marcinzbugaja
Czytelnik
Długość toru:: 5 m
W terenie
|
 |
« : 08 Październik 2008, 00:09:34 » |
+1
|
Od kilku lat poszukuję mapy przedstawiającej przebieg końcowego odcinka feldbahn Mątwy-Stryków (odcinek Ozorków-Stryków). Linia została zbudowana pod koniec 1914 roku (odc. Borki Łęczyckie - Stryków bud. 14.12.1914-31.12.1914). Ruch publiczny po przesunięciu frontu otwarto ok. 20 lutego 1915r. Prawdopodobnie z powodu otwarcia tymczasowego ruchu na odc. Łódź - Łęczyca budowanej właśnie magistrali Łódź-Brodnica oraz linii tramwajowej Łódź- Ozorków (obie w 1922r- linia tramwajowa ŁWEKD do 1926 z trakcją parową) zamknięto i rozebrano ww linię. Do tej pory udało mi sie "wygbrzebać": Mapa topograficzna z pocz XXw, z aktualizacją w 1915r: http://ftp://mapy.ziomal.org/mapy/mapy_wieloarkuszowe/karte_des_westlichen_ru%DFlands.100k/E34_Lodz.gifzaznaczono cały przebieg trasy od (obecnych) wsch granic Ozorkowa do Strykowa. Zaznaczone są na niej stacje (Bhf) Jasionka, Swoboda, Kębliny i Stryków Wask. Sąsiedni arkusz "Ozorków" niestety nie był aktualizowany. Kolejki na niej nie ma... Na zdjęciu satelitarnym zumi.pl widać ślad po d.st.Stryków Wąsk (biała smuga- por z mapą): http://www.zumi.pl/namapie.html?&loc=%B3%F3d%BC&Submit=Szukaj&long=19.5799436&lat=51.910616&type=2&scale=2Poza tym ostatnimi "dowodami" na istnienie toru są fragmenty torowiska na północnym skraju ul. Granicznej w Sokolnikach-Lesie - wg "pośrednich" (wszak linia nie istnieje od 86 lat) świadków. Wg. innego "pośredniego świadka (mój dziadek :-) ) przy skrzyżowaniu ulic Granicznej i Grzybowej w Ozorkowie znajdowała się stacja Ozorków Towarowy. Istniała tam długo po likwidacji linii drewniana wieża ciśnień i zasiek węglowy. Istnienie stacji potwierdza SRJP z 1922r- według którego kończyła tam i zaczynała bieg para pociągów wahadłowych rel Ozorków- Łęczyca. Ostatni ślad to mapa topograficzna z fragmentem linii pozostawionej jako bocznica do spalonej w 1936 fabryki włókienniczej w Ozorkowie: http://www.mapywig.org/m/wig25k/German/P41-S28-C_Brunnstadt_(Osorkow)_1944.jpgMapa wydana w 1944r, ale linia i fabryka nadal na niej widnieją. Brakuje mi ok 3km odcinka od fabryki do wschodnich granic Ozorkowa (las miejski), via Ozorków Towarowy. Archiwum Państwowe w Łodzi niestety map z tego okresu nie posiada... ;( Jeśli ktoś ma wiedzę na ten temat, to proszę o odzew....
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
dobrzyn
|
 |
« Odpowiedz #1 : 08 Październik 2008, 10:57:31 » |
0
|
Poszukaj tutaj Ja z kolei badam losy linii (Piotrków Kuj) - Koło - Dąbie n/Nerem... Na Kujawach są miliony zagadek czekajacych na swoich odkrywców
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
OnlyBreslau
|
 |
« Odpowiedz #2 : 08 Październik 2008, 11:39:22 » |
0
|
No właśnie też się interesuje kujawami. Ostatnio dowiedziałem się iż w Mątwach była kolejka która jeździła bo wałach"białego morza"= składowiska zakładów chemicznych
|
|
|
Zapisane
|
Ar kas jums patinka, o ne tai, ką jūs pasiūlymas
|
|
|
Adam W
|
 |
« Odpowiedz #3 : 08 Październik 2008, 15:15:40 » |
0
|
Dwa wagony z tej cukrowni mamy nawet w Rogowie. Mątwiaki przyjechały latem 2007 roku i w tej chwili stoją odmalowane na ekspozycji w składzie cukrowniczym.  Po oczyszczeniu i zabezpieczeniu antykorozyjnym ramy. W tle za wskaźnikami W4. Nie mam lepszego zdjęcia  Teraz mają malowanie Cukrowni Kruszwica (nr-y 362 i 405) gdzie ostatnio pracowały. S pozdravem Adam
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
han
Czytelnik
Długość toru:: 9 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #4 : 10 Październik 2008, 17:08:36 » |
0
|
No właśnie też się interesuje kujawami. Ostatnio dowiedziałem się iż w Mątwach była kolejka która jeździła bo wałach"białego morza"= składowiska zakładów chemicznych Kiedys w 'Swiecie kolei' chyba byl artykul o tej kolejce badz zdjęcia, juz nie pamietam, musze poszukac w moich gazetkach.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
OnlyBreslau
|
 |
« Odpowiedz #5 : 12 Październik 2008, 11:57:06 » |
0
|
Byłbym bardzo wdzięczny za takowe info... :wink: dziś chyba tam pójde, znaczy weide na wały i zobacze jak to wygląda; czy coś zostało(?!)
