Świat kolejek wąskotorowych SMF
10 Października 2024, 19:57:31 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 23 24 [25]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Co słychać w Jędrzejowie?  (Przeczytany 304729 razy)
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2693 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #480 : 24 Maja 2022, 21:48:32 »
0

Do Jasionnej jest 8 a nie 2 kilometry.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #481 : 27 Maja 2022, 20:18:12 »
+2

Radio Kielce donosi:

Świętokrzyska Kolejka Wąskotorowa Ciuchcia Ponidzie ponownie na trasie



Świętokrzyska Kolejka Wąskotorowa Ciuchcia Ponidzie rozpoczęła tegoroczny sezon turystyczny. Na początek lokomotywa pojechała krótszą ok. 9 km trasą na odcinku z Jędrzejowa do miejscowości Jasionna.

Na pierwszy po trzech latach przerwy przejazd, zostali zaproszeni przedstawiciele samorządów wspierających ciuchcię m.in. Marek Jońca, członek zarządu województwa świętokrzyskiego, urzędu który w 60 proc. finansuje działalność kolejki.

Jak mówił jest szczęśliwy, że udało się naprawić, odrestaurować i ponownie uruchomić lokomotywę. Dodał, że nie udało by się to wszystko, gdyby nie pomoc samorządów oraz determinacja Zespołu Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych, zarządcy kolejki - mówił.

- Cieszę się ogromnie, ale wyzwań jest więcej. Musimy usprawnić jeszcze 20 km torów na odcinku z Pińczowa do Umianowic. Staramy się o pieniądze w kwocie 22 mln zł. Aktualnie złożony jest wniosek do Polskiego Ładu, być może otrzymamy pieniądze. Niedługi nastąpi ogłoszenie wyników naboru.

Zarząd województwa zamierza również wystąpić o środki z RPO w obecnej perspektywie na dopuszczenie do eksploatacji najtrudniejszego odcinka od Motkowic do Umianowic przez Nidę, gdzie są mosty i estakady. Liczy, że w ciągu 2 lat uda się przejechać kolejką już całą trasę z Jędrzejowa przez Umianowice do powstającego Ośrodka Edukacji Przyrodniczej i aż do Pińczowa – dodał Marek Jońca.

To, że lokomotywa wróciła na tory to efekt pracy kilkunastu osób m.in. inżynierów, kolejarzy, mechaników - podkreślił z kolei Tomasz Hałatkiewicz, dyrektor Zespołu Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych, które stały się zarówno przewoźnikiem jak i zarządcą infrastruktury kolejowej. Wyrównano torowisko, lokomotywa, jak i dwa wagony, przeszły generalny remont.

- Naszym marzeniem jest, aby po rewitalizacji całego, ponad 30 km szlaku, mieć 100 tys. turystów rocznie, którzy będą korzystać z atrakcji Ponidzia m.in. kolejki, muzeów, Ośrodka Edukacji Przyrodniczej, pięknych nadnidziańskich terenów i takiego bliskiego kontaktu z naturą i przyrodą – dodał.

Na razie kolejka składa się tylko z dwóch wagonów. Jednorazowo zabierze 90 osób. W lipcu dołączony zostanie letni, bez zadaszenia, który aktualnie jest w remoncie. Teraz będzie jeździła na zamówienie firm, szkół, przedszkoli, klubów seniora i innych zorganizowanych grup. W wakacje zostanie wprowadzony rozkład jazdy.

W podróż ciuchcią po raz pierwszy w życiu wybrał się Jan Przypkowski, dyrektor jędrzejowskiego muzeum. Podkreślił, że przejażdżka sprawiła mu wiele radości.

- Znam te tereny, chociażby z wypraw rowerowych. Bardzo chciałem przejechać się również kolejką. Cieszę się, że w końcu mogłem to zrobić, w dodatku w tak ładnie odrestaurowanych wagonach. Mam tylko nadzieję, że ta działalność będzie się dalej rozwijać – mówił.

Tomasz Socha, wójt gminy Kije, który także usiadł w pociągu, podkreślił, że reaktywacja kolejki wąskotorowej to historyczny moment, nie mniej jednak liczy, że dalsza rewitalizacja przebiegnie równie sprawnie.

