Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 23:30:18 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Tabor Wojskowej Kolei Wąskotorowej na Helu  (Przeczytany 24420 razy)
Ryflak
Gość
« : 06 Września 2005, 11:59:56 »
0

Wiatm serdecznie.

Kolej wąskotorowa Rejonu Umocnionego Hel przez wiele lat była dla Miłośników Wąskich Torów czymś nieznanym. Brak informacji powodował, iż kolej ta obrastała w różnego rodzaju legendy.

Wagony miały specjalną konstrukcję. Służyły one głównie do transportu amunicji, min, torped, i innych materiałów wybuchowych. W celu zachowania pełnej kontroli nad pracami przy budowie wagonów ich wykonanie zlecono Warsztatom Portowym Marynarki Wojennej w Gdyni.

Wykorzystanie parowozów wykluczono z przyczyn oczywistych: dym i para mogły zdradzić położenie linii, a tym samym ułatwić jej lokalizację.
Postanowiono zatem wykorzystać do obsługi pociągów lokomotywy spalinowe. Kierownictwo Marynarki Wojennej pozyskało projekt takiej lokomotywy. Na wykonawcę wybrano Zakłady Ostrowieckie w Ostrowcu Świętokrzyskim. Im to Marynarka Wojenna zleciła budowę dwóch lokomotyw za łączną sumę 80 000 ówczesnych złotych. Zakłady Ostrowieckie wyprodukowanie taboru zleciły należącej do nich Warszawskej Spółce Budowy Parowozów. Lokomotywy dotarły na Hel na początku 1938 roku i od tego momentu sieć kolei zaczęła normalnie funkcjonować.

Artykuł o takiej właśnie lokomotywie został opublikowany w miesięczniku
"Świat Kolei" 2/2004: Wąskotorowa lokomotywa spalinowa z Zakładów Ostrowieckich (str. 37-39)

Po przejęciu kolei wąskotorowej na Helu przez Niemców podjęta została dezycja o przekuciu torów o prześwicie 1000 mm na szerokość 600 mm.
Zapisane
Marek Sz
SGKW
*
Długość toru:: 321 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 06 Września 2005, 12:06:47 »
0

Cytat: "Ryflak"

Artykuł o takiej właśnie lokomotywie został opublikowany w miesięczniku
"Świat Kolei" 2/2004: Wąskotorowa lokomotywa spalinowa z Zakładów Ostrowieckich (str. 37-39)


Kolego Gontarek, dlaczego siejecie dezinformacje? Wytłumaczcie się!!
Zapisane
daromaro
Nowicjusz
*
Długość toru:: 21 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 23 Września 2005, 11:32:33 »
0

    Widok w kierunku Helu. W oddali widac drogę Hel-Jurata/Jastarnia/ około 25m do drogi/. Prawy tor ją przecina, lewy znika w lesie. Po kilku kilometrach w kierunku Helu także lewy tor przetnie drogę i zniknie w lesie /HEL 10.09.2005/
Zapisane
Gunship
Młotkowy
**
Długość toru:: 90 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 13 Października 2006, 20:04:36 »
0

Prawdopodobnie przed wybuchem wojny używano tej lokomotywy.
Zdjęcie pochodzi z Rocznika Helskiego III/2005 z artykułu poświęconego kolejce.



Natomiast tutaj mam zdjęcie aktualnie używanych wagonetek transportowych. Fotografię wykonałem w 2005 roku

Zapisane
Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #4 : 01 Listopada 2006, 00:17:00 »
0

Prosze o podpowiec jak wkleic tutaj fotki poniewaz mam pare fotek taboru prawdopodobnie z helskiej kolejki.
Zapisane
Marcin Przybysz
Gość
« Odpowiedz #5 : 01 Listopada 2006, 07:57:08 »
0

Arczi -przeca mówiłem - wysyłasz fotki do Emibe, a wstawiasz post z podpisami pod fotki, Emibe uzupełni (jeśli uzna fotki za warte tego, hehehe :wink: )

pozdraw
mp
Zapisane
HIOB
Nowicjusz
*
Długość toru:: 13 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 04 Listopada 2006, 11:01:19 »
0

:twisted:
Tabor wspolczesnej kolejki wcale nie jest taki wspolczesny zanim zeskanuje tabliczke znammionowa z wagonika dam jej opis:
" AKTIENGESELLSCHAFT
 für Fabrikation von
 Eisenbahnmaterial
 zu GOERLITZ. 1919"

zdazaja sie terz z data 1918 .