|
|
|
Zapisane
|
Ar kas jums patinka, o ne tai, ką jūs pasiūlymas
|
|
|
mch
|
 |
« Odpowiedz #6 : 26 Sierpień 2009, 10:18:37 » |
0
|
Hehe, no proszę, z tej mapy wynika, że linia przebiegała tuż obok mojej działki. 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
brok
|
 |
« Odpowiedz #7 : 26 Grudzień 2014, 19:26:49 » |
+1
|
"Gazeta Wieczorna" z 24 grudnia 1914 roku ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łodzi: 
|
|
|
Zapisane
|
Najpiękniejsze są takie podróże, Które pamięć na zawsze zachowa, Gdy dziewczyna jest piękna nad podziw, A kolejka wąskotorowa...
|
|
|
Wądzio
|
 |
« Odpowiedz #8 : 27 Grudzień 2014, 00:16:05 » |
+3
|
Kolejny dowód na to, ze kolejka do Ozorkowa dotarła 21 grudnia 1914 r. Do Strykowa tory dotarły 30 grudnia 1914 r. Okazuje się, że pociągi do Strykowa mogły kursować jeszcze na początku 1924 r. Tory rozebrano w 1924 r. Mało tego: jest wobec tego 100% pewne, że istniało przecięcie linii wąskotorowej z linią tramwajową do Ozorkowa. Znajdowało się oni w okolicach obecnego tartaku w Ozorkowie, przy DK 91. Odnalazły się ciekawe dokumenty i rozkład - chyba z Archiwum Państwowego w Warszawie. Te dokumenty i plany gruntów na linii Ozorków - Stryków można zobaczyć na wystawie w Izbie Historii Miasta Ozorkowa (wtorki 10-16, piątki 12-18, wstęp wolny) do 10 marca 2015 r. Wystawę zorganizowało SKKW.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
|
 |
« Odpowiedz #9 : 27 Grudzień 2014, 20:40:16 » |
+2
|
Okazuje się, że pociągi do Strykowa mogły kursować jeszcze na początku 1924 r. To mało prawdopodobne z powodu, że w kwitach wywłaszczeniowych z 27 grudnia 1923 r. odcinka Ozorków - Stryków nie ma. http://polona.pl/item/6865064/1/Należy zatem przypuszczać, że ostatnim rozkładem był rozkład z lata 1923 r. Dla pewności przydałby się rozkład z zimy 1923 i wot z 1923 r., ale tych kwitów chwilowo brak. Pozdrawiam serdecznie i kwitowo. ksiezyc_nad_gieesem ...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Wądzio
|
 |
« Odpowiedz #10 : 27 Grudzień 2014, 22:35:48 » |
0
|
Należy zatem przypuszczać, że ostatnim rozkładem był rozkład z lata 1923 r. Dla pewności przydałby się rozkład z zimy 1923 i wot z 1923 r., ale tych kwitów chwilowo brak. ksiezyc_nad_gieesem ...
