majster
|
|
« Odpowiedz #20 : 05 Lutego 2021, 14:17:59 » |
0
|
Zapewne przebudowano też tabor Cukrowni Kruszwica z 716 na 750 W sprawach taboru kolei cukrowniczych akurat nie mam zbyt wiele danych, ale można domniemać, że tak. Ziehle i ich epizod na Gdańskich Kolejach Dojazdowych Epizod węglarek Ziehla na kolei gdańskiej miał miejsce w latach 1972-1987. Wagony zbudowano w 1961 roku w ZNTK Stargard dla kolei kopalni pirytu Staszic w Rudkach, w 1972 roku po likwidacji tejże 38 sztuk kupiły PKP (wraz z 15 węglarkami znormalizowanymi) i rozdzieliły na koleje gdańską, jędrzejowską i kujawską. Na kolei gdańskiej było ich 12 sztuk i używane były do 1986/87 roku, po czym przesłano je do Białośliwia i przebudowano na 600 mm.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
feyg
|
|
« Odpowiedz #21 : 05 Lutego 2021, 16:28:42 » |
0
|
Ziehle i ich epizod na Gdańskich Kolejach Dojazdowych Epizod węglarek Ziehla na kolei gdańskiej miał miejsce w latach 1972-1987. Wagony zbudowano w 1961 roku w ZNTK Stargard dla kolei kopalni pirytu Staszic w Rudkach, w 1972 roku po likwidacji tejże 38 sztuk kupiły PKP (wraz z 15 węglarkami znormalizowanymi) i rozdzieliły na koleje gdańską, jędrzejowską i kujawską. Na kolei gdańskiej było ich 12 sztuk i używane były do 1986/87 roku, po czym przesłano je do Białośliwia i przebudowano na 600 mm. Z ust jednego z kolejarzy usłyszałem o kilku węglarkach o całkowicie metalowym pudle, pytanie czy zatem czy chodzi akurat o Ziehle?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jacek Fink-Finowicki
Młotkowy
Długość toru:: 59 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #22 : 05 Lutego 2021, 17:53:24 » |
0
|
Przy przekuwaniu taboru warto zadać sobie pytanie jakiego taboru...
Zwykły wagon, to na upartego można np. inaczej wcisnąc koła na osie i juz mamy taki koszmarek jak jeden ze stojacych w Sochaczewie wagonów co z 1000 na bodaj 750 przerobiono w ten sposób... owszem rośnie ramię siły wyginającej oś, jednak można jechać.
Bardziej "po Bożemu" jest przebudować ramę wózka, aby też i ona była dopasowana do nowej szerokości... i w dawnych nitowanych wózkach sprawa bajeczna... wycinamy nity jak przy grubszych naprawach głównych, wymieniamy elementy poprzeczne i wio...
A teraz wagon z hamulcem... o tu jeszcze trzeba przebudować hamulec, aby klocki trafiały w koła i zarazem by to wszystko wytrzymało...
Lokomotywa (niedajborze) wiązarowa... itd...
A teraz weźmy pod uwagę to, że im nowocześniejszy tabor tym bardziej jest projektowany pod konkretne zastosowanie i wówczas zmiana szerokości nawet poprzez wymianę całych wózków może stanowić o poziomie komfortu jazdy.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
majster
|
|
« Odpowiedz #23 : 05 Lutego 2021, 18:26:20 » |
0
|
kilku węglarkach o całkowicie metalowym pudle, pytanie czy zatem czy chodzi akurat o Ziehle? Na przełomie lat 80 i 90 XX wieku na kolej gdańską trafiło sporo węglarek znormalizowanych z kolei hrubieszowskiej, gdzie w części z nich podczas napraw wymieniono poszycie ścian z desek na blachę. Więc bardzo możliwe, że na kolei gdańskiej któreś z tych wagonów się znalazły, jednak czy i ewentualnie ile ich było tego nie wiem, bo gdy notowałem numery wagonów niestety nie zapisywałem w notatkach jakie miały poszycie ścian.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
MichałŁ
|
|
« Odpowiedz #24 : 06 Lutego 2021, 18:16:53 » |
0
|
Ja mam jeszcze jedno pytanie chyba tu nie poruszone. Jak wygląda kompatybilność sprzęgów dla różnych szerokości torów ?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
WL
|
|
« Odpowiedz #25 : 06 Lutego 2021, 21:04:17 » |
0
|
Ja mam jeszcze jedno pytanie chyba tu nie poruszone. Jak wygląda kompatybilność sprzęgów dla różnych szerokości torów ?
MBxd2 nie ma z tym problemu Natomiast róźnice rodzaju sprzęgów mogą wystąpić nawet dla tej samej szerokości toru.
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam,<br /><br />Wojciech Lemański
|
|
|
|
WL
|
|
« Odpowiedz #27 : 07 Lutego 2021, 09:46:30 » |
0
|
Przecież ona stoi na wózkach technologicznych. Napewno nie służą do samodzielnej jazdy po torze normalnym, chociażby dlatego że nie mają hamulców (o przeniesieniu napędu nie wspominając).
