Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2024, 06:25:25 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Zapomniane linie kolejowe Dolnego Śląska  (Przeczytany 7039 razy)
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« : 09 Marzec 2013, 19:50:02 »
+1

http://gdario.republika.pl/
Pozycja nr 2
Zapisane

Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #1 : 24 Marzec 2013, 20:08:42 »
+1



I kontynuacja
Poz nr 3
Zapisane

Tw53 Rudy
Zawiadowca
****
Długość toru:: 407 m

W terenie W terenie


WMD Rudy > WMD Bytom Karb Wąsk.


« Odpowiedz #2 : 01 Marzec 2021, 12:19:07 »
+1

Sowiogórska Kolej Zębata powróci po 120 latach (już bez zębatek)

Linia została przejęta przez województwo i celem jest odbudowa połączenia.

https://issuu.com/wroclife/docs/wroclife_43_26.02_net_2/s/11794879?fbclid=IwAR2NzHA0deGsYpJq1EfZP9tslKBIvy1jiThEruBmyLum3SkQwywjBCsHZXw
Zapisane

Wąski tor pod parą !
|13 czynnych parowozów|1 w naprawie|3 oczekujące naprawy|
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #3 : 01 Marzec 2021, 20:30:30 »
0

Pomysł świetny i perspektywiczny, ale 64‰ adhezyjnie? Ciekawe jak, skoro nawet badania hamulca dla klasycznego taboru wg TSI kończą się na 40‰. Kwestia lepszego hamowania taboru elektrycznego niż taboru parowego też jest nieco wyssana z palca. Projekt bardzo mi się podoba, już chętnie kupiłbym bilet tam a nawet z powrotem, ale obawiam się że bez zębatki to nidyrydy przy tych 64‰.
Zapisane

MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 02 Marzec 2021, 18:31:52 »
0

To jak wjeżdżają na hałdy bez szyny zębatej ? Tam czasami był takie wniesienia że SM42 z dwoma radwanami miała ciężko wjechać.
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1482 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #5 : 02 Marzec 2021, 22:34:54 »
0

Mi się zdaje, że to jednak co innego wozić żużel po bocznicy, a co innego pasażerów po linii kolejowej
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 03 Marzec 2021, 01:16:41 »
+3

Cytuj
Pomysł świetny i perspektywiczny, ale 64‰ adhezyjnie?
Niemcy eksploatowali odcinki nawet do 66,6 ‰ (Suhl–Schleusingen w Turyngii - istnieje, jest przejezdna i ma zostać przywrócona do ruchu jako kolej muzealna - lokalnie nachylenie sięga nawet 70,6 ‰). Pochylenia miarodajne powyżej 60 ‰ mają też Rübelandbahn, Rennsteigbahn i Hunsrückbahn. Wszystkie wymienione linie miały pierwotnie odcinki zębate, jednak przebudowano je na adhezyjne już w drugiej połowie lat '20, gdy do eksploatacji weszły odpowiednio mocne parowozy (min. pruskie T 16.1 - czyli na polskie odpowiednio TKw1 przed i TKw2 po wojnie). Linie te z powodzeniem eksploatowane były przez całe dekady - zarówno w planowym ruchu pasażerskim jak i towarowym, w trakcji parowej, spalinowej (min. wyposażone w dwa silniki szynobusy serii VT 98) jak i elektrycznej (Rübelandbahn z nietypowym jak na Niemcy napięciem 25 kV, 50 Hz).

A to wszystko i tak niewiele w porównaniu z liczącym niecałe 3 km odcinkiem Pöstlingbergbahn w austriackim Linzu o nachyleniu... 116 ‰.

Tak więc od strony technicznej "dasie". A co na to UTK to już inna kwestia.

PS
A na deser filmik z podjazdu Boppard - Emmelshausen (Hunsrückbahn).
https://www.youtube.com/watch?v=1YV03beuUvQ
« Ostatnia zmiana: 03 Marzec 2021, 01:21:06 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
emibe
Administrator
*****
Długość toru:: 1053 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #7 : 03 Marzec 2021, 21:30:21 »
0

Tu się np. zaczyna odcinek z 7% nachyleniem:
przejzad przez przełęcz Bernina
Zapisane
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #8 : 04 Marzec 2021, 18:12:35 »
0

A to chylę czoła, niemniej tabor musi być dedykowany do takich jazd.
Zapisane

WL
Młotkowy
**
Długość toru:: 144 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #9 : 05 Marzec 2021, 15:16:40 »
0

Pomysł świetny i perspektywiczny, ale 64‰ adhezyjnie?