Hmm, w takim razie muszę sprawdzić dokładnie rozkłady (prezentowane w Izbie Historii Miasta Ozorkowa) ukazujące tę linię w ruchu pasażerskim. Wiem, że jeden z nich jest podpisany jako "lato 1924". Wobec tego może data 1924 r. być błędem ale nie musi - kwestia otwarta. Jedno jest pewne: tramwaj i kolejka się przecinały na pewno.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
|
 |
« Odpowiedz #11 : 28 Grudzień 2014, 00:04:13 » |
+1
|
Hmm, w takim razie muszę sprawdzić dokładnie rozkłady (prezentowane w Izbie Historii Miasta Ozorkowa) ukazujące tę linię w ruchu pasażerskim. Wiem, że jeden z nich jest podpisany jako "lato 1924". Wobec tego może data 1924 r. być błędem ale nie musi - kwestia otwarta.
Może się autorom wystawy przytrafiła jakaś nieścisłość. http://www.wmtmk.pl/forum/viewtopic.php?t=1005Jedno jest pewne: tramwaj i kolejka się przecinały na pewno.
Będę ostrożny i napiszę, że najprawdopodobniej się przecinały .... hehehe Pozdrawiam serdecznie i ostrożnie. ksiezyc_nad_gieesem ...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
brok
|
 |
« Odpowiedz #12 : 28 Grudzień 2014, 11:26:30 » |
0
|
Ksiezyc_nad_gieesem, a wiesz, może, gdzie znajdę mapę z miarę dokładnym przebiegiem linii?
|
|
|
Zapisane
|
Najpiękniejsze są takie podróże, Które pamięć na zawsze zachowa, Gdy dziewczyna jest piękna nad podziw, A kolejka wąskotorowa...
|
|
|
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
|
 |
« Odpowiedz #13 : 28 Grudzień 2014, 22:07:57 » |
0
|
Ksiezyc_nad_gieesem, a wiesz, może, gdzie znajdę mapę z miarę dokładnym przebiegiem linii?
Niestety nie wiem. Trzeba czekać. Pozdrawiam serdecznie i cierpliwie. ksiezyc_nad_gieesem ...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
brok
|
 |
« Odpowiedz #14 : 16 Styczeń 2019, 23:12:05 » |
+3
|
Wracam do starego wątku. Znalazłem mapę z przebiegiem linii Ozorków - Stryków Wąsk, a tu taki klops, interesujący mnie obszar mocno jest przetarty (patrz: załącznik) Jeśli tam gdzie jest napis Aleksandrja widać sokolnicki staw to linia przebiegała na północ od niego i tym samym tory w Sokolnikach Lesie nie biegły ulicą Graniczną. W takiej sytuacji Railmap - mapa kolejowa pokazuje niedokładny przebieg trasy. Z drugiej strony może to być inny nie istniejący już zbiornik wodny. Z trzeciej strony przebieg na znalezionej przeze mnie mapie może być błędny. Poszukiwania trwają.
PS mapa ciekawa z 1923 roku, widać między innymi linię z Rawy Mazowieckiej do Żdżar czy starczy życia na jako takie poznanie Kujawskich KD...
|
|
|
Zapisane
|
Najpiękniejsze są takie podróże, Które pamięć na zawsze zachowa, Gdy dziewczyna jest piękna nad podziw, A kolejka wąskotorowa...
|
|
|
brok
|
 |
« Odpowiedz #15 : 23 Styczeń 2019, 19:32:41 » |
0
|
Początek lat dwudziestych to czas galopującej inflacji: odbudowa państwa, wojna z bolszewikami etc. W lokalnej prasie z 1922 i 1923 roku, sporo jest wzmianek o podwyżkach cen biletów na trasie Zgierz Kaliski - Ozorków (1000mm). Za każdym razem wymieniana jest stacja Kolej Kujawska. Uznaje więc, że przecinania się torów ŁWEKD z linią Krośniewice- Stryków możemy być pewni. Poniżej ksero przykładowej notatki z dziennika Rozwój z tego okresu:
|
Najpiękniejsze są takie podróże, Które pamięć na zawsze zachowa, Gdy dziewczyna jest piękna nad podziw, A kolejka wąskotorowa...
