Świat kolejek wąskotorowych SMF
04 Październik 2023, 02:50:02 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 2 [3]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Podkłady  (Przeczytany 55518 razy)
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4301 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #40 : 21 Luty 2016, 13:53:14 »
0

Podkłady betonowe pękają tylko wtedy, gdy są nieprawidłowo podbite, nie będą natomiast pękać nawet na podsypce żwirowej i ręcznym podbijaniu tylko wtedy, gdy są podbijane prawidłowo.
Całkowicie się z tym zgadzam. Moja uwaga wywodzi się z zasady pojmowania problemów w skali globalnej a nie tylko lokalnej - innymi słowy badając temat staram się analizować wszystkie punkty krytyczne związane z całością przedsięwzięcia.
Najsłabszym ogniwem w budowie toru (myślę o dużych inwestycjach realizowanych siłami zewnętrznymi, a nie weekendowym zrywie) jest zawsze podbicie, gdyż jest mozolne, zajmuje masę czasu i trudne jest do nadzoru, a w sytuacji gdy zasadniczym kryterium wygrania przetargu jest cena, to z analizy wynika że na tym etapie każdy wykonawca będzie oszczędzał czas, który jest, jak wiadomo, pieniądzem. Skutek może być tylko jeden - niedokładna stabilizacja kruszywa która w perspektywie kilku, kilkunastu lat eksploatacji degraduje większość podkładów. Jeśli się nie mylę Sochaczew stanął właśnie przed problemem spękania wszystkich betoniaków na szlaku, co, póki struny nie skorodują, nie zagraża rozjechaniem się toru, lecz niestety uniemożliwia korekty jego geometrii które są niezbędne do dopuszczenia ruchu.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Hal9
Mechanik
***
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #41 : 22 Luty 2016, 21:26:55 »
0

Nigdy nie wymieniałem podkładów, to nie bardzo się znam.
Mieszkam niedaleko świętokrzyskiej wąskotorówki i z tego co widzę beton nie był zły.
Odcinek Chmielnik - Sędziejowice ma ( raczej miał ) ponoć najdłuższą prostą. Tam rzekomo osiągano największe prędkości.
W związku z budową toru normalnego w latach '60 i LHS w końcówce '70 powstał nasyp i wiadukty. Tam ułożono tor na betoniakach i większość z nich trzyma się dzielnie do dziś, choć bez szyn. Niewiele z nich jest popękanych, podłoże jest żwirowe. Dobrze pamiętam składy z transporterami które sporo ważyły.
Zapisane
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #42 : 22 Luty 2016, 21:37:42 »
0

Odcinek Chmielnik - Sędziejowice ma ( raczej miał ) ponoć najdłuższą prostą. Tam rzekomo osiągano największe prędkości.
W związku z budową toru normalnego w latach '60 i LHS w końcówce '70 powstał nasyp i wiadukty. Tam ułożono tor na betoniakach i większość z nich trzyma się dzielnie do dziś, choć bez szyn. Niewiele z nich jest popękanych, podłoże jest żwirowe.
Raczej z racji długiej prostej i stałego pochylenia uzyskiwano duże wybiegi składów. Wg opowiadań skład był rozpędzany za przejazdem i praktycznie był w stanie dotrzeć tak do Sędziejowic.
Odcinek ze Stawian do Umianowic był ostatnim remontowanym w miarę wg zasad sztuki odcinkiem JKD przed zamknięciem ruchu.
Zapisane

2xm
Minister
******
Długość toru:: 1559 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #43 : 23 Luty 2016, 04:53:43 »
+3

Cytuj
beton nie był zły
A kto powiedział, że beton jest zły? Przecież dzisiaj podkłady strunobetonowe są standardowo układane w głównych liniach. Beton jest po prostu sztywny. W przeciwieństwie do drewna nie ugina się wyraźnie, lecz w pewnym momencie pęka.

Co to ma wspólnego z podbijaniem?
[spróbujmy wytłumaczyć w przystępny sposób]
Ano, normalnie podkład przenosi obciążenia na podtorze głównie w strefach pod szynami (patrz załącznik). Dlatego w tym miejscu się go podbija - część środkowa, niepodbita z założenia "wisi w powietrzu". Robiono swego czasu nawet tzw. podkłady blokowe, w których dwa (żel-)betonowe klocki pod szyny łączono jakimś kawałkiem złomu. Wtedy pękanie betonu w środkowej części podkładu w ogóle nie groziło. Tyle, że stal - nie dość, że droga - to jeszcze niezabezpieczona otuliną betonową korodowała, więc nie do końca był to najlepszy pomysł.
Niestety, nawet w przypadku najlepiej podbitego podkładu z czasem podtorze osiada i tak to już jest, że bardziej osiada tam, gdzie się je ciśnie. W torze skądinąd słabo utrzymanym idzie to szybciej, bo raz - większe są oddziaływania dynamiczne taboru, dwa - zawilgocenie syfiastej podsypki (tak to umownie nazwijmy) też przyspiesza proces.
W efekcie jeżeli toru się uparcie nie podbija, to podkład zaczyna pracować coraz bardziej częścią środkową. W przypadku drewna nie jest to wielki problem - podkład ugnie się i dostosuje do podłoża rozkładając naprężenia. Podkład (żel-)betonowy takiej stuki nie potrafi. Pozostaje sztywny jak pal Azji. Naprężenia w części środkowej rosną, w jej górnej strefie pojawiają się rysy (a wraz z nimi korozja zbrojenia - znowu zły stan toru wszystko to przyspiesza), aż w pewnym momencie żyłka pęka.
Pękanie w środku było zresztą bardzo poważnym problemem również na dużej kolei, który ograniczał zastosowanie podkładów żelbetowych. Ostatecznie problem rozwiązano zastosowaniem strunobetonu. Dzięki wstępnemu ściśnięciu betonu unika się powstawania sił rozciągających wywołujących jego pękanie (powstawanie rys). Na ściskanie beton ma z kolei znacznie większą wytrzymałość.


