Świat kolejek wąskotorowych SMF
22 Styczeń 2022, 14:49:54 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: "Ryś" wrócił do krainy żywych  (Przeczytany 2187 razy)
Trabant
Dyrektor
*****
Długość toru:: 532 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #20 : 30 Grudzień 2021, 16:40:22 »
0

Gdzieś tak od min: 1:04 Zdzisław Kamiński wyjaśnia czemu zmiany w koncepcji kolei są trudne.
https://www.youtube.com/watch?v=fM4zXoIc5Lw
Tradycja cywilizacji, ciekawe określenie na pewne zjawiska.
Zapisane

PRÓŻ / ŁAD
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 655 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #21 : 30 Grudzień 2021, 18:20:46 »
+1

Cytuj
Przyszłością kolei jest po prostu stara dobra elektryfikacja, a jeśli chodzi o obsługę bocznic to akumulatory.
No dobrze. Ale skąd brać ten prąd do tych drutów i akumulatorów?
Zapisane
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 324 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #22 : 30 Grudzień 2021, 19:15:46 »
0

Moim zdaniem jedyna słuszna droga to elektrownie jądrowe.
Niestety polski rząd totalnie olał tą drogę, zaprzepaszczając nawet zaawansowaną budowę EJ w Żarnowcu. O tyle dobrze że coś się jeszcze rusza w tym temacie. Ale w obecnych realiach atomowa przyszłość to jedyna rozsądna przyszłość.

Tak swoją drogą wiecie skąd bierze się wodór? Z ropy naftowej. To jest obecnie jedyne opłacalne źródło tego zasobu. Wytwarzanie wodoru z wody na skalę przemysłową to są mrzonki. Ta lokomotywa wodorowa Pesy została zresztą zaprojektowana po to aby obsługiwać bocznice rafinerii Orlenu w Płocku, która dowolnie dysponuje takim właśnie ropopochodnym wodorem.
Zapisane
WL
Młotkowy
**
Długość toru:: 125 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #23 : 31 Grudzień 2021, 10:30:23 »
0

Tak swoją drogą wiecie skąd bierze się wodór? Z ropy naftowej. To jest obecnie jedyne opłacalne źródło tego zasobu. Wytwarzanie wodoru z wody na skalę przemysłową to są mrzonki.

W Autstrii wymyślono inne źródło - wodę. A konkretnie, energia elektryczna potrzebna do elektrolizy z elektrowni wodnych.
Według zapowiedzi już w 2022 roku ma wyjechać pierwszy pociąg wodorowy. I to na wąskim torze! Zillertalbahn:
https://fuelcellsworks.com/news/zillertals-hydrogen-powered-narrow-gauge-railway-receives-o3-transport-award/
https://www.zillertalbahn.at/data.cfm?vpath=ma-wartbare-inhalte/ma-downloadfiles/quelle-etr-juni-2018-nr-6-wwweureilpressde-etr
« Ostatnia zmiana: 31 Grudzień 2021, 10:38:57 wysłane przez WL » Zapisane

Pozdrawiam,<br /><br />Wojciech Lemański
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 655 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #24 : 31 Grudzień 2021, 14:33:23 »
0

Taka elektroliza to proces znany od wielu lat. Tylko ma jedną wadę, żeby otrzymać jakąś ilość wodoru trzeba władować w proces więcej energii niż potem można otrzymać z otrzymanego wodoru. Więc i tak potrzebujemy jakieś inne źródło energii żeby pokryć straty. No chyba, że teraz wykombinowali jak robić elektrolizę bez strat.
Zapisane
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 324 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #25 : 31 Grudzień 2021, 15:15:17 »
+1

Nic podobnego nie wykombinowali. Ogólnie bilans zysków i strat energii  na wodorze to 1:3, około 35% wydajności. Czyli że aby w pojeździe wyprodukować 5kWh to elektrownia musi ich ukręcić 15... Pomijamy oczywiście wszystkie koszty dystrybucji sprężonego wodoru.
Tymczasem wydajność zwykłego akumulatora ołowiowego to około 85%. Nowoczesne ogniwa litowo-jonowe mają nawet 99%. I nie wymagają żadnych cholernie drogich instalacji gazowych i ogniw paliwowych robionych z metali ziem rzadkich. Po prostu prostownik i tyle.