- Po drodze czeka nas wielka atrakcja. To ośrodek edukacyjny w Umianowicach. Liczymy, że to wszystko pobudzi mieszkańców gminy Kije do rozwoju przedsiębiorczości, powstaną kolejne ośrodki agroturystyczne i otworzymy się na rozwój turystyki w regionie – dodał.

Na 9-kilometrowym szlaku możemy podziwiać przepiękne krajobrazy. Na końcu trasy, na stacyjce w miejscowości Jasionna można zorganizować ognisko z pieczeniem kiełbasek.

Cennik biletów ukaże się na stronie internetowej Świętokrzyskiej Kolejki Wąskotorowej Ciuchci Ponidzie na początku przyszłego tygodnia. Więcej informacji pod nr tel. 695 592 836.

Przypomnijmy, w 2019 roku kolejka zawiesiła kursy, bo stan torowiska nie pozwalał na bezpieczną jazdę. Poprzedni zarządca - Ciuchcia Express Ponidzie - spółka, która zarządzała kolejką przez 18 lat nie uzyskała wówczas tzw. świadectwa bezpieczeństwa wydawanego przez Urząd Transportu Kolejowego.

Pińczowskie Koleje Dojazdowe były w dwudziestoleciu międzywojennym największą inwestycją samorządową w Polsce, finansowaną przez Sejmik Powiatu Pińczowskiego. Cała 340-kilometrowa sieć Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej sięgała po Tarnobrzeg, Szczucin, Miechów i Kocmyrzów.

Marta Gajda-Kruk

EDYCJA: Tu dla tych co im się czytać nie chce
« Ostatnia zmiana: 27 Maja 2022, 21:09:46 wysłane przez Kucyk » Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Maciek JKD
Mechanik
***
Długość toru:: 194 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #482 : 12 Lipca 2023, 13:35:42 »
0

Witam!

Jako, że otrzymałem zapytanie na swoim folwarczku, a nie mam pojęcia co odpowiedzieć...

"Byłem w okolicy na pocz. czerwca tego roku. Most na Nidzie i estakada w Umianowicach wyglądają nie najlepiej. Szlak ze st. Jasionna do st. Umianowice, nawet nie były bardzo zarośnięty, gorzej wyglądało to na odcinku do Pińczowa. Czy wiadomo, jakie będą dalsze losy kolejki?"


Śledząc lokalną prasę, ostatnimi czasy zauważam, że przestały się pojawiać różne, często mocno abstrakcyjne wizje rozwoju kolejki. Nawet aktualny zarządca kolejki na swoim profilu na FB skupił się na informowaniu o bieżącej działalności. Zarzucę temat na forum - może koledzy będący teraz bliżej jędrzejowskiej sceny się wypowiedzą?


Zatem zarzucam
Zapisane

Śpieszmy się jeździć koleją, tak szybko odchodzi...
andrzej84
Zawiadowca
****
Długość toru:: 432 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #483 : 16 Lipca 2023, 09:57:36 »
-2

