Świat kolejek wąskotorowych SMF
19 Czerwiec 2018, 08:32:09 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 3 4 [5]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: wąskie w okolicy Krakowa  (Przeczytany 51604 razy)
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 159 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #80 : 25 Sierpień 2014, 20:50:25 »
0

Aktualnie jest prowadzona przebudowa przejścia podziemnego w Łagiewnikach pod Zakopianką (dawny tunel kolejki fabryki Solvay). Od strony zachodniej powstaje wjazd z pochylni dla osób niepełnosprawnych. Podczas budowy rozkopano i w znacznej części zasypano wąwóz, którym biegło torowisko. Przy okazji z ziemi wyszły podkłady wąskotorowe z elementami mocowania szyn.

Pozdrawiam.

Piotr S. 
Zapisane

PiotrS
Krzysztof_Kraków
Czytelnik

Długość toru:: 3 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #81 : 07 Wrzesień 2014, 23:23:43 »
+2

Artykuł na gazeta.pl - "Ciuchcią z Salwatora na Bielany. Zapomniana legenda"

http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,44425,16587711.html
Zapisane
Bogdan_KRK
Zawiadowca
****
Długość toru:: 431 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #82 : 11 Wrzesień 2014, 20:57:45 »
0

Witam. Proszę o kontakt na PW autora postu. Jako jeden z nielicznych ( a może nawet jedyny) miałem kontakt z taborem kolejki Salwator-Bielany. Co prawda jako mieszkaniec dzielnicy Zwierzyniec uczęszczałem do szkoły na Salwatorze,ale czasami zdarzało sie trafic w okolice ulicy Wioślarskiej (co było zakazane), ale coś w pamięci pozostało. Pozdrawiam.Bogdan.
Zapisane

"Mędrzec ciągle się uczy, głupiec już wie wszystko"
Krzysztof_Kraków
Czytelnik

Długość toru:: 3 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #83 : 11 Wrzesień 2014, 22:17:57 »
0

Ja nie jestem autorem tego artykułu, po prostu go zalinkowałem.
Zapisane
Bogdan_KRK
Zawiadowca
****
Długość toru:: 431 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #84 : 11 Wrzesień 2014, 22:37:00 »
0

Witam. No i tym sposobem,kolejny adwersarz TZF ...odpadł. I myslę,że to Forum jest dostępne dla ogółu,ale myślmy ,o czym piszemy,jakie wiadomości wysyłamy i czy mamy pojęcie o temacie. Wtedy nie będzie obgadywania,obrażania i tych innych "fochów" które niektórzy strzelają! Pozdrawiam. Bogdan.
Zapisane

"Mędrzec ciągle się uczy, głupiec już wie wszystko"
Artur
Czytelnik

Długość toru:: 1 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #85 : 19 Wrzesień 2016, 20:01:25 »
0

Wracając do tematu kolejki w Okleśnej. Znalazłem jej dokładny przebieg na niemieckiej mapie sztabowej z 1943 roku. Co ciekawe okazuje się, że kolejka ta miała również odgałęzienie w kierunku lokalnych wyrobisk i przecinała krótką linię wąskotorową prowadzącą z zakładów chemicznych (obecnie Zakłady Chemiczne "Alwernia" w Alwerni ul. Olszewskiego 25). Istniejące do dzisiaj pozostałości ramp przeładowczych służyły do wyrównania poziomów burt wagonów wąskotorowych i normalnotorowych, ponieważ w tamtych czasach materiały na stacjach stykowych przeładowywano ręcznie z wagonu do wagonu. http://www.mapywig.org/m/WIG_maps/series/025K_german/48-29-H_Alwernia_Vorl.Ausg._1943.jpg
Zapisane
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 195 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #86 : 07 Październik 2016, 02:33:06 »
0

Dzięki wielkie za wypatrzenie tego!