* Model toru.jpg (27.19 KB, 490x227 - wyświetlony 814 razy.)
« Ostatnia zmiana: 23 Luty 2016, 05:06:21 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
majster
Mechanik
***
Długość toru:: 168 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #44 : 23 Luty 2016, 13:01:59 »
-1

Bardzo trafnie Kolega to ujął. Rzeczowo i na temat.
Chciałbym powtórzyć tylko moje pytanie, bo dyskusja zdaje się nieco odbiegła od zamierzonego przeze mnie tematu

Cytuj
Co sądzicie o ofercie firmy "Strunbet" Bogumiłowice. Oferują podkłady strunobetonowe dla toru 750 mm w 2 wariantach: PS-11/SB z przytwierdzeniem sprężystym i PS-11K z przytwierdzeniem pośrednim.

Zapisane
Maciek JKD
Mechanik
***
Długość toru:: 193 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #45 : 19 Wrzesień 2022, 16:10:12 »
+2

Panowie ale dziś już powoli się odchodzi od podkładów drewnianych.

Nie wiem, czy jest tak do końca - kolejki wąskotorowe wpisane do rejestru zabytków muszą się też trzymać zaleceń konserwatorskich dotyczących nawierzchni. W wielu przypadkach beton niestety odpada. Ostatnio nawet otrzymałem zdjęcia od zaprzyjaźnionego kolegi ornitologa, który przemierzał okolice płaskowyżu jędrzejowskiego i specjalnie dla mnie uwiecznił postępujący remont szlaku w technologii "na drewnie". Zastanowił nas innowacyjny sposób mocowania szyn i osadzenia podkładów. Jako, że nie jesteśmy nawet amatorami w tych technologiach - może koledzy się wypowiedzą w temacie...





* 01.jpg (133.36 KB, 800x600 - wyświetlony 321 razy.)

* 02.jpg (95.4 KB, 800x600 - wyświetlony 297 razy.)

* 03.jpg (114.63 KB, 800x600 - wyświetlony 299 razy.)

* 04.jpg (101.32 KB, 800x600 - wyświetlony 326 razy.)
Zapisane

Śpieszmy się jeździć koleją, tak szybko odchodzi...
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2016 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #46 : 20 Wrzesień 2022, 12:44:30 »
+2

Maciek.
Jak dla mnie - odebranie takiego babola to świadome sprowadzenie zagrożenia katastrofą w ruchu lądowym.
Zapisane
Wyrwiząb
Nowicjusz
*
Długość toru:: 31 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #47 : 21 Wrzesień 2022, 12:54:08 »
0

Prace trwają, to chyba nie jest skończone. Może ten podkład będzie przesuwany
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #48 : 29 Wrzesień 2022, 11:39:56 »
0

To ewidentnie nie są zakończone roboty, podkład nie jest podbity. Mam nadzieję, że będzie.
A co do mocowań, to nie wiem, co wy w nich widzicie dziwnego. Do dziś w powszechnym użyciu np. na GKW (choć w przypadku remontów toru już ich nie stosujemy, wymienia się je na mocowania typu K albo SKL).
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2692 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #49 : 29 Wrzesień 2022, 20:40:37 »
+2

Przecież na ostatnim zdjęciu widać że wkręty ledwie łapią szynę.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4301 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #50 : 29 Wrzesień 2022, 21:18:03 »
+3

Panowie, moim zdaniem widząc te i inne zdjęcia "naprawa" (cudzysłów celowo użyty) była, zgodnie z wieloletnią i zakorzenioną już tradycją na wąskich, a zatem takich trochę śmiesznych torach, typowym wyrwaniem kasy.

Oto przyjeżdża firma, robi coś tam byle jak, wystawia fakturę i... wszyscy się cieszą - ten co wystawia fakturę i ten co płaci, bo myśli że ma dobrze zrobiony remont. Nic bardziej mylnego.

Nie chcę tu zanudzać szczegółami technicznymi, ale w dostępnym mi materiale fotograficznym widzę te same błędy jakie są popełniane notorycznie przy okazji podobnych działań, ale jeśli będzie zainteresowanie przedstawieniem tych technikaliów, to napiszę jakiś artykuł.

Spokojnej nocy - Kuc.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
CX MANIAK
Mechanik
***
Długość toru:: 176 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #51 : 02 Październik 2022, 21:53:25 »
0

To ewidentnie nie są zakończone roboty, podkład nie jest podbity. Mam nadzieję, że będzie.
No ja też mam taką nadzieję, ale znając życie wielu ekipom podbijak w ręce parzy, a potem trzeba te babole poprawiać weryfikując każdą szpałe młotem kolejowym. Jak dudni -do podbicia.
Pozdrawiam.
Zapisane
Maciek JKD
Mechanik
***
Długość toru:: 193 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #52 : 05 Październik 2022, 01:24:38 »
+2

Koledzy robią się już złośliwi - dostałem dziś zagadkę: które zdjęcie pochodzi z Kambodży?
Zawszę brzydziłem się hejtem, więc nie będę odpowiadać...


* waski1.jpg (129.53 KB, 800x600 - wyświetlony 237 razy.)

* waski2.jpg (151.56 KB, 800x600 - wyświetlony 241 razy.)
Zapisane

Śpieszmy się jeździć koleją, tak szybko odchodzi...
Strony: 1 2 [3]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!