Pytanie skad sie tutaj wziely slyszalem plotki ze z lini Magonota???
To tyle o taborze.
A tak wogole czesc Arczi milo widziec fachowcow od Helu.
Zapisane
Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #7 : 07 Grudnia 2006, 00:28:10 »
0

Czy takich lokomotywek niemcy mogli używac podczas wojny na Helu?
http://www.maa118.dk/index.php?id=56
Zapisane
HIOB
Nowicjusz
*
Długość toru:: 13 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 07 Grudnia 2006, 11:29:23 »
0

:twisted:
Widze arczi ze dostales linka. Moim zdaniem tak jesli przyjrzysz sie schematowi i wyposazeniu tej baterii jest prawie identyczna jak w helu, rooznice tylko w kalibrze i typie schronu. Czemu wiec mieli by uzywac inego typu kolejki w helu Co??
Chyba ze ktos ma ine zdanie??
Zapisane
Marek Sz
SGKW
*
Długość toru:: 321 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 07 Grudnia 2006, 13:11:24 »
0

Cytat: "Arczi"
Czy takich lokomotywek niemcy mogli używac podczas wojny na Helu?
http://www.maa118.dk/index.php?id=56


Skomplikowana sprawa, bo nie wiemy czy Niemcy do obsługi kolejki po 1939 ( zakładając, ze tabor przedwojenny uległ zniszczeniu ) użyli taboru jednostek pionierów kolejowych,  przesunęli tabor z innej kolejki poligonowej/fortecznej/portowej czy z jakiegoś przedsiębiorstwa cywilnego. Można przyjąć, ze takie lokomotywki mogły być w użyciu na Helu, ale ciężko stwierdzić na 100% że były
Zapisane
Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #10 : 07 Grudnia 2006, 13:39:07 »
0

Pytam dlatego że wjazd do bunkra zbudowanego przez niemców na działa kalibru 406mm a gdzie w tej chwili znajduje się Muzeum Obrony Wybrzeża ma wysokość około 160cm-170cm.Patrząc na fotkę lokomotywki którą mogły jeżdzić na Helu przed wojna(fotke można znalesc na tym forum) nie ma możliwośći aby ona tam wjechała.Tak dla przykładu naszą GLS-ke aby ja wprowadzić do bunkra będziemy musieli jej odkręcić dach.Niemcy sa narodem praktycznym i gdyby mieli pozostały po kampani wrześniowej tabor kolejowy sprawny to pewnie by go używali i wjazd byłby wiekszy.
Zapisane
Marek Sz
SGKW
*
Długość toru:: 321 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 09 Grudnia 2006, 00:30:34 »
0

Cytat: "Arczi"
Pytam dlatego że wjazd do bunkra zbudowanego przez niemców na działa kalibru 406mm a gdzie w tej chwili znajduje się Muzeum Obrony Wybrzeża ma wysokość około 160cm-170cm.Patrząc na fotkę lokomotywki którą mogły jeżdzić na Helu przed wojna(fotke można znalesc na tym forum) nie ma możliwośći aby ona tam wjechała.Tak dla przykładu naszą GLS-ke aby ja wprowadzić do bunkra będziemy musieli jej odkręcić dach.Niemcy sa narodem praktycznym i gdyby mieli pozostały po kampani wrześniowej tabor kolejowy sprawny to pewnie by go używali i wjazd byłby wiekszy.


