Opisze tu moja wycieczkę trasą tej kolejki a także historie kolejki . Trasę narazie przeszedłem w jednej trzeciej ale w tym roku myślę dokończyć .
Trasa ta prowadzi pozostałościami nasypu dawnej kolejki wąskotorowej Lipa--Biłgoraj która woziła drewno. Powstała ona jeszcze przed 1 wojna światowa . W czasie 2 wojny światowej została znacznie przedłużona przez Niemców. Niestety pod koniec lat 70tych XX wieku popadała w ruinę i pod koniec lat 80tych została rozebrana. Pozostał tylko częściowo zniszczony nasyp i mostki na wśród leśnych rzeczkach.
Trasę zaczynamy w Lipie za stara nasycalnie podkładów. Tam odnajdujemy dobrze zachowany nasyp i nim jedziemy, aż do drogi asfaltowej łączącej Lipę i Goliszowiec . Przekraczamy ta drogę i dalej jedziemy tym nasypem. Po kilku km przejeżdżamy obok opuszczonej wsi Kruszyna gdzie znajduję się tez malownicze stawy. Dalej jedziemy, aż do Gwizdowa i jedziemy nasypem wzdłuż wsi. Po pewnym czasie nasyp skręca w prawo i biegnie na zmianę wzdłuż leśnej drogi albo tą droga. jedziemy tak aż do momentu gdy kończy się las a zaczynają się łąki przez które dalej jedziemy nasypem i docieramy do rzeki Białka.
Na rzecze jest pozostałość mostku kolejowego wiec możemy nim się przeprawić ale trzeba uważać aby nie wpaść z rowerem do wody. Gdy już przeprawimy się przez Białkę idziemy dalej nasypem (w okresie letni może ten fragment być bardzo zarośnięty różnymi trawami i małymi drzewkami) . Docieramy na tyły małego zajazdu przy szosie łączącej Nisko i Janów Lubelski gdzie możemy zakupić coś do jedzenia i picia . Dalej przechodzimy na druga stronę szosy i jedziemy jakieś 200-250 metrów gdzie zjeżdżamy znów w las. CDN
Historia kolejki
Kolejka ta istniała w latach 1941 – 1984. Służyła ona głównie do przewozu drewna. Przewożono nią też czasami inne materiały lub ludzi pracujących w Lasach Janowskich przy wyrębie lasu. Swoją historię kolejka ta zaczyna w roku 1941 a zaczęli ją niemieccy okupanci. Po ustabilizowaniu się sytuacji na terenach okupowanych, Niemcy przystąpili do eksploatacji podbitych terenów. Wtedy właśnie niemiecki zarząd Lasów Janowskich zaczął rabunkową gospodarkę tych lasów. W roku 1941 powstał w tym celu tartak w Lipie oraz rozbudowana została nasycalnia podkładów kolejowych, która istniała już przed wojną i istnieje aż do dziś.
Równocześnie z powstaniem tartaku Niemcy zaczęli budowę tej wąskotorowej kolejki. W tym początkowym okresie działalności tej kolejki rozstaw torów wynosi 600 mm. Do końca 1941 r trasa kolejki miała już długość 5 km. W tym okresie przy stacji PKP w Lipie zbudowano kuźnię, lokomotywownię, biura i tory manipulacyjne do obsługi tej kolejki. W roku 1942 trasa kolejki wynosi już 11 km a w roku 1943 torowisko dobiegło aż do Łążka Ordynackiego i miało wtedy długość 20 km. W tym okresie pojawiły się na trasie kolejki lokomotywy spalinowe Mercedes-Benz.
W tym okresie wojny w Lasach Janowskich działały bardzo silne oddziały partyzanckie, które podczas jednej z akcji spaliły całkowicie lokomotywę i wagony. Na miejsce zniszczonego taboru została przywieziona nowa lokomotywy Deutz i Mercedes – Benz. W roku 1944 okupanci wycofali się z tych ziem i kolejkę przejęli Polacy. W tym czasie została odbudowana nasycalnia podkładów i tartak, które zostały częściowo zniszczone podczas działań wojennych. W roku 1945 zdecydowano o tym, aby trasa kolejki została przedłużona aż do Biłgoraja, gdzie miała się połączyć z już istniejącą kolejką wąskotorową, która łączyła Biłgoraj ze Zwierzyńcem. Kolejkę tę zbudowali jeszcze na początku XX wieku Austriacy a rozbudowali Rosjanie.
Planowa rozbudowa kolejki zaczęła się w roku 1946 a ukończona została w roku 1952 i wtedy właśnie została doprowadzona aż do Biłgoraja. W latach 1946 -1951 tabor został wzbogacony o kolejne parowozy, motowozy, platformy i wózki kłonicowe. W 1955 roku stopniowo wycofywane są stare parowozy a na ich miejsce przywiezione lokomotywy spalinowe i parowozy nowszej generacji. Lata pięćdziesiąte to złoty okres dla działalności tej leśnej kolejki wąskotorowej. Pociągi z drewnem były odprawiane w tym okresie nawet dwukrotnie w ciągu dnia a w porze letniej kursowała drezyna z pracownikami, którzy mieli za zadanie gaszenie pożarów w lesie.
Na początku lat sześćdziesiątych nastąpił stopniowy upadek tej kolejki. Na początku rozebrano torowisko od Biłgoraja do Bukowej. Następnym rozebranym odcinkiem był odcinek z Bukowej do Szklarni. Odcinek z Lipy do Szklarni używany był do roku 1984 a został on rozebrany w roku 1988. Niedawno w Lipie, gdzie kolejka zaczynała swój bieg zrodził się pomysł aby choć małą część trasy tej kolejki odnowić i wozić nią turystów .
Tu trasa która już przeszedłem i zapisałem jej ślad w GPS
http://www.bikemap.net/route/826579#lat=50.666133146747&lng=22.185205&zoom=12&maptype=ts_terrainNo i na koniec fotki . Dużo ich nie ma i robione były telefonem lub słabą cyfrówką więc szału nie ma . W tym roku dopstryam więcej

Skansen kolejki w Janowie Lubelskim

Skansen kolejki w Janowie Lubelskim

Skansen kolejki w Janowie Lubelskim

Skansen kolejki w Janowie Lubelskim

Skansen kolejki w Janowie Lubelskim

Skansen kolejki w Janowie Lubelskim

Skansen kolejki w Janowie Lubelskim

Skansen kolejki w Janowie Lubelskim

Mostek na śródleśnej rzeczce

Mostek na śródleśnej rzeczce

Mostek na rzecze Branew okolicy Porytowych Wzgórz..aktualnie juz tak nie wygląda..zostały tylko stare podpory a reszta jest nowa

Mostek na rzecze Branew okolicy Porytowych Wzgórz..aktualnie juz tak nie wygląda..zostały tylko stare podpory a reszta jest nowa

Mostek na rzecze Branew okolicy Porytowych Wzgórz..aktualnie juz tak nie wygląda..zostały tylko stare podpory a reszta jest nowa

Leśna droga biegnąca po torowisku

Mostek w okolicy Łążka Ordynackiego