Dobrze wiedzieć. Ja ostatnio znowu trafiłem na zdjęcia z kamieniołomu w Bodzowie z widocznym torowiskiem. Chociaż w sumie, w krakowskich wyrobiskach kolejka to była norma. Z tym, że w Bodzowie do tej pory znaleźć można podkłady.
Zapisane

Ha!
p121
Nowicjusz
*
Długość toru:: 20 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #87 : 19 Listopad 2016, 17:15:50 »
+1

W latach 1989- 95 dużo jezdziłem po okolicy Krakowa na rowerze. Na dnie kamieniołomu na zakrzówku nie ma żadnych torów bo bywałem tam jak jeszcze pracowano, potem wyłączono pompy i z roku na rok poziom się podnosił a na dnie została tylko łyżka koparki i te pompy.

Ale tory zeskładowane "dziwne"na zakrzówku są w kawernie skalnej do której zjezdrzaliśmy na linie, myślę ze są tam nadal bo zwykle osoby raczej tam nie wejdą jak coś info u mnie na PW.

W latach 90 to wagony jeszcze stały masowo w rejonie Jedrzejowa na stacjach wąskotorowych,w tym roku byłem  w miejsowości Prząsław mały na pł zach od jedrzejowa  i pod lasem ok 100m od drogi stoją jakieś wagony wąskotorowe bez kół na prywatnej działce.

Z dzieciństwa pamiętam ze w Krzeszowicach był jakiś zakład typu tartak naprzeciw stacji mniej więcej gdzie na rampie stały dziesiątki małych wagoników na drewno,dziś tam jest jakiś skład budowlany..

Po kolejkach takich jak w Bosutowie ,czy innych budowanych tylko na potrzeby prac fortyfikacyjnych typu szańce raczej nie zostawał ślad bo istniały krótko a jak miały wiadukty to drewniane i prowizoryczne.


W tamtych czasach nie dbano o taki tabor i w czasie likwidacji zwykle porzucano wszystko,stad można czasem wykopać taki wagonik gdzieś na hałdzie, to co było na wierzchu niestety poznikało w okolicy 2008r  kiedy ceny złomu  w Krakowie doszły do 1,05zł .
Zapisane
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 159 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #88 : 22 Maj 2017, 23:09:21 »
0

Witam

Dzisiaj przejeżdżałem obok Zakładu Uzdatniania Wody Bielany. Zauważyłem, że lokomotywownia ma przebudowaną bramę. Zajrzałem przez okno i zamiast stojących jeszcze niedawno wewnątrz lokomotyw zobaczyłem tam koparki. Z tego co zdążyłem zauważyć to RL1a-4160 O&K z dwoma kolebami jest obecnie wyeksponowana za budynkiem lokomotywowni na placu. Pytanie co się stało z pozostałymi lokami odstawionymi dotychczas w szopie?
Przy wolnostojącym budynku dawnej lokomotywowni nadal zalega sterta materiału torowego. Obok poniewierają się dwie koleby.

Pozdrawiam.

Piotr S.
Zapisane

PiotrS
WIĆUŚ
Mechanik
***
Długość toru:: 229 m

W terenie W terenie

kolejkowy zawrót głowy


WWW
« Odpowiedz #89 : 23 Maj 2017, 00:32:36 »
+1

Znalazłem takie coś:

Wirtualny spacer po zakładzie: http://wodociagi.krakow.pl/o-firmie/zuw-bielany.html

W budynku do którego wchodzi tor urządzono coś co dla mnie wygląda jak poczekalnia. Obok niego stoi właśnie ta lokomotywa o której wspomniałeś.

(zdjęcie z wirtualnego spaceru)

Drugą lokomotywę wypatrzyłem tutaj: link, stoi wraz ze sporym składem koleb.
Z klimatów kolejowych jest jeszcze platforma na podwoziu koleby stojąca przy jednym ze zbiorników i kilku zaworach, można ją znaleźć na wirtualnym spacerze.

