #8 : 16 Maj 2020, 11:39:17 » |
+2
|
to jest parowóz typu W1Z opracowany w 1939 przez polski Fablok . Było nim zainteresowane ministerstwo komunikacji. w załącznik skan z książki Parowozy wąskotorowe produkcji polskiej Bogdana Pokropińskiego Gdyby doszło do budowy to mięli byśmy parowóz serii Pwn39...
|
Wąski tor pod parą ! |13 czynnych parowozów|1 w naprawie|3 oczekujące naprawy|
|
|
|
Jacek Fink-Finowicki
Młotkowy
Długość toru:: 59 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #9 : 16 Maj 2020, 15:28:13 » |
+5
|
Tam parametry rozstawu osi to jakiś geniusz matematyki podpisywał
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Trabant
|
|
« Odpowiedz #10 : 16 Maj 2020, 17:21:04 » |
0
|
A mnie podoba się tender z półbudką.
|
|
|
Zapisane
|
PRÓŻ / ŁAD
|
|
|
Tw53 Rudy
|
|
« Odpowiedz #11 : 16 Maj 2020, 20:00:22 » |
0
|
Fablok w 1948 zaprojektował też duże tendrzaki dla Brazylii , ale również zostały na papierze . Za chwilę wrzucę ich plany .
Ciekawym faktem jest to że był zaprojektowany parowóz Px50 , ale przegrał z Px48 .
|
|
|
Zapisane
|
Wąski tor pod parą ! |13 czynnych parowozów|1 w naprawie|3 oczekujące naprawy|
|
|
|
Jacek Zaborowski
Nowicjusz
Długość toru:: 22 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #12 : 16 Maj 2020, 20:35:33 » |
+1
|
To go "przebuduje" na Twn39-1950.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Tw53 Rudy
|
|
« Odpowiedz #13 : 16 Maj 2020, 23:13:36 » |
+1
|
W Fabloku w 1948 roku powstały trzy projekty parowozów z tendrem dla Brazylii . Być może niemcy zostawili na zakładzie przedwojenną polską dokumentację i na jej podstawie je zaprojektowano?
Plany pochodzą z książki ,,Parowozy wąskotorowe produkcji polskiej'' , B. Pokropiński , WKŁ
|
|
|
Zapisane
|
Wąski tor pod parą ! |13 czynnych parowozów|1 w naprawie|3 oczekujące naprawy|
|
|
|
Tw53 Rudy
|
|
« Odpowiedz #14 : 17 Maj 2020, 00:06:36 » |
+1
|
Odnośnie tego Fablokowskiego tendrzaka z 1939 . Zrobiłem taki szybki repaint w paincie w celu zobrazowania jak mógłby wyglądać właśnie jako Pwn39. A więc Parowóz Pwn39-1801 z tendrem Pt13x39-5370, Krośniewice 1942
|
|
|
Zapisane
|
Wąski tor pod parą ! |13 czynnych parowozów|1 w naprawie|3 oczekujące naprawy|
|
|
|
majster
|
|
« Odpowiedz #15 : 17 Maj 2020, 10:03:38 » |
+3
|
A więc Parowóz Pwn39-1801 z tendrem Pt13x39-5370 Jeśli to jest parowóz z tendrem nierozłącznym w normalnej eksploatacji (seria Pwn) to numer tendra powinien być taki jak parowozu czyli 1801. Tendry z numerami powyżej 5000 i pierwszą literą serii Z były tendrami doczepnymi do parowozów tendrzaków i w tym przypadku miałby serię Zt13x39 .
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jacek Zaborowski
Nowicjusz
Długość toru:: 22 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #16 : 17 Maj 2020, 10:27:09 » |
+2
|
Na podstawi repaintu robię go w tym malowaniu. Czy mógł byś podrzucić skan rysunku Px50?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Tw53 Rudy
|
|
« Odpowiedz #17 : 17 Maj 2020, 19:23:09 » |
0
|
Na podstawi repaintu robię go w tym malowaniu. Czy mógł byś podrzucić skan rysunku Px50?
Proszę bardzo . Rysunek Px50 . Niestety ale jakość taka sobie , bo załączniki tylko do 400 KB
|
Wąski tor pod parą ! |13 czynnych parowozów|1 w naprawie|3 oczekujące naprawy|
|
|
|
Jacek Zaborowski
Nowicjusz
Długość toru:: 22 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #18 : 17 Maj 2020, 21:40:01 » |
0
|
Dziękuję - toż to chyba na tor 600mm.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Tw53 Rudy
|
|
« Odpowiedz #19 : 17 Maj 2020, 23:55:08 » |
0
|
Dziękuję - toż to chyba na tor 600mm.
Tak , był projektowany na tor 600/750 mm
|
|
|
Zapisane
|
Wąski tor pod parą ! |13 czynnych parowozów|1 w naprawie|3 oczekujące naprawy|
|
|
|
|