Cóż żal dupę ściska. Właśnie czytam forum siedząc na ławce w Pińczowie nad zalewem przy samolocie Ts8 bies-wyremonotwoanym dodam. Nad łbem latają mi motolotnie teraz 3 w jednej chwili. Na płycie lotniska stoi ich jeszcze 7. Po zalewie śmigają kajaki rowerki wczoraj plaża pełna, nad nidą full ludzi. W akcji narty wodne. A kolejki jakby nie było tu nigdy. Wcześniej jak i ja osobiście działałem intensywnie to przynajmniej faktycznie jakaś prasowa, czy medialna "sensacja" się pojawiała. Czy to o kolejce czy o tym czego chcą tzw. miłośnicy. No i cisnęliśmy trochę zapraszaliśmy Pińczów twoje miasto itd. ja osobiście uważałem że tak prężna organizacja jak parki lepiej zorganizują tę kolej. Dlatego też cierpliwe czekam w sumie nadal. Ale prawda jest taka że mają w cholerę $w stosunku choćby do starachowickiej a działają na chyba nawet mniejszą skalę. To samo słynne nidarium które miało być magnesem rzesz tysiącow turystów, a mi znajomi mówią że obiekt robi wrażenie ale jeszcze nie otworzyli tego. A tymczasem to tak funkcjonuje, a np. kolejka starachowicka współpracuje z nadleśnictwem w marculach i w tamtejszym arboretum jest nawet niekiedy 500 zwiedzających w dzień weekendu, w umianoeicach chwalą się jak przyjedzie jedna klasa 'z Kielc". A to za nasze pieniądze przecież powstało. Wracając do kolejki. Parki nie mają na nią pomysłu. Nawet jeśli uważają inaczej, to nie mają. Odgrzewają stary kotlet to co już było w latach 90 i w dzisiejszych czasach się nie sprawdzi. Chodzi np. o stan szlaku gdzie kolej jeździ.. na nawet jest gorzej bo trasa okrojona, tabor też. Parowozu czynnego brak. Ale przypatrzmy się na sam remont taboru, to jest lipa zero postępu. Życzę w dzisiejszy dzień jechać klasą rumuńska gdy jest ponad 3o stopni. Ono je odremontowali jak były te które zrobili a to należało zrobić inaczej. Zmienić układ siedzien na taki jak w 3aw. I zamontować klimę jak na nałęczowskiej i wtedy można mówić o jakiś działań na miarę dzisiejszych czasów, a nie odgrzewać kotleta który już dawno stał się nieświeży. Medialne jak koledzy zauwazyli też wszystko leży, i tak powiedziałbym wizjonersko cisza. A jak są takie wizje rozwoju może na wyrost ale to ital coś z tego wyjdzie. Przykład aeroklub w Pińczowie czy koń tiki. W mojej ocenie bez zmiany stylu zarządzania kolejką ona nie ma szans, zwyczajnie konkurencja ją zarznie i upały, które niby to przecież są w szczycie sezonu wakacyjnego i kolejkowego. Przy czym zaznaczamy że $ coś tam jest u starają się o duże $ ale nawet to duże $ nic nie zmieni przy tych planach które właśnie co najwyżej odgrzeja tylko część tego już niesmacznego kotleta. Tu są potrzebne radykalne działania i niestety kontrowersyjne i ja mam na to całościowy pomysł....
Zapisane
Łukasz
SGKW
*
Długość toru:: 203 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #484 : 13 Października 2023, 09:06:54 »
+3

Dość przełomowy moment w popekapowskiej historii kolei wąskotorowej w Jędrzejowie. Na stronie urzędu Marszałkowskiego województwa świętokrzyskiego można przeczytać  :
Cytuj
    ŚRODA, 11 PAŹDZIERNIKA 2023
27 MILIONÓW Z RZĄDOWEGO FUNDUSZU POLSKI ŁAD NA REWITALIZACJĘ CIUCHCI PONIDZIE. WICEMINISTER GRZEGORZ WITKOWSKI PRZEKAZAŁ PROMESĘ
Marszałek Andrzej Bętkowski i wicemarszałek Marek Bogusławski odebrali w Jędrzejowie od wiceministra infrastruktury Grzegorza Witkowskiego promesę na dofinansowanie w kwocie 27 milionów złotych z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych inwestycji pn. Rewitalizacja „Świętokrzyskiej Kolejki Wąskotorowej Ciuchcia Ponidzie”. Głównym jej założeniem jest zwiększenie potencjału turystycznego powiatów jędrzejowskiego i pińczowskiego w strefie unikalnych walorów przyrodniczych. Działalność turystyczna związana z funkcjonowaniem kolejki wąskotorowej prowadzona jest przez jednostkę organizacyjną Samorządu Województwa Świętokrzyskiego – Zespół Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych w Kielcach. W dzisiejszym wydarzeniu uczestniczyli także m.in. dyrektor Zespołu Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych Tomasz Hałatkiewicz oraz włodarze Jędrzejowa, Pińczowa, Imielna i gminy Kije.

– Dzięki 27 milionom złotych z Rządowego Funduszu Polski Ład i 3 milionom złotych wkładu własnego będziemy mogli zrealizować istotne elementy infrastruktury na trasie 34-kilometrowej linii łączącej Jędrzejów z Pińczowem. Prace zawierały będą między innymi przebudowę torowiska i peronów dwóch stacji. A jednocześnie, mając już zagwarantowane środki europejskie Funduszy Europejskich dla Świętokrzyskiego w ramach strategicznych inwestycji, możemy powiedzieć, że wyremontujemy w niedługim czasie całą trasę od Pińczowa do Jędrzejowa łącznie z najtrudniejszym elementem jakim są estakady nad Nidą, które wyłączały dotychczas kolejkę z ruchu – mówi marszałek Andrzej Bętkowski. – Cieszę się, bo otoczenie przez które będzie znów kursować ciuchcia jest naprawdę piękne. Jest co pokazywać nie tylko dorosłym turystom, ale także dzieciom i młodzieży i kontemplować się przyrodniczymi urokami – podkreśla marszałek.