Jedynym znanym mi egzemplarzem lokomotywy pochodzącej z niemieckiej kolejki na Helu jest Ld1-001, na zdjęciu w KMiD ten lok ma kabine, która wygląda jakby została dorobiona później. Wydaje mi się, ze można założyć, że lokomotywy bez zabudowanej kabiny były używane na Helu.
Zapisane
Marcin Przybysz
Gość
« Odpowiedz #12 : 10 Grudnia 2006, 13:01:09 »
0

Arczi, a jaki pomysł na garażowanie remontowanej WLS'ki? Kiedy wojsko oddaje magazyny chemiczne (bunkry amunicyjne Schlezwiga)?

mp
Zapisane
HIOB
Nowicjusz
*
Długość toru:: 13 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 10 Grudnia 2006, 17:05:37 »
0

:twisted:
Odda jak odda ale to jeszcze trzeba przejac od Agencji Mienia to to juz bardziej zagmatwana historia, ale zagospodarowanie jako garaz dla taboru i odtworzenie trasy magazyny-bateria pomysł godny Nobla, choc magazyn nr 2 nalezy solidnie przewietrzyc i odkazic bo rozlało sie troche swistwa ktore bylo tam skladowane i lzy sie leja strumieniami ale nie od wzruszenia :lol:
Pozdrawiam
Zapisane
Marcin Przybysz
Gość
« Odpowiedz #14 : 10 Grudnia 2006, 19:11:10 »
0

Hiob, zdradź jeszcze tajemnicę wojskową  :mrgreen: - kiedy po raz ostatni pojechał skład "kartoflany" do działobitni nr 3? Te zawijasy na odcinku magazyn-bateria, śnią mi się po nocach....

mp
Zapisane
HIOB
Nowicjusz
*
Długość toru:: 13 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 13 Grudnia 2006, 16:53:28 »
0

:twisted:

Za mojej kadencji niestety nie bylo juz mi dane widziec kolejki na trasie prowadzacej do dzialobitni nr 3 z prostej przyczyny bo juz nie bylo szyn, ale byles swiadkiem jak dowozili ziemioplody samochodami i ciagnikami- do teraz to tam gnije podczas zwiedzania polecam kalosze i to wysokie i brak wechu.Pozdrawiam.
Zapisane
Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #16 : 17 Listopada 2007, 00:38:21 »
0

Dzisiaj miałem okazje pozwiedzać port wojenny na Helu i przy okazji porobiłem kilka fotek taboru helskiej kolejki wojskowej:

Poniżej kilka wagoników stojących na molo.







Przed lokomotywownią (Przed wojną w tym budynku mieściła się kotłownia ogrzewająca wszystkie obiekty na terenie uwczesnego portu a  prawdziwa lokomotywownia znajdowała się z innej strony portu. Notabene istnieje ona do dziś i służy teraz jako magazyn GAM-u) w całej krasie wszystkie helskie WLS 40







A tu już stoją w środku lokomotywowni.





Kilka fotek wnętrza lokomotywowni.





Zapisane
polo
Młotkowy
**
Długość toru:: 145 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 18 Listopada 2007, 20:33:54 »
0

cholera !! , tym taborem można by obdzielć kilka wąskotrówek
a rzeczywistość jest taka że rzeźbi się w g* aby nadawało się do jazdy...
Zapisane

Nie Lubię Fotografów Kolejowych
Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #18 : 29 Stycznia 2008, 00:31:42 »
0

Krótki film z Helską wąskotorówką.

Małe | Duże
Zapisane
michu1978
Czytelnik

Długość toru:: 6 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #19 : 14 Października 2008, 22:55:33 »
0

witam
mam pytanko czy te zdjecia co nan nich sa kolejki i ta lokomotytownia znajdują się na terenie portu wojennego??? jeśli tak to czy mozna tam wejsc i obejrzec sobie spokojnie czy bedzie jakis problem???
Zapisane
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!