Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2024, 05:50:24 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Pierwsza wąskotorówka napędzana wodorem  (Przeczytany 7023 razy)
WL
Młotkowy
**
Długość toru:: 144 m

W terenie W terenie



WWW
« : 05 Maj 2020, 19:31:47 »
+1

Austriacka Zillertlabahn chwali się, że będzie pierwszą wąskotorówką napędzaną wodorem.
https://www.railjournal.com/fleet/zillertalbahn-hydrogen-train-design-revealed/
https://www.zillertalbahn.at/data.cfm?vpath=ma-wartbare-inhalte%2Fma-downloadfiles%2Fquelle-etr-juni-2018-nr-6-wwweureilpressde-etr

W dużym skrócie w 2022 r. w zimowym rozkładzie jazdy mają zamiar wprowadzić 5 wodorowych (z opcją na 3 kolejne) zespołów trakcyjnych Stadlera na tor 760mm.
Wodór ma być produkowany na miejscu.
Zapisane

Pozdrawiam,<br /><br />Wojciech Lemański
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 331 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #1 : 05 Maj 2020, 20:19:03 »
0

Ciekawe, ale wodór jest koszmarnie drogim rodzajem napędu elektrycznego. Ja rozumiem że to jest raczej bardziej eksperyment niż wynik ekonomicznych kalkulacji, ale i tak się zastanawiam jakie to ma porównanie kosztowe w stosunku to zwykłej elektryfikacji linii.
Zapisane
WL
Młotkowy
**
Długość toru:: 144 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #2 : 05 Maj 2020, 20:31:36 »
0

Ciekawe, ale wodór jest koszmarnie drogim rodzajem napędu elektrycznego. Ja rozumiem że to jest raczej bardziej eksperyment niż wynik ekonomicznych kalkulacji, ale i tak się zastanawiam jakie to ma porównanie kosztowe w stosunku to zwykłej elektryfikacji linii.

Koszty elektryfikacji oszacowali na 80 mln EUR.
Liczą że wprowadzenie wodoru będzie 6% tańsze.
Przypuszczam (nie doczytałem), że pewnie mają na takie innowacje jakieś dofinansowanie.
Zapisane

Pozdrawiam,<br /><br />Wojciech Lemański
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 05 Maj 2020, 20:38:39 »
0

Przede wszystkim piszą, że mają okresowe nadwyżki "zielonej" energii, co dość mocno zmienia kalkulację na korzyść wodoru.

Elektryfikacja całości odpadła ze względu na protesty (obawiano się zeszpecenia krajobrazu). Alternatywą było rozwiązanie hybrydowe (część pod drutem, część z akumulatorów).
« Ostatnia zmiana: 05 Maj 2020, 20:47:03 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
WL
Młotkowy
**
Długość toru:: 144 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #4 : 06 Maj 2020, 22:22:48 »
0

Ciekawe czy takie zestawy będą w 2023 r. na sprzedaż?


ZB: D 14 mit Wendezug nach Mayrhofen im Bahnhof Jenbach by Helgoland01, on Flickr

Lokomotywa typu D75B'B'-SE z 2004 r. znacznie cięższa niż L45H. Do Polski na pewno nie trafi - duży nacisk na oś i zapewne wysoka cena...
Zapisane

Pozdrawiam,<br /><br />Wojciech Lemański
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!