Działania, które zostaną zrealizowane, to między innymi: modernizacja i remont szlaku kolejowego od Pińczowa do Umianowic na długości około 8,8 km oraz od stacji w Motkowicach do mostu kolejowego na rzeką Nidą na długości około 2 km, modernizacja i remont układu torowego na stacjach kolejki wąskotorowej w Pińczowie i Jędrzejowie, modernizacja i remont wraz z wyposażeniem hali napraw lokomotyw, hali napraw wagonów oraz kuźni kolejowej na stacji w Jędrzejowie oraz adaptacja i remont poczekalni, kasy oraz pomieszczenia dróżnika na stacji w Pińczowie. Ponadto przeprowadzone będą modernizacja i adaptacja wraz z wyposażeniem oraz prace konserwatorskie taboru kolejowego: parowozu, lokomotywy spalinowej i sześciu wagonów.

– To świetna informacja dla województwa świętokrzyskiego, a szczególnie dla powiatów jędrzejowskiego i pińczowskiego – Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych w dużej kwocie zasili jedną z głównych atrakcji turystycznych województwa. Z samorządowcami, którym bardzo dziękuję za inicjatywę, już od wielu lat pracujemy przy tego rodzaju projektach. Od kiedy Polski Ład pomaga samorządom – od gmin, poprzez miasta, powiaty a na województwie kończąc – zostało przekazanych grubo ponad kilka miliardów złotych. Na inwestycję, która została dofinansowana kwotą 27 milionów złotych czekali nie tylko samorządowcy na Ponidziu, ale przede wszystkim uczestnicy wypraw turystycznych – powiedział w Jędrzejowie wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski wręczając promesę marszałkowi Andrzejowi Bętkowskiemu. – To znakomity przykład dobrej współpracy rządu i samorządów. My jako Ministerstwo Infrastruktury mamy oczywiście swoje priorytety dla poszczególnych regionów kraju, nie mniej jednak samorządowcy najlepiej wiedzą z jakimi problemami się borykają i jakie mają potrzeby. Cieszę się niezmiernie, że dzięki środkom rządowym możemy dziś uczynić zadość oczekiwaniom i Świętokrzyska Kolejka Wąskotorowa Ciuchcia Ponidzie będzie zmodernizowana – dodał minister Witkowski.

– Inwestycja skutkować będzie kompleksowym, pełnym wykorzystaniem walorów turystycznych Ponidzia. Słynie ono z tych walorów i każdy, kto choć raz przejechał się tą ciuchcią, widział jak przepiękne tereny znajdują się w meandrach Nidy. Możemy zaobserwować tu w Jędrzejowie jak wielkie zainteresowanie turystów nie tylko z naszego regionu, ale i innych zakątków kraju i zagranicy, budzą miejsca, które się na Ponidziu znajdują. Dzięki temu, że zafunkcjonowała wzorcowa współpraca między rządem z samorządami, w ciągu najbliższych 3-4 lat będziemy mieć naprawdę piękną perełkę turystyczną, która będzie – można to dzisiaj śmiało powiedzieć – najlepszą atrakcją województwa świętokrzyskiego – mówi wicemarszałek Marek Bogusławski.

Historia powstania kolei Jędrzejowskiej sięga I wojny światowej. Początkowo były to linie frontowe armii austriackiej budowane w 1915 roku, by z czasem pełnić funkcję gospodarczą. Powstała wtedy w Pińczowie parowozownia, do której sprowadzono pierwsze lokomotywy oraz budowano drewniane mosty i estakady nad rozlewiskami Nidy.

Pińczowskie Koleje Dojazdowe były w dwudziestoleciu międzywojennym największą inwestycją samorządową w Polsce, finansowaną przez Sejmik Powiatu Pińczowskiego. Zarząd pińczowskiej kolejki zamówił jako pierwszy w kraju nowy wąskotorowy parowóz w zakładach FABLOK w Chrzanowie. W pińczowskich warsztatach powstał m.in. wąskotorowy wagon pasażerski a w Ostrowcu Świętokrzyskim wyprodukowano znaczną ilość wagonów dla wąskotorówki. Cały czas rozbudowywana sieć późniejszej Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej liczyła 340 km, sięgając po Tarnobrzeg, Szczucin, Miechów/Charsznicę i Kocmyrzów.