|
|
|
majster
|
 |
« Odpowiedz #16 : 26 Styczeń 2019, 21:33:36 » |
0
|
Może w celu ustalenia przebiegu linii Ozorków-Stryków przydało by się odwiedzić Archiwum Państwowe w Łodzi. W aktach byłej DOKP Łódź są kwity dotyczące wywłaszczenia i zwrotu gruntów pod wspomnianą linią, a w nich plany. Link do zasobów archiwum: https://szukajwarchiwach.pl/39/549/0/3.2.6#tabJednostki
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
brok
|
 |
« Odpowiedz #17 : 28 Styczeń 2019, 17:30:30 » |
0
|
Może w celu ustalenia przebiegu linii Ozorków-Stryków przydało by się odwiedzić Archiwum Państwowe w Łodzi. W aktach byłej DOKP Łódź są kwity dotyczące wywłaszczenia i zwrotu gruntów pod wspomnianą linią, a w nich plany. Link do zasobów archiwum: https://szukajwarchiwach.pl/39/549/0/3.2.6#tabJednostki Dziękuję za bardzo ciekawy trop.
|
|
|
Zapisane
|
Najpiękniejsze są takie podróże, Które pamięć na zawsze zachowa, Gdy dziewczyna jest piękna nad podziw, A kolejka wąskotorowa...
|
|
|
majster
|
 |
« Odpowiedz #18 : 28 Wrzesień 2021, 20:09:13 » |
+6
|
Odświeżę wątek, gdyż niewątpliwie na to zasługuje, czy ktoś ma jakieś informacje w przedmiotowej sprawie? Pytam, bo w tym roku kilka razy odwiedziłem archiwum w Łodzi między innymi w tej sprawie i widziałem, że kilka osób przeglądało kwity dotyczące tej linii. Czy ktoś ma jakieś ustalenia? No dobra, podzielę się z Wami tym co ja ustaliłem.
Otóż według tego co mówią dokumenty archiwalne (plany geodezyjne z pomiarami gruntów wykonanymi w 1922 roku i nie tylko) odcinek Ozorków Towarowy - Stryków został zamknięty dnia 1 października 1923 roku, linia rozpoczynała się (km 0,0) na granicy wywłaszczenia działki stacji Stryków normalnotorowy i w kierunku Ozorkowa kilometry wzrastały. Na odcinku tym były stacje i przystanki (niestety na planach są tylko granice wywłaszczenia gruntów, a nie ma układów torowych): - Stryków (wąskotorowy) km od 0,59 do 1,02, były tam prawdopodobnie tor główny zasadniczy i 2 tory główne dodatkowe, tor żeberkowy być może do parowozowni oraz trójkąt - Kębliny km od 7,26 do 7,37 przystanek i prawdopodobnie również krótka mijanka - Swoboda km od 10,91 do 11,10 przystanek i prawdopodobnie mijanka - Jesionka km od 14,60 do 14,74 przystanek i budynek stacyjny oraz prawdopodobnie mijanka - Ozorków km od 23,66 do 23,70 przystanek (późniejszy Ozorków Miasto do 25.07.1983 roku) Nie było wtedy jeszcze stacji Ozorków Towarowy, stacja ta prawdopodobnie została otwarta po likwidacji linii ze Strykowa, a znajdowała się w km 23,1 przy jakimś zakładzie przemysłowym prawdopodobnie obsługiwanym przez kolej wąskotorową. Skrzyżowanie z linią tramwajową było w km 20,7
Pobawiłem się trochę w geodetę i naniosłem przebieg linii na współczesne mapy topograficzne ściągnięte z Geoportalu. Mapy z przebiegiem linii są w załącznikach. Niestety z powodu ograniczonej wielkości załączników rozdzielczość nie jest powalająca, ale są w miarę czytelne.
|
|
« Ostatnia zmiana: 29 Wrzesień 2021, 08:47:40 wysłane przez majster »
|
Zapisane
|
|
|
|
Kajetan
|
 |
« Odpowiedz #19 : 28 Wrzesień 2021, 22:18:27 » |
0
|
W 1934 została wydana wspomnieniowa książka: "Z Armją Klucka na Paryż". Autor był lekarzem z Gniezna powołanym w 1914 roku na front zachodni.
Gdzieś pod koniec jest wzmianka o powrocie ze szpitala (był ranny) kujawską wąskotorówką do domu gdzieś w 1918 roku. Jeżeli dobrze mi się kołacze po głowie (czytałem ją dobre 20 lat temu), wspomniane były te rejony.
Niestety, książka w trakcie którejś przeprowadzki nam zginęła. Jeżeli uda mi się gdzieś dopaść skan - wrzucę tu.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|