Na widoku satelitarnym w Google Maps nie widać materiału torowego o którym mówisz. Zdjęcia satelitarne opisane są jako pochodzące z 2017 roku, na pewno były zrobione na początku wiosny, w każdym razie wcześniej niż dzisiaj, więc materiał torowy o którym mówisz musiał pojawić się nie dawno, przynajmniej tak to rozumiem.

Który dokładnie budynek to lokomotywownia? Z tego co widzę to żaden z budynków nie ma okien przez które można zajrzeć, będąc jednocześnie wolnostojącym.

EDIT:
Z ciekawości szukałem sobie mapki. Wrzucam tutaj to co znalazłem, może komuś się przyda.
« Ostatnia zmiana: 23 Maj 2017, 00:47:35 wysłane przez WIĆUŚ » Zapisane

Blog o mojej kolei ogrodowej: http://kolejogrodowa.blogspot.com/
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 159 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #90 : 23 Maj 2017, 01:12:28 »
0

Lokomotywy odkąd pamiętam znajdowały się w pomieszczeniu stycznym do parkingu, pełniącym funkcję lokomotywowni. Okna tego pomieszczenia są dostępne z zewnątrz, od strony ulicy. Na pierwszym planie widoczna była GLs-ka. W sumie były tam trzy lokomotywy i ten stan utrzymywał się mniej więcej do 2015 r. Oprócz loków odstawionych wewnątrz szopy, na zewnątrz eksponowana była RL1a-4160 O&K ze składem koleb oraz Deutz OMZ117F również z kolebami. Obydwie zamiennie zmieniały lokalizację. Jedna była eksponowana na dziedzińcu po północnej stronie ulicy, a druga na zieleńcu po południowej stronie ul. Księcia Józefa. W sumie było 5 lokomotyw!

Do tego przy wolnostojącej starej lokomotywowni, oddalonej od zespołu budynków, znajdującej się przy skrzyżowaniu  ul. Księcia Józefa z Mirowską na torze stały koleby, a obok tego budynku około 10 lat temu zdeponowano przęsła torowe i szyny pozbierane podczas rozbiórki układu torowego. Pozostałe wagony techniczne wyeksponowano w formie pojedynczych eksponatów na zieleńcu wokół pomnika.

Ciekawostką był super ciasny łuk pozwalający na wyjazd lokomotyw z budynku przy parkingu.

W dniu dzisiejszym dostrzegłem RL1a z dwoma kolebami ale w nowej lokalizacji tj. na dziedzińcu za budynkiem gdzie była lokomotywownia. Na zieleńcu dostrzegłem tylko kilka koleb. Z tego wynika, że na dziedzińcu po północnej stronie ulicy powinien być Deutz OMZ117F, ale nie zdążyłem tego sprawdzić.

Przy starej lokomotywowni (wolnostojącej) nadal od 10 lat leżą szyny i przęsła ale ostatnio pojawiły się tam też 2 koleby, być może te same, które kilka lat temu były tam jeszcze ustawione na torze.

Natomiast nie wiadomo co się stało z lokomotywami odstawionymi dotąd wewnątrz. W pomieszczeniu znajdują się teraz koparki. Tam była GLs30-14128,  Jung EL105-6463 i chyba Ns1-247139.

Zapisane

PiotrS
Bogdan_KRK
Zawiadowca
****
Długość toru:: 431 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #91 : 02 Marzec 2018, 18:45:46 »
+2

Witam! Wreszcie po długich poszukiwaniach,znalazłem kilka zdjęć kolejki Bielańskiej,których wcześniej nie widziałem. Pragnę się więc podzielić z Wami. Ponieważ nie potrafię linkować zdjęć,podaję link do strony fotopolska . eu : http://krakow.fotopolska.eu/Dzielnica_Zwierzyniec_Kolejka_waskotorowa_Salwator-Bielany   Pozdrawiam! Bogdan
Zapisane

"Mędrzec ciągle się uczy, głupiec już wie wszystko"
Strony: 1 ... 3 4 [5]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!