Największe przewozy pasażerskie i towarowe zanotowano w 1966 roku, później następował systematyczny ich spadek. Sukcesywnie zawieszano kursy pociągów pasażerskich, ograniczano ruch towarowy, by w roku 1993 zawiesić ruch całkowicie. W tym czasie jednak wzrosło zainteresowanie turystów. Z myślą o nich utworzono specjalny wąskotorowy pociąg turystyczny. Po restrukturyzacji PKP w 2001 r. zawieszono kursowanie wszystkich kolejek w Polsce, na szczęście w 2002 r. po wielu staraniach kolejkę przejęły samorządy, powołując spółkę Świętokrzyska Kolejka Dojazdowa “Ciuchcia Express Ponidzie”.

Z uwagi na trudną sytuację finansową a także ograniczone możliwości pozyskiwania przez spółkę funduszy na rozwój – Zgromadzenie Wspólników Spółki Świętokrzyska Kolejka Dojazdowa „Ciuchcia Expres Ponidzie” podjęło 22 czerwca 2020r. uchwałę o likwidacji spółki.

W celu zachowania działalności zabytkowej kolejki wąskotorowej Samorząd Województwa Świętokrzyskiego wspólnie z Powiatami Jędrzejowskim i Pińczowskim oraz Gminami: Imielno, Jędrzejów, Kije i Pińczów podpisał 8 czerwca 2020 roku list intencyjny w sprawie zadania pn. „REWITALIZACJA ORAZ FUNKCJONOWANIE KOLEJKI WĄSKOTOROWEJ PONIDZIE”.  W imieniu Województwa Świętokrzyskiego zadanie realizuje Zespół Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych w Kielcach. Jego celem jest organizacja działalności edukacyjnej, turystycznej i rekreacyjnej poprzez połączenie zrewitalizowanej i dostosowanej do dzisiejszych standardów historycznej infrastruktury kolejki wąskotorowej z walorami przyrodniczo – krajobrazowymi Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych. Wymienione samorządy deklarują udzielenie Województwu Świętokrzyskiemu pomocy finansowej, bowiem 60% kosztów związanych z funkcjonowaniem kolejki ponosi Samorząd Województwa Świętokrzyskiego, a 40% pozostałe samorządy powiatowe i gminne.

Kolejka wąskotorowa przy sprawnie działającej infrastrukturze i zmodernizowanym taborze jest w stanie przewieźć rocznie do 80 tysięcy pasażerów, co stawia ją w czołówce najlepiej funkcjonujących kolejek w Polsce.

   

Źródło: http://www.swietokrzyskie.pro/ingg?fbclid=IwAR1BRUuaWl-w6DrBG0bOpckUcrDPs7oMMb9vCvUt3P0nb6ffSw52uAMX3U8

Wydaje się to być częścią większego planu, bo na remont czeka na pewno cały szlak kolei a nie tylko nieco ponad 10 kilometrów. Ciekawe czy prace konserwatorskie przy parowozie będą skutkować jego przywróceniem do stanu czynnego.
Zapisane
Misza
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie

750 czytam od dawna


« Odpowiedz #485 : 18 Października 2023, 21:21:44 »
-1

arszałkowskiego województwa świętokrzyskiego można przeczytać  :
Cytuj
    ŚRODA, 11 PAŹDZIERNIKA 2023
27 MILIONÓW Z RZĄDOWEGO FUNDUSZU POLSKI ŁAD NA REWITALIZACJĘ CIUCHCI PONIDZIE. WICEMINISTER GRZEGORZ WITKOWSKI PRZEKAZAŁ PROMESĘ
Marszałek Andrzej Bętkowski i wicemarszałek Marek Bogusławski odebrali w Jędrzejowie od wiceministra infrastruktury Grzegorza Witkowskiego promesę na dofinansowanie w kwocie 27 milionów złotych z Rządowego Funduszu Polski Ład: adto przeprowadzone będą modernizacja i adaptacja wraz z wyposażeniem oraz prace konserwatorskie taboru kolejowego: parowozu, lokomotywy spalinowej i sześciu wagonów.
.

Kurcze, to obietnica ale 15 Pazdziernika był...
Zapisane

Misza
Strony: 1 ... 23 24 [25]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!