 Cała ta hucpa z "zielonym wodorem" opiera się na założeniu ze z energii odnawialnej będą kręcili tyyyyyyle energii że te "liczne nadmiary" będą zużywali do produkcji wodoru. Oznacza to że otrzymywanie przemysłowych ilości wodoru tego typu wymagało by produkcji energii, które są obecnie nawet nieosiągalne.

Z tego tytułu właśnie uważam że wodór to pomyłka. Po prostu z akumulatorami przegrywa na każdym polu.
Zapisane
WL
Młotkowy
**
Długość toru:: 125 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #26 : 31 Grudzień 2021, 16:01:17 »
+1

Z tego tytułu właśnie uważam że wodór to pomyłka. Po prostu z akumulatorami przegrywa na każdym polu.

W tym przypadku, to sieć trakcyjna przegrała z wodorem.
Mając duży ruch i chcąc go jeszcze zwiększyć potrzebowali podnieść przepustowość. Elementem tego było skrócenie czasów przejazdu. A wiadomo - tabor elektryczny ma lepsze przyspieszenie.
Ale o zgrozo, sieć trakcyjna zeszpeciła by im krajobraz! Stąd też decyzja pójścia w wodór.

Czy to się opłaca? Pewnie, nie. Ale kto bogatemu zabroni...
Zapisane

Pozdrawiam,<br /><br />Wojciech Lemański
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 550 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #27 : 05 Styczeń 2022, 13:40:10 »
0

Tak swoją drogą wiecie skąd bierze się wodór? Z ropy naftowej.
Przemysłowo najtańszą metodą produkcji wodoru jest reforming parowy metanu. Dlatego największe w Polsce zakłady chemiczne (różne "Azoty") są zarazem największymi konsumentami gazu ziemnego.

Myślę, że nikt tu jeszcze nie rzucił hasła parowozu na LPG.
Zapisane
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 393 m

W terenie W terenie


Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #28 : 06 Styczeń 2022, 16:08:38 »
+1

Witam jako że jest to mój pierwszy tegoroczny to:
Po pierwsze chciałbym życzyć wszystkim użytkownikom naszego forum i ich bliskim Wszystkiego Dobrego w Nowym 2022 roku.
Po drugie Ekipie z GKW gratuluję przywrócenia do ruchu sympatycznego parowozu typu Ryś.
Po trzecie jako jeden z twórców chciałbym prosić adminów o posprzątanie w tym wątku lekkiego nieporządku jaki powstał w tym wątku i przeniesienie wpisów na temat silnikowy i paliwowy do np. działu Tabor do wątku np. Spalinowe pogaduchy.

Zapisane
Jacek Fink-Finowicki
Młotkowy
**
Długość toru:: 59 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #29 : 06 Styczeń 2022, 22:07:17 »
+1

... Obecnie mamy już pierwsza lokomotywę napędzaną wodorem.
Na razie na świecie jest kilka kolejowych pojazdów wodorowych (w tym ze dwie lokomotywy) oraz jedna "wodoroStonka" której jeszcze nikt nie widział by miała zdolność do poruszania się
Zapisane
Tw53 Rudy
Zawiadowca
****
Długość toru:: 398 m

W terenie W terenie


WMD Rudy > WMD Bytom Karb Wąsk.


« Odpowiedz #30 : 08 Styczeń 2022, 17:33:22 »
+2

A wracając do sprawy Rysia.

Dokąd może dojechać z obciążeniem, żeby o własnych siłach wrócić na Karb?


Może by się udało pozyskać jakiś tender wąskotorowy z magazynu Sochaczewskiego Skansenu i przekuć go na 785?

Film z pierwszego przejazdu z wagonami po szlaku:
https://youtu.be/B71ojdlbLhk (autor Maciej Mutwil)


A skoro SGKW jest kontynuatorem GKW to można dopisać Rysia ale i Donalda do listy taboru GKW ze strony http://gkw.pl/pl-tabor.htm
« Ostatnia zmiana: 08 Styczeń 2022, 17:37:00 wysłane przez Tw53 Rudy » Zapisane

Wąski tor pod parą !
|13 czynnych parowozów|1 w naprawie|3 oczekujące naprawy|
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1812 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #31 : 09 Styczeń 2022, 15:32:16 »
0

Strona gkw.pl jest strona prywatna i stowarzyszenie nie ma wpływu na publikowane tam treści.
Zapisane
Strony: 1 [2]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!