Tramwaje dają radę nawet na większych pochleniach - 80,15‰ i to na długości 470 metrów!
Ul. Trojska, Praga:
Zapisane

Pozdrawiam,<br /><br />Wojciech Lemański
Tw53 Rudy
Zawiadowca
****
Długość toru:: 407 m

W terenie W terenie


WMD Rudy > WMD Bytom Karb Wąsk.


« Odpowiedz #10 : 28 Maj 2021, 17:35:22 »
0

Kolejne dobre informacje z Kolei Sowiogórskiej!

https://www.nakolei.pl/jest-przetarg-na-dokumentacje-dla-odtworzenia-odcinka-120-letniej-kolei-sowiogorskiej/?fbclid=IwAR3n8yfdTOLQNCzTqWiFJjNjHRBPmtpdDTn1j4iyfykgk9qUhO87x2DKjqA


Cytuj
Jest przetarg na dokumentację dla odtworzenia odcinka 120-letniej Kolei Sowiogórskiej!
28 maja 2021przez Redakcja
Jest przetarg na dokumentację dla odtworzenia odcinka 120-letniej Kolei Sowiogórskiej!
Srebrna Góra (2016). Fot. Jacek Halicki
Świetne wieści z woj. dolnośląskiego. Został ogłoszony przetarg na przygotowanie dokumentacji dla odtworzenia odcinka linii kolejowej nr 318 Bielawa Zachodnia – Srebrna Góra. Czyli kawałka dawnej, historycznej Kolei Sowiogórskiej.
W kwietniu 2019 roku linia przeszła pod właścicielstwo Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu. Teraz natomiast DSDiK ogłosiło przetarg na przygotowanie dokumentacji dla przyszłych prac odtwórczych odcinka historycznej linii kolejowej, która została otwarta na początku XX wieku

Linia istniała w latach 1900 – do około 1930 roku, kiedy została fizycznie zlikwidowana. Cała Kolej Sowiogórska prowadziła z Dzierżeniowa do Ścinawki Średniej, długość trasy to 62 km. Na odcinku ze Srebrnej Góry do Woliborza zamontowana była dodatkowa zębata szyna, która była konieczna do obsługi połączeń w tamtych latach. Dzisiejszy tabor poradziłby sobie z takimi pochyleniami bez większego problemu.

Odtworzenie tej linii zapewni Dolnoślązakom dojazd kolejowy do atrakcji turystycznych m.in. twierdzy Srebrna Góra czy szlaków turystycznych Gór Sowich. Mieszkańcy zyskają także nowe połączenia do pracy, szkoły czy do miejsc wypoczynku – zaznaczył Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego, Tymoteusz Myrda.

Przedmiotem zamówienia jest wykonanie dokumentacji technicznej niezbędnej do zgłoszenia remontu linii kolejowej zawierającej opis techniczny, charakteryzujący rodzaj, zakres i sposób wykonania robót, niezbędne szkice i rysunki, mapy, a także wymagane przepisami pozwolenia, uzgodnienia, opinie. Określono termin wykonania dokumentacji na 9 miesięcy od dnia podpisania umowy. W przetargu określono dwa kryteria wyboru : cena (60%) oraz doświadczenie (40%). DSDiK na oferty czeka do 16 czerwca.

Myślę, że wspólnie z lokalnym samorządem rozważymy odbudowę na fragmencie linii trzeciej zębatej szyny. Po to, by stworzyć unikalną i jedyną w Polsce atrakcję turystyczną i użytkować na tym fragmencie – oprócz zwykłych pociągów – muzealne pociągi trakcji zębatej. Oczywiście, to odrębny projekt wymagający też pozyskania takiej lokomotywy, ale nie jest to niemożliwe – powiedział Patryk Wild, Radny Sejmiku woj. dolnośląskiego w wywiadzie dla Wroclife.pl.

Po wykonaniu wszelkiej dokumentacji dowiemy się jak wiele pracy będzie trzeba włożyć przy odbudowie historycznej linii kolejowej. Jeżeli będzie to możliwe i uda się to zrealizować – z pewnością będzie ona dużą atrakcją turystyczną.


Zapisane

Wąski tor pod parą !
|13 czynnych parowozów|1 w naprawie|3 oczekujące naprawy|
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!