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam,<br /><br />Wojciech Lemański
|
|
|
dobrzyn
|
|
« Odpowiedz #28 : 07 Lutego 2021, 14:02:37 » |
0
|
Zwykły wagon, to na upartego można np. inaczej wcisnąc koła na osie i juz mamy taki koszmarek jak jeden ze stojacych w Sochaczewie wagonów co z 1000 na bodaj 750 przerobiono w ten sposób... owszem rośnie ramię siły wyginającej oś, jednak można jechać. Kryty z Wielunia? Tak, on nosi znamiona bycia pierwotnie wagonem na 1000mm, poprzez bardzo szeroko rozstawione widły maźnicze właśnie, ale nigdzie nie zostało to potwierdzone w źródłach. A poszukiwania były prowadzone. Lokomotywa (niedajborze) wiązarowa... itd...
A z Wls40 na 1435 sobie poradzili w Tychach
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
andrzej2110
|
|
« Odpowiedz #29 : 07 Lutego 2021, 18:41:06 » |
0
|
Przecież ona stoi na wózkach technologicznych. Napewno nie służą do samodzielnej jazdy po torze normalnym, chociażby dlatego że nie mają hamulców (o przeniesieniu napędu nie wspominając). To raczej było w formie żartu. Wls40 na torze normalnym?? Masz foto??
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
|
Jacek Fink-Finowicki
Młotkowy
Długość toru:: 59 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #31 : 07 Lutego 2021, 19:19:10 » |
0
|
Lokomotywa (niedajborze) wiązarowa... itd...
A z Wls40 na 1435 sobie poradzili w Tychach Byłem ciekaw kto będzie pierwszy z tym konkretnym przykładem
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
dobrzyn
|
|
« Odpowiedz #32 : 07 Lutego 2021, 20:55:35 » |
+1
|
Bo przykład jest tak abstrakcyjny, że też zobaczony odznaczyć się nie da
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
|
« Odpowiedz #33 : 08 Lutego 2021, 02:33:59 » |
0
|
Ja mam jeszcze jedno pytanie chyba tu nie poruszone. Jak wygląda kompatybilność sprzęgów dla różnych szerokości torów ?
Pewne problemy występują na GKW z racji stosowania zupełnie innego rodzaju sprzęgu, tj. podobnie, jak na torze normalnym sprzęg jest centralny, a dwa zderzaki po bokach. Zasadniczo zwyczajnie sprzęgi przebudowywano albo stosowano (i stosuje się do dziś) róznego rodzaju przejściówki w postaci sprzęgów samoczynnych BSI oraz wagony przejściowe (np. klasy rumuńskie są na jednym końcu przystosowane do zamocowania sprzęgu samoczynnego, a na drugim, tam gdzie sprżęgnięte są z inną klasą rumuńską - klasyczne orczyki).
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
WL
|
|
« Odpowiedz #34 : 08 Lutego 2021, 23:05:38 » |
0
|
Okazuje się, że Szwedzi z powodzeniem (?) zmienili rozstaw dla lokomotywy KMZ Tu4 z 750mm na 600mm. https://www.oslj.nu/sv-SE/fordon/motorlok-41307609Lokomotywa 21, Gaivoron.
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam,<br /><br />Wojciech Lemański
|
|
|
majster
|
|
« Odpowiedz #35 : 09 Lutego 2021, 11:29:23 » |
0
|
Kryty z Wielunia? Tak, on nosi znamiona bycia pierwotnie wagonem na 1000mm, poprzez bardzo szeroko rozstawione widły maźnicze właśnie, ale nigdzie nie zostało to potwierdzone w źródłach. A poszukiwania były prowadzone. Po 1945 roku był już wagonem na 750 mm, jeśli był przebudowany z szerszego rozstawu to musiało to nastąpić przed II wś. Ale o tym informacji brak.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
andrzej2110
|
|
« Odpowiedz #36 : 09 Lutego 2021, 11:39:34 » |
0
|
A czy zdarzyło się kiedyś przekucie z 1435 na wąski tor??
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
Piottr_tt
|
|
« Odpowiedz #37 : 09 Lutego 2021, 11:42:15 » |
0
|
A czy zdarzyło się kiedyś przekucie z 1435 na wąski tor?? W NRD lokomotywy serii 110, obecnie seria 199.8. W Wernigerode na tor 1000mm.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Marek Sz
SGKW
Długość toru:: 321 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #38 : 10 Lutego 2021, 00:01:53 » |
0
|
Koef II też o ile pamiętam
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
PX48-28
Młotkowy
Długość toru:: 52 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #39 : 03 Września 2022, 13:54:59 » |
0
|
Wrócę tematyką do Lyd2, zostało powiedziane, że każdy egzemplarz jest przystosowany do konkretnego rozstawu. Nurtuje mnie pytanie w jaki sposób była ta rama przystosowana? Czy elementy z wycięciami maźniczymi były po prostu dalej od siebie montowane przez co np. przeciwwagi były bliżej krawędzi pomostów? Czy były tylko maźnice jakoś inaczej umieszczone? Może ktoś dysponuje zdjęciami od spodu Lyd2 o rozstawach 600 mm lub 750 mm? Zdjęcia 1000 mm już są tu na forum, a porównanie z innymi najwięcej